زمان تعویض فیلتر هوا خودرو و چگونگی تعویض آن

0

یکی از قطعات داخلی و قابل تعویض خودرو، فیلتر هوای خودرو می باشد که باید به صورت دوره ای، تعویض گردد. وظیفه فیلتر هوا، پاک کنندگی هوای ورودی به موتور را از گرد و غبار و آلودگی بر عهده دارد تا در هنگام ترکیب هوا با سوخت، عمل احتراق بدون هیچ وقفه ای و با بالاترین کیفیت، انجام شود. اما سوالی که ممکن است برای برخی از رانندگان پیش بیاید این است که چطور می توان زمان تعویض فیلتر هوا خودرو را تخمین زد و در صورتی که موعد تعویض فیلتر رسیده باشد، آن را چگونه باید تعویض کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا چگونگی انجام این کار را توضیح داده و بررسی کاملی را در این رابطه داشته باشیم.

زمان تعویض فیلتر هوا

زمان تعویض فیلتر هوا خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان نمونه، خودروهایی که در مسیر های خاکی تردد می کنند، معمولا فیلتر هوای آن ها باید زودتر از خودروهایی که در جاده های آسفالته تردد می کنند تعویض گردد. به همین ترتیب خودروهای موجود در شهرهای آلوده تر، فیلتر هوای کثیف تری نسبت به خودروهای در حال تردد در شهر های نسبتا پاک تر دارند.

علاوه بر این موارد، نوع خود خودرو و همچنین کیفیت ساخت خود فیلتر هوا نیز در این مورد دخیل بوده و یک فیلتر هوای با کیفیت، معمولا مدت زمان بیشتری می تواند عمل فیلتراسیون هوا را در خودرو انجام دهد. به این ترتیب نمی توان مدت زمان مشخصی را برای تعویض فیلتر خودرو در نظر گرفت.

با این حال، به طور متوسط پیشنهاد می شود در شهرهای شلوغ و آلوده، اگر از فیلتر هوای معمولی استفاده می کنید، هر ۵ هزار کیلومتر یک بار فیلتر هوا را تعویض نمایید. تعویض فیلتر معمولا در هر بازه زمانی تعویض روغن خودرو، انجام می گردد. اما در شهر های آلوده تر پیشنهاد می شود که این بازه زمانی را کمتر کرده و هر ۳ الی ۴ هزار کیلومتر فیلتر هوای خودرو خود را تعویض نمایید.

اما برای دانستن دقیق زمان تعویض فیلتر هوا خودرو، بهترین کار بازدید چشمی فیلتر هوا و مطمئن شدن از عملکرد صحیح آن است. معمولا فیلترهای هوا به رنگ های سفید یا زرد تولید می شوند که در صورت کثیفی، سریعا بتوان آن را تشخیص داد. اگر فیلتر هوای خودرو خود را باز کرده و مشاهده نمودید که مقدار آلودگی سطح آن افزایش یافته است، بهتر است به فکر تعویض فیلتر هوا باشید.
فیلتر هوا انواع مختلفی دارد که بسته به نوع خودرو، متفاوت است.

نحوه بازرسی و تعویض فیلتر هوا

از آنجا که خودروهای مختلف، از انواع مختلفی از فیلترهای هوا استفاده می کنند، ممکن است محل قرارگیری و چگونگی قرار گیری فیلتر هوا در خودروها، متفاوت باشد. با این حال تمامی فیلتر های هوا در مسیر ورود هوا به موتور قرار دارند و به سادگی، با باز کردن یک بست، قابل جدا شدن و تعویض می باشند. به عنوان نمونه ما در زیر، چند تصویر مختلف از مکان قرارگیری فیلتر هوای خودروهای پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، ال ۹۰ و پراید را ارائه داده ایم.

آموزش تعویض فیلتر هوای آموزش تعویض فیلتر هوای 206 آموزش تعویض فیلتر هوای پراید آموزش تعویض فیلتر هوای پژوپارس زمان تعویض فیلتر هوا عمر مفید فیلتر هوا تعمیر و نگهداری خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو

مکان قرارگیری فیلتر هوا در خودروهای مختلف

پس از اینکه محل قرارگیری فیلتر هوای خودرو را یافتید، حال باید بست مربوطه را باز کرده و فیلتر را از جای خود خارج کنید. این بست معمولا بسیار ساده طراحی شده است تا در کمترین زمان ممکن باز و بسته شود. فیلتر هوا در مسیر ورودی هوا، بدون هیچ گیره نگاه دارنده ای قرار گرفته است و براحتی قابل تعویض می باشد.

پس از بازرسی و اطمینان از این که فیلتر هوا دیگر کارایی لازم را در پاک کنندگی هوا ندارد، حال آن را با یک فیلتر هوای جدید، از همان نوع تعویض کرده و سپس، درب محل قرار گیری فیلتر را با بست مربوطه محکم نمایید. به این ترتیب، به سادگی شما توانسته اید موفق به تعویض فیلتر هوا خودروی خود گردید.

آموزش تعویض فیلتر هوای آموزش تعویض فیلتر هوای 206 آموزش تعویض فیلتر هوای پراید آموزش تعویض فیلتر هوای پژوپارس زمان تعویض فیلتر هوا عمر مفید فیلتر هوا تعمیر و نگهداری خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو

تفاوت میان فیلتر هوای تمیز با یک فیلتر هوای کثیف

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.