سیلندر چیست و انواع آرایش قرار گیری سیلندر خودرو چگونه هست؟
سیلندر چیست و انواع آرایش قرار گیری سیلندر خودرو چگونه هست؟
فهرست مطالب
سیلندر چیست؟
سیلندر در موتورها و پمپهای رفت و برگشتی، فضایی استوانهای است که پیستون در آن حرکت میکند. هر موتور، پمپ و یا کمپرسور رفت و برگشتی، برای کارکرد نیاز به دستکم یک سیلندر دارد. معمولاً چند سیلندر در کنار یکدیگر و در بلوک سیلندر قرار میگیرند که باریختهگری آلیاژهای آلومینیوم یا چدن ساخته شده، و سپس ماشینکاری میشود. یک پیستون در داخل هر سیلندر توسط چند رینگ پیستون فلزی در شیار ماشین در اطراف سطح خارجی آن نصب شده نشسته به طور معمول دو برای آب بندی فشاری و یک به مهر و موم نفت. این حلقه ها در نزدیکی تماس با دیواره های سیلندر را، سوار بر یک لایه نازک از روغن، ضروری برای حفظ موتور از تصرف و نیاز به سطح با دوام دیواره سیلندر است.
فضای بین پیستون و سیلندر، با استفاده از رینگهای پیستون که در شیارهایی بر روی سطح خارجی پیستون قرار میگیرند، آببندی میشود تا از نشت هوا به بیرون از سیلندر و نشت روغن به داخل آن جلوگیری شود.
انواع آرایش قرار گیری سیلندر خودرو:
آرایش قرار گیری سیلندرها به صورت خطی، اولین آرایش مورد استفاده در دنیای خودرو، بوده است .
تعمیرات این مدل از خودروها بسیار ساده و روان بوده به نحوی که، تمامی استانداردهای بین المللی برای آموزش افراد مبتدی و علاقه مند به دنیای خودرو و تعمیرات ، باید در ابتدای امر با این نوع موتورها آشنا شده و بتوانند تعمیرات این نوع از موتورها را به راحتی به انجام برسانند .
آرایش خطی سیلندر، به این ترتیب است که، تمام سیلندرها در یک بلوک دقیقا در یک راستا پست سر یکدیگر قرار گیرند. به این نوع از چیدمان سیلندرها آرایش خطی گفته می شود. تمامی موتورهای ۴ سیلندر دنیا ( یا بهتر بگوییم بیشتر آنها ) به این ترتیب قرارگیری موجود هستند .
کارخانه ای که سنت شکنی کمتری در این مورد داشته و حتی خودروهای ۶ سیلندر خطی نیز تولید می نماید BMW بوده، که نحوه تراز موتور ۶ سیلندر خطی به گونه ای بسیار جذاب بوده که این موتور را هر ساله در لیست نامزدهای بهترین موتور سال قرار می دهد.این ترتیب و نظم را تنها در موتورهای تخت ۶ سیلندری و ۱۲ سیلندری خورجینی می توان پیدا نمود .
موتورهای تخت بیشتر به صورت قدرتی بوده و موتورهای سرعتی نیستند، به همین منظور تمام خودروهای دیزل سنگین، سعی بر این داشته که از این موتور استفاده نمایند، زیرا گشتاوری که در این موتورها برای سیستم های دیزلی یافت می شود، برای موتورهای دیگر کمتر وجود داشته (البته خودرو سازانی چون اسکانیا و مرسدس از نحوه چیدمان دیگری نیز استفاده می نمایند).
آرایش سیلندرها ، خطی با زاویه
این نوع سیستم به مانند همان سیستم خطی مستقیم، تمام سیلندرها در یک ردیف و در یک خط ( به همین دلیل سیستم خطی به inline نیز شهره هستند )، قرار داشته ولی تنها نکته ای که در این مهم جای دارد، زاویه قرار گیری سیلندرها نسبت به قائم مابین ۱۵ تا ۶۰ درجه بوده و دلیل این مهم استفاده از قابلیت موتورهای مورب ( خورجینی ) بوده، که این موتورها دارای دور گیری بسیار بالایی می باشند، و به همین دلیل از این سیستم طراحی استفاده شده است تا بتوانند این موتورها در عین کوچکی و کم حجمی بتوانند قابلیت دور گیری سریعی داشته و نیز دارای گشتاور سرعتی بوده (منظور اینکه شتاب دهی خودرو را در دورهایی پایین نیز به راحتی میسر نمایند).
