رنو ساندرو بخریم یا تندر ۹۰ ؟ مقایسه ال ۹۰ با ساندرو استپ وی
مقایسه ال۹۰ با ساندرو استپ وی ،تفاوت تندر پلاس با ساندرو ،ساندرو بخرم یا ال۹۰ ،مقایسه ساندرو استپ وی
با آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد زیادی از مدل های جدید شرکت رنو پای به بازار ایران گذاشتند که در بین آنها حضور فیس لیفت تندر ۹۰ به عنوان خودرویی ارزان و ایمن از باقی مدل ها مهم تر بود. رنو که با هدف افزایش سهم بازار در کشورهای مختلف این خودروی مستحکم را در سال ۲۰۱۰ فیس لیفت کرد، در قراردادی مونتاژ نمونه فیس لیفت تند ۹۰ را به ایران خودرو واگذار کرد تا با پشتوانه فنی و خدماتی گسترده بتواند بر بسیاری از رقبای داخلی و چینی موجود در این بخش از بازار غلبه کند. ویژگی های اصلی تندر ۹۰ که موجب شده تا این خودرو در راس پرفروش ترین سدان های خارجی بازار ایران قرار بگیرد، به سه دسته کلی تقسیم می شوند.
نخست موتور قدرتمند، کم استهلاک و کم مصرف. دوم بدنه مستحکم و ایمن و سوم اتاق جادار و بزرگ. این سه عامل در کنار قیمت مناسب و کیفیت مونتاژ خوب باعث شده اند تا تندر ۹۰ همواره یکی از پرفروش ترین خودروهای ارزان قیمت بازار ایران باشد. تندر ۹۰ در بازار اروپای شرقی با نام داچیا لوگان، در اروپا، روسیه، مصر و آمریکای جنوبی با نام رنو لوگان، در مکزیک با نام نیسان آپریو و در آفریقای جنوبی با نام رنو ان پی ۲۰۰ تولید و عرضه می شود.
ویژگی های فنی پیشرانه
تندر ۹۰ از موتور ۱۶۰۰ سی سی کا ۴ ام با توان ۱۰۵ اسب بخار بهره می برد که این میزان قدرت در این کلاس از خودروها قابل توجه است. یکی از ویژگی های برجسته موتور تندر ۹۰ رعایت استانداردهای انتشار گازهای گلخانه ای و گازهای آلوده کننده اتحادیه اروپا است، به طوری که موتور مذکور به راحتی استاندارد یورو ۴ را پشتیبانی می کند. این خودرو دارای ۵ دنده در مدل دستی و ۴ دنده در مدل اتومات است. تندر ۹۰ فیس لیفت نیز همچنان با موتور ۱.۶ لیتری کا ۴ ام تولید می شود.
امکانات و تجهیزات
در بخش طراحی داخلی نیز استفاده از خطوط خمیده جلوه ای خاص به آن داده است که باعث برتری نسبی به مدل های عادی و پارس خودرویی داشته که طبق بررسی های انجام شده روی سلیقه مشتریان، اتاق ساندرو طرفدار بیشتری نسبت به اتاق مدل های عادی تندر داشته و با توجه به اینکه اتاق فیس لیفت جدید با ساندرو یکی است، پس مطمئنا استقبال زیادی از آن می شود. از نظر طراحی داخلی نسخه فیس لیفت به مراتب بهتر از مدل های عادی تندر ۹۰ است، زیرا خطوط طراحی خمیده در آن دیدهمی شود و جذاب تر از گذشته است.
تغییرات به وجود آمده در فیس لیفت جدید را می توان به دو بخش کلی تقسیم کرد. بخش بیرونی و بخش داخلی. در بخش بیرونی تغییر در طرح کلی جلوپنجره، چراغ جلو و سپرجلو در کنار تعویض چراغ و سپر عقب، به روزرسانی تزیینات در صندوق با نمونه های جدید، جلوپنجره یکپارچه و جدید، سپر جلو و برخی جزییات همرنگ بدنه اشاره کرد. در نمونه جدید فرم جلوپنجره ا ل ۹۰ کدید کاملا مشابه ساندرو بوده و جهت لوکس تر نشان دادن خودرو، نوارهایی کرومی بالای جلوپنجره و لبه در صندوق عقب نصب شده اند.
