مهم‌ترین تفاوت‌های خودروی هیبریدی با بنزینی چیست ؟

0

خودرو هیبریدی از سیستم‌های جدیدی است که در طراحی آن از موتور بنزینی و الکتریکی در کنار یک باتری استفاده شده است. عملکرد و طراحی خودروی هیبریدی با خودروهای بنزینی کاملا متفاوت است. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب تفاوت خودرو هیبریدی با بنزینی را بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بهترین خودرو هیبریدی مشخصات خودرو هیبریدی موتور هیبریدی چیست امکانات تویوتا پریوس پلاگین هیبریدی چیست مجله ماشین دنیای خودرو خودرو الکتریکی

خودرو هیبریدی چیست؟

پیش از اینکه به بررسی تفاوت خودرو هیبریدی با بنزینی بپردازیم، لازم است بدانیم خودرو هیبریدی چیست و چگونه کار می‌کند. اتومبیل‌های معمولی با موتور بنزینی کار می‌کنند، اما خودروهای برقی با استفاده از باتری و موتور الکتریکی می‌توانند چرخ‌ها را به حرکت در بیاورند. ساز و کار خودروهای هیبریدی کاملا متفاوت است؛ در این خودروها از موتور الکتریکی و بنزینی استفاده می‌شود که نشان می‌دهد این خودروها بیشتر از یک نوع بیشرانه برای به حرکت درآوردن خودرو دارند.

در واقع دلیل نام‌گذاری این خودروها به نام هیبرید و به معنای مرکب این است که از ترکیب دو موتور متفاوت ساخته شده است که مکمل همدیگر هستند.

انواع خودرو هیبریدی به شکل‌های زیر کار می‌کنند:

  • خودروهای هیبریدی که با موتور احتراقی کار می‌کنند.
  • خودروهای هیبریدی که انرژی مورد نیاز را از طریق ترمز خودرو به دست می‌آورند.
  • خودروهای هیبریدی که از درگاه برق شارژ می‌شوند.

مهم‌ترین تفاوت‌های بین اتومبیل هیبریدی و بنزینی

در ادامه مهمترین تفاوت‌های خودرو هیبریدی با بنزینی بررسی خواهیم کرد:

تفاوت خودرو هیبریدی با بنزینی در میزان آلایندگی هوا

یکی از تفاوت‌های اصلی بین خودرو هیبریدی و برقی در میزان تولید آلاینده‌های هوا است. خودرو هیبریدی، خودرویی دوگانه سوز است که با قدرت موتور درون‌سوز و موتور الکتریکی کار می‌کند. سوختی که برای به حرکت درآوردن این خودروها استفاده می‌شود، شامل بنزین، سی ان جی، گاز پروپان و انرژی خورشیدی است.  سوخت و سوز بنزین و به حرکت درآوردن خودرو با بنزین با تولید آلاینده همراه است.

در مقابل خودروهای برقی با استفاده از یک موتور الکتریکی کار می‌کنند و بدون اینکه هوا را آلوده کنند و گاز گلخانه‌ای تولید کنند، قابلیت کاربری دارند. میزان مسافتی که اتومبیل برقی با شارژشدن می‌تواند طی کند، حدود 100 تا 400 کیلومتر است.

اما مسئله با اهمیت در تفاوت خودرو هیبریدی با بنزینی و میزان آلایندگی هوا این است که در اتومبیل هیبریدی، موتور بنزینی همیشه روشن نیست. به طور مثال وقتی اتومبیل پشت چراغ قرمز یا در ترافیک متوقف می‌شود، موتور بنزینی خاموش و موتور الکتریکی فعال می‌شود. پس میزان آلودگی هوا در اثر سوخت بنزین کاهش پیدا می‌کند.

تفاوت موتور خودرو هیبریدی و برقی

برای آشنایی بهتر با تفاوت‌ خودرو هیبریدی با برقی باید به تفاوت موتورهای محرک اتومبیل هم اشاره کنیم. تنها منبعی که می‌تواند یک اتومبیل برقی را به حرکت دربیاورد موتورالکتریکی است که در طراحی آن به کار رفته است. قدرت موتور الکتریکی هم به توان باتری قابل شارژ اتومبیل بستگی دارد.

