افتتاح قطعه جدید آزادراه تهران ـ شمال با حضور رئیس جمهور

0

پیچید‌ه‌ترین‌ آزادراه ایران چه ویژگی‌هایی ‌دارد؟

قطعه جدید آزادراه تهران ـ شمال ‌با حضور رئیس‌ جمهور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان در مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال به طول ۲۲ کیلومتر افتتاح شد.

 وزیر راه و شهرسازی
 سوابق سید پرویز فتاح
 سید ابراهیم رئیسی کیست
 مهرداد بذرپاش کیست
 سایت آزادراه تهران شمال
 عوارض آزادراه تهران شمال
 ورودی آزادراه تهران شمال
 وضعیت آزادراه تهران شمال

قطعه جدید آزادراه تهران ـ شمال به طول 22 کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است به عنوان نخستین افتتاح آزادراهی دولت در سال 1402، با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان و جمعی از مسئولان استانی و کشوری بهره‌برداری شد.

در این مسیر 17 رشته تونل و 9 دستگاه پل به طول 19.7 کیلومتر احداث شده است. برای احداث مسیر رفت منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال، به ارزش روز، 17 هزار میلیارد تومان هزینه شده است. کاهش وقوع سوانح جاده‌ای و صرفه‌جویی سالانه 12.5 میلیون لیتر در مصرف سوخت بخشی از مزایای این مسیر است.

کاهش آلاینده‌ها به میزان 511 تن در سال و همچنین کاهش استهلاک وسائل نقلیه عبوری، از دیگر ویژگی های تردد مسافران در این مسیر است. برای ساخت این مسیر از قطعه 2 آزادراه تهران ـ شمال، روزانه بیش از 3000 نفر فعالیت داشتند و 1.1 میلیون متر مکعب علمیات کوهبری، ترانشه، سنگبرداری و خاکریزی در آن انجام شده است.

86 درصد مسیر عبوری جدید که از روز شنبه برای مسافران باز خواهد بود تونل و پٌل است و به همین دلیل مناظر زیبایی از پل‌های بلند و بزرگ با استفاده از قالب‌های شاریو را توسط پیمانکاران ایرانی به نمایش می‌گذارد که نشان از تخصص و مهارت نیروهای فنی و مهندسی کشور دارد.

احداث 9 دستگاه پل به طول 1 کیلومتر و حفاری 17 رشته تونل به طول 18.7 کیلومتر از جمله مشخصات فنی پروژه در زمان ساخت است.

با بهره‌برداری از این قطعه، آزادراه تهران ـ شمال به استان مازندران متصل و نخستین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران برقرار شد.‌

براساس این گزارش، این ‌قطعه از آزادراه ‌بیش‌ترین حجم تونل و پل را در یک پروژه دارد ‌به نحوی که 86 درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشان‌دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگی‌های فنی در ساخت یک آزادراه است.

تونل البرز به طول 6.4 کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال 1400 افتتاح شد و با افتتاح 16.5 کیلومتر از باقی مانده محور، مسیر 22 کیلومتری باند رفت در منطقه 2 آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل شد.

ساخت پل‌های بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالب‌های شاریو توسط پیمانکاران ایرانی، ساخت پلی به بلندی 320 متر، رکورد بیش‌ترین میزان کابل‌کشی، سیستم‌های نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستم‌های تهویه در تونل‌ها از ‌مهم‌ترین مشخصات فنی این پروژه است که برخی از این موارد برای نخستین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است.

تمام سیستم‌های مورد نیاز سنجش آلاینده‌ها، دود، باد و … به همراه سیستم اطفای حریق هوشمند برای نخستین بار در کشور در تونل‌های بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شده ‌است که با افتتاح باند رفت در منطقه دوم این آزادراه، اتصال آزادراه تهران ـ شمال به مازندران میسر شد.

 وزیر راه و شهرسازی
 سوابق سید پرویز فتاح
 سید ابراهیم رئیسی کیست
 مهرداد بذرپاش کیست
 سایت آزادراه تهران شمال
 عوارض آزادراه تهران شمال
 ورودی آزادراه تهران شمال
 وضعیت آزادراه تهران شمال

از فاز دوم این آزادراه ‌تاکنون تونل البرز به‌عنوان طولانی‌ترین تونل کشور به طول بیش از 6 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران ـ شمال که از پل «زنگوله» در ابتدای استان مازندران آغاز می‌شود، باقی می‌ماند که به طول 47  کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه‌راهی «دشت نظیر» به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود.

همزمان با بهره‌برداری از قطعه دوم، عملیات اجرایی مرحله سوم ساخت این آزاد راه عملیات ساخت آزاد راه چالوس تا رامسر نیز اجرایی خواهد شد.

فاز سوم این پروژه که در محدوده استان مازندران قرار دارد از طریق سرمایه‌گذاری کشور چین در دستور کار قرار دارد. فاز پنجم پروژه از چالوس تا رامسر است. این پروژه 79کیلومتر تونل و دو کیلومتر‌پل دارد که انتهایش به رامسر می‌رسد.

با بهره‌برداری از این مسیر و حذف پیچ و خم های جاده چالوس، احتمال وقوع سوانح جاده ای به میزان قابل توجهی کاسته شده و سالانه 12.5 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود. کاهش آلاینده ها به میزان 511 تن در سال و همچنین کاهش استهلاک وسائل نقلیه عبوری، از دیگر ویژگی‌های تردد مسافران در این مسیر است. برای ساخت این مسیر از قطعه 2 آزادراه تهران-شمال، روزانه بالغ بر 3000 نفر فعالیت داشتند و 1.1 میلیون متر مکعب علمیات کوهبری، ترانشه، سنگبرداری و خاکریزی در آن انجام شده است.

رئیس جمهور پس از افتتاح این قطعه آزادراه و بازدید از مسیر ابتدا تا انتهای آن، در جمع کارگران این پروژه عظیم حضور یافت و ضمن تجلیل از تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی آنها با جمعی از آنان عکس یادگاری گرفت.

رئیسی همچنین دستورات لازم برای تأمین اعتبار تکمیل مسیر، همکاری همه بخش‌ها، ایجاد تفرجگاه‌های بین راهی برای رفاه مسافران، ایمن‌سازی جاده‌های مواصلاتی به آزادراه و همچنین ایجاد مسیرهای اضطراری برای دسترسی بین جاده‌ای در ایام خاص و پرترافیک در این بزرگراه را صادر کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.