ترمز اضطراری ماشین سنگین چیست و چگونه عمل می کند؟

0

پارک کردن بر روی یک سطح شیب دار برای تمام رانندگان به خصوص رانندگان تازه کار، همیشه یک دغدغه بزرگ به حساب می‌آید. فرقی ندارد که خودروی شما در سرپایینی باشد یا سربالایی، زیرا حتی تصور این موضوع هم وحشتناک است که خودرویتان را پارک کنید و هنگامی که برمی‌گردید هیچ اثری از آن نباشد.

قطعاً هیچ‌کس دوست ندارد که وسیله نقلیه گران قیمتش در اثر بی احتیاطی دچار مشکلاتی شود و هزینه‌ای ایجاد کند. از طرفی دیگر کسی دوست ندارد که اتومبیلش برای دیگران خطر آفرین باشد. امروزه در خودروهای مدرن و جدیدی که ساخته می‌شوند از تجهیزات ایمنی مختلفی استفاده می‌شود تا نهایت امنیت را برای آن ایجاد کند. یکی از این تجهیزات، ترمز اضطراری است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد ترمز اضطراری ماشین سنگین صحبت کنیم. پس اگر دوست دارید تا اطلاعات زیادی در این باره کسب کنید با ما همراه شوید.

مطالب مرتبط

ترمز اضطراری چیست؟

سیستم ترمز خودرو از سه بخش تشکیل می‌شود که شامل ترمز اصلی یا ترمز سرویس، ترمز ثانویه یا ترمز پارک یا ترمز اضطراری و ترمز خودکار است. به طور معمول در رانندگی‌های روزمره از هر دو نوع ترمز استفاده می‌کنیم. ترمز سرویس در واقع همان سیستم ترمز اولیه خودرو است و هر زمانی که شما پایتان را بر روی پدال ترمز قرار می‌دهید این ترمز درگیر می‌شود. اگر ترمز اولیه از کار بیفتد به عنوان پشتیبان، سیستم ترمز ثانویه در مواقع اضطراری شروع به کار می‌کند. البته این تصور که در کاربرد روزمره نباید از ترمز اضطراری ماشین سنگین استفاده کرد کاملاً اشتباه است.

ترمز اضطراری خودرو همان ترمز دستی است که پس از توقف خودرو برای جلوگیری کردن از حرکت مجدد در خودرو اهرم آن را به سمت بالا می‌کشیم و به کمک آن می‌توان موقعیت خودرو را ثابت نگه داشت. ترمز ثانویه مستقل از سیستم ترمز اصلی وارد عمل می‌شود و کمک می‌کند تا خودرو در شیب، هنگام توقف و پارک کردن از حرکت مجدد محفوظ بماند.

البته ذکر این نکته ضروری است که در ابتدا این ترمز به عنوان نقش پشتیبان راننده و سرنشینان در مواقع بحرانی استفاده می‌شد و اگر سیستم ترمز اصلی از کار می‌افتاد این سیستم برای کنترل و مهار خودرو به کار گرفته می‌شد. اما در خودروهای مدرن امروزی مانند خودروهای ایرانی، مونتاژی و وارداتی ترمز دستی به صورت روزانه کاربرد دارد و از قدرت توقف کافی برای مهار وسایل نقلیه برخوردار نیست.

 سامانه ترمز اضطراری خودکار چیست  ترمز اضطراری ولوو  ترمز اضطراری اسکانیا  ترمز اضطراری آکتروس  انواع ترمز خودرو  طرز کار ترمز ماشین  ترمز کامیون

ترمز اضطراری اسکانیا

ترمز اضطراری ماشین سنگین اسکانیا یکی از فوق‌العاده‌ترین سیستم‌هایی است که بر روی این ماشین سنگین به منظور امنیت هر چه بیشتر گذاشته شده است. با استفاده از ترمز اضطراری اسکانیا شما بیشترین مقدار کنترل را روی ترمزهای خود خواهید داشت. این سیستم با عملکرد فوق العاده سریع و به طور آنی و متناسب با فشار پدال فشرده و رها می‌شود.

این سیستم ترمز اضطراری در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد کرد. در صورتی که ترمز اضطراری اسکانیا با اجسام مختلفی در نزدیک خودرو مواجه شود مانند دیگر ترمزهای اضطراری، ابتدا به راننده هشدار داده و سپس به طور کاملاً خودکار فعال شده و از به وجود آمدن حادثه جلوگیری می‌کند.

