علت روشن نشدن چراغ های ماشین چیست ؟

0

روشن نشدن چراغ های ماشین در محیط‌های کم نور و تاریک می‌تواند هر راننده‌ای را به دردسر بیندازد. حتی اگر خیلی اهل رانندگی در شب نیستید، هر ازگاهی بد نیست که سلامت چراغ‌های خودرو را چک کنید. بعضا احتمال روشن نشدن چراغ های خودرو وجود دارد. اولین موضوعی که باید توجه داشته باشید آن است که چنین اتفاقی به جز سیستم برق خودرو به سایر بخش‌ها مرتبط نیست. در اینجا قصد داریم به بحث و بررسی درباره دلایل روشن نشدن هر یک از چراغ‌های ماشین هنگام رانندگی بپردازیم. با مطالعه این مطلب تا پایان می‌توانید شخصا بعضی از مشکلات ایجاد شده برای چراغ‌ها را برطرف کنید.

دلایل روشن نشدن چراغ های ماشین

رفلکتور چیست روشن شدن همزمان نور بالا و پایین پراید روشن شدن همزمان نور بالا و پایین 206 روشن کردن همزمان نور بالا و پایین 207 تنظیم نور بالا تنظیم نور بالا و پایین تنظیم نور بالای پژو پارس تنظیم نور بالای تیبا روشن شدن نور بالا و پایین پژو پارس روشن شدن نور بالا و پایین سمند لحظه روشن کردن نور بالا و پایین رانندگی با نور بالا در شب

موارد متعددی را می‌توان به‌عنوان علت روشن نشدن چراغ های ماشین برشمرد که عبارت‌اند از:

  • سوختن لامپ‌ها
  • نصب اشتباه لامپ‌ها
  • سوختن فیوز چراغ‌ها
  • خرابی سوئیچ کنترل چراغ‌ها
  • مشکل در تامین برق باتری و دینام
  • خرابی سوکت‌های مدار الکتریکی خودرو
  • نقص یا قطعی در سیم کشی خودرو
  • خرابی سنسور پارک ماشین

در ادامه لازم است هر یک از موارد هشت‌گانه فوق را به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

 

1. سوختن لامپ‌ها

ساده‌ترین دلیل روشن نشدن چراغ های ماشین، سوختن لامپ است. لامپ خودرو نیز مانند هر قطعه مصرفی دیگر در ماشین، عمر مفید مشخصی دارد که بر اساس کیفیت آن و همچنین نحوه استفاده از چراغ‌های ماشین افزایش یا کاهش می‌یابد. مثلا اگر لامپ‌ها برای چند ساعت به‌صورت مداوم روشن باقی بمانند، احتمال آب شدن تنگستن آن‌ها به‌دلیل حرارت زیاد وجود دارد. نوسان ولتاژ برق ورودی به لامپ‌ها نیز می‌تواند منجر به سوختن آن‌ها شود. در این شرایط راهی به جز تعویض لامپ برای حل مشکل ندارید.

2. نصب اشتباه لامپ‌ها

گاهی اوقات علت روشن نشدن چراغ عقب خودرو مربوط به نصب لامپ نامناسب است. شما باید لامپ‌هایی را انتخاب کنید که آمپر و ولتاژ کاری آن‌ها مانند دینام خودرو باشد. اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه را می‌توانید در دفترچه راهنمای ماشین پیدا کنید. برای تعویض لامپ‌ها هم بهتر است تا جای ممکن از محصولات با مدل و برند یکسان استفاده کنید.

نکته مهم درباره چراغ‌های تک کنتاکت و دو کنتاکت وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. چراغ‌های تک کنتاکت فقط برای نور پایین یا نور بالا کاربرد دارند. این در حالی است که چراغ‌های دو کنتاکت به‌صورت همزمان برای نور بالا و پایین قابل استفاده هستند.

 تعمیر مالتی پلکس  جعبه فیوز خودرو  معرفی فیوزهای پژو 206  تعمیر فیوز خودرو  تعویض فیوز پمپ بنزین سمند  جعبه فیوز پژو پارس کجاست

3. سوختن فیوز چراغ‌ها

بعضا علت روشن نشدن چراغ جلو خودرو  ناشی از سوختن فیوز آن است. یک خودروی سواری معمولا 2 جعبه فیوز دارد که یکی زیر کاپوت و دیگری کنار فرمان یا صندلی راننده تعبیه می‌شود. فیوز چراغ ماشین نیز دقیقا در همین جعبه‌ها قرار دارد. برای تشخیص این موضوع می‌توانید از یک اهم متر یا مولتی متر استفاده کنید. اگر مقامت دو سر فیوز صفر بود، یعنی سوخته و باید آن را تعویض کنید.

