خرید خودرو لاماری در بورس تا چه قیمتی می‌ارزد؟

0

لاماری ایما، خودروی چینی جدید بازار ایران با ظاهر جذابش یکشنبه آینده به بورس می‌آید. اما خرید آن تا چه قیمتی منطقی است؟

۲۰۰ دستگاه خودرو لاماری ایما (EAMA) یکشنبه اول آبان روی تابلوی عرضه بورس کالا می‌رود. اما خرید این خودرو در بورس تا چه قیمتی منطقی است؟ همچنین این خودرو چه مزایا و معایبی دارد و در مقایسه با رقبا چه عملکردی داشته است؟

قیمت لاماری در بورس

این خودرو با با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان در بورس کالا عرضه می‌شود.

البته به دو دلیل این لزوما به معنای آن نیست که خریداران در بورس می‌توانند این خودرو را به این قیمت بخرند.

اولا سازوکار معاملات بورس کالا بر مبنای عرضه و تقاضا است و به میزانی که تقاضا برای این خودرو بیش از تعداد عرضه باشد، انتظار می‌رود خریداران برای خرید آن در قیمت‌های بالاتر از قیمت پایه رقابت کنند.

ثانیا، باید هزینه‌های جانبی خرید خودرو را نیز در نظر گرفت. بزرگترین بخش این هزینه مالیات ارزش افزوده ۹ درصدی است که بر مبنای قیمت نهایی معامله مشخص می‌شود. سایر هزینه‌ها اما کوچکتر و ثابت هستند. این هزینه‌های دیگر جمعاً به مبلغ ۲۴۷ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۲۶۵ ریال برای بیمه شخص ثالث، پلاک، مالیات و عوارض شماره‌گذاری و عوارض شهرداری است.

تحویل ۴۰ روزه لاماری ایما

تحویل این خودرو ۱۰ دی اعلام شده است. به عبارتی تحویل آن ۴۰ روزه است.

همچنین از میان ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما که قرار است در بورس به فروش گذاشته شوند، ۱۰۰ دستگاه مشکی و ۱۰۰ دستگاه سفید هستند.

خرید لاماری در بورس تا چه قیمتی منطقی است؟

به دلایل فوق، در جدولی که در این گزارش آمده است مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه‌ها را محاسبه کرده‌ایم و هزینه کل خرید لاماری ایما در نرخ‌های متفاوت را به دست آورده‌ایم.

همانطور که مشاهده می‌شود ثبت سفارش برای این خودرو در بورس کالا حداکثر تا قیمت یک میلیارد و ۱۶۹ میلیون تومان منطقی است. البته در این صورت هزینه کل برابر با قیمت صفر این خودرو در بازار می‌شود. با این تفاوت که خودروی عرضه شده در بورس تحویل ۴۰ روزه دارد. با این حال سفارش گذاشتن در مبالغ کمتر از رقم فوق می‌تواند منطقی باشد.

باید در نظر داشت که با توجه به ۴۰ روزه بودن تحویل خودروها، هزینه خواب پول چندان چشمگیر نیست.

تقاضا برای لاماری ایما در بورس چقدر است؟

از ۲۶ مرداد امسال که فروش خودروهای سواری در بورس کالا کلید خورد تا کنون چهار مرحله عرضه انجام شده است. این خودروها دیگنیتی و فیدلیتی گروه بهمن، هایما S۷ ایران خودرو و شاهین سایپا بودند.

هایما و شاهین تقریبا بدون رقابت و در قیمت پایه معامله شدند که به نوعی شکست دلالان از بازار محسوب می‌شد. چراکه با فعال شدن مکانیسم عرضه و تقاضا، متقاضیان توانستند این خودروها را ارزان‌تر از قیمت بازار آزاد آن‌ها بخرند. برای مثال شاهین ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار معامله شد و خریداران هایما در بورس ۱۲ درصد سود کردند.

از میان این خودروها، دیگنیتی و فیدلیتی تنها خودروهایی بودند که رقابت در بورس برای آن‌ها جدی بود. این خودروها دو بار در بورس عرضه شدند.

