۵ تکنولوژی غایب در سمند سورن توربو (معایب سمند سورن توربو شارژ)

1

 ۵ تکنولوژی غایب در سورن توربو ،چرا سورن نخریم ،کیفیت سورن elx جدید ،بررسی سورن elx جدید ،سورن داشبورد سوناتایی ،سورن elx طراحی جدید داخل ،معایب سورن ،انواع سمند سورن ،سمند سورن معمولی

فاصله فنی ایران خودرو با خودروسازان مطرح جهان چقدر است؟

پس از رونمایی و معرفی سورن توربو در هفته گذشته، سوالات زیادی در رابطه با کیفیت و کارکرد تکنولوژی توربوچارجر این خودرو مطرح شده است. به هرحال باید از این محصول به عنوان پیشرفته ترین ساخته صنایع خودروسازی کشور نام برد. قدمی که در راستای همگامی با حرکت خودروسازان بزرگ جهان انجام شده و می تواند سرآغازی برای تولید محصولات پیشرفته و پیشرو در آینده باشد.

با این حال این پروژه مربوط به اواسط دهه ۸۰ است و حالا که در آستانه سال ۹۵ قرار داریم در حدود ۱۰ سال با تکنولوژی روز جهان فاصله دارد، از این رو ضمن امیدواری به جبران این فاصله ده ساله جا دارد به برخی کاستی های تکنولوژیک سورن توربو نسبت به خودروهای هم کلاس در بازارهای جهانی بپردازیم.

۱ – تزریق سوخت مستقیم

میتسوبیشی را باید ابداع کننده تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت به درون محفظه احتراق دانست. به لطف این تکنولوژی امکان کنترل دقیق درصد ترکیب هوا با سوخت در شرایط مختلف رانندگی وجود دارد که به شکل مستقیم به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو می انجامد.

استفاده از این تکنولوژی علیرغم برخی پیچیدگی ها حدود ۷ سال است که فراگیر شده است و در دو سه سال اخیر نیز با ابداع روش هایی برای غلبه بر مشکل کربن گرفتن پورت های سوپاپ هوا، از معایب این تکنولوژی جالب کاسته شده است.

با این وجود تزریق سوخت در پیشرانه سورن توربو همچون EF7 براساس روش کلاسیک پاشش چند نقطه ای انجام می شود که نسبت به تزریق مستقیم ساده تر است اما از نظر قدرت تولیدی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت از مزایای پاشش مستقیم برخوردار نیست.

http://mehrparsi.ir/files/2017/01/1483599957741.jpg

۲- توربو تویین اسکرول

تکنولوژی توربوچارجر های تویین اسکرول یا دوبخشی، حدود ۶ سال است که توسط خودروسازان مطرحی چون ب ام و، مرسدس بنز، جگوار، فورد و آلفارومئو به کار گرفته می شود. کاهش چشمگیر تاخیر اولیه فعالیت توربو و تولید قدرت بیشتر در دور موتور پایین از جمله مهمترین فواید این تکنولوژیست که منجر به عملکرد بهتر پیشرانه در دور موتورهای پایین و افزایش لذت رانندگی می شود.

توربو مورد استفاده در این پیشرانه از گونه های معمولی و فاقد تکنولوژی تویین اسکرول است که علیرغم ارزان بودن، تاخیر قابل توجهی داشته و قبل از دور موتور ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ RPM به حداکثر سرعت دورانی خود نمی رسد.

۳ – سیستم میکرو هیبرید (استارت استاپ)

http://www.autobild.es/sites/autobild.es/public/media/image/2011/08/255341-start-stop-funcionamiento-sistema-start-stop.jpgبسیاری شهر های بزرگ کشورمان با مشکل ترافیک مواجه اند و سیستم استارت استاپ (خاموش شدن پیشرانه در توقف های کوتاه مدت) برای کاستن از مصرف سوخت و آلایندگی در چنین شرایطی ابداع شده است.

جالب اینکه در حدود ۲ سال قبل ایران خودرو از تولید آزمایشی سمند های میکروهیبرید خبر داد. این نامیست که توسط ایران خودرو به سامانه استارت استاپ اتلاق می شود، در هماهنگی با این سیستم اجزایی چون استارت، دینام و باتری برای خاموش و روشن کردن مکرر پیشرانه در توقف های کوتاه تقویت می شوند.

در شرایطی که بسیاری خودروهای روز جهان از این تکنولوژی بهره مند هستند و ظاهرا دانش فنی آن در ایران خودرو نیز وجود دارد، عدم استفاده از این فناوری برای سمند توربو عجیب به نظر می رسد.

۴- گیربکس اتوماتیک

این روزها با توجه به شدت ترافیک شهرهای کشورمان، وجود گیربکس اتوماتیک در زمره امکانات و تجهیزات اساسی و پایه قرار می گیرد و بسیاری افراد به خرید خودروهای اتوماتیک به جای نمونه های دستی تمایل نشان می دهند. از سوی دیگر با توجه به عملکرد توربو و قدرت بیشتر خروجی پیشرانه و اتلاف ذاتی گیربکس های اتوماتیک، ترکیب این دو قطعه فنی با یکدیگر به جبران هدر رفت قدرت گیربکس منجر شده و باعث افزایش رفاه و بهبود کیفیت و افزایش لذت رانندگی می شود.