اما در خودرو هیبریدی شرایط متفاوت است؛ این خودروها با سازگاری و هماهنگی بین دو موتور الکتریکی و بنزینی کار می‌کنند و گشتاور و توان خروجی اتومبیل را تغییر می‌دهند. به همین دلیل توان خروجی اتومبیل هیبریدی از اتومبیل برقی بیشتر است.

همچنین لازم است اطلاع داشته باشید خودرو هیبریدی به واسطه داشتن موتور الکتریکی، انرژی جنبشی‌ای که هنگام ترمزگیری هدر می‌رود را به شکل الکتریسته در باتری‌ها ذخیره می‌کند. این انرژی ذخیره‌شده بعدا قابلیت استفاده دارد.

تفاوت ظاهری خودروهای هیبریدی با بنزینی

تفاوت خودرو هیبریدی با بنزینی در شکل ظاهری اهمیت زیادی دارد. بهتر است بدانید رنگ لوگوی اتومبیل‌های هیبریدی با اتومبیل بنزینی متفاوت است. به طور مثال لوگوهای خودروهای هیبریدی تویوتا و لکسوس پس زمینه آبی دارند اما اتومبیل‌های بنزینی لوگوهایی با پس زمینه مشکی دارند.

تفاوت دیگر خودرو هیبریدی با بنزینی در حک شدن عبارت Hybrid است. تویوتا و لکسوس هیبریدی در بخش کناری و انتهایی تویوتا و لکسوس، عبارت Hybrid حک شده است.

تفاوت سرعت و قدرت خودرو هیبردی و بنزینی

تفاوت خودرو هیبریدی با بنزینی در میزان سرعت و قدرت مسئله بااهمیتی است که از نظر بسیاری از رانندگان دور نمی‌ماند. به همین دلیل کسانی که تمایل دارند در جاده با سرعت بالایی حرکت کنند و ویراژ بدهند، برای خرید اتومبیل هیبریدی شک و شبهه دارند زیرا خودرو هیبریدی به اندازه موتور خودرو بنزینی قدرت ندارد که بتواند سرعت بالایی داشته باشد و انتظار این افراد را برآورده کند.

استهلاک بیشتر خودروهای بنزینی

کسانی که به دنبال عمر طولانی خودرو هستند باید به تفاوت خودرو هیبریدی با بنزینی در اصطحلاک توجه داشته باشند. استفاده از سوخت‌های فسیلی یکی از عوامل مهمی است که در خورندگی اجزای خودرو نقش دارد. اما در خودرو هیبریدی به دلیل اینکه الکتریسته نقصی در فلز ایجاد نمی‌کند، دوام و ماندگاری بیشتر است.

تفاوت مصرف سوخت در خودرو هیبریدی با بنزینی

سوخت خودروهای هیبریدی با سوخت خودروهای برقی متفاوت است. همان‌طور که گفتیم خودرو هیبریدی با هیدورژن، گاز پروپان، بنزین، سی ان جی یا انرژی خورشیدی کار می‌کند، در حالی که خودروهای برقی با انرژی برق کار می‌کنند. در طراحی و تولید این خودروها از باتری‌هایی استفاده می‌شود که امکان شارژ شدن در ایستگاه‌های مخصوص را دارند.

همچنین برای آشنایی بهتر تفاوت خودرو هیبریدی با بنزینی باید به نوع موتور بنزینی آن هم اشاره کنیم. اتومبیل‌های هیبریدی موتور بنزینی کوچکتری دارند و سوخت کمتری مصرف می‌کنند. در واقع بنزینی که در این خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فقط برای شتاب گرفتن خودرو در سر بالایی‌ها است؛ زیرا موتور برقی به تنهایی نمی‌تواند شتاب لازم را در خودرو ایجاد کند، اما وقتی موتور بزرگ باشد به سیلندر بزرگی نیاز دارد که باعث بالا رفتن وزن و مصرف سوخت بیشتر می‌شود.

جمع‌بندی

اتومبیل‌های هیبریدی به مدت چند دهه است که وارد بازار خودرو شده و توانسته‌اند مورد توجه خریداران قرار بگیرند. این مطلب راهنمای کاملی درباره تفاوت خودرو هیبریدی با بنزینی است. امیدواریم این اطلاعات در انتخاب بهترین خودرو به شما کمک کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.