حالا آرین پارس موتور ششمین عرضه کننده خودرو در بورس کالا است. اگرچه این خودرو را رقیب دیگنیتی می‌دانند و احتمال دارد که بتواند مثل دیگنیتی با رقابت همراه شود، اما با توجه به تازه‌وارد بودن این خودرو و اینکه هنوز شناخته‌شده نیست و آزمایش خود را در بازار ایران پس نداده است، عجیب نخواهد بود اگر رقابت چشمگیری برای خرید لاماری ایما در بورس شکل نگیرد.

نمای جلوی لاماری ایما سفید

همچنین بخوانید: عرضه در بورس چه تاثیری بر قیمت خودرو در بازار داشت؟

آشنایی با لاماری و سازنده آن

لاماری (LAMARI) نام تجاری محصولات سواری تولیدی شرکت آرین پارس موتور است و خودرو لاماری ایما، نخستین محصول این خودروساز محسوب می‌شود که بهمن ۱۴۰۰ رونمایی شد.

آرین موتور پیش از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷، واردکننده رسمی میتسوبیشی و DS (برند لوکس سیتروئن) و محصولات سنگین هیتاچی بود.

لاماری ایما نسخه مونتاژ شده خودروی چینی دانگ‌فنگ T۵ EVO است. از مشخصات فنی این کراس‌اوور چینی می‌توان به حجم موتور ۱.۵ لیتر تزریق مستقیم توربو، گیربکس اتوماتیک هفت سرعته دو کلاچ تر و قدرت ۱۹۵ اسب بخار اشاره کرد.

لاماری ایما اردیبهشت ۱۴۰۱ با قیمت ۹۸۹ میلیون تومان به بازار آمد و دو مرحله با این قیمت پیش‌فروش شد. اما در سری سوم و چهارم پیش فروش لاماری ایما، قیمت کارخانه آن با افزایش ۱۰۵ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۹۴ میلیون تومان رسید. موعد تحویل خودروهای فروخته شده ۹۰ روز کاری بود.

مقایسه لاماری ایما با رقبا

به لحاظ قیمتی جک S۵ با قیمت یک میلیارد و ۴۸ میلیون تومان، چری تیگو ۷ با قیمت یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون، فیدلیتی پرایم با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، فردا T۵ یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان، دیگنیتی با قیمت یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان و کی‌ام‌سی K۷ یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی را می‌توان به عنوان جایگزین‌های خرید لاماری ایما مطرح کرد. دیگنیتی، خودروی نسبتا جدید بهمن‌موتور را احتمالا بتوان نزدیک‌ترین رقیب لاماری ایما دانست.

از ایرادهای خودرو لاماری ایما به کمبود برخی آپشن‌های رفاهی (همچون دوربین ۳۶۰ درجه) نسبت به سایر خودروهای چینی و نداشتن ویژگی مهمی مانند گیربکس تیپ ترونیک اشاره می‌شود.

به گزارش دیجیاتو، ترکیب این قدرت موتور با وزن کم لاماری ایما و وجود گیربکس هفت سرعته دبل کلاچ خیس باعث شده تا دست یابی به شتاب صفر تا صدی ۱۰ الی ۱۰.۵ ثانیه در تهران ممکن شود. این درحالیست که عمده رقبای لاماری ایما مانند فیدلیتی، دیگنیتی، تیگو ۷ پرو، جک کی ۷ و…خودروهایی با شتاب صفر تا صد ۱۱.۷ ثانیه الی ۱۳.۵ ثانیه هستند و از این نظر یک سر و گردن نسبت به ایما عقب‌تر هستند.

مقایسه ظاهر لاماری ایما و دیگنیتی پرایم

سایر شرایط خرید لاماری در بورس

هر کد ملی صرفاً مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و برای یک دستگاه خودرو است و صدور سند و شماره‌گذاری خودرو فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود.

در مشخصات خودروهای عرضه شده اشاره شده که خریداران جهت تحویل خودرو باید یکی از نمایندگی‌های مجاز آرین پارس موتور را مطابق لیست پیوست انتخاب کنند.

خریداران ملزم به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی و واریز وجه هزینه‌های مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه‌ها هم‌زمان با تسویه اصل مبلغ از طریق وب گاه sales.lamari.ir هستند.

این هزینه‌ها صرفاً باید توسط شخص خریدار و از حساب بانکی شخص خریدار به حساب شرکت آرین پارس موتور از طریق وبگاه و درگاه پرداخت الکترونیک واریز شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.