برخی از پارامترهای مهم در دستگاه دیاگ خودرو

0

در این گزارش می توانید با برخی از پارامترهای مهم در دستگاه دیاگ آشنا شوید .

خدمات فنی خودرو دانستنی های برق خودرو مزایای سیستم انژکتوری علت بالا رفتن مصرف سوخت پراید علت بالا رفتن مصرف سوخت پژو 405 دلایل افزایش مصرف بنزین علائم خرابی سنسور اکسیژن علائم خرابی استپر موتور

برخی پارامترهای مهم در دستگاه دیاگ و دلایل آن ها :

– دور موتور :

– دور موتور در حالت آرام معمولاً بین 800 تا 900 باید ثابت باشد.(850 برای پژو)
– نوسانات جزئی در حد 50 واحد خیلی اهمیتی ندارند و مربوط به کثیفی سنسور یا عملکرد ECU برای تنظیم استپر هستند.
– نوسانات بیشتر اگر با صدا همراه باشند بدلیل مشکل سخت افزاری در موتور مثل یاتاقان زدن یا انحنای میل لنگ هستند.
– نوسانات یکدفعه که تداوم ندارند مربوط به خود سنسور دور موتور هستند.

زمانی که مشاهده می کنیم موتور دارای نوسان است و مشکل مکانیکی ندارد احتمالاً  2 مشکل وجود دارد :
1.مشکل در پاشش نامنظم یا حجم ناصحیح از سوخت
2.مشکل در ورودی هوا یا اندازه گیری آن

برای تشخیص این موارد باید با مشاهده پارامتر های زنده ، از وضعیت عملکرد موتور مطلع شویم. خیلی از این پارامتر های به صورت زنجیره ای به هم متصل هستند و یک عیب یابی صحیح به معنی تشخیص این زنجیره ها است.
فرضا در زمانی که دور موتور دچار نوسان شدید در حالت درجا شده است، باید به این پارامتر ها توجه کرد:
1.وضعیت استپر
2.زاویه دریچه گاز
3.فشار منیفولد
4.تایم جرقه
5.تایم پاشش

علائم خرابی سنسور دور موتور :

1- روشن نشدن خودرو به دلیل ارسال نشدن سیگنال ها به ECU برای پاشش سوخت.
2- نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین.
3- ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین.
4- ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص.

– ولتاژ باطری :

– ولتاژ باطری در خودرو روشن باید بین 12 تا 14 ولت با نوسان کم باشد.
– نوسانات زیاد یا افزایش محسوس ولتاژ با گاز دادن بدلیل مشکل دینام (معمولاً کوتاه شدن ذغال ها) هستند.
– در صورت وجود ولتاژ بیش از 14 ولت آفتامات دینام خراب است و احتمال آسیب به بخش های حساس الکترونیکی وجود دارد.

– زاویه دریچه گاز :

– زاویه دریچه گاز در حالت دور آرام در خودروهای گاز سیمی باید 0 و در خودروهای دریچه گاز برقی که استپر ندارند براساس راهنمای آن (معمولاً 6 تا 12 درجه بسته به سردی و گرمی) باشد.
– ممکن است مشکل از عدم رگلاژ پولکی دریچه گاز باشد.
– درست نبودن زاویه دریچه گاز کلیه محاسبات ECU را به هم می ریزد.

– ولتاژ دریچه گاز :

– ولتاژ بازگشتی از پتاسومتر دریچه گاز که موقعیت فعلی آن را به ECU گزارش می دهد.
– زاویه دریچه گاز مقدار محاسبه شده ولتاژ دریچه گاز است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.