10 فرمان جدید بانکی ابراهیم رئیسی

0

رئیس جمهور، ماموریت های 10گانه ای برای تحول و ارتقای مدیریت منابع پولی و اصلاح نظام بانکی تبیین کرد؛ این ماموریت ها چیست و چقدر می تواند در حل مشکلات نظام بانکی موثر باشد؟

بانک مرکزی چیست اخبار بانک مرکزی رئیس بانک مرکزی رئیس بانک مرکزی جهان وظایف بانک مرکزی اقتصاد کلان تورم و اقتصاد کنترل تورم دست کیست علل تورم در ایران مهم ترین اخبار اقتصادی راه های حفظ ارزش پول کارگردان سریال تاج و تخت سریال تاج و تخت ساخت کجاست چاپ اسکناس پول

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم پرهیز نظام بانکداری از بنگاه‌داری، 10 مأموریت‌ اصلی بانک مرکزی برای تحول در نظام بانکی را تبیین کرد.

به گزارش ایرنا، آیت‌ا… «سید ابراهیم رئیسی» در جریان بازدید از سامانه‌های بانک مرکزی و پس از استماع گزارش رئیس بانک مرکزی در جمع مدیران ارشد این مجموعه به “جایگاه مهم بانک مرکزی” در مدیریت منابع پولی و مالی و اصلاح نظام بانکی اشاره و مأموریت‌های ۱۰ گانه برای تحول و ارتقای آن تعریف کرد.

وی بانک مرکزی را اتاق اندیشه‌ورزی و رصد سیاست های پولی و مالی کشور خواند و «اصلاح و ارتقای نظام بانکی» و «نظارت بر اجرای سیاست‌های مالی و پولی» را به عنوان 2 ماموریت بانک مرکزی یادآور شد.

رئیسی «کنترل رشد نقدینگی و مدیریت خلق پول» را دیگر مأموریت مهم بانک مرکزی برشمرد و افزود: نقدینگی اگر با مدیریت به سمت تولید هدایت شود نگران‌کننده نیست اما اگر به سمت سوداگری در بازار حرکت کند تبعات ویران‌کننده‌ای خواهد داشت.

رئیس‌جمهور «تقویت نظارت بانک مرکزی» را دیگر ماموریت مهم این نهاد دانست و اظهار کرد: بانک مرکزی باید بخش نظارتی خود را تقویت کند و بتواند با برنامه‌ریزی سیاست‌های پولی و ضدتورمی را اجرا کند.

آیت‌ ا… رئیسی با ابراز خرسندی از وضعیت سامانه‌های پایش و رصد بانک مرکزی، گفت: بحمدا… در زمینه جمع‌آوری و رصد داده‌ها و اطلاعات در شرایط خوبی قرار داریم و این اطلاعات می‌تواند به شفافیت مالی در کشور کمک کند.

دستور رئیسی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی

سوابق سیدابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی کیست رئیس قوه قضاییه پشت پرده خودروسازان مشکلات خودروسازان ایرانی فساد در ایران مافیای خودرو پیچیده ترین پرونده قضایی

رئیس‌جمهور «حمایت از تولید» و «رفع مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی» را از دیگر ماموریت های بانک مرکزی ذکر کرد و افزود: بخشی از دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی مشکل سرمایه در گردش است که اگر مرتفع شود منجر به افزایش تولید و اشتغال خواهد شد.

رئیس جمهور «نظارت کامل بر رعایت اصول بانک داری اسلامی در قراردادها و عقود بانکی» را نیز جزو ماموریت های بانک مرکزی دانست.

آیت‌ا… رئیسی «نظارت و کنترل بر ارز و کالا با هدف جلوگیری از سوداگری در بازار» را دیگر ماموریت بانک مرکزی بیان و اظهارکرد: اگر کسی به دنبال اخلال در بازار است باید برخورد شود اما باید بدانیم فعال اقتصادی نیاز به حمایت و تشویق دارد و نباید هر اقدامی را به عنوان تخلف تلقی کرد.

وی با تاکید بر«توجه ویژه به حاکمیت ریال» افزود: استفاده از ارزهای مختلف به خصوص در مبادلات با کشورهای همسایه و پیمان‌های دو جانبه پولی می تواند به تامین با ثبات کالا و افزایش مبادلات کمک و کشور را در مقابل تکانه‌های دلار مصون کند.

آیت‌ا… رئیسی همچنین با اشاره به ضرورت «پرداخت به موقع تسهیلات بانکی» به عنوان آخرین ماموریت بانک مرکزی تأکید کرد: نباید بین تصمیم و اعلام عمومی با اجرا و پرداخت تسهیلات فاصله باشد و در این زمینه تاکید می کنم توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه گذاری اجرایی شود.

هدف گذاری بانک مرکزی برای کاهش رشد نقدینگی به 30 درصد

علی صالح آبادی کیست سوابق علی صالح آبادی اخبار بانک مرکزی رئیس بانک مرکزی سیاست های بانک مرکزی وزیر اقتصاد کیست کابینه سید ابراهیم رئیسی بیوگرافی سیاستمداران

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این نشست، گزارشی از اقدامات بانک مرکزی باهدف تحقق سند تحول دولت مردمی ارائه کرد.

علی صالح‌آبادی کنترل تورم، اصلاح نظام بانکی، مدیریت بازار ارز، حکمرانی ریال و بانکداری اسلامی را پنج راهبرد اساسی بانک مرکزی به منظور تحقق اهداف سند تحول دولت سیزدهم برشمرد و گفت: برای تحقق هریک از این راهبردها، اقدامات متعددی اجرا شده  یا در حال اجراست.

وی به توفیق دولت سیزدهم در مهار تورم و کنترل رشد پایه پولی اشاره کرد و گفت: مجموع اقدامات انجام شده در این زمینه که با هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت همراه بود، کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی نرخ تورم ۱۲ ماهه، از 59.3 درصد به 40.1  درصد و همچنین کاهش بیش از ۱۶ واحد درصدی رشد پایه پولی از 42.6 درصد به 26.2 درصد را به‌دنبـال داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه، کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها با هدف جلوگیری از خلق پول بی‌ضابطه را از دیگر اقدامات بانک مرکزی باهدف اصلاح نظام بانکی برشمرد و در عین حال افزود: مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در ۴ ماه نخست امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش حدود ۳۸ درصدی داشته که سهم قابل توجه این تسهیلات، مربوط به سرمایه در گردش بوده است؛ ضمن این‌که تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۸۰ درصد رشد داشته است.

صالح‌آبادی ،تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی را رویکرد اساسی بانک مرکزی به منظور تحقق شمولیت مالی در کشور دانست و با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی سقف تسهیلات قرض‌الحسنه، اظهارکرد: با اقدامات متعددی همچون ممنوعیت معاملات فردایی ارز، راه اندازی بازار توافقی و تسهیل گری در فرایند برگشت ارز حاصل از صادرات، امروز در بازار ارز به رغم برخی نوسانات مقطعی، آرامش و ثبات حاکم است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از هدف گذاری ۳۰ درصدی رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۱ توسط بانک مرکزی خبر داد و افزود: به منظور تنظیم رابطه مالی بانک مرکزی و دولت، شورای هماهنگی دولت و بانک مرکزی با حضور وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و بانک مرکزی تشکیل شده که این هماهنگی نقش مهمی در انضباط مالی دولت داشته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.