بررسی مزایا و معایب خودروهای دیزلی (نیسان دیزلی ,بنزینی ,دوگانه سوز)
مزایا و معایب خودروهای دیزلی!
در ایالات متحده آمریکا همچون بسیاری از کشورها از موتور دیزلی بر روی کامیونها و اتوبوسها استفاده می شود. آمارها نشان می دهد که فقط ۳ درصد از اتومبیل های سبک فروخته شده در آمریکا دیزلی هستند، این درحالی است که اتومبیلهای دیزلی حدود ۵۰ درصد از بازار اروپا را به خود اختصاص داده اند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا اروپاییها به چیزی پی بردهاند که ما از آن بیخبریم؟
حتما شما نیز در مورد خودروهای دیزلی زیاد شنیده اید، در اینجا سعی داریم تا به برخی از مزایا، معایب و حتی تصورات غلط در مورد این خودروها بپردازیم.
مزایای استفاده از موتورهای دیزل
۱-طول عمر بالا: بهطورکلی موتورهای دیزلی به دلیل ساختار محکمتر نسبت به موتورهای بنزینی دارای طول عمر بیشتری هستند. موتورهای دیزلی باکیفیت و استاندارد می توانند تا حدود ۱ میلیون کیلومتر را بدون نیاز به تعمیرات اساسی بپیمایند. همچنین این موتورها اغلب تا حدود ۳۵۰ هزار کیلومتر دچار هیچ مشل عمده ای نخواهند شد. این موضوع نشان میدهد قیمت بالای خودروهای دیزلی نسبت به اتومبیلهای بنزینی چندان بیدلیل نیست، همانطور که از قدیم گفتهاند هیچ گرانی بی حکمت نیست!
۲-قدرت بالا: مهمترین و اساسیترین ویژگی این موتورها تولید گشتاور بالا در دور موتور پایین است. بهعنوانمثال یک موتور چهار سیلندر دیزلی میتواند گشتاوری برابر یک موتور شش سیلندر بنزینی تولید کند. این موتورها نسبت به موتورهای بنزینی اسب بخار کمتری ایجاد میکنند، پس با توجه به اینکه سرعت اتومبیل به اسب بخار موتور بستگی دارد؛ خودروهای دیزلی سرعت و شتاب بالایی ندارند. بهعبارتدیگر موتورهای دیزلی انتخاب مناسبی برای خودروهای اسپرت نخواهند بود.
۳-مصرف سوخت پایین: خودروهای دیزلی در مصرف سوخت بهینه هستند و عملکردی نزدیک به خودروهای هیبریدی دارند. این موضوع شاید یکی از دلایلی باشد که مردم اروپا را به سمت خودروهای دیزلی سوق داده است؛ زیرا هزینه سوخت در اروپا بسیار بالاست.
۴-قابلیت استفاده از سوختهای جایگزین: برخلاف موتورهای بنزینی در موتورهای دیزلی میتوان از سوختهای تجدید پذیر مانند بیودیزل استفاده کرد. (بیودیزل یک نوع سوخت تجدید پذیر و تجزیهپذیر است که از روغن گیاهی و یا چربی حیوانی به دست میآید. این سوخت را میتوان با گازوییل مخلوط و در خودروهای دیزلی به کاربرد. نسبت این مخلوط معمولا ۲۰ درصد بیودیزل و ۸۰ درصد گازوییل است. نتیجههای مثبت استفاده از بیودیزل در کاهش آلودگی هوا از سوی سازمانهای معتبر جهانی تایید شده است.)
۵-ساختار و مکانیک سادهتر: موتورهای بنزینی به سیستمهای کامپیوتری پیچیدهای برای کنترل عملکردهای موتور و سیستم سوخت و احتراق دارند، اما موتورهای دیزلی از یک پمپ سوخت استفاده میکنند و عمل احتراق بهوسیله فشار ایجاد میشود و هیچ جرقهای برای آغاز اشتعال وجود ندارد.
معایب موتورهای دیزلی
۱-تولید صدای بیشتر: در خودروهای بنزینی بخش قابل توجهی از صدای موتور را توسط سیستم اگزوز از بین میبرند؛ اما در موتورهای دیزلی، صدا مستقیما از خود موتور شنیده میشود. اگرچه امروزه تولیدکنندگان در این اتومبیلها از سیستم عایق صدا استفاده میکنند اما بازهم صدای کم تلقتلق موتور میتواند آزاردهنده باشد.
۲-قیمت بالا: موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی، بهواسطه ساختارشان فشار بیشتری را متحمل میشوند، بنابراین سازندگان ناگزیرند این موتورها را محکمتر و بادوام طراحی کنند که این موضوع باعث میشود موتورهای دیزلی سنگینتر و گرانتر تولید شوند.
۳-آلودگی و گازهای گلخانهای: اگرچه حدود یک قرن از اختراع موتور دیزل میگذرد، اما تا چند سال گذشته توجهی نسبت به آلودگی این موتورها به عمل نیامده بود. امروزه اکثر خودروهای دیزل از سیستم اگزوز مایع (DEF) استفاده میکنند که بخش چشمگیری از گازهای گلخانهای تولیدشده را کاهش میدهد. این سیستم دارای مخزنی است که در هر ۲۵ تا ۴۵ هزار کیلومتر باید تعویض شود.
برخی تصورات غلط در مورد اتومبیلهای دیزلی
با تاخیر روشن شدن در هوای سرد: خودروهای دیزل قدیمی در هوای سرد بهسختی روشن میشدند؛ اما اتومبیلهای دیزلی مدرن از سیستم پیشگرمایش بهره میبرند که بهطور قابل توجهی سریع است و دمای موتور را بالا میبرد، به همین علت در هوای سرد هم اتومبیل بلافاصله روشن میشود.
ایجاد دود و بد بو بودن خروجی اگزوز: اتومبیلهای دیزل به دودزا بودن معروفاند، اما خودروهای دیزلی امروزی با استفاده از سیستمهای تصفیهکننده، تقریبا بدون دود و بوی نامطبوع هستند.
اگر میخواهید باورهای گذشته خود را در مورد این خودروها تغییر دهید شاید صحبت کردن با مالک یک خودروی دیزلی هم برای شما مناسب باشد. بدون شک ۵۰ درصد اروپاییهایی که از خودروهای دیزل استفاده میکنند به خوبی از مزیتهای این خودروها مطلع هستند