4. خرابی سوئیچ کنترل چراغ‌ها

چراغ‌های خودرو در بخش‌های مختلف مانند عقب، جلو، ترمز و داخل ماشین دارای یک سوئیچ کنترل اختصاصی هستند که فرمان روشن و خاموش شدن را صادر می‌کند. خراب شدن این سوئیچ موجب می‌شود که عملا چراغ‌های ماشین روشن نشوند.

بر این اساس دلیل روشن نشدن چراغ درب خودرو می‌تواند مربوط به خرابی سوئیچ درب باشد. این قطعه گزارش باز بودن درب را به کنترل یونیت ماشین ارسال کرده و متناسب با وضعیت باز و بسته بودن درب‌ها، دستور روشن و خاموش شدن لامپ سقف ماشین را صادر می‌کند.

همچنین دلیل روشن نشدن چراغ ترمز ماشین هم ناشی از خرابی سوئیچ چراغ ترمز است که با نام‌های دیگری همچون فشنگی ترمز یا استپ ترمز نیز شناخته می‌شود. این قطعه بالای پدال ترمز قرار دارد. به محض اینکه پای خود را روی این پدال فشار می‌دهید، دستور روشن شدن چراغ‌های ترمز را صادر می‌کند.

5. مشکل در تامین برق باتری و دینام

تامین برق مورد نیاز چراغ‌های ماشین در زمان استارت زدن بر عهده باتری و در طول مدت روشن بودن خودرو بر عهده دینام است. خرابی هر یک از این دو قطعه منجر به روشن نشدن چراغ های خودرو می‌شود. حتما نسبت به سلامت باتری و دینام خودرو حساس باشید. روشن نشدن چراغ های ترمز خودرو، تنها یکی از مشکلاتی است که در پی خرابی یا اختلال در عملکرد این دو قطعه رخ می‌دهد.

 قیمت چراغ جلو لیفان x60  تعویض لامپ چراغ جلو لیفان  تعمیرات تخصصی لیفان x60  آموزش برق خودرو  تعویض لامپ چراغ خودرو

6. خرابی سوکت‌های مدار الکتریکی خودرو

سوکت‌هایی که در سیستم برق خودرو برای انتقال جریان الکتریکی به قطعات مختلف استفاده می‌شوند. این سوکت‌ها معمولا در گذر زمان به‌دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت دچار خوردگی می‌شوند. در صورتی که شاهد شکستگی یا تغییر رنگ سوکت‌ها بودید، شک نکنید که خراب شده‌اند و باید به فکر تعویض آن‌ها باشید.

7. نقص یا قطعی در سیم کشی خودرو

هر گونه مشکل در سیم کشی خودرو می‌تواند دلیل روشن نشدن چراغ داخل ماشین یا سایر چراغ‌ها باشد. به‌خصوص اگر در محیط‌های با آب و هوای مرطوب رانندگی می‌کنید، احتمال بروز مشکل در سیم کشی خودرو بسیار زیاد است. عیب یابی مدار الکتریکی خودرو کار ساده‌ای نیست و باید توسط تعمیرکار متخصص صورت بگیرد. پیشنهاد می‌کنیم برای موتورشویی خودرو نیز نسبت به آسیب نرسیدن به سیم کشی ماشین خیلی حساس باشید.

8. خرابی سنسور پارک ماشین

بعضی از خودروها دارای چراغ‌هایی هستند که به‌صورت اختصاصی هنگام پارک ماشین روشن می‌شوند. یک سنسور اختصاصی به نام سنسور پارک در این ماشین‌ها نصب می‌شود. این سنسور وظایف مختلفی را بر عهده دارد که یکی از آن‌ها صدور دستور روشن شدن چراغ‌های پارک است. بنابراین طبیعی است که در صورت خرابی سنسور پارک ماشین، این چراغ‌ها روشن نشوند.

کلام پایانی

مجموعه دلایل روشن نشدن چراغ های ماشین را بررسی کردیم. بعضی از این مشکلات اجتناب ناپذیر هستند؛ اما شما می‌توانید با چند اقدام ساده مانند روشن نکردن چراغ‌ها در طول روز، استفاده کم از نور بالا، روشن نگذاشتن چراغ‌های ماشین در شب برای طولانی مدت و … طول عمر چراغ‌های خودروتان را افزایش دهید. هنگام تعویض چراغ‌های ماشین هم حتما اطلاعات دفترچه خودرو را مطالعه کنید و با لامپ مد نظر تطبیق دهید./همراه مکانیک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.