ایران‌خودرو در تلاش برای حرکت به‌سوی سالی بدون زیان

0

خطیبی اظهار امیدواری کرد؛ خودروساز و قطعه‌ساز با تعامل قوی به سمت روزهای بهتر و سالی بدون زیان حرکت کنند

اوایل ‌بهمن‌ماه بود که جلسه معارفه مهدی خطیبی، مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو با حضور دستیار ویژه وزیر صمت و رییس ستاد راهبری شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی تحت پوشش این وزارتخانه برگزار شد. خطیبی در جلسه معارفه خود و پیش از بیانات مقام معظم رهبری در مورد صنعت خودرو کشور، ضمن اعلام برنامه خود برای ارتقای کیفیت محصولات، اذعان کرده بود: «مردم از کیفیت خودروها راضی نیستند و باید ارتقای کیفیت را به صورت جدی دنبال کنیم.»

وی راهکارها و سیاست‌های خود را در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اعلام کرد. تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص، ارتقای کیفیت محصولات و رضایت مشتریان، افزایش ظرفیت تولید، کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش رضایتمندی کارکنان، تنوع‌بخشی سبد محصولات، کاهش زمان طراحی تا تولید محصول، بهبود رابطه با قطعه‌سازان، توسعه خدمات مالی و بیمه‌ای در زنجیره ارزش خودرو برای رشد سودآوری گروه و توسعه بازارهای صادراتی 10 برنامه کلیدی «خطیبی» برای ایران‌خودرو هستند.

از رکوردشکنی در تجاری‌سازی تا شتاب‌گیری در داخلی‌سازی

در روز ۲۱ بهمن‌ماه امسال، کارکنان گروه صنعتی ایران‌خودرو توانستند نزدیک به 6هزار دستگاه خودرو را تکمیل و آماده تحویل به مشتریان کنند. بر همین اساس، با همدلی و همکاری سازندگان شبکه تامین، تجاری‌سازی خودروهای دارای کسری قطعه روند افزایشی یافته و خودروها جلوتر از برنامه پیش‌بینی‌شده درحال تکمیل و تجاری‌سازی هستند. مطابق با برنامه تا پایان سال تعداد خودروهای دارای کسری قطعه به ۴۰هزار دستگاه کاهش خواهد یافت‌. در نیمه بهمن‌ماه، شرکت ساپکو در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های تعیین‌شده اقتصاد مقاومتی و پشتیبانی از تولید فناورانه با رویکرد توسعه داخلی‌سازی قطعات های‌تک و کاهش میزان ارزبری آن‌ها، تفاهم‌نامه سه‌جانبه طراحی و تولید سیستم آیینه هوشمند خودرو با یک قطعه‌ساز و یک شتاب‌دهنده دانش‌بنیان داخلی را امضا کرد. به فاصله سه روز از این تفاهم‌نامه، در راستای تحقق اهداف گروه صنعتی ایران‌خودرو در کاهش تلفات جاده‌ای و به‌منظور اجرای پروژه تولید خودروهای متصل و هوشمندسازی صنعت خودرو که توسط مرکز تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران‌خودرو تعریف شده، برای نخستین بار با همکاری شرکت‌های تام، ساپکو، ایساکو و امدادخودرو ایران، طراحی و نمونه‌سازی نخستین قطعه تله‌ماتیک پروژه خودروهای متصل انجام شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت محصولات، خروج از زیان‌دهی نماد «خودرو» و حفظ حقوق سهامداران را از اولویت‌های این خودروساز دانسته و گفته است: «افزایش تیراژ تولید و نیز تغییر ترکیب تولید از خودروهای زیان‌ده به سمت خودروهای سودده از موضوعات بسیار مهمی است که در دست اقدام قرار دارد.»

بهبود کیفیت و کاهش هزینه تولید در دستور کار

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین در نشست با قطعه‌سازان، برنامه‌های این گروه صنعتی در زمینه افزایش تیراژ تولید، تغییر در ترکیب و تنوع تولید، افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام‌شده و برقراری تعامل کارآمدتر با قطعه‌سازان را تشریح کرد.

خطیبی تاکید کرد: «برای کاهش قیمت تمام‌شده محصول و هزینه‌های سربار تولید، مسیری جز افزایش تولید نداریم و اگر مقیاس تولید بالا نباشد، به قیمت رقابتی دست نخواهیم یافت.»

