اثرات گل و لای خیابان بر روی رنگ خودرو چیست ؟

0

چه چیزهایی به رنگ خودرو آسیب می رساند– به نظر شما چه چیزهایی باعث آسیب به رنگ خودرو می شود؟ ، آیا با عوامل آسیب به رنگ خودرو آشنایی دارید؟

تشخیص رنگ شدگی ماشین با چشم علائم رنگ شدگی خودرو آموزش تشخیص رنگ خودرو ابزار تشخیص رنگ خودرو تشخیص رنگ خودرو چیست تشخیص رنگ خودرو از رنگ کارخانه ای تشخیص رنگ کارخانه از رنگ دستی راه های تشخیص رنگ خودرو دستگاه تشخیص رنگ خودرو آموزش خرید و فروش خودرو دانش خودرویی تشخیص رنگ اتومبیل با چشم

در ادامه ی همین مطلب با عوامل آسیب به رنگ خودرو و راه های جلوگیری از آن آشنا می شوید.

نگهداری مناسب خودرو، باعث تثبیت کیفیت رنگ و همچنین افزایش ارزش فروش مجدد آن می گردد، عوامل محیطی تاثیرات زیادی بر روی رنگ خودرو دارند، در واقع رنگ خودرو بعنوان اولین لایه دفاعی در مقابل شرائط جوی میباشد، لذا حفاظت بهتر از رنگ سبب افزایش عمر مفید این پوشش می گردد.

یکی از راه های مهم حفظ رنگ خودرو، استفاده از واکس و شستشوی خودرو به صورت متناوب می باشد، واکس علاوه بر زیبایی در جلوگیری از ایجاد تخریب رنگ نیز تاثیر بسزایی دارد.

همچنین در بین روش های شستشو, شستشوی داخل ماشین با بخارشو هرگونه جرم و کثیفی را از منافذ خودرو پاک کرده و علاوه بر نظافت عمیق بدنه خودرو شفافیت بالایی به رنگ آن می دهد.

توجه داشته باشید که خودروهای با رنگ روشن و سفید بعد از مدتی که کثیفی به خود می گیرد و زیر آفتاب بماند به مرور رنگ سفید آن به زردی تبدیل می شود.

حال آنکه هر چقدر هم این خودرو را با آب بشویید تمیز می شود ولی زردی آن از بین نمی رود.

تنها بخار است که می تواند یک خودروی رنگ پریده را مثل روز اول سفید و براق نماید. زیرا بخار به عمق بدنه نفوذ می کند و کثیفی ها را بیرون می کشد.

عوامل آسیب به رنگ خودرو

1- اثر مواد شیمیایی بر رنگ خودرو

نشست ذرات مواد شیمیایی و دوده و مواد قلیایی بر روی فیلم رنگ باعث تخریب فیلم رنگ می گردد.

راه حل:

  • عدم نگهداری خودرو در شرایط محیطی نامناسب
  • پوشاندن خودرو
  • شستشو به صورت ماهانه

مواد شیمیایی و انواع آلودگی ها، باعث تخریب رنگ می شود، وقتی آب با این مواد ترکیب شود، باعث ایجاد مواد قلیایی قوی می شود که سبب آسیب رساندن به رنگ خودرو می شود، از طرفی این ذرات بر روی سطح می تواند ایجاد خش نیز نماید، لذا بهتر است ابتدا ذرات را از روی سطح پاک کرده و سپس نسبت به شستشوی خودرو اقدام نمایید.

2- اثر فضولات پرنده (Avian digestion)

تخریب رنگ خودرو در اثر خاصیت اسیدی فضله پرنده

راه حل: شستن خودرو

فضله پرنده بدلیل داشتن مواد اسیدی، باعث تخریب رنگ و کیلیر می گردد بسته به نوع پرنده و نوع تغذیه، معمولاً اثرات تخریبی متفاوتی دارند، راه حل برای رفع مشکل شستشوی سریع ماشین و یا تمیز کردن با پارچه نرم با کمی آب و یا قرار ندادن خودرو در زیر درختان می باشد.

3- اثر حشرات (Bugs)

اثر مواد اسیدی حشرات بر روی رنگ

راه حل: شستشوی ماشین

هنگام عبور در جاده ها خصوصاً در جاده های خارج از شهر و در زمان های غروب، اثرات حشرات را بر روی بدنه خودرو دیده باشید، بدن این حشرات به علت داشتن مواد اسیدی، در صورتی که به موقع تمییز نشوند باعث تخریب رنگ می گردد لذا بهترین راه حل شستشوی سریع ماشین می باشد.

4- اثر صمغ و شیره درختان ( Tree sap) بر رنگ خودرو

تعمیر و نگهداری خودرو ترمیم رنگ خودرو محافظت از بدنه خودرو محافظت از رنگ خودرو آفتاب سوختگی رنگ ماشین

اثر صمغ و شیره درختان باعث تخریب فیلم رنگ می گردد.

