آشنایی با تعاریف اولیه روانکاری (oil)

0

Base stock چیست؟

انواع روغن هیدرولیک آموزش تعویض روغن هیدرولیک روغن هیدرولیک چیست روغن هیدرولیک مناسب 206 مزایای تعویض روغن هیدرولیک زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان سنسور فشار روغن هیدرولیک روغن هیدرولیک پژو 405 روغن هیدرولیک مناسب پورشه روغن هیدرولیک مناسب بی ام و روغن هیدرولیک مناسب مرسدس بنز آدرس تعمیرگاه های تهران تعمیرات تخصصی پورشه تعمیرگاه پورشه

Base stock بخش اساسی ساخت روان کننده ها و گریس ها هستند. Base stock یک ماده روان کننده منفرد است که توسط یک تولید کننده واحد پالایشگاهی تولید می شود و فرمول کننده ها آنها را برای تهیه محصولات نهایی مخلوط می کنند.

Base Oil چیست؟

اصطلاحات Base stock وBase oil اغلب به صورت متناوب مورد استفاده قرار می گیرد ، اما اختلافاتی وجود دارد. Base stock یک محصول واحد است که معمولاً با درجه ویسکوزیته آن تعریف می شود. مخلوطی از یک یا چند Base stock در یک روان کننده یک Base oil است. خاصیت روغن پایه بسته به گروه API آنها متفاوت است.

سیستم درجه بندی API برای روغن پایه چیست؟

سیستم طبقه بندی API ، روغن پایه را به پنج گروه طبقه بندی می کند: گروه های I ، II ، III ، IV و V. سه گروه اول از نفت خام پالایش می شوند. تعداد کمی از روغن پایه­ها گروه III وجود دارد که از مواد اولیه زیستی یا گاز طبیعی استخراج شد ه،  تولید می شوند. روغن پایه گروه IV کاملاً مصنوعی و از نوع پلی آلفاولفین یا PAO است. گروه V از روغن پایه­هایی تشکیل شده است که در گروه­های دیگر قرار نمی گیرد.

جدول گروه بندی روغن پایه بر اساس API

 برایت استاک چیست
 انواع روغن موتور
 روغن سنتتیک و نیمه سنتتیک
 قیمت روغن سنتتیک
 سنتتیک بهتره یا نیمه سنتتیک
 روغن موتور نیمه سنتتیک
 روغن نیمه سنتتیک بهران
 روغن پایه نفتنیک چیست
 روغن پارافینیک چیست
 درجه روغن چیست
 تفاوت روغن موتور مینرال با سنتتیک
 روغن موتور سنتتیک چیست
 مزایای روغن موتور سنتتیک
 مشخصات روغن موتور سنتتیک
 مشخصات روغن موتور نیمه سنتتیک
 مقالات آموزشی خودرو
 مقالات تخصصی خودرو

  • گروه II دارای اشباع بیشتر و گوگرد کمتری نسبت به گروه اول است. آنها به طور معمول دارای خواص دمای پایین بهتری هستند و نسبت به روغن پایه گروه I از نظر اکسیداتیو پایدارتر هستند.
  • روغن پایه گروه III نسبت به گروه I یا II شاخص گرانروی بالاتری دارد و حتی از نظر اکسیداسیون از گروه II پایدارتر است. روغن پایه گروه III به طور معمول دامنه باریکتری از ویسکوزیته نسبت به گروه I یا گروه II دارد.
  • گروه IV به طور کلی بسیار پایدار و از نظر خواص دردرجه حرارت پایین بسیار عالی است. به همین دلایل ، معمولا فقط در روانکارهای با بالاترین میزان سطح عملکرد استفاده می شود.
  • گروه V غالباً با روغنهای پایه دیگر مخلوط می شوند تا روی خواص روان کننده نهایی تأثیر بگذارد.
  • همه گروه های روغن پایه دارای خواصی هستند که آنها را در طیف خاصی از کاربردها مناسب می سازند.

آیا ویژگی ها و عملکرد روغن پایه در یک گروه متفاوت است؟

آموزش نکات فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو زمان تعویض روغن کیا اپتیما زمان تعویض روغن موتور پراید

در حالی که تعاریف گروه API چارچوبی را برای طبقه بندی روغن پایه فراهم می کند ، روغن پایه در یک گروه خاص می تواند بطور قابل توجهی دارای خصوصیات متفاوت باشد ، به خصوص شاخص ویسکوزیته ، ویسکوزیته دمای پایین ، میزان تبخیر و سطح اشباع. انتظار نمی رود که همه روغن پایه­ها در یک گروه API معین همان سطح عملکرد را در یک روان کننده فرموله شده ارائه دهند. مطمئن ترین روش برای پیش بینی عملکرد برنامه های آزمون میدانی ، تست شبیه سازی ، و تست موتور است.

روغن پایه پارافینیک چیست؟

روغن پایه پارافینی از روغن خام پارافینیک تولید می شود که محصول مناسبی از روغن پایه پایدار با شاخص ویسکوزیته بالا می دهد.

روغن پایه نفتنیک چیست؟

روغن پایه نفتنیک از نفت خام نفتنیک تولید می شود. آنها از پایداری کمتری برخوردار بوده و از شاخص ویسکوزیته پایین تری نسبت به روغن های پایه پارافینیک برخوردار هستند. با این حال ، آنها به طور کلی ویژگی های برجسته درجه حرارت پایین دارند. روغن های ترانسفورماتور معمولاً با روغن پایه نفتنیک ساخته می شوند.

روغن پایه سینتتیک چیست؟

هیچ تعریف عمومی پذیرفته شده­ای از روغن پایه سینتتیک وجود ندارد. در ایالات متحده ، “سینتتیک” را یک اصطلاح بازاریابی توصیف کننده فرمولاسیون روان کننده می دانند، در حالی که در آلمان ، روغن پایه های سینتتیک طبق قانون به عنوان پلی آلفاولفین یا استر تعریف شده است. بسیاری از بازیگران بازار نفت، روان کننده هایی را که با غلظت قابل توجهی از روغن پایه گروه IV و یا گروه III فرموله می شوند را سینتتیک در نظر می­گیرند. بیشتر روغن پایه گروه III از جریان نفت خام تصفیه می شود.

برایت استاک چیست؟

برایت استاک یک روغن پایه گروه I است که از پسماندهای برج خلاء  حاصل می شود و در جایی مورد استفاده قرار می گیرد که ویسکوزیته یا حلالیت بالا لازم باشد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.