وی افزود: «به‌منظور کاهش زیان تولید، تغییر تنوع و ترکیب تولید از خودروهای زیان‌ده به سمت خودروهای سودآور در دستور کار قرار دارد.»

خطیبی با بیان این‌که تعامل ایران‌خودرو و قطعه‌سازان باید حرفه‌ای‌تر و کارآمدتر باشد، ارتباط سهل و کارآمد ساپکو با قطعه‌سازان را ضروری دانست.

وی با بیان این‌که همکاری با قطعه‌سازان را توسعه خواهیم داد، اظهار امیدواری کرد؛ خودروساز و قطعه‌ساز دست در دست هم به سمت روزهای بهتر و سالی بدون زیان حرکت کنند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت محصولات، خروج از زیان‌دهی نماد «خودرو» و حفظ حقوق سهامداران را از اولویت های این خودروساز دانست.

وی با اشاره به این‌که مدیریت اقتصادی ایران‌خودرو از موضوعات ضروری حال حاضر این صنعت به شمار می‌رود، عنوان کرد: «در حال تلاش هستیم تا در سال آینده ایران‌خودرو عاری از هرگونه زیان باشد. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، در سال آینده بخش زیادی از تولیدات متعلق به خودروهای سودده خواهد بود.»

در همین راستا و به‌منظور تقویت رویکردهای ارتقای کیفیت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، نشستی نیز برای عارضه‌یابی کیفی قطعات خودرو با حضور سازندگان شبکه تامین در شرکت ساپکو برگزار شد که در آن بر ضرورت تشکیل کارگروه ویژه عارضه‌یابی و ارتقای کیفیت قطعات به‌منظور پیگیری و کاهش موارد کیفی در قالب جلسات هفتگی تاکید شد. انتظار می‌رود کمیته ویژه عارضه‌یابی و ارتقای کیفیت قطعات خودرو در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، ضمن بررسی و رفع عیوب کیفی قطعات خدمات پس از فروش، در راستای افزایش رضایت مشتریان گام بردارند و با نظارت مستمر و صدور کارنامه کیفی برای سازندگان در قالب فرآیند مکانیزه، زمینه‌ساز افزایش کیفیت باشند.

از یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها تا توفیقات استانی

در هفته‌های اخیر اخبار متعددی نیز از یکپارچه‌سازی فعالیت شرکت‌ها و موسسات زیرمجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو در زمینه لیزینگ، ورزش و… منتشر شده که نویدبخش پایان دوباره‌کاری‌ها و فعالیت‌های موازی هزینه‌زا است. از سوی دیگر، خبرهای اخیر حاکی از تسریع در تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص در سایت‌های استانی ایران‌خودرو به‌موازات سایت مرکزی و دیگر توفیقات در این سایت‌ها است. این اقدامات گروه صنعتی ایران‌خودرو، گام دیگری در راستای سودآوری و تامین منافع سهام‌داران خواهد بود.

پیش از این شرکت‌های لیزینگ ایرانیان، لیزینگ غدیر، لیزینگ سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و لیزینگ خودرو به‌صورت مستقل عمل می‌کردند که با تصمیم مدیرعامل ایران‌خودرو، این فعالیت‌ها به‌صورت هلدینگ تجمیع شدند. همچنین حوزه فعالیت لیزینگ ایران‌خودرو به فروش و واگذاری خودروهای دست دوم توسعه می‌یابد.

گفتنی است؛ با رویکرد اعمال مدیریت واحد بر فعالیت‌ها، تجهیزات و اماکن ورزشی، موسسه فرهنگی، ورزشی ایران‌خودرو نیز متولی ورزش کارگری این گروه صنعتی شد. حال بنا بر هدف‌گذاری مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، این خودروساز در سال ۱۴۰۱، تولید ۷۵۰هزار دستگاه خودرو را در دستور کار قرار داده که از این میزان، ۲۵ هزار دستگاه نیز سهم شرکت ایران‌خودرو دیزل است. خطیبی نوید داده است که در سال ۱۴۰۱، بخش اصلی تولیدات، خودروهای باکیفیت‌تر خواهد بود.

وی با بیان این‌که ارتقای کیفیت محصولات براساس منویات رهبری و دستورات رئیس‌جمهوری تحقق خواهد یافت، اعلام کرده است: «صادرات ایران‌خودرو نیز در سال ۱۴۰۱ به دست‌کم ۱۵هزار دستگاه خواهد رسید که این نشانگر رشد ۳۰۰ درصدی در این حوزه است.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.