طرح فروش خودرو به جوانی جمعیت به کجا رسید؟

0

بررسی طرح فروش خودرو ذیل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نشان می دهد مادران به دنبال خودروهایی بودند که از فاصله قیمتی بیشتری میان بازار و کارخانه برخوردار هستند و استقبال چندانی از خودروهایی که فاصله قیمت کارخانه و بازار آنها کم است، نمی کنند.

طرح حمایت ار خانواده و جوانی جمعیت به سیاست گذار خودرویی تکلیف کرده تا نیمی از ظرفیت فروش شرکت های خودروساز را به مادران دارای دو فرزند و بیشتر اختصاص دهد. بررسی طرح های فروش ویژه به مادران نشان می دهد، مادران از همه خودروهای عرضه شده به صورت یکسان استقبال نکردند.

بررسی طرح فروش خودرو ذیل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نشان می دهد مادران به دنبال خودروهایی بودند که از فاصله قیمتی بیشتری میان بازار و کارخانه برخوردار هستند و استقبال چندانی از خودروهایی که فاصله قیمت کارخانه و بازار آنها کم است، نمی کنند.

این مساله نشان می دهد طرح فروش ویژه خودرو به مادران که نمایندگان مجلس در زمان تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به آن رای دادند تا چه اندازه به بیراه رفته است.

نتایجی که طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه خودرو نشان می دهد، نمایندگان مجلس به نوعی مادران را تبدیل به واسطه های جدید بازار خودرو کردند. مادرانی که تحت عنوان متقاضی در طرح فروش ویژه شرکت کرده و به واسطه دارا بودن شرایط می توانستند خودروهای عرضه شده را به قیمت کارخانه بگیرند اما به جای استفاده، خودروهای خریداری شده را به بازار عرضه کرده تا بتوانند از رانتی که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به آنها پیشکش کرده، نهایت استفاده را ببرند.

مدیر کل خودرویی وزارت صمت در این ارتباط می گوید در طرح های متعدد فروش تحت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت حدود ۸۳۵ هزار دستگاه از محصولات متنوع شرکت های خودروساز در دسترس مادرانی که واجد شرایط بودند قرار گرفت اما تنها حول و حوش ۲۹۳ هزار دستگاه فروخته شده است. عبدالله توکلی لاهیجانی ادامه داد از حدود ۲۹۳ هزار دستگاه خودرویی که برایشان واریز وجه صورت گرفته نزدیک به ۲۷۰ هزار دستگاه برای مادران دارای دو فرزند و بیشتر فاکتور شده است.

ایران خودرو بیشترین تقاضا را داشت

بررسی هرم تقاضای مادران در چندین طرحی که براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برگزار شده نشان می دهد تقاضا برای خودروهایی که فاصله قیمتی بیشتری میان بازار و کارخانه دارند، وجود داشت. با توجه به این نتیجه گیری، محصولات تولیدی ایران خودرو در صدر تقاضای مادران قرار داشت. اما هر چقدر مادران محصولات ایران خودرو را دوست دارند در مقابل چندان روی خوشی به محصولات سایپا نشان ندادند. دلیل این اتفاق را باید فاصله کم قیمتی میان بازار و کارخانه جست و جو کرد. اطلاعاتی دیگری نشان می دهد مادران از خودروهای مونتاژی هم استقبال چندانی نکردند. این در حالیست که محصولات شرکت خودروساز خصوصی در برخی از طرح های فروش برگزار شده و در مقاطعی از فاصله قیمتی مناسبی میان بازار و کارخانه برخوردار بود. دلیل این مساله را باید در قیمت های کارخانه ای بالای این خودروها جست و جو کرد. مادران دارای دو فرزند و بیشتر ترجیح می دادند شانش خودر را برای در اختیار گرفتن محصولات ایران خودرو بیازمایند که با آورده ای کم، سود بالایی برای آنها به همراه دارد.

منبع:عرشه آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.