از جمله ویژگی‌های ترمز اضطراری اسکانیا می‌توان به واکنش آنی و حداکثر پایداری، بهره گیری از برنامه پایداری الکترونیکی و پشتیبانی از راننده در شرایط دشوار اشاره کرد. در برخی از مواقع سرعت نامناسب خودرو و یا شرایط اضطراری می‌تواند باعث ناپایداری خودرو شود این شرایط به خصوص برای یدک‌کش‌ها و کشنده‌ها بسیار خطرناک است، زیرا چند لحظه خارج شدن از کنترل می‌تواند برای راننده بسیار فاجعه ‌بار باشد و عواقب پرهزینه‌ای در بر داشته باشد. با این حال ترمز اضطراری اسکانیا از به وجود آمدن ناپایداری در خودرو نیز جلوگیری می‌کند.

ترمز اضطراری ولوو

بدون شک لقب یکی از بهترین ترمز دستی ماشین سنگین را می‌توان به ترمز دستی ولوو داد. مدتی است که شرکت خودروسازی ولوو محصولات خود را به سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک مجهز کرده است. حتی یک بار خبری مبنی بر اینکه ترمز دستی ولوو توانسته جان یک کودک را نجات دهد منتشر شد. سیستم ترمز دستی ولوو یک طرح انقلابی در جهت ارتقای هر چه بیشتر سطح ایمنی ماشین‌های سنگین شرکت ولوو است.

این ترمز اضطراری کمترین میزان خطا را دارد و به خوبی می‌تواند با فعال کردن ترمزهای خودرو از تصادفات متعدد جلوگیری کند. به طور کلی سیستم ترمز اضطراری ولوو با تشخیص به هنگام موانع موجود در جلوی اتومبیل مانند خودرو، اشیا، انسان و… به کمک راننده می‌آید.

این سیستم سعی می‌کند تا با به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی برخورد خودرو به اجسام را به کمترین میزان ممکن کاهش دهد و یا در حد امکان از به وجود آمدن این حادثه جلوگیری کند. ترمز اضطراری به این صورت عمل می‌کند که به محض تشخیص خطر، با ایجاد صوت و روشن کردن چراغ هشدار دهنده قرمز رنگی که جلوی شیشه خودرو قرار دارد راننده را از به وجود آمدن مشکلات احتمالی آگاه می‌کند.

پس از اخطار دادن خودرو، منتظر عکس العمل مناسب از سوی راننده می‌ماند. با این حال در صورتی که راننده بنا به هر دلیلی به موقع نتواند عکس العمل مناسبی برای جلوگیری از تصادف و یا برخورد نشان دهد سیستم ترمز اضطراری ولوو به صورت کاملاً خودکار برای جلوگیری از مشکل فعال خواهد شد.

ترمز اضطراری آکتروس

آکتروس یکی دیگر از خودروهای سنگینی است که علاوه بر سیستم ترمز اضطراری خود قابلیت‌های بسیار متنوع دیگری هم دارد و آن را به یکی از بهترین خودروهای سنگین تبدیل می‌کند. سیستم ترمز اضطراری ماشین سنگین آکتروس هنگامی که با یک مانع در حال پارک و یا یک مانعی با سرعت کمی در حال حرکت است مواجه می‌شود ابتدا به راننده خودرو هشدار می‌دهد.

این هشدار برای اولین بار به صورت بصری و سپس به صورت صوتی نمایان می‌شود. در این صورت راننده می‌تواند یا خودرو سنگین را منحرف کند که از کنار مانع عبور کند و یا می‌تواند ترمز بگیرد. با این حال اگر راننده ماشین سنگین هیچ عکس العملی از خود نشان ندهد، سیستم ترمز اضطراری به صورت کاملاً خودکار وارد عمل شده و در همان ثانیه اول با شتاب ۳ متر بر مجذور ثانیه و در ثانیه دوم به طور کامل متوقف می‌کند. در نتیجه باعث می‌شود تا خودرو کاملاً ایمن مانده و از برخورد با اشیا و انسان محفوظ بماند.

ترمز اضطراری کامیون داف

کامیون داف یک کامیون قدرتمند و زیبا است که برای حمل و نقل و همچنین پیمودن مسافت‌های طولانی به طور خاصی طراحی شده است. در کل رانندگی کردن با این کامیون برای رانندگان بسیار راحت، آسان و لذت بخش خواهد بود. اما بدون شک یکی از مهم‌ترین آپشن های این کامیون ترمز اضطراری آن است. این کامیون مجهز به سیستم ترمز اضطراری پیشرفته AEBS است که به نوبه خود یک سیستم ترمز اضطراری بسیار قدرتمند محسوب می‌شود.

اگر ترمز اضطراری کامیون داف متوجه حضور اجسام در نزدیکی خودرو شود با هشدارهای صوتی راننده را از وجود این اشیا آگاه می‌کند. اما اگر راننده واکنش نشان ندهد و ترمز نگیرد ترمز اضطراری فعال شده و با ترمز گرفتن مانع از به وجود آمدن تصادفات می‌شود. اگر بخواهیم عملکرد این ترمز اضطراری را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که توانسته از به وجود آمدن تصادفات و خسارت‌های زیادی جلوگیری کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.