همه چیز درباره سیستم فرمان چهار چرخ در خودروها

0

فرمان چهار چرخ (4WS) که به عنوان سیستم فرمان تمام چرخ نیز شناخته می شود توسط سازندگان خودرو در مدل های مختلف عملکرد محور و وسایل نقلیه پیشرفته استفاده می شود. این سیستم به هر چهار چرخ خودرو اجازه می دهد که همزمان در یک جهت یا مخالف بچرخد. سیستم فرمان سنتی اجازه می دهد تا فقط چرخ های جلوی خودروها هدایت شوند، در حالی که چرخ های عقب قفل می شوند.

اما در مورد خودروهایی که دارای سیستم فرمان چهار چرخ هستند، اینطور نیست.

همه چیز درباره سیستم فرمان چهار چرخ در خودروها

ویژگی های اساسی سیستم فرمان چهار چرخ

همچنین به عنوان سیستم فرمان Quadra شناخته می شود، استفاده از 4WS اجازه می دهد تا هر دو چرخ جلو و عقب در یک جهت و یا به صورت موازی به طور همزمان هدایت شوند.

خودروهای دارای فرمان چهار چرخ در مقایسه با خودروهای سنتی که دارای سیستم فرمان دو چرخ هستند، به فضای زیادی برای چرخش نیاز ندارند. فناوری فرمان چهارچرخ زمان پاسخگویی بیشتر به فرمان خودرو را امکان پذیر می کند و خودرو را در سرعت های بالا ثابت نگه می دارد.

به زبان ساده، با این سیستم هر چهار چرخ می توانند پشت سر هم یا در جهت مخالف بچرخند تا چابکی خودرو را در سرعت های بالا و پایین افزایش دهند.

انواع سیستم فرمان چهار چرخ

خودروها دارای دو نوع سیستم فرمان چهار چرخ هستند – غیرفعال و فعال

دو نوع سیستم فرمان چهار چرخ وجود دارد – فرمان چهار چرخ غیرفعال و فرمان چهار چرخ فعال. بیایید آنها را با جزئیات مرور کنیم.

فرمان چهار چرخ غیرفعال

در سیستم فرمان غیرفعال چهار چرخ، چرخ های عقب به صورت مکانیکی به چرخ های جلو متصل می شوند. این بدان معنی است که چرخ های جلو و چرخ های عقب با هم می چرخند اما با زاویه کمتر. هدف اصلی این سیستم افزایش پایداری و مانورپذیری در هنگام رانندگی با سرعت های بالاتر است.

در سرعت‌های پایین‌تر، هنگام چرخش خودرو، چرخ‌های عقب کمی در جهت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخند. این امر شعاع چرخش خودرو را کاهش می دهد و قدرت مانور آن را بهبود می بخشد. سیستم فرمان چهار چرخ غیرفعال از سنسور استفاده نمی کند.

فرمان چهار چرخ فعال

سیستم فرمان چهار چرخ فعال از سنسورهایی برای نظارت بر عوامل مختلف از جمله سرعت خودرو و زاویه فرمان استفاده می کند.

فرمان چهار چرخ فعال از سیستم های الکترونیکی یا هیدرولیک برای کنترل حرکت چرخ های عقب به طور مستقل از چرخ های جلو استفاده می کند. این به چرخ‌های عقب اجازه می‌دهد تا در همان جهت چرخ‌های جلو بچرخند و به کنترل دقیق‌تر چرخش خودرو و مانورپذیری در سرعت‌های پایین‌تر کمک می‌کند.

از سوی دیگر، هنگامی که خودرو با سرعت های بالاتر حرکت می کند، چرخ های عقب در جهت مخالف چرخ های جلو می چرخند تا پایداری را بهبود بخشند و با خیال راحت مسیر را تغییر دهند .

مراحل فرمان چهار چرخ

همه چیز درباره سیستم فرمان چهار چرخ در خودروها

سیستم فرمان چهار چرخ دارای سه فاز است

عملکرد فرمان چهار چرخ بر اساس سه فاز منفی، مثبت و خنثی است.