Renault Sandero
رنو ساندرو (Sandero) به عنوان گونه هاچ بک رنو تندر ۹۰ یا لوگان مدتی است وارد بازار ایران شده و به لطف کیفیت مونتاژ مناسب، طراحی خوب و قیمت مناسب از فروش بالایی برخوردار شده است. ساندرو با وجود هاچ بک بودن و دارا بودن طول کلی ۴.۰۲ متر، ظرفیت ذخیره سازی و گنجایش مناسبی دارد. فضای بار آن به اندازه ۳۲۰ لیتر گنجایش دارد که از غالب خودروهای کامپکت و کوچک بیشتر است. از لحاظ ایمنی فعال با دارا بودن آخرین نسل از ABS شرکت بوش و از نظر ایمنی غیرفعال نیز مطابقت با آخرین الزامات اتحادیه اروپا با مواردی نظیر داشبورد مشبک و تعبیه صلیب فولادی سقف تامین شده است.
ساندرو در مقایسه با برادر بزرگترش تندر هم گران تر است، هم کوچک تر و هم ضعیف تر. البته تندر ۹۰ به عنوان یک سدان قطعا می تواند خودرویی مناسب یک خانواده باشد اما اگر شما هم دیگر حال تان از سدان ها به هم می خورد ساندرو را انتخاب کنید. ساندرو اتومات به نسبت قیمتی که دارد اتاق کم سر و صدا و البته روشن و پرنوری دارد. به لطف طراحی پنجره های بزرگ و شیشه های گسترده عقب و جلو به محیطی اطراف تان احاطه کامل دارید.
در کنار این فاکتور مثبت، رانندگی با ساندرو بسیار ساده است و اگر خودرو را روی حالت تعویض اتوماتیک دنده قرار دهید، کار شما بسیار آسان می شود. همین عوامل در کنار خوشنامی تندر ۹۰ مهم ترین دلایل برای فروش مناسب ساندرو در مقایسه با رقبای متعدد خود در بازار ایران است. ساندور در این رده از بازار ایران با برلیانس اچ ۳۲۰، ام وی ام ۳۱۵، پژو ۲۰۶، تیبا ۲ و البته سابرینا به رقابت میپردازد و در گونه اتومات از گران ترین خودروهای این رده است. با این حال از همه خودروهای این رده بهتر و جدیدتر است و به شکل بهتری به شما سرویس می دهد.
فضای داخلی ساندرو جایی است که در توصیف آن باید سادگی و گیرایی را به کار ببریم. همه جای ساندرو که با استفاده از مواد مستحکم و خشک ساخته شده به خوبی مونتاژ شده و تریم نقره ای روی داشبورد ظاهر جوان پسندی به اتاق داده است. تنها فرق کابین ساندرو با تندر ۹۰ همین خطوط مورب، نقره ای رنگ، برخی نقاط پارچه ای رودری ها و البته اضافه شدن برخی خطوط مواج و حجم های جدید به داشبورد ساندرو است که در کل مجموعه ای کاربردی را ساخته و آماده کرده است.
اگر برای آزمایش هندلینگ و شتاب ساندرو و بررسی دقیق تر از کیفیت موتور، جعبه دنده، فرمان و سیستم تعلیق خودرو را به شکلی جدی تر محک بزنید می فهمید ساندرو با یک موتور سر حال و جعبه دنده بی دردسر کم نمی آورد. جعبه دنده در حالت اتوماتیک به گونه ای تنظیم شده تا حداکثر گشتاور را با بالا رفتن دور موتور در اختیار شما قرار دهد، بدین ترتیب دنده ها دیرتر تعویض می شوند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ساندرو با حدود ۱۱ ثانیه بهتر از خودروهای این رده از بازار است.
