معرفی هایپرکار برقی با هزار اسب بخار

0

معرفی مک مورتی اسپرلینگ پیور

اگر به خاطر داشته باشید، سال گذشته نام مک مورتی اسپرلینگ – McMurtry Spéirling – به عنوان رکوردشکن مسابقات تپه‌نوردی گودوود، مطرح شد. این خودروی برقی تحت هدایت راننده سابق مک‌لارن یعنی مکس چیلتون، توانست در مدت 39.08 ثانیه مسیر مسابقه را طی کند، یعنی 0.8 ثانیه سریع‌تر از رکورد قبلی که در سال 2019 با فولکس واگن ID.R تحت هدایت رومن دوماس، به ثبت رسید.

خبر ثبت شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت در 1.4 ثانیه توسط مک مورتی اسپرلینگ هم اواخر سال گذشته منتشر شد. اکنون مک مورتی اتوموتیو با کمال افتخار از برنامه تولید یکصد دستگاه اسپرلینگ پیور خبر داده است.

طراحی مک مورتی اسپرلینگ پیور

مک مورتی اسپرلینگ پیور به عنوان یک خودروی برقی مخصوص پیست مسابقات، براساس شاسی فیبرکربن مونوکوک تولید می­‌شود. ابعاد بدنه مک مورتی اسپرلینگ پیور در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 3.45، 1.58 و 1.02 متر اعلام شده است. بدنه مک مورتی اسپرلینگ پیور بر رینگ‌های 18 اینچی سبک وزن استوار شده است، که تایرهایی به عرض 270 و 300 میلیمتر را در محورهای جلو و عقب به همراه دارد.

بنابر اعلام سازنده، استفاده از پدال‌ها و فرمان قابل تنظیم در این خودرو، فضای لازم برای قرارگیری رانندگان با قد 2 متر و وزن 150 کیلوگرم را فراهم کرده است.

مشخصات فنی مک مورتی اسپرلینگ پیور

با وجود وزن نزدیک به هزار کیلوگرمی مک مورتی اسپرلینگ پیور، این خودرو هزار اسب­‌بخار قدرت در اختیار دارد. مجموعه باتری 60 کیلووات ساعت نیز در مدت فقط 20 دقیقه شارژ می‌شود و نیروی لازم برای پیمودن 10 دور از پیست سیلوراستون را فراهم خواهد کرد. فعلا از شتاب صفر تا صد مک مورتی اسپرلینگ پیور اطلاعی نداریم ولی حتی اگر عملکرد این خودرو با نمونه سال قبل هم یکسان باشد، انتظار داریم که بتواند به حداکثر سرعت 306 کیلومتر برساعت دست پیدا کند.

بنابر اعلام سازنده، عملکرد سیستم خنک­‌کننده این خودرو تا 15 درصد نسبت به مدل سال گذشته بهبود یافته، درحالی‌که وزن آن 14 درصد کمتر شده است.

مک مورتی اتوموتیو از اعمال تغییر بر سیستم تعلیق، قطعات بدنه و آیرودینامیک هم غافل نمانده است و ساختار برخی قطعات فنی از جمله سازه برقی، ترمزها، فرمان برقی و شاسی را نیز مورد بازنگری قرار داده است، تا به کاهش وزن خودرو کمک کند.

علاوه بر بروزرسانی جعبه دنده و نصب سامانه مدیریت دما برای مجموعه باتری، امکان سفارش ترمز ضد قفل نیز فراهم شده است.
برنامه تولید مک مورتی اسپرلینگ پیور

انتظار داریم که نمونه آزمایشی این خودرو را ماه آینده در گودوود FoS مشاهده کنیم. تولید از 2024 و تحویل به مشتریان از 2025 آغاز خواهد شد. قیمت مک مورتی اسپرلینگ پیور 820 هزار پوند تعیین شده، که تقریبا معادل با 954 هزار یورو یا 1.04 میلیون دلار است. البته این رقم شامل مالیات و هزینه­‌های جانبی نیست.

رکوردشکنی مک‌ مورتی Speirling در گودوود

جذاب‌ترین خودرویی که امسال در جشنواره سرعت گودوود (Festival of Speed) شرکت کرده، توانست سریع‌ترین از بقیه مسیر رقابت را بپیماید. در واقع McMurtry Speirling با رانندگی Max Chilton، راننده سابق فرمول‌یک و ایندی‌کار، مسیر را در مدت زمان 39.08 ثانیه به طور کامل طی کرد و رکورد را به ثبت رساند. این رکورد در روز یک‌شنبه و پس از رسیدن به دومین دور برتر یک روز زودتر، با زمان 40.056 ثانیه ثبت شد.

جای تعجب نیست که McMurtry Speirling با شتاب صفر تا صد کم‌تر از یک و نیم ثانیه، سریع‌ترین خودرو در مسیر گودوود باشد. حداکثر سرعت این خودرو به صورت الکترونیکی روی 241 کیلومتر برساعت محدود شده بود. راین خودرو برقی کوچک تک‌سرنشینه، با درهای گالوینگ خود، حدود 0.8 ثانیه سریع‌تر از رکورد قبلی، که توسط Romain Dumas با فولکس‌واگن ID. R. در سال 2019 ثبت شده بود، عمل کند.

خبرگزاری Autocar گفت‌وگویی را با مدیرعامل این شرکت انجام داد و وی گفت که توسعه خودرویی خیابانی را در برنامه دارند. Thomas Yates قول می‌دهد که این محصول تقریبا همان شتاب را ارائه می‌دهد و به تعداد انگشت‌شماری تولید خواهد شد. حداقل 1.22 میلیون دلار هر نسخه قیمت خواهد داشت.

وی در ادامه افزود که مدل تولیدی یک جفت موتور الکتریکی در قسمت عقب دارد و نسبت قدرت به وزن، 1000 اسب‌بخار در هر تن است. همچنین یک پکیج باتری 60 کیلو وات‌ساعتی در نظر گرفته شده که برد آن 483 کیلومتر است.

با اضافه شدن برف‌پاک‌کن‌های الزامی، چراغ‌های جلو و سایر عناصر برای قانونی بودن تردد در جاده، به اندازه خودرو موجود در گودوود آیرودینامیک نخواهد بود. McMurtry می‌گوید که خودرو برقی ویژه پیست، نیروی داون‌فورس بیش‌تری را نسبت به یک خودرو فرمول‌یک، در سرعت‌های 241 کیلومتربرساعت تولید می‌کند.

جالب است بدانید که مدیرعامل این شرکت بیان کرد که مدل دوم از قبل برنامه‌ریزی شده بوده و کوچک‌تر از Speirling است‌. این خودرو تنها 3.5 متر طول، 1.7 متر عرض و 1.1 متر ارتفاع داشت‌.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.