وظیفه سنسور اکسیژن در خودرو چیست؟ معرفی سنسور اکسیژن لیفان

0

سنسور اکسیژن خودرو یکی از قطعات الکترونیکی مهم و اساسی در خودرو می باشد. این قطعه در مدیریت مصرف سوخت و میزان آلایندگی هوا  نقش مهمی دارد. وظیفه سنسور اکسیژن در خودرو اندازگیری، کنترل و مدیریت  نسبت اکسیژن موجود در مایع یا گاز است. در واقع این سنسور مقدار اکسیژن نسوخته در اگزوز را اندازه گیری می کند.

میران مصرف سوخت یکی از مهم ترین مسائل در هنگام خرید خودرو به حساب می آید. یکی از مهم ترین عوامل هم که می تواند میزان مصرف سوخت خودرو را تحت تأثیر خود قرار دهد،  میزان نسبت هوا به سوخت در خودرو می باشد. به همین جهت برای مدیریت میزان هوا به سوخت در خودروها قطعه ای به نام سنسور اکسیژن را تعبیه کرده اند.

سنسور اکسیژن یا سنسور لامبدا (lambda sensor) نخستن بار در دهه هزار و نهصد و شصت میلادی  توسط شرکت رابرت بوش طراحی و ساخته شد.

برای انجام شدن احتراق و همچنین کارکرد صحیح موتور میزان مشخصی از اکسیژن لازم و ضروری می باشد. نسبت اکسیژن به سوخت باید درصد مشخص و ثابتی باشد در غیر این صورت موجب ایجاد اخلال در کارکرد موتور خودرو خواهد شد.

آموزش تعویض سنسور اکسیژن تندر ۹۰ اجرت تعویض سنسور اکسیژن اجزای سنسور اکسیژن چیست املاتور سنسور اکسیژن انواع سنسور اکسیژن پراید ایراد سنسور اکسیژن بررسی سنسور اکسیژن تست سنسور اکسیژن تعویض آی سی سنسور اکسیژن علائم خرابی سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن چیست عیب یابی سنسور اکسیژن قیمت سنسور اکسیژن گرمکن سنسور اکسیژن چیست محل نصب سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن لیفان 620 آموزش تعمیر خودرو

وظیفه سنسور اکسیژن خودرو چیست؟سنسور اکسیژن میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز را اندازه گیری می کند. این سنسور در سیستم اگزوز قرار گرفته است و سبب بهینه کار کردن  سیستم زمان بندی موتور و همچنین  انژکتور می شود.

داده هایی که توسط سنسور اکسیژن محاسبه می شوند به کامپیوتر خودرو (ECU) منتقل می شود و ECU نیز با توجه به این داده ها مناسب ترین میزان نسبت هوا به سوخت را تعیین می کند. در واقع این سنسور، ولتاژی معادل مقدار اکسیژن نسوخته ی اگزوز تولید می کند و ECU خودرو نیز با توجه به همین ولتاژ چگونگی وضعیت احتراق سوخت در موتور را بررسی می کند. با تعیین کردن مناسب ترین مقدار نسبت هوا به سوخت، مصرف سوخت خودرو بهینه می شود.

زمانی که ECU داده های سنسور اکسیژن را دریافت می کند می تواند سرعت وسیله نقلیه را مشخص کرده و به نمایش دهنده‌ ها منتقل کند. علاوه بر این نسبت دنده چرخ دنده درگیر را نیز تعیین کرده و میزان شتاب خودرو را نیز بهینه می کند. هم چنین ECU خودرو با توجه به این داده ها دور آرام موتور در هنگام تغییر وضعیت حرکت خودرو را تثبیت می کند و در نتیجه نوسانات موتور را کاهش می‌دهد.

خراب بودن سنسور اکسیژن چه مشکلاتی ایجاد می کند؟در صورتی که این سنسور دچار مشکل و ایرادی شود عملکرد موتور خودرو دچار اختلال می شود و میزان آلایندگی نیز به علت خام سوزی موتور افزایش می یابد. هم چنین اگر سنسور اکسیژن دچار مشکل باشد  خودروی شما در تست آلایندگی قبول نخواهد شد. علاوه بر این مشکل داشتن این سنسور می تواند سبب آسیب دیدن کاتالیزور نیز شود. از جمله مهم ترین علائمی که با مشاهده آن ها باید به درست انجام نشدن وظیفه سنسور اکسیژن خودرو شک کنید، بالا رفتن میزان مصرف سوخت و یا زیاد شدن میزان دود خروجی از اگزوز است.

در خودروهای جدیدتر خودروسازان برای افزایش عملکرد موتور از سنسور های  اکسیژن بیشتری استفاده می‌کنند. برای مثال در خودروهای پیشرفته تر امروزی یک سنسور اکسیژن دیگر هم بعد از کاتالیست قرار گرفته است. بعضی از موتورهایی که راندمان بالاتری دارند برای هر سیلندر نیز سنسور اکسیژن تعبیه کرده اند.