راه حل: اثر شیره درختان ویا قطران را با مواد الکلی از روی سطح پاک نمایید.

همیشه به محض مشاهده اثر صمغ و شیره درختان، خودرو را کاملا تمیز نمایید، زیرا تا زمانی که چسبنده می باشد، می توان آن را از روی بدنه پاک کرد و در زمانی که خشک شده است با مواد الکلی بدنه را تمیز نمایید و سپس خودرو را بشویید.

5- اثر لکه بنزین خارج شده از باک بنزین

راه حل: سعی کنید باک را کاملاً پر نکنید و پس از خارج شدن بنزین از باک آن را با پارچه نرم تمیز نمایید.

تا جایی که امکان دارد از پر کردن بیش از حد باک، دوری کنید و در هر صورت اگر این اتفاق بیافتد بهتر است با پارچه نرم، منطقه آلوده را پاک نمایید.

6- اثر نوشتن با انگشت دست بر روی بدنه نوشتن یا ساییدن ذرات بر روی رنگ خودرو با انگشتان دست( Fingertips and mischief)

راه حل: خودرو را همیشه تمیز نگهدارید.

کلمه مرا بشویید را حتماً در پشت ماشین ها دیده اید، شاید نویسنده، نیت بدی نداشته باشد ولی ندانسته باعث ایجاد عیب در رنگ بدنه می گردد، زیرا اشغال یا ذرات مثل سمباده عمل کرده و حرکت ذرات با دست بر روی بدنه اثر خش مانندی را ایجاد می نماید و همیشه قبل از شستشوبا اسفنج، بدنه را تمیز نمایید.

7- اثر قهوه یا شربت ها (Your morning coffee) روی رنگ خودرو

بیشتر شربت ها دارای کربنات و اسیدهایی هستند که می توانند بر روی پوشش کیلیر اثر مخرب داشته باشند.

راه حل: شستشوی بدنه

در هنگام مسافرت، ممکن است در هنگام استراحت و مصرف چای و قهوه یا نسکافه با مواد شیرین، مقداری از شربت فوق بر روی رنگ بدنه بریزد.خیلی از نوشیدنی ها از مواد اسیدی هستند و اسید می تواند بر روی رنگ اثر مخرب داشته باشد.

خصوصاً اگر زمان زیادی از ریختن مواد بر روی فیلم رنگ گذشته باشد و باعث سخت شدن مواد گردد و اگر از مواد کربنات و شکر استفاده شده باشد باید هر چه سریع تر آن منطقه را تمیز کرد.

8- اثر ذرات در لوازم کارواش ( Dirt on your car-wash tools )

وجود اشغال در هنگام شستن ماشین که باعث خراش در رنگ می گردد.

راه حل: تمیز کردن لوازم و پارچه ها و اسفنج ها قبل از اینکه شروع به تمیز کردن نماید.

شستن ماشین برای ما شاید در بعضی مواقع سرگرمی باشد ولی باید دقت کنید که این عمل می تواند باعث خرابی رنگ و ایجاد خط و خش بر روی رنگ گردد.

اگر در هنگام شستشو خودرو از پارچه ای که دارای ذرات است استفاده گردد، این ذرات در داخل اسفنج همانند سمباده عمل کرده و باعث ایجاد خط و خش می گردد، باید دقت شود که سیستم کارواش های اتوماتیک، خط و خش را بیشتر می نماید.

آیا با روش های خش گیری خودرو آشنایی دارید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

9- اثر قطرات آب پاش اتوماتیک ( Automatic sprinklers)

آدرس کارواش در تهران مزایای کارواش اتوماتیک معایب شستشوی مکرر ماشین آسیب دیدن رنگ خودرو معایب کارواش فشار قوی از بین رفتن رنگ خودرو آموزش نکات فنی خودرو شستن زیاد ماشین ضرر دارد

اثر لکه آب بر روی رنگ خودرو

راه حل: قرار ندادن خودرو در نزدیکی اب پاش ها

در ابتدا شاید اینطور به نظر برسد که ریزش آب بر روی بدنه باعث شستشوی خودرو می گردد ولی در حقیقیت پاشش آب بطور اتوماتیک، باعث خشک شدن و اثر لکه مانند آب به دلیل وجود مواد معدنی و سختی بالای آب بر روی بدنه می گردد.

و در زمان طولانی این اثر لکه بر روی کیلیر می ماند و بهترین راه حل قرار ندادن ماشین در اطراف اب پاش می باشد.

10- پاک کردن لکه خودرو

برای پاک کردن لکه از روی خودرو از تینر استفاده نکنید. زیرا به مرور به رنگ ماشین آسیب می رساند. ما پیشنهاد می کنیم بجای آن از استون یا پاک کننده ناخن استفاده کنید.

