چرا در هوای سرد خودرو بد روشن می شود ؟

0

با سرد شدن هوا اولین چیزی که یک راننده خودرو به ذهنش میرسد، روشن شدن خودرو اول صبح است. اگر کمی به عقب برگردیم در خودروی پیکان، و خیلی از خودروهای کاربراتوری دکمه ای به نام ساسات بود که هنگام سرد بودن هوا قبل از استارت کشیده میشد و بعد از گرم شدن ماشین، ساسات را رها میکردند. با این کار مخلوط هوا نسبت به بنزین بیشتر میشود. اگر این کار انجام نمیشد خودرو روشن نمیشد و اگر هم روشن میشد به استارت خیلی بیشتری نیاز داشت.

در خودروهای انژکتوری تشخیص زمان ساسات با راننده نیست و تشخیص زمان ساسات با ECU است. ECU به کمک سنسور دمای آب، دمای آب رادیاتور را میسنجد و اگر آب رادیاتور سرد باشد ECU دستور میدهد که قطعه ای بنام استپر موتور کار ساسات را انجام دهد. بنابراین راننده هیچ نقشی در ساسات کردن خودروهای انژکتوری ندارد‌. استپر روی دریچه گاز قرار دارد و دقیقا کار ساسات را انجام میدهد.

اگر صبح ها خودرو با استارت زیادی روشن شود دلیل آن میتواند یکی از موارد زیر باشد.

  • خرابی و ضعیفی پمپ بنزین (به این دلیل که هنگام استارت اولیه به بنزین بیشتری با فشار بیشتری نیاز است و پمپ بنزین ضعیف قادر به تامین آن نمیباشد)
  • ضعیفی سیستم جرقه که شامل شمع ، وایر و کوئل ها میشود. (هوا و بنزین در هنگام ساسات بیشتر میشوند، اگر جرقه کم باشد و یا ضعیف باشد خودرو خفه میکند و بد روشن میشود.)
  • خرابی استپر (استپر اگر خراب باشد باعث میشود هوای بیشتری که صبح ها نیاز است تامین نشود و ساسات انجام نشود.)
  • خرابی سنسور دمای آب (تشخیص ساسات با این سنسور است)
  • خرابی واشر در سیلندر (اگر واشر سرسیلندر خراب باشد آب داخل محفظه احتراق میرود)
  • ضعیف بودن باتری (این مورد در پژو ۲۰۶ و رانا و ال ۹۰ بیشتر پیش میاید که خودرو استارت میخورد ولی دیر روشن میشود. از علائم این مشکل شلاق زدن عقربه های پشت آمپر هنگام استارت است که نشان از ضعیف بودن باتری است.)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.