خیز چین برای سلطه بر صنعت خودروسازی

0

«بی‌وای‌دی» چین محبوب‌ترین سازنده خودروهای برقی

خیز چین برای سلطه بر صنعت خودروسازی
پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی به بررسی روند تبدیل شدن شرکت بی‌وای‌دی به محبوب‌ترین سازنده خودروهای الکتریکی در جهان پرداخته است.
به گزارش اقتصادنیوز ، شرکت «بی‌وای‌دی» (BYD) چین که در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت دارد، خود را به عنوان شرکتی که هرگز نامی از آن نشنیده‌اید، معرفی می‌کند. اما این شرکت ممکن است به زودی نیاز داشته باشد تا شعار خود را تغییر دهد.
به نوشته بلومبرگ، این خودروساز چینی در مسیر سبقت از شرکت آمریکایی تسلا به عنوان برترین شرکت جهان در زمینه فروش خودروهای برقی است. زمانی که این اتفاق بیوفتد – احتمالا در سه‌ماهه کنونی سال جاری میلادی – این موضوع نه تنها به عنوان نقطه عطف در بازار خودروهای الکتریکی در نظر گرفته می‌شود، بلکه نشان‌دهنده نفوذ فزاینده چین در صنعت خودروسازی جهان است.

یورش بی‌وای‌دی به غول‌های خودروسازی جهان

اکوایران در ادامه ترجمه این مطلب آورده است:»در صنعتی که با نام غول‌های خودروسازی جهان مانند تویوتا موتورز، فولکس‌واگن و جنرال موتورز شناخته می‌شود، تولیدکنندگان چینی از جمله بی‌وای‌دی و سایک موتور در حال تهاجم همه‌جانبه به پیشگامان سنتی این صنعت هستند. چین به دنبال جهش قابل توجه در صنعت خودروسازی و پشت سر گذاشتن کشورهایی مانند آمریکا، کره جنوبی و آلمان در سال‌های اخیر، اکنون شانه به شانه ژاپن در تلاش است تا به بزرگترین صادرکننده خودروهای سواری در جهان تبدیل شود. از حدود 3/6 میلیون خودرویی که تا اکتبر 2023 از چین به سایر کشورها صادر شدند،‌ حدود 1/3 میلیون از این صادرات مربوط به خودروهای برقی بوده است.

«بریجت مک‌کارتی» – رئیس عملیات چین برای صندوق تأمینی Snow Bull Capital واقع در شهر شنژن چین که در شرکت‌های تسلا و بی‌وای‌دی سرمایه‌گذاری کرده است – اعلام کرده: «چشم‌انداز رقابت در صنعت خودروسازی تغییر کرده است. این رقابت، دیگر به اندازه شرکت‌ها یا نام بزرگ آن‌ها مربوط نمی‌شود؛‌ اکنون سرعت در نوآوری و تکرار این فرآیند، ویژگی اصلی در صنعت خودروسازی جهان است. بی‌وای‌دی از مدت‌ها قبل در حال آماده‌سازی خود بود تا بتواند سریع‌تر از تمام شرکت‌های جهان به دستاوردهای کنونی برسد؛ شرکت‌هایی که اکنون باید یک مسیر طولانی را برای رسیدن به بی‌‎وای‌دی طی کنند».

تاج‌گذاری یک شرکت دیگر در زمینه برترین فروشنده خودروهای برقی در جهان، نشان‌دهنده تغییر رقابت میان ایلان ماسک – رئیس تسلا و ثروتمندترین مدیر جهان – و وانگ چوآن‎‌فو – بنیان‌گذار میلیاردر بی‌وای‌دی – است.

احساس خطر ایلان ماسک

در حالیکه ایلان ماسک به طور مستمر هشدار می‌دهد که به دلیل نرخ‌های بهره بالا، تعداد مصرف‌کنندگانی که توانایی خرید خودروهای الکتریکی تسلا را دارند به اندازه کافی نیست، وانگ به سرعت در حال استفاده از این موقعیت است تا بتواند نفوذ شرکتش در جهان را بیشتر کند. شرکت او در حال حاضر 5 یا 6 مدل از خودروهای برقی خود را که به طور انبوه تولید شده‌اند، با قیمتی بسیار کمتر از ارزان‌ترین مدل خودروی تسلا موسوم به سدان مدل 3، در چین به فروش می‌رساند.