این سوال پیش میاد که آیا استون رنگ ماشین رو میبره؟

استون

استون حاوی مواد شیمیایی است که رنگ خودرو را از بین می برد. این مایع رنگ را تا پایه حل می کند. فقط چند ساعت طول می کشد تا این روی رنگ خودرو تاثیر بگذارد. اگر فورا استون را بردارید، آسیب کمتر خواهد بود. می توان آن را با آب و صابون جدا کرد.

هر نوع از این مواد شیمیایی به نوبه خود می توانند به رنگ ماشین آسیب برسانند. ولی وقتی چاره ای نیست می توان با احتیاط از آنها استفاده کرد.

شما می توانید به جای تینر از مقداری استون برای از بین بردن لکه های خودرو استفاده کنید. هر چه مقدار استون بیشتر باشد سرعت از بین رفتن لکه ها بیشتر می شود. ابتدا بهتر است روی نقطه ای که کمتر جلوی دید است امتحان کنید. اگر مشکلی پیش نیامد روی لکه ها امتحان کنید.

پارچه یا دستمال را به مقداری استون آغشته کنید و به آرامی روی سطح بکشید.

مایعاتی که روی رنگ خودرو تاثیر می گذارند

دستمال تمیز کننده ماشین بهترین دستمال شستشوی خودرو دستمال بدنه خودرو دستمال برای شیشه ماشین شستشوی خودرو نحوه تمیز کردن شیشه خودرو هزینه نگهداری خودرو قیمت دستمال نانو قیمت دستمال جادویی

بسیاری از مایعات روی رنگ خودرو تاثیر منفی می گذارند. این مایعات که به رنگ خودرو آسیب می رسانند – اگر به اندازه کافی باقی بمانند – رنگ را خراب کرده و باعث آسیب دائمی به سطح خودرو می شوند. اگر می خواهید رنگ شما آسیبی نبیند، به محض اینکه متوجه شدید که مایع وجود دارد، وسیله نقلیه را تمیز کنید.

تخم مرغ

تخم‌مرغ‌ها می‌توانند تمام لایه رنگ را حذف کنند، اگر به‌سرعت پاک نشوند. زرده و سفیده تخم مرغ در تماس با رنگ مواد خورنده هستند. پوسته تخم مرغ همچنین می تواند رنگ را خراش دهد. اگر در ماشین خود تخم مرغ پیدا کردید، در اسرع وقت محل را تمیز کنید و از صابون ملایم با آب استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که تخم مرغ را به طور کامل جدا کرده اید.

کرم اصلاح

کرم اصلاح روی سطح ماشین می تواند باعث تغییر رنگ رنگ شود. اگر زمانی که کرم موبر هنوز به صورت فوم است گیر کند، هیچ آسیبی ایجاد نمی کند. زمانی که کرم موبر خشک شود، آسیب می بیند. برای شستن کرم موبر باید ناحیه مورد نظر را خیس کنید. اگر تغییر رنگ از قبل شروع شده باشد، به رنگ آمیزی جدید نیاز خواهید داشت.

مایع خودرو

مایعات خودرو رنگ روی سطح خودرو را حل کرده و خراب می کند. این مایعات شامل مایع خنک کننده و ترمز است که رنگ را نرم کرده و آن را در معرض آسیب بیشتر قرار می دهد. این مایعات وسیله نقلیه سریعتر از اکثر مایعات روی رنگ عمل می کنند. برای جلوگیری از آسیب بیش از حد، بهتر است بلافاصله این مایعات را خارج کنید.

اثرات گل و لای خیابان روی رنگ خودرو

آدرس کارشناسی رنگ خودرو تهران آسیب دیدن رنگ خودرو آسیب زدن شیره درختان به رنگ خودرو آموزش پولیش رنگ خودرو از بین رفتن رنگ خودرو اسیب زدن نور خورشید به رنگ خودرو ترمیم رنگ خودرو بهترین رنگ خودرو آفتاب سوختگی رنگ ماشین علت تیره شدن رنگ ماشین اثرات گل و لای بر رنگ ماشین مجله مکانیک تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو

همانطور که با دلایل و عوامل آسیب زا روی رنگ خودرو آشنا شدید و خطرات آن را دانستید ،اما هیچ اشاره ای به اینکه گل و لای خیابان و کثیفی هایی که بر اثر بارش باران روی خودرو پاشیده می شود اشاره ای نشده است و شاید بعضی اوقات این گل و لای نازک روی خودرو به عنوان یک روکشی باشد برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ، پس بنابراین تاثیر آنچنانی برای از بین بردن رنگ خودرو ندارد ،ولی توصیه ما به شما این هست که هر چقدر ماشین تمیز نگهداری شود رنگ ماشین آسیب کمتری می بیند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.