دلایل خراب شدن بلبرینگ چیست و چه خطراتی دارد؟

1

علائم خرابی بلبرینگ چرخ جلو ۴۰۵ ، چرخ عقب پراید ،علائم خرابی بلبرینگ چرخ جلو تیبا ،روش تست بلبرینگ ،علائم خرابی بلبرینگ چرخ عقب ۲۰۶ ،صدای بلبرینگ پلوس ،علت صدای چرخ ماشین

بلبرینگ ماشین
یکی از پر اهمیت ترین قطعات چرخ های خودرو و بهتر است بگوییم جلوبندی خودروها بلبرینگ آن است که به وجود آمدن ایراد و خرابی در آن می تواند باعث بروز مشکلاتی برای سرنشینان خودرو شود. در واقع مشکلات رایجی که پیرامون خرابی بلبرینگ چرخ ایجاد می شوند عبارتند از قفل شدن لاستیک ها ، لق زدن چرخ ها و در بدترین حالت در رفتن چرخ ها که می تواند حوادث جبران ناپذیری را رقم بزند.

بلبرینگ ماشین چیست علت خرابی بلبرینگ ماشین آموزش تعویض بلبرینگ پراید ایرادات بلبرینگ چیست تشخیص خرابی بلبرینگ آموزش تعمیر جلوبندی پراید آموزش تعویض بلبرینگ چرخ سمند قیمت بلبرینگ چرخ پراید
شایان ذکر است وظیفه اصلی  بلبرینگ تسهیل کردن چرخش هر نوع چرخ ، از چرخ دوچرخه گرفته تا چرخ هواپیما می باشد. همچنین این وسیله موجب کاهش استحکاک بین دو سطح می گردد و در نتیجه باعث کمتر شدن صدای چرخش می شود. به علاوه بلبرینگ موجب نرمی چرخش چرخ ها نیز می شود.
نکاتی که بهتر است به آنها دقت بیشتری کنیم تا از بروز ناگهانی خرابی بلبرینگ خودرویتان تا حد امکان جلوگیری به عمل آورید:

  • – سعی کنید بر روی دست انداز ها سرعت خود را کم کنید. عبور با سرعت بالا از روی دست اندازها موجب خورد شدن بلبرینگ می شود.
  • – در انتخاب جنس بلبرینگ دقت کافی نمایید. دارا نبودن کیفیت مناسب ، می تواند یکی از علل خرابی زودتر از موعد بلبرینگ خودرویتان باشد.
  • توصیه می شود هر ۵۰۰۰ کیلومتر چرخ ها را جک بزنید و بچرخانید‌. اگر چرخ صدا بدهد و یا لق بزند بلبرینگ خراب شده و یا به اصطلاح بلبرینگ خورد کرده است.

علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ

بلبرینگ ماشین چیست علت خرابی بلبرینگ ماشین آموزش تعویض بلبرینگ پراید ایرادات بلبرینگ چیست تشخیص خرابی بلبرینگ آموزش تعمیر جلوبندی پراید آموزش تعویض بلبرینگ چرخ سمند قیمت بلبرینگ چرخ پراید

دو نشانه مهم برای اینکه ما متوجه شویم بلبرینگ ما دچار خرابی شده است ، وجود دارد. یکی لرزش فرمان در هنگام رانندگی و دومین موردی که قابل اطمینان تر می باشد ، صدایی است که از چرخ به گوش میرسد که تا حدی ناهنجار و غیر متعارف می باشد. درواقع این صدا مانند این است که چیزی به چرخ گیر کرده و با تند تر شدن سرعت خودرو ریتم صدا هم تند تر می شود.
پس باید به این علائم توجه کنیم تا دچار مشکلات ثانویه و متاسفانه در بعضی موارد جبران ناپذیر نشویم.
باید در نظر داشت که خرابی بلبرینگ ها به علل مختلفی اتفاق می افتد اما نگهداری صحیح و شناخت علل خرابی آنها همیشه از خرابی زودرسی و عدم حصول بلبرینگ به طول عمر محاسبه شده، جلوگیری نموده تا سرانجام دراثر پدیده خستگی خراب شوند. بلبرینگ هایی که به دلایل غیر از خستگی معمول خراب می شوند، دچار خرابی زودرس شده اند و درواقع خرابی بلبرینگ ها از عوامل و علل مختلفی ناشی می شود که هر یک از این عوامل تأثیر خاصی بر روی بلبرینگ می گذارد که در نتیجه با بررسی بلبرینگ معیوب و خراب در بسیاری موارد می توان علت خرابی بلبرینگ را شناسایی نموده و از بروز مجدد آن جلوگیری کرد.

همچنین اگر محل های نشیمنگاه بلبرینگ در محور یا محفظه نسبت به یکدیگر خارج از مرکز باشند، عناصر غلتان در محلی که کمترین لقی وجود دارد فشرده شده که سبب افزایش فشار می شود و سطح کنس های بلبرینگ به صورت ورقه ورقه درآمده (مانند آنچه دراثر خستگی عادی پدید می آید)، که تراشیدن و دور کردن محور و محفظه بلبرینگ اشکال موجود را برطرف می نماید.

اولین علائم خرابی بلبرینگ

اولین علائم خرابی بلبرینگ ناشی از خستگی ، لرزش و صدای بلبرینگ در حین کار می باشد. پوسته پوسته شدگی درسطح هر دو کنس بلبرینگ نمایشگر خستگی بلبرینگ براثر بار و سرعت چرخش می باشد.

بلبرینگ ماشین چیست علت خرابی بلبرینگ ماشین آموزش تعویض بلبرینگ پراید ایرادات بلبرینگ چیست تشخیص خرابی بلبرینگ آموزش تعمیر جلوبندی پراید آموزش تعویض بلبرینگ چرخ سمند قیمت بلبرینگ چرخ پراید

چرا بلبرینگ چرخ خراب میشود؟

دست اندازها

سعی کنید بر روی دست انداز ها سرعت خود را کم کنید. اگر با سرعت از روی دست اندازها رد شوید باعث خورد شدن بلبرینگ میشود.

در انتخاب جنس بلبرینگ دقت کنید. اگر جنس بلبرینگ خوب نباشد باعث میشود زودتر بلبرینگ خراب شود.

اگر بلبرینگ چرخ عقب خودروی شما زودتر از بقیه چرخ ها خراب شود امکان خراب بودن محور، کاسه چرخ و اکسل است ولی اگر چرخ جلو خراب شود امکان خرابی سگ دست وجود دارد.

هر ۵۰۰۰ کیلومتر چرخ ها را جک بزنید و بچرخانید‌. اگر چرخ صدا بدهد و یا لق بزند بلبرینگ خراب شده و یا به اصطلاح بلبرینگ خورد کرده است.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حامد می گوید

    عالی بود ممنون از سایت خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.