زمانی که در ماه می یک کلیپ از ایلان ماسک منتشر شد که نشان می‌داد او در سال 2011 به خودروهای شرکت بی‌وای‌دی پوزخند می‌زند،‌ ایلان ماسک پاسخ داد که خودروهای این شرکت چینی اکنون از رقابت‌پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند.

رئیس شرکت بی‌وای‌دی، نابغه‌ای در قواره ایلان ماسک

تغییر محتمل سلسه‌مراتب قدرت در بازار جهانی خودروهای برقی، دستیابی به هدفی است که وانگ 57 ساله در زمانی که چین در حال توسعه توانایی‌های خود در این زمینه بود، در ذهنش پروراند؛ کشوری که اکنون به یک بازیگر بی‌همتا در صنعت خودروهای الکتریکی تبدیل شده است. در حالیکه بی‌وای‌دی به سبقت گرفتن از تسلا و سایر شرکت‌ها در خانه ادامه می‌دهد، تکرار این موفقیت در کشورهای دیگر، دشوار به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد اروپا با آمریکا همراه خواهد شد تا برای حفاظت از هزاران شغل مرتبط با تولید،‌ بر واردات خودروهای چینی تعرفه‌های بالاتری اعمال کند. بازار خودروهای الکتریکی در کشورهای دیگر هنوز در دوران طفولیت خود به سر می‌برد و به اندازه کافی سودآور نیست.

 

در مقایسه با ایلان ماسک،‌ وانگ از شبکه‌های اجتماعی دوری می‌کند و مایل نیست در کانون توجه قرار بگیرد؛ اما برخلاف رفتار همیشگی خود و در یک سخنرانی جسورانه هفته‌ها پیش از آغاز تحقیقات اتحادیه اروپا درباره فرآیند اختصاص یارانه دولت چین برای پایین آوردن قیمت خودروهای برقی این کشور، وانگ اعلام کرد: «وقت آن رسیده شرکت‌های چینی، غول‌های قدیمی صنعت خودروسازی جهان را در هم بشکنند».

خیز چین برای سلطه بر صنعت خودروسازی

تاریخچه‌ای کوتاه از «بی‌وای‌دی»

شرکت بی‌وای‌دی نخستین خودروهای پلاگین‌هیبریدی خود موسوم به (F3DM) را در سال 2008 معرفی کرد. در آن زمان، دولت چین فرآیند اختصاص یارانه به خودروهای برقی را آغاز کرده بود. حمایت دولتی از این خودروها از شهرها به استان‌ها و سپس به سطح ملی گسترش پیدا کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به تخفیف‌های مالیاتی برای مصرف‌کنندگان، مشوق‌های مالی برای تولیدکنندگان، کمک به تحقیق توسعه و ارائه وام‌های ارزان‌قیمت برای تولیدکنندگان اشاره کرد.

بی‌وای‌دی همچنین از معدود خودروسازانی است که توانایی تولید باتری‌های خودروهایش را دارد. پیش از ورود به صنعت خودروسازی، این شرکت تأمین کننده باتری‌های لیتیوم‌-یونی برای شرکت‌های موتورولا و نوکیا در اوایل سال 2000 بود.

یکی از کارشناسان در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرده: «وانگ یک نابغه و یک مهندس متعصب است چراکه توانست با بیش از 70 ساعت کار در هفته از ورشکستگی بی‌وای‌دی جلوگیری کند. او در ساخت محصولات حتی از ایلان ماسک نیز بهتر است».

زمانی که حدود 15 سال از تأسیس بی‌وای‌دی گذشته بود، این شرکت با به کارگیری برترین افراد متخصص سعی داشت قیمت تمام‌شده خودروهای برقی خود را به سطح خودروهای بنزینی نزدیک کند،‌ اما از نظر ظاهری، خودروهای این شرکت هنوز به سطح مطلوبی نرسیده بودند.

به کارگیری برترین متخصصان برای بهبود خودروها

این شرکت در سال 2016 میلادی،‌ «ولفگانگ اِگر» را که پیش‌تر به عنوان طراح ارشد در شرکت‌های مشهور آئودی و آلفا رومئو مشغول به کار بود،‌ استخدام کرد. بی‌وای‌دی مدیران بین‌المللی دیگر را نیز به کار گرفت، از جمله طراح خارجی ارشد شرکت فِراری و یک طراح داخلی بزرگ که در شرکت مرسدس بنز فعالیت داشت.

