طلسم پرداخت تسهیلات ۵۰۰۰ میلیاردی به خودروسازان شکسته شد

0

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران با اشاره به وجود برخی مشکلات و پیچیدگی های فنی در پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیاردی به خودروسازان، از باز شدن گره پرداخت تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار به خودروسازان خبر داد.

اگر چه تاخیر در پرداخت تسهیلات مصوب به خودروسازان به واسطه عدم همکاری بانک های عامل، قطعه سازان را با برخی نگرانی از پرداخت این تسهیلات و چالش های احتمالی کمبود مواد اولیه در سال آینده مواجه کرده بود اما با اعلام خبر اختصاص درصدی از تسهیلات ۵ هزار میلیاردی به یکی از دو خودروساز ، به نظر می رسد طلسم پرداخت این تسهیلات به خودروسازان شکسته شده است.

پراخت این تسهیلات در هفته های پایانی دی ماه ۹۸ و به دنیال مصوبه شورای پول و اعتبار با افزایش سقف اعتباری ایران خودرو و سایپا کلید خورد بر اساس این مصوبه مقرر گردید تا رقمی معادل ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط سیستم بانکی به هر دو شرکت خودروساز پرداخت شود تا صرف پرداخت بخشی از بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان شود حال با گذشت بیش از ۱.۵ ماه از موافقت صورت گرفته با پرداخت تسهیلات مصوب به خودروسازان، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران از باز شدن گره پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان خبر می دهد.

با مشخص شدن ساز و کار اختصاص تسهیلات ۵ هزار میلیاردی ، پرداخت مطالبات قطعه سازان آغاز شد

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به وجود برخی مشکلات و پیچیدگی های فنی در پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیاردی به خودروسازان، از باز شدن گره پرداخت بخشی از تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار به خودروسازان خبر داد و گفت: طلسم پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیاردی به خودروسازان شکسته شده و هم اکنون ساز و کار آن مشخص و پرداخت ها آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که بانک های عامل تعامل بیشتری را با دو خودروساز داشته باشند امید می رود جریان پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی تا پایان امسال عملیاتی شود.

وی با اشاره به پرداخت درصدی از تسهیلات ۵ هزار میلیاردی به یکی از دو خودروساز بزرگ کشور، خاطر نشان کرد: هم اکنون روند پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیاردی به هر دو خودروساز کشور در حال انجام است اما اطلاعات مربوط به نحوه توزیع و درصد اختصاصی به قطعه سازان در اختیار سیستم های مالی خودروسازان است.

اولویت پرداخت ها با مطالبات ۱۲۰ روزه سر رسید شده قطعه سازان است

دبیر انجمن قطعه سازان با توجه به اینکه تا پایان سال عملا سه هفته کاری بیشتر باقی نمانده است ،ابراز امیدواری کرد که همانند ۴هزارمیلیارد تومانی که سال گذشته در واپسین روزهای سال در اختیار خودروسازان قرار گرفت، این تسهیلات نیز تا پایان امسال پرداخت شود تا صرف پرداخت بخشی از مطالبات قطعه‌سازان شود.

بیگلو همچنین با تاکید بر اینکه تاکنون درصدی از تسهیلات دریافتی توسط خودروسازان به قطعه سازان پرداخت شده است، تصریح کرد: اولویت پرداخت ها با مطالبات ۱۲۰ روزه سررسید شده قطعه سازان بر اساس عدالت خواهد بود.

انجمن صنفی قطعه سازان مرجع اصلی اعلام مطالبات قطعه سازان / کل مطالبات رقمی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است

وی در ادامه به ارائه برخی آمارهای متناقص در خصوص میزان مطالبات قطعه سازان پرداخت و گفت: مرجع درست اطلاعات مربوط به میزان مطالبات قطعه سازان ،انجمن صنفی قطعه سازان است که بر این اساس تا این لحظه عدد کلی مطالبات قطعه سازان رقمی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

پیش بینی پرداخت کل تسهیلات پنج هزار میلیاردی تا پایان اسفند

این مقام مسئول در انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به امار مربوط به مطالبات معوق قطعه سازان؛ عنوان کرد: از کل مطالبات ۲۰ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان چیزی در حدود ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان مطالبات سر رسید شده است که در صورتی که تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی پرداخت شود درصدی از این مطالبات را پوشش خواهد داد.

بیگلو در پایان ابراز امیدواری کرد: با رفع مشکلات فنی و افزایش تعاملات بانک های عامل با خودروسازان این تسهیلات تا پایان سال پرداخت شود تا قطعه سازان از تعطیلات ۱۵ روزه سال جدید برای انجام سفارشات و پیش خرید ها استفاده و در سال جدید مواد اولیه مورد نیاز برای قطعه سازان و زنجیره تامین فراهم شود.

منبع:پرشین خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.