این موتورها از نظر ابعادی به مانند یک موتور خطی بوده و حتی تعمیرات آن نیز ساده¬تر بوده و بدلیل فضای اریبی که ایجاد می¬نماید ، مرکز ثقل پایینی داشته و فضای جلویی و یا کناری بسیار مناسبی را برای سیستم فراهم می آورند .موتور خودروهایی چون پژو ۴۰۵ GLX و نیز BMW 320i از این نوع آرایش استفاده می نمایند .
آرایش قرار گیرینی خورجینی V شکل سیلندرها
این گونه موتورها پس از آرایش خطی، معروفترین مدل موتورها در میان خودرو سازان بوده. پیدایش این موتورها به دلیل این بوده است که گاهی خودرو سازان تا ۱۲ سیلندر را در یک ردیف قرار می داده اندکه این خود باعث بوجود آمدن بسیاری مشکلات عدیده از جمله افزایش طول خودرو یا افزایش بی دلیل وزن خودرو برای استفاده از چنین حجمی از مواد بوده است .
به همین دلیل مهندسان در سال های میان جنگهای جهانی اول و دوم بسیار بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند ( متاسفانه منبع قابل اعتمادی برای تاریخچه این موتوها هنوز پیدا نشده است )،فروش خودرو، اوج استفاده از این موتورها درجنگ دوم جهانی و بر روی دو رقیب دیرینه، یعنی هواپیماهای آلمانی (موتور BMW V12 ) و هواپیماهای انگلیسی (موتور مرلین V12 ساخته رولزرویس )بوجود آمده است .موتورهای V6 نیز از سالهای ۱۹۵۷ به بعد بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند .
این موتورها بیشتر در مواردی استفاده می گردند که مهندسان نیاز به موتورهای سرعتی را احساس نمایند، زیرا موتورهای خورجینی دارای سرعت بسیار مناسبی بوده و عملا به این موتورها، موتورهای سرعتی گویند. اوج این ابتکارات و خلاقیت ها در خودروهای فرمولا ۱ دیده می شود که موتورها تا دورهای ۲۱۰۰۰rpm نیز دوران داشته اند . این موتورها با وارد شدن به خط تولید کمپانی ها خودروسازان بزرگ را در راه رسیدن به اهداف رویا پردازانه مهندسان و خواسته های مردم نزدیک تر نموده است .
نحوه قرار گیری سیلندرها به مانند حرف V در زبان انگلیسی می باشد، که در ۲ ردیف سیلندرها روبه روی یکدیگر قرار می گیرند که با زاویه قائم، زاویه تندی می سازند ولی در اصل زاویه قرار گیری که این موتورها را با آن شناسایی می نمایند زاویه ای است که با یکدیگر رعایت می نمایند را این زاویه میان ۲ بلوکه سیلندر وجود دارد .
این موتورها دارای قدرت اسب بخاری مناسب بوده و اکثرا (مگر طراحی محفظه احترق بیش از حد معمول باشد)حداکثر گشتاور موتورها در دور موتورهای کمتر از ۴۰۰۰rpm بدست می آیند .
آرایش جناغی خطی یا VR
VR6، این کلمه برای بسیاری از خوانندگان و علاقه مندان نا آشنا بوده و برای بسیاری دیگر این مورد ، شاید یک شرکت پیشرو که بسیاری از خودروسازان آرزوی پیوستن به ایشان را دارندنشان می دهد یعنی کمپانی عظیم و بسیار جذاب فولکس واگن، این خودرو ساز چون در ساخت خودروهای بسیار کوچک که دارای موتورهایی با قابلیت تقویت بی نهایت و همانند خودروی گلف شهره داشته است توانسته با نبوغ مهندسان خویش طراحی قدیمی موتورهای V شکل را از حالت عادی و سنتی خویش خارج نموده و تبدیل به سیستم VR نماید . این مهم به خودرو ساز اجازه داده که بتواند به راحتی از موتوری پر قدرت ولی کوچک که قابلیت و توانایی های یک موتور ۶ سیلندر پر قدرت را به رخ تمام حریفانش بکشاند ، ولی نکته اصلی اینجاست که با ابعادی بس کوچک تر از رقبا .