در زمانی که چین از تسلا دعوت کرد تا کارخانه‌ خود را در این کشور راه‌اندازی کند (کارخانه تسلا نخستین کارخانه خودروسازی در چین بود که به طور کامل متعلق به یک نهاد خارجی بود)، بی‌وای‌دی روند تولید خود را ارتقا بخشیده بود و از طراحی خودروهای ساده و ارزان‌قیمت به تولید خودروهای گران‌قیمت رو آورده بود. اکنون گران‌ترین خودروی این شرکت موسوم به (Yangwang U8)، 1/09 میلیون یوآن (152 هزار و 600 دلار) قیمت‌گذاری شده است.

خیز چین برای سلطه بر صنعت خودروسازی

در حالیکه سطح یارانه‌های دولتی نقش مهمی در گسترش چشمگیر خودروهای الکتریکی چین ایفا کرده است، «پول گونگ» – رئیس تحقیقات خودروی بانک یو‌بی‌اس در چین – معتقد است عامل بزرگ‌تر در این زمینه سطح رقابتی است که باعث ایجاد این حمایت شده است. او همچنین گفته: «آن‌ها باید روی نوآوری کار کنند، باید تلاش کنند و آنچه را که مصرف‌کنندگان واقعا می‌خواهند، در اختیارشان قرار دهند. این شرکت باید هزینه‌های خود را بهینه کند تا مطمئن شود که خودروهای الکتریکی‌اش در این بازار بسیار رقابتی، جایگاه خود را حفظ خواهند کرد».

خیز چین برای سلطه بر صنعت خودروسازی

تیم تحقیقات خودروی بانک یو‌بی‌اس در چین معتقد است که با این روند، تولیدکنندگان چینی احتمالا تا پایان سال 2030 یک‌سوم بازار جهانی خودرو را در اختیار بگیرند.

در حال حاضر تسلا هنوز در برخی جهات کلیدی از جمله سرمایه، درآمد و ارزش بازار از بی‌‌وای‌دی پیش است، اما تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که این شکاف‌ها در سال 2024 به شکل قابل توجهی کاهش یابند. براساس برآوردها، تسلا در سال آتی میلادی از فروش‌ خودروهای خود 114 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت و درآمد شرکت بی‌وای‌دی 112 میلیارد دلار خواهد بود.

وانگ در سال 1995 با قرض گرفتن 300 هزار دلار از یکی از دوستان خود، شرکت بی‌وای‌دی را تأسیس کرد. او اکنون در شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، 14/8 میلیارد دلار ثروت دارد.

خیز چین برای سلطه بر صنعت خودروسازی

مدیر بی‌وای‌دی در سال 2023 شهرت بیشتری به دست آورد و علاوه بر برپایی بازارهای جدید برای خودروهای این شرکت، با سران کشورها نیز دیدار داشته است. وانگ در این سال در کشورهایی مانند ژاپن، آلمان، ویتنام، برزیل، مکزیک و شیلی با مقامات عالی‌رتبه دیدار داشت؛ یک برنامه سفر که برازنده مدیر شرکتی است که تنها در دو سال، در حدود 60 کشور جهان شعبه ایجاد کرده است.

تحلیل‌گران انتظار دارند بی‌وای‌دی تولید نسل سوم خودروهای الکتریکی خود را در سال آینده میلادی آغاز کند. این نسل از فناوری‌های جدیدی بهره می‌برد، از جمله قابلیت خودران.

زمانی که بلومبرگ در ماه مارس از وانگ پرسید که آیا شرکتش سعی دارد تا به اندازه تویوتا – که در سال 2023 پرفروش‌ترین خودروساز جهان برای چهارمین سال متوالی خواهد بود – باشد، او گفت که توسعه صنعت خودروهای برقی منجر به تغییر صنعت خودروسازی خواهد شد.

وانگ در مصاحبه‌اش با بلومبرگ افزود: «چگونگی عملکرد یک شرکت خودروسازی به فناوری آن شرکت بستگی دارد. بی‌وای‌دی در روند توسعه خودروهای الکتریکی در چین رتبه نخست را دارد، اما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم فردا چگونه پیش خواهد رفت. ما به تولید محصولات خوب ادامه خواهیم داد»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.