درباره قیمت روز خودرو بدانید

0

به دلیل نوسانات زیاد قیمت خودرو، قیمت روز خودرو به یکی از سؤالات متداول مشتریان تبدیل‌شده است. مشتریان ایران‌خودرو و سایپا همیشه در تلاش هستند که قیمت روز خودرو های موردنظر خود را بدانند. این در حالی است که بازار خودروهای داخلی شرایط عجیبی را سپری می‌کند زیرا با افت قیمت خودروهای خارجی شاهد افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی هستیم. به همین دلیل پیدا کردن یک سایت معتبر که نیازهای مشتریان و خریداران را برطرف کند حائز اهمیت است. سایت کارنامه با اطلاعات به‌روز و جامعی که دارد می‌تواند در بسیاری از مسائل شما به کمک شما بیاید.

قیمت روز خودرو های داخلی

شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های مرتبط از قیمت روز خودرو های داخلی باخبر شوید. البته به یاد داشته باشید که این قیمت‌ها حدودی است. به‌عنوان‌مثال در معامله خودروهای کارکرده توافق طرفین با توجه به شرایط خودرو موردنظر قیمت را تعیین خواهد کرد. دانستن قیمت خودرو صفر نیز به طرفین معامله در قیمت‌گذاری کمک خواهد کرد. با مصوبه شورای رقابت که مجوز بالا بردن قیمت‌ها را به دو خودروساز بزرگ کشور داده است، با رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو نسبت به ماه گذشته رو به و شدیم. این در حالی است که با کاهش قیمت دلار، قیمت خودروهای خارجی افت داشته است. البته ما انتظار داریم که با آغاز جشنواره‌های تابستانی و با پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو و سایپا، از اوج‌گیری قیمت خودروها کاسته شود.

کاهش قیمت روز خودرو در صورت لغو تحریم

آقای موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران، در خرداد ۱۴۰۰ گفته است: در صورت احیای برجام، احتمال کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت روز خودرو های وارداتی، وجود دارد. درواقع ایشان گفته‌اند قیمت فعلی خودروهای وارداتی، تناسبی با نرخ ارز ندارد و در صورت لغو تحریم‌ها حتماً افت پیدا می‌کند. از طرفی اگر واردات آزاد شود و مدل‌های ۲۰۲۱ وارد بازار کشور شوند، قطعاً مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که فعلاً آخرین‌مدل‌های وارداتی هستند، با کاهش قیمت روبه‌رو خواهند شد.

کاهش تدریجی اختلاف قیمت روز خودرو از کارخانه تا بازار

طبق مقایسه‌ قیمت روز خودرو در کارخانه و در بازار که در چند ماه اخیر انجام‌شده است، به این نتیجه رسیدیم که اختلاف قیمت خودرو و قیمت واقعی آن در حال کاهش یافتن است. البته باید خاطرنشان کرد که گرچه اختلاف قیمت‌ها کاهش‌یافته است اما به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، خودروسازان همچنان در حال زیان هستند. آقای معمارباشی در ارتباط با عدم‌اصلاح قیمت‌گذاری خودروها گفته است که تولید با زیان به قطعه سازان ضربه می‌زند. نتیجه این امر نیز کاهش تولید خواهد بود و اگر تصمیمی جدی اخذ نشود تعطیلی خودروسازان دور از انتظار نیست.

درخواست خودروسازان برای اصلاح قیمت روز خودرو

در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ مستنداتی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان‌دهنده درخواست دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به همراه انجمن قطعه سازان مبنی بر تغییر هر چه سریع‌تر شیوه قیمت‌گذاری خودروها بود. آن‌ها می‌خواهند که قیمت‌گذاری خودرو بر اساس کم تیراژها و پر تیراژها باشد. خودروهای کم تیراژ با سود ۵ درصد و بر اساس بهای تمام‌شده قیمت‌گذاری شوند. همچنین قیمت خودروسازان تعیین‌کننده قیمت خودروهای پرتیراژ باشند. خودروسازان در انتهای این درخواست صراحتاً اعلام کرده‌اند که مخالفتی در ارتباط با آزادسازی واردات خودرو ندارند.

مجوز افزایش قیمت روز خودرو در نیمه اول ۱۴۰۰

از نتیجه جلسه شورای رقابت در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ خبرهایی مبنی بر افزایش حداکثر ۱۰ درصدی قیمت خودروها به گوش رسید. این افزایش برای نیمه اول سال ۱۴۰۰ است. همچنین اعلام شد که قیمت‌گذاری خودروها هر شش ماه یک‌بار تعیین خواهد شد و دیگر در بازه‌های سه‌ماهه نیست. البته برای کسانی که تا پایان سال ۹۹ اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌پرداخت داشته‌اند، این افزایش قیمت اعمال نخواهد شد.

موافقان و مخالفان افزایش قیمت روز خودرو

بعدازاینکه شورای رقابت، افزایش ۸ تا ۹ درصدی قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا را در نیمه اول سال ۱۴۰۰ اعلام کرد، واکنش‌های متفاوتی را مشاهده کردیم. از مهم‌ترین این واکنش‌ها حمایت آقای وزیر و مخالفت مجلس بود. آقای رزم حسینی معتقد است که شورای رقابت به‌صورت قانونی وظیفه قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری را دارد و قادر است که رانت میان قیمت کارخانه و قیمت بازار را از بین ببرد. در مقابل آقای قطب‌آبادی از این تصمیم انتقاد کرده است و معتقد است که نزولی شدن ارز در ماه‌های اخیر، ادامه مذاکرات وین و کاهش اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار، همگی نشان می‌دهند که کاهش قیمت خودروها لازم است و از شورای رقابت خواسته است که درباره این موضوع توضیح دهد.

کلام آخر

بازار خودرو در خرداد ۱۴۰۰ با افت نسبی مواجه شد به‌صورت که باوجود رشد قیمت میانگین مدل‌های داخلی، خودروهای وارداتی با کاهش قیمت همراه بودند. ریشه این اتفاق نیز افت قیمت ارز بود. در حالت کلی می‌توان گفت نوسان بازار خودروی کشور در خرداد تقریباً صفر بوده است. در ارتباط باقیمت روز خودرو نیاز است که سایتی مطمئن را برای کسب اطلاعات پیدا کنید. ما سایت کارنامه      را به شما معرفی می‌کنیم. در این سایت علاوه بر قیمت روز خودرو های کارکرده و صفر می‌توانید اطلاعات زیادی درزمینهٔ خریدوفروش خودرو کسب کنید. علاوه بر آن این سایت می‌تواند به شما در خریدوفروش خودرو کمک کند.

مریم ابولی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.