این موتور به ترتیب شکل زیر دارای چیدمان و شماتیک زیر بوده و دارای قدرت یک موتور خطی بوده ولی سرعت یک موتور خورجینی را نداشته، برای همین منظور کارایی هاو قابلیت های خاصی داشته اند .
این موتورها دارای قابلیت های خاص بوده از جمله: حجم کوچک ، فضای اشغال کمتر ، بهبود راندمان حجمی و قدرتی بودن در کنار سرعت .
این محاسن به اینگونه موتورها این قابلیت را می دهد که بتوانند برای خودروهای کوچک و نیز به قابلیت های خاص مورد استفاده قرار دهند، به مانند موتورهای خودروهای گلف ، که انتظارهای بیشماری از آن داشته ولی دارای فضا و طراحی کوچک می باشد .
آرایش قرار گیری جناغی دو ردیفه یاW
همه ما بوگاتی ویرون با موتور W16 و یا آئودی A8 W12 را می شناسیم . اما آیا این تلفظ درست می باشد ؟
ممکن است در نگاه اول همه ما بگوییم و بدانیم که این نوع از موتور همان دو موتور V8 هست که با یکدیگر به صورتی خاص ترکیب گردیده و تبدیل به موتوری W گردیده است ، ولی آیا این درست است ؟
بله این صحبت که این موتور از ترکیب ۲ موتور V8 بوجود آمده است، یا اینکه به درستی و به صورت فنی تر بخواهیم بررسی کنیم، این موتور از ترکیب و پیوستن ۲ موتور VR8 به یکدیگر بوجود آمده است و چون ۲ موتور VR با یکدیگر ترکیب گردیده اند، بنابراین در اصطلاح فنی و تخصصی به این موتورها WR گفته می شود ( البته این موردی که با آن اشاره دارم کاملا تخصصی بوده و در بیشتر موارد برای عوام همان اصطلاح رایج موتورهای W به کار می رود).
خاصیت موتورهای WR: این موتورها دارای قدرت و سرعتی بسیار بالا (به نسبت ابعتد و حجم خود ) بوده و اینگونه از موتورها دارای مزایایی می باشند که به شرح زیر می باشد .
دارا بودن حجم یا همان فضای اشغال از محفظه موتوربه مراتب نسبت به رقبایشان کوچکتر که باعث طراحی شکیل تر کاپوت خودرو خواهد شد .
۲. به دلیل استفاده از مواد اولیه کمتر در ساخت موتورهای نسبتا کم وزن تری بوده و باعث افزایش راندمان وزنی خودرو خواهند شد .
۳. سرعت بسیار مناسبی داشته و در دور گیری بسیار بهتر از رقبای خورجینی خویش عمل می نمایند .
۴. این موتورها با چنان نرمی و صدای کمی کار می نمایند که در هنگام روشن بودن احساس می شود که خودرو خاموش است .
اما در هر سیستمی هم مزایا وجود دارد و هم معایب پس نگاهی نیز به معایب موتورهای WR می ندازیم .
۱. این موتورها در طراحی سیستم انتقال حرارت همیشه دچار سختی هایی بوده اند و آن هم به دلیل فاصله کم میان محل قرار گیری سیلندرها می باشد. به همین دلیل کمی در طراحی سیستم خنک کاری و رفع ایراد از این سیستم همیشه باید دقتی مثال زدنی را داشت .
۲. به دلیل حرارت بالایی که هنگام کارکرد این خودروها بوجود می آید باید در انتخاب مواد بسیار دقت نمود و برای همین کمی هزینه تمام شده تولید اینگونه موتورها بالا می رود .