آموزش تعویض سنسور اکسیژن تندر ۹۰ اجرت تعویض سنسور اکسیژن اجزای سنسور اکسیژن چیست املاتور سنسور اکسیژن انواع سنسور اکسیژن پراید ایراد سنسور اکسیژن بررسی سنسور اکسیژن تست سنسور اکسیژن تعویض آی سی سنسور اکسیژن علائم خرابی سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن چیست عیب یابی سنسور اکسیژن قیمت سنسور اکسیژن گرمکن سنسور اکسیژن چیست محل نصب سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن لیفان 620 آموزش تعمیر خودرو

مهم ترین نشانه های درست انجام نشدن وظیفه سنسور اکسیژن در خودرو

سنسور اکسیژن چیستهمان طور که تا اینجا اشاره کردیم سنسور اکسیژن یک قطعه مهم در خودرو می باشد پس باید از درست و بدون ایراد بودن آن مطمئن باشید. برخی از نشانه هایی که می توانید با توجه به آن ها ایراد داشتن این سنسور را به موقع متوجه شوید عبارتند از:

بالارفتن مصرف سوخت : اگر متوجه شدید که مصرف سوخت خودروی شما به شکلی غیر طبیعی بالا رفته است باید به سالم بودن سنسور اکسیژن شک کنید.

افزایش آلایندگی هوا : یکی دیگر از علائم خراب بودن سنسور اکسیژن افزایش دود خروجی اگزوز است. بنابراین زمانی که متوجه شدید خودروی شما نسبت به گذشته بیشتر دود می کند نیز باید این سنسور را بررسی کنید.

روشن شدن چراغ چک : خراب بودن سنسور اکسیژن می تواند سبب روشن شدن چراغ چک خودرو شود بنابراین زمانی که این چراغ روشن شد نیز باید به سالم بودن این سنسور شک کنید. یک راه برای مطمئن شدن در این مورد این است که از یک باک بنزین سوپر استفاده کنید در این صورت اگر چراغ چک خاموش شود سنسور اکسیژن سالم است اما در غیر این صورت باید این قطعه را بررسی کنید.

ریپ زدن : اگر خودروی شما ریپ می زند اما شمع و وایر و کوئل خودرو سالم است باید سالم بودن سنسور اکسیژن را بررسی کنید. خصوصا اگر خودرو در سربالایی ها ریپ می زند این موضوع می تواند یکی از علائم خراب بودن سنسور اکسیژن باشد.

بوی بد اگزوز : اگر سنسور اکسیژن دچار مشکل باشد به علت سوختن ناقص سوخت، دود و بوی نامطبوعی از اگزوز خارج می شود.

دلایل خراب شدن سنسور اکسیژن خودرو

 آموزش تعویض سنسور اکسیژن تندر ۹۰  اجرت تعویض سنسور اکسیژن  اجزای سنسور اکسیژن چیست  املاتور سنسور اکسیژن  انواع سنسور اکسیژن پراید  ایراد سنسور اکسیژن  بررسی سنسور اکسیژن  تست سنسور اکسیژن  تعویض آی سی سنسور اکسیژن  علائم خرابی سنسور اکسیژن  سنسور اکسیژن چیست  عیب یابی سنسور اکسیژن  قیمت سنسور اکسیژن  گرمکن سنسور اکسیژن چیست  محل نصب سنسور اکسیژن  سنسور اکسیژن لیفان 620  آموزش تعمیر خودرو
معرفی سنسور اکسیژن لیفان

زمانی که این قطعه با مشکل مواجه شود وظیفه سنسور اکسیژن به درستی انجام نخواهد شد. از جمله دلایلی که موجب خراب شدن این قطعه می شوند عبارتند از:

ضربه: اگر ضربه شدیدی مانند تصادف به این قطعه وارد شود آسیب می بیند و با مشکل مواجه می شود.

کیفیت سوخت : اگر سوختی که برای خودرو مصرف می کنید دارای کیفیت پایینی باشد سنسور اکسیژن با مشکل مواجه می شود.

خراب بودن شمع های خودرو : زمانی که شمع های خودرو دچار مشکل و خرابی باشند احتراق به صورت ناقص انجام شده و دود تولید می شود. همین دود باعث خراب شدن سنسور اکسیژن می شود.

معرفی سنسور اکسیژن لیفان

در هنگام خرید سنسور اکسیژن باید به برخی موارد مانند قیمت سنسور، جنس سنسور، نوع بسته بندی، برند تولید کننده، گارانتی و … توجه داشته باشید. علاوه بر این ها لازم است که این قطعه را از فروشگاه های لوازم یدکی معتبر خریداری کنید تا از کیفیت آن مطمئن باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.