هرچند ایران خودرو ظاهرا از تکنولوزی بومی ساخت و طراحی گیربکس اتوماتیک برخوردار نیست و درصدد است تا در سال های آینده با همکاری شرکت های مطرح بین المللی نسل تازه ای از این تکنولوژی را بر روی محصولات خود ارائه دهد، اما باید گفت که به هرحال جای خالی امکان نصب گیربکس اتوماتیک بر روی سورن توربو ملموس به نظر می رسد.

http://www.otolbaz.com/wp-content/uploads/2017/01/ggtktmbwgj7ch7u4qxu-1.jpg

۵- سیستم ESP

افزایش ایمنی وظیفه ای اخلاقی و مهم است که توسط خودروسازان بین المللی به نحو احسن دنبال می شود و اغلب خودروسازان حتی فارغ از قوانین موجود و استاندارد ها برای تجهیز و تکمیل محصولات خود براساس آخرین فناوری های ایمنی اقدام می کنند، اما در کشورمان شرایط متفاوت است و در مواردی نصب ABS و یا ایربگ تنها از طریق تهدید و فشار پلیس ممکن شد.

به هر روی متناسب با افزایش توان پیشرانه و پیشرفت تکنولوژی توقع بهبود شرایط ایمنی پلت فرم ۴۰۵ و استفاده از کیسه های هوای بیشتر برای محافظت از سرنشینان منطقی به نظر می رسد. همچنین در شرایطی که خودروسازان پیشرو جهان در پی استفاده از روش های ترمزگیری و هدایت خودروکار خودرو هستند، تجهیز قدرتمند ترین خودرو تولید داخل به سامانه کنترل پایداری (ESP) می توانست گامی کوچک و حداقلی در افزایش ایمنی سورن توربو باشد.

به خصوص آنکه با توجه به قدرت بیشتر پیشرانه، احتمال خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده و بروز ناپایداری بیشتر می شود و وجود این سامانه در تکمیل ABS و EBD می توانست تا حد زیادی ایمنی خودرو را افزایش داده و توجه ایران خودرو به مسائل ایمنی را یاد آور شود.

http://cdn.iranjib.ir/images/mnzi7wm6huaui9jfogl9.jpg

گفتنی است که این موارد به عنوان تکنولوژی های رایج در صنایع خودروسازی جهان مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان لبه علم و تکنولوژی در این فهرست جای نگرفته اند. در واقع تکنولوژی های هیبریدی و برقی، رانندگی خودکار و مجموعه سامانه های ایمنی پیشگیری از تصادف و انتقال نیرو به چهار چرخ اوج تکنولوژی فعلی خودروسازان مطرح هستد که در این مطلب ذکر نشده اند چرا که از ایران خودرو انتظار نمی رود در این سطح از علم و تکنولوژی وارد شود، اما در صورت وجود این ۵ مورد در پروژه سورن توربو، صادرات این خودر وبه عنوان یک نمونه منطبق با فناوری های روز جهان توجیه پذیر بود.

Car.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. احمد می گوید

    سلام خدمت تمامی دوستان بنده ۲ هفته ای هست که سورن توربو مدل ۹۷ خریدم قبل از خرید بین دنا پلاس و سورن توربو خیلی تحقیق کردم دنا توربو قیمتش خیلی بالاتر بود واسه همین از خریدش منصرف شدم و بین دنا پلاس و سورن توربو تحقیق کردم هم از چند تا مکانیک و اهل فن و هم از چند تا بورسی و آخر به این نتیجه رسیدم که سورن توربو بخرم دلایلش اینهاست که خدمتتون عرض میکنم
    ۱. موتور قویتر سورن بخاطر توربو شارز
    ۲. فضای داخل کابین چه جلو و چه عقب
    ۳.هندلینگ خوب نسبت به دنا البته نه خیلی زیاد ولی با اختلاف کم بهتره
    ۴.تعادل بهتر سورن در پیچ تجربه شخصی خودم
    ۵.امکانات رفاهی نسبتا خوب ولی کمتر ازدنا یعنی همون کیفیت بهتر نسبت به کمییت
    ۶.شتاب و کشش عای نسبت به موتور معمولی ef7
    ۷. هزینه کمتر قطعات بدنه نسبت به دنا
    در پایان قصد من درمیان گذاشتن تجربه شخصی و نظر شخصی خودم بود که با شما دوستان در میان گذاشتم
    امیدوارم روزی برسه که دیگه نخواهیم از بد و بدتر انتخاب داشته باشیم ولی در کل دوست دارم ماشین تولید شده وطن خودم را سوار بشم تا خارجی چون خودم تولید کننده هستم و میفهمم رقابت با کشورهای دیگه چقدر سخته البته بخاطر شرایط کشورمون و دست تولید کننده خیلی بسته شده باید با مواد اولیه آشغال بهترین کیفیت را ارایه بده که چیزی است نشدنی ولی من اصلا ایران خودرو و سایپا را نمیگم چون قیمت واقعی این خودروها این نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.