در پایان ذکر این نکات درباره ساندرو الزامی است که فضای صندوق ساندرو جادار و مناسب است. صندلی ها نرم اما فاقد ویژگی دربرگیری سرنشینان است. صدای درون کابین مناسب است و در سفرهای طولانی فرمان خشک ساندرو کمی آزاردهنده است. مصرف سوخت ساندرو بسیار پایین است و استهلاک این خودرو نیز بنا به اعلام بسیاری از کارشناسان و خریدارانش بسیار اندک است که همه اینها به ما یادآور می شوند ساندرو یک خودروی کوچک شهری مناسب برای عبور و مرور در شهر و جاده است.
مشخصات فنی دو خودرو یاد شده :
رنو ساندرو اتوماتیک | رنو تندر ۹۰ اتوماتیک |
قیمت ( تومان) | |
۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
۴۸,۰۰۰,۰۰۰
|
سال (طراحی) | |
۲۰۰۹ | ۲۰۰۵ |
موتور | |
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه |
حجم موتور | |
۱۵۹۸سی سی | ۱۵۹۸سی سی |
حداکثر قدرت | |
۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | |
۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه | ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | |
۴ دنده خودکار | ۴ دنده خودکار |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | |
۱۱.۵ ثانیه | ۱۱.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | |
۱۷۰ کیلومتر در ساعت | ۱۷۵ کیلومتر در ساعت |
وزن | |
۱۱۴۶ کیلوگرم | ۱۱۵۵ کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | |
۴۰۲۰ طول – ۱۷۴۶ عرض – ۱۵۳۴ ارتفاع | ۴۲۴۷ طول – ۱۷۳۵ عرض – ۱۵۲۵ ارتفاع |
فاصله بین دو محور | |
۲۵۸۸ میلیمتر | ۲۶۲۹ میلیمتر |
مصرف سوخت داخل شهر | |
۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | |
۵.۵ لیتر در هر صد کیلومتر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | |
۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر | ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | |
۵۰ لیتر | ۰ لیتر |
استاندارد آلایندگی | |
یورو ۴ | |
استاندارد امنیت | |
EURONCAP4 | |
میزان تولید CO2 | |
۱۵۸ گرم در هر کیلومتر | – گرم در هر کیلومتر |
ترمز و پایداری | |
ترمز های جلو دیسکی و عقب کاسه ای – ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزیع الکترونیکی ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسهای |
کیسه هوا | |
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم صوتی | |
کنترل سیستم صوتی زیر فرمان – سیستم صوتی (رادیو + سی دی (پخش فشرده)+USB+4 بلندگو) | رادیو، قابلیت پخش CD و MP3 – بلندگوی تاقچه عقب – بلندگوی دربهای جلو |
دیگر تجهیزات | |
رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی – سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی – چراغ مه شکن جلو – آینه های جانبی همرنگ بدنه | فرمان هیدرولیک – سیستم تهویه مطبوع دستی – چراغ مه شکن جلو و عقب – چراغ داخل صندوق عقب – چراغ سوم ترمز روی طاقچه عقب – چراغ نقشه خوان جلو – چراغ داخل داشبورد – تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل – آیینههای جانبی برقی با گرمکن – شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب – گرمکن شیشه عقب – تریم خاکستری – سپرهای همرنگ بدنه – زههای جانبی مشکی – تزیین کروم روی جلو پنجره – قاب کرومی پشت آمپر – ایموبیلایزر – قفل مرکزی با ریموت رادیویی – کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع – بوق هشدار روشن ماندن چراغ های جلو – رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی – صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و گودی کمر – پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع – پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع – محافظ فیش و رابطهای بلندگو جلو و عقب – جای نقشه برای صندلی جلو – نمایشگر اطلاعات سفر (اطلاعات مسافت و مصرف سوخت) – بوق ۲ شیپوره – پارکابی رنو – آفتابگیر سمت مسافر با آینه – کفپوش موکتی – جای لیوان صندلی جلو |