فاز منفی

هر دو چرخ جلو و عقب در فاز منفی در جهات مختلف حرکت می کنند. همانطور که هر دو محور در جهت مخالف حرکت می کنند، شعاع انحنا در حین چرخش کاهش می یابد. در نتیجه، خودرو به فضای کمتری برای پارک نیاز دارد و این در مکان هایی که ترافیک و پارک مشکل اصلی است مفید است.

فاز خنثی

در این مرحله فقط چرخ های جلو یا به راست یا چپ می چرخند و چرخ عقب صاف یا خنثی می ماند. این درایو است که در اتومبیل های سنتی با سرعت متوسط ​​استفاده می شود.

فاز مثبت

چرخ های عقب و جلو در فاز مثبت در یک جهت حرکت می کنند. این حرکت هر دو محور جلو و عقب به یک وسیله نقلیه 4WS کمک می کند تا هنگام رانندگی در بزرگراه ها به راحتی خط خود را تغییر دهد. این مرحله عموماً در سرعت بالاتر خودرو برای هندلینگ بهتر و چابکی بیشتر اعمال می شود.

مزایای فرمان چهار چرخ

4WS چابکی، عملکرد و قدرت مانور بیشتری را ارائه می دهد

سیستم های فرمان چهار چرخ مزایای زیادی دارند. این شامل:

مانور بهتر

سیستم های فرمان چهار چرخ این قابلیت را دارند که شعاع گردش خودرو را کاهش دهند. این امر باعث می شود تا در مکان های تنگ مانند پارکینگ ها یا محیط های شهری به راحتی حرکت کنید. چرخ‌های عقب در جهت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخند، این امر چابکی را افزایش می‌دهد و پارک و چرخش‌ها را راحت‌تر می‌کند. به عنوان مثال، کامیون GMC هامر الکتریک دارای سیستم فرمان چهار چرخ برای مانور بهتر است.

ثبات بهبود یافته

فرمان چهار چرخ باعث ثبات بیشتر در هنگام رانندگی با سرعت بالا می شود. چرخ‌های عقب کمی در جهت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخند و ثبات و کنترل بهتری را هنگام تغییر لاین یا پیچ‌ها فراهم می‌کنند. به عبارت ساده، این امر خطر فرمان بیش از حد را کاهش می دهد و دینامیک کلی خودرو را بهبود می بخشد. یک واقعیت جالب در مورد هوندا این است که برخی از خودروهای آنها از سیستم فرمان چهار چرخ استفاده می کنند.

عملکرد هندلینگ پیشرفته

سیستم فرمان چهار چرخ یا سیستم فرمان کوادرا با تنظیم فعال زاویه چرخ های عقب، قابلیت های هندلینگ خودرو را بهبود می بخشد. این منجر به پاسخ سریعتر به ورودی های فرمان، دقت و چابکی بیشتر در هنگام رانندگی می شود. هندلینگ بهبود یافته خودروهای دارای 4WS به ویژه در هنگام رانندگی با سرعت بالا یا هنگام مانور در شرایط جاده چالش برانگیز قابل توجه است. در میان دیگر خودروها، نسل سوم تویوتا کمری سیستم فرمان چهار چرخ را معرفی کرد.

بهبودهای ایمنی

فرمان چهار چرخ باعث افزایش پایداری، چابکی و مانور خودرو می شود. این سیستم با ارائه کنترل بهتر در مواقع اضطراری، مانند تغییر مسیر ناگهانی یا مانورهای دشوار، خطر تصادفات را کاهش می دهد.

همه چیز در مورد فرمان چهار چرخ است. اگر به دنبال خودروهایی با این نوع سیستم فرمان هستید، این لیست از خودروهای دست دوم برای فروش در امارات و خودروی با قابلیت 4WS را انتخاب کنید.

علاوه بر این، اینها انواع دیگری از گزینه های فرمان که در بین اتومبیل ها محبوب هستند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.