بررسی رنو مگان هاچ بک + قیمت و مشخصات فنی

0

بررسی رنو مگان هاچ بک

داستان در مورد دو مدل پایه از رنو مگان، با سیستم گیربکس دستی و اتوماتیک است که قیمتی بین ۲۱ تا ۲۳ هزار دلار دارند. این مدل برآمده از کارخانه رنو در اس‌پانیا، قصد دارد تا تبدیل به یکی از ارزان‌ترین خودروهای کوچک در اروپا شود. تویوتا کرولا، مزدا ۳، نیسان پالسار، هیوندای i30، و فولکس‌واگن گلف،‌ از رقبای اصلی رنو مگان به شمار می‌آیند. قیمت مدل پایه رنو مگان با سیستم گیربکس ۶ دنده دستی، ۲۰ هزار و ۹۹۰ دلار است. این خودرو، مشابه رنو کلیو جدید، از یک موتور ۱/۲ لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر استفاده می‌کند. با پرداخت ۲ هزار دلار اضافه، می‌توان از سیستم اتوماتیک تغییر سرعت پیوسته (CVT) استفاده کرد که با یک موتور بدون توربوی ۲ لیتری و چهار سیلندر همراه می‌شود.

2013 Renault Megane

از نظر ظاهر، تنها تفاوتی که بین دو رنو مگان با سیستم‌های گیربکس دستی و اتوماتیک می‌توان پیدا کرد، نشان TCe در پشت مدل گیربکس دستی با موتور ۱/۲ لیتری توربو است که جدیداً در سری مگان رنو عرضه شده است. موتور ۲ لیتری قدیمی، از شروع نسل کنونی مگان در سال ۲۰۰۹، همواره، حاضر بوده است. در عین‌حال، هزینه‌های توسعه موتورهای توربو، بر استفاده آن‌ها در مگان تأثیر گذاشته و رنو تا سال گذشته از این موتور کوچک توربو استفاده نمی‌کرد. البته تعداد کمی از خودروهای سایز کوچک هستند که موتورهای با حجم کم و توربو، ارائه می‌کنند. از جمله این مدل‌ها، شورولت کروز و فولکس‌واگن گلف با موتور ۱/۴ لیتری توربو هستند که به ترتیب قیمت‌هایی برابر ۲۱۴۹۰ و ۲۳۱۹۰ دلار دارند و گران‌ترند.

2013 Renault Megane

موتور ۱/۲ لیتری مگان دارای پیک گشتاوری برابر ۲۰۵ نیوتن‌متر است که به سرعت در دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید. این در حالی است که مگان با موتور بدون توربوی ۲ لیتری، در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه، یعنی تقریباً دو برابر، به پیک گشتاور خود، یعنی ۱۹۵ نیوتن‌متر می‌رسد. حتی بیشتر از این دور موتور، موتور ۱/۲ لیتری توربو، باز هم گشتاوری نزدیک‌تر به ماکزیمم عملکرد خود، در مقایسه با موتور ۲ لیتری، تولید می‌کند. به طور کلی، باید گفت که گشتاور موتور کوچک توربو، بیشتر مواقع در دسترس است و در واقع، باعث می‌شود که نیاز به تغییر دنده، فشار پدال گاز و دور موتور بالا، کمتر شود. بنابراین، فشار وارده به موتور کمتر شده و عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. این موضوع، به‌ویژه در مورد مصرف سوخت، بیشتر به چشم می‌آید. جایی که در ترکیب جاده و خیابان‌های شهر، رنو مگان در هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۵/۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند. در همین حال، مگان با موتور ۲ لیتری، مصرف سوختی برابر ۷/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی خواهد داشت.

2013 Renault Megane
موتور ۱/۲ لیتری توربوی مگان، قدرتی برابر ۱۳۰ اسب‌بخار برای خودرو ایجاد می‌کند. این قدرت در دور موتور ۵۵۰۰، در دسترس خواهد بود. از این‌رو، این خودرو می‌تواند در مدت ۱۰/۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. موتور ۲ لیتری نیز قدرت ۱۳۸ اسب‌بخار را در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند که باعث می‌شود، رنو مگان برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۰/۶ ثانیه بهتر از توربو عمل کند و در مدت ۱۰/۳ ثانیه شتاب بگیرد.

در عمل، موتور ۱/۲ لیتری توربو، حس سرعت و چابکی بیشتری را نسبت به موتور ۲ لیتری ایجاد می‌کند و البته بسیار روان‌تر و کم سر و صداتر نیز هستم. موتور توربوی مگان با موتور مورد استفاده در کلیو ۲۰۱۴ مشترک است؛ با این‌حال، این موتور ۱۵ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر و ۱۲ اسب‌بخار قدرت بیشتری نسبت به کلیو تولید می‌کند. در مقایسه خودروهای رقیب مانند فولکس‌واگن گلف، رنو مگان با موتور ۱/۲ لیتری توربو، ۵ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر و ۸ اسب‌بخار قدرت بیشتری ایجاد می‌کند.

2013 Renault Megane Interior

رنو مگان، با وزنی به اندازه ۱۳۹۴ کیلوگرم، یکی از سنگین‌وزن‌های کلاسِ خود است. با این‌وجود، چابکی بی‌نظیری برای خودرو ایجاد شده و سواری دلپذیری دارد؛ به طوری که به نظر می‌رسد، مشکل کیفیت سواری که تا سال ۲۰۱۳ نیز در این مدل پابرجا بود، در سال ۲۰۱۴ از بین رفته است. در این مدل، از تایرهای ۱۷ اینچی استفاده شده و سیستم تعلیق آن، ویژگی‌های اسپرتی بیشتری به خود گرفته است. بنابراین، در عبور از ناهمواری‌های جاده، رنو مگان جدید، یک آرامش خاصی دارد.

وقتی خط تولید مگان در سال گذشته از ترکیه به اسپانیا منتقل شد، مگان شاهد تغییرات بسیار خوبی در داخل کابین شد. با این حال، تریم RS مگان با شرایط اسپرت خود، کابینی در حد قیمت ۴۲ هزار دلاری خود ندارد. در مقابل، قیمت ۲۱ هزار دلاری مدل پایه مگان، به کیفیت و امکاناتی که در اختیار می‌دهد، نزدیک‌تر است. اساس طراحی‌های داخل کابین مدل پایه رنو مگان، مناسب هستند؛ استفاده از مواد مناسب و پلاستیک، صندلی‌های راحت، شمارنده سرعت دیجیتال و واضح، اتصال بلوتوث و تعویض دنده راحت. با این‌حال، از این نظر نمی‌تواند با فولکس‌واگن و مدل گلفش، رقابت داشته باشد.

در مجموع، رنو مگان با گیربکس دستی، یکی از هیجان‌انگیزترین خودروهای امسال است و جایگزینی مناسب برای بسیاری از رقبای آن به شمار می‌رود. این خودرو اکنون در ایران با قیمتی حدود ۱۱۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.