ساختار طبق خودرو و نحوه عملکرد آن چیست؟
ساختار طبق خودرو و نحوه عملکرد آن
طبق خودرو یا بازوی کنترل آن که قطعهای فلزی و ساختهشده از آلیاژ فولاد مستحکم است، عموما به شکل حرف A انگلیسی یا بهاصطلاح جناغی ساخته میشود. به این ترتیب دارای دو محور و یک رأس است. دو محور طبق دارای بوشهای مخصوص لاستیکی است که به بوش طبق معروف هستند. این بوشها که درون یک بوش فلزی قرار گرفتهاند وسیله اتصال طبق به شاسی هستند. رأس طبق نیز محل اتصال آن به سیستم تعلیق است که این اتصال از طریق سیبک برقرار میشود. در ادامه طبق به سگدست و میل موجگیر متصل شده تا اصلیترین اجزای سیستم تعلیق در کنار هم قرار بگیرند.
البته نوع دیگری از طبق نیز وجود دارد که به آن طبق محوری گفته میشود و بهصورت یکپارچه است. در این ساختار بوشهای طبق یا بوشهای محوری دو سر طبق و محل اتصال سیبک در وسط آن قرار میگیرد. البته در طبقهای محوری اتصال سیبک الزاما در وسط طبق نیست و گاهی به یک سمت تمایل دارد که این بستگی به نوع سیستم تعلیق خودرو خواهد داشت. دفع نیروهای عرضی وارده به شاسی، به وسیله همین اتصال به سیبک و سگدست صورت میگیرد. به این ترتیب که نیروی وارده به شاسی از طریق بوشها به طبق و از طبق به سیبک و سگدست منتقل میشود. در نهایت به میل موجگیر و فنرها رسیده و بهصورت دمپ شده مجددا به شاسی میرسد