نه واردات خودرو داریم نه طراحی قوی؛ مردم تحمل کنند

0

کارشناس حوزه خودرو گفت: طراحی خودرو در ایران شدیدا کند پیش می‌رود که این قضیه نیز دلایل مختلفی دارد.

بسیاری از ایرانیان گلایه‌های مختلفی از عملکرد ضعیف خودروسازان در زمینه طراحی می‌کنند. با توجه به این که اخیرا ترکیه از خودروی ملی خود رونمایی کرد این سوال پیش می‌آید که چرا ایران نمی‌تواند چنین طراحی‌هایی را در زمینه خودرو داشته باشد؟ برای دریافتن جزئیات بیشتر در این زمینه با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو به گفت‌و‌گو نشستیم تا دلایل این قضیه به صورت واضح مشخص شود.

اخبار خودرو طراحی خودرو مافیای خودرو اخبار واردات خودرو مشکلات صنعت خودرو مشکلات خودروسازان ایرانی

این کارشناس حوزه خودرو صحبت‌های خود را چنین شروع کرد: خودروسازان در زمینه طراحی خودرو فعالیت‌هایی داشتند اما این عملکرد ضعیف است. طراحی خودرو نیازمند هزینه و سرمایه‌گذاری است ضمنا این کار فقط توسط خودروساز انجام نمی‌شود. طراحی توسط خودروساز به همراه شبکه تامین قطعات و تولید صورت می‌پذیرد. شبکه تامین قطعات به نسبت رشد کرده اما این میزان رشد به حدی نیست که بتواند جدای از دنیا این عملیات را انجام دهد ضمن این که در بسیاری از بخش‌ها در زمینه طراحی قطعات ضعیف هستیم. در نتیجه تمام این موارد طراحی خودرو در ایران به شدت کند پیش می‌رود.

همکاری مشترک ایران‌خودرو و سایپا

وی ادامه داد: جالب است بدانید که در چند ماه اخیر با توجه به این که افراد متوجه شدند نباید به کشورهای خارجی امید داشته باشیم حرکت‌های بزرگی در حال صورت گرفتن است. البته باید گفت که انجام کارها بدون خارجی‌ها هزینه و روش‌های متفاوتی دارد و اگر نخواهیم با خارجی‌ها همکاری داشته باشیم قطعا زمان می‌برد و نوع مسیر بسیار سخت است. لذا همچنان در یک سال گذشته همه به دنبال ارتباط و همکاری خودرویی با سایر کشورها هستند و هنوز بسیاری از افراد آرزو دارند که چنین اتفاقی رخ دهد و درست است.

خودروهایی که با تاخیر به بازار آمدند

کاکایی در رابطه با عملکرد‌های گذشته ایران در زمینه طراحی خودرو اظهار کرد: با توجه به این که همکاری با سایر کشورها صورت نگرفته بنابراین در زمینه طراحی خودرو نیز مسیر به آن صورت که باید جلو نرفت. از طرف دیگر نیز اگر می‌خواهیم در داخل کشور چنین حرکت‌هایی را انجام دهیم با صنعت خودرویی مواجه هستیم که از لحاظ وضعیت مالی شرایط بسیار بدی دارد و جرات نمی‌کند وارد چنین ماجراهایی شود. در دهه ۷۰ کارهای خوبی صورت گرفت و خودرویی مانند سمند به بازار آمد که برای گام اول بسیار عالی بود. خودرویی مانند تیبا در سال ۸۱ قرار بود وارد بازار شود که با تاخیر در سال ۸۸ یا ۸۹ آمد. این گام‌ها باعث شد که شهروندان نسبت به چنین حرکت‌هایی احساس خوبی نداشته باشند در حالی که ذات آن‌ها خوب بود. متاسفانه این کارها رها شد و زمانی که درآمدهای نفتی به حداکثر رسید واردات خودرو روش اول برای راضی کردن مردم شد.

روش بازی سخت‌تر شده است

وی در پایان اشاره کرد: نکته کلیدی اینجاست که اگر در بازی جهانی میخواهیم باشیم یک سری کارها را باید انجام داد. ما نخواستیم تحریم شویم و آمریکایی‌ها ما را تحریم کردند در نتیجه روش بازی نیز تغییر کرده و قطعا سخت‌تر است. این سختی را کمتر کسی می‌پذیرد. البته اخیرا اتفاق مثبتی در حال رخ دادن است که ایران‌خودرو و سایپا قرار است به صورت مشترک کار کنند. طراحی و توسعه به خصوص تکنولوژی پایه از پس یک خودروساز بر نمی‌آید. به طور کلی راه‌حل این است که یا باید تسلیم شویم یا این که سختی‌های این مسیر را به جان بخریم و مردم و همگی آن را تحمل کنند.

منبع:گسترش نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.