سيستمHACوDAC چیست و چگونه عمل می کند؟

0

HAC که از سر واژه های عبارت Hill-start Assist Control “کمک و کنترل به شروع حرکت در شيب سربالايی”(گرفته شده است، به راننده کمک میکند تا زمانی که در يک سراشيبی متوقف است و قصد دارد شروع به حرکت به سمت بالا کند، از حرکت رو به عقب خودرو جلوگيری شود.
DAC که برگرفته از سرواژهای عبارتDownhill Assist Control “کمک و کنترل در سرازيری”است، کمک میکند تا راننده در سراشيبی های تند و به ويژه لغزنده، از سرعت معينی بيشتر شتاب نگيرد.

چنين اتفاقاتی در حين رانندگی، معمولاً ناخودآگاه رخ میدهند که با وجود چنين سيستمی، ديگر هيچ رانندهای دغدغه حرکت در فراز و نشيب های کوهستانی را نخواهد داشت.

سيستمHACوDAC ،

عملكردHAC

هنگامي كه خودرو در شيب شديدي قرار دارد، تا شما بخواهيد شروع به حركت كنيد يعني ترمز دستي را رها كنيد يا پا از روي ترمز برداريد و پا روي گاز خودرو بگذاريد و اقدامبه گاز دادن كنيد، خودرو مقداري به عقب ميرود يا در خودروهاي دنده دستي اگر عكس العمل شما در نيم كلاچ كردن ضعيف باشد، خودرو مقداري به عقب ميرود كه اگر خودرويي پشت سر شما باشد يا عابري پشت سر شما در حال عبور باشد، با عقب رفتن خودرو، امكان برخود با آنها را داريد كه باعث ايجاد خسارت ميشود.حال اين مشكل باHAC كاملا برطرف ميشود.


اين سيستم به كمك شما ميآيد تا از طريق چند سنسور، شيب را تشخيص داده و وقتي كه شما پدال ترمز را رها ميكنيد خودرو)بر خلاف خودروهايي كه به اين سيستم مجهز نيستند(به عقب نميرود وسر جاي خود ميايستد.

اگرچه شما پدال ترمز را رها كرديد و حتي از ترمز دستي هم استفاده نميكنيد اما هنوز اين سيستم از نيروي ترمز استفاده ميكند و اجازه نميدهد خودرو به سمت عقب برود تا زماني كه شما اقدام به فشار دادن پدال گاز نكنيد خودرو تكان نمي خورد، امابا فشار دادن پدال گاز خودرو بدون حركت به عقب، شروع به حركت ميكند.

سيستمHACوDAC

عملكرد سيستم:

DAC به اين صورت است كه ابتدا بايد سرعت اتومبيل خود را به كمتر از25كيلومتر در ساعت برسانيد)در بعضي از خودروها، حد مجاز سرعت براي فعالسازي اين سيستم مشخص شدهاست(و سپس با فشردن كليدDAC، پاي خود را از روي پدال گاز و ترمز برداريد.از اين لحظه به بعد، گيربكس خودرو در حالت سنگين قرار ميگيرد و سرعت پيشروي خودرو به طور هوشمند و اتوماتيك با درگير كردن ترمزها، كنترل ميشود و تنها وظيفه شما اين است كه كنترل فرمان رادر دست داشته باشيد.

 سیستم HAC چیست سیستم HAC در خودرو مزایای سیستم HAC چیست DAC چیست انواع آپشن خودرو جلوگیری از لغزش خودرو سیستم ضد لغزش ASR علت روشن شدن چراغ لغزش علت لغزش دنده لغزش گیربکس چیست مقالات آموزشی خودرو مقالات تخصصی خودرو مقالات تخصصی مکانیک مقالات فنی خودرو مقاله علمی

سيستمHACوDAC
سيستمDACبا كمك سامانهESPوEBDاز قفل شدن چرخهايا انحراف خودرو جلوگيري ميكند و اتومبيل را با يك سرعت نسبتا ثابت و البته ايمن و مطمئن، به پايين سراشيبي هدايت ميكند.سپس با فشار دادن مجدد دكمهDACميتوانيد سيستم را خاموش كنيد و به حركت خود ادامه دهيد.توجه داشته باشيد كه در اكثر خودروها، علامت دكمهDACبه شكل يك اتومبيل است كه روي سراشيبي قرار گرفته است و معمولا با فشار دادن دكمه و فعال شدن سيستم، علامت آن نيز به صورت چشمكزن روي صفحه آمپر مشخص ميشود)در بعضي از خودروهاآلارم صوتي نيز دارد.

 سیستم HAC چیست سیستم HAC در خودرو مزایای سیستم HAC چیست DAC چیست انواع آپشن خودرو جلوگیری از لغزش خودرو سیستم ضد لغزش ASR علت روشن شدن چراغ لغزش علت لغزش دنده لغزش گیربکس چیست مقالات آموزشی خودرو مقالات تخصصی خودرو مقالات تخصصی مکانیک مقالات فنی خودرو مقاله علمی
کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.