بررسی معایب و مشکلات سیستم اکو ماکس خودرو

0

عیب یابی و آموزش

 سیستم ماکس:

درسیستم های ماکس سابقه بسیار زیاد دارد که آب از زیر بوستر و شیشه جلو خودرو به داخل نود مرکزی ( CCN ) نفوذ کرده و باعث عیب هایی از قبیل عدم عملکرد قفل مرکزی ، عدم عملکرد استارت ، عدم عملکرد چراغهای جلو و… می شود ، بعد از رفع عیب حتما بوستر یا شیشه‌جلو خودرو آب بندی گردد.

در سیستم های ماکس ‌رانا از رله دوبل معمولی استفاده شده که محل قرار گیری آن زیر ایسیو موتور ( ECU ) می باشد.
در صورت عدم عملکرد استارت خودرو ابتدا برای عیب یابی به فیوز شما ه ۱۳ روی نود مرکزی ( CCN ) مراجعه گردد، سابقه سوختن فیوز زیاد می باشد.

دقت گردد در این سیستم عدد مسافت پیمایش شده خودرو ( کیلومتر ) در دو نود ، آمپر ( ICN ) و نود جلوی خودرو ( FN ) ذخیره می شود و‌بلافاصله بعد از استفاده قطعه ای دیگر برای تست، عدد کیلومتر بیشتر در آمپر نمایش داده می شود
در صورت دانلود نودها در این سیستم احتیاجی به تعریف سوییچ نمی باشد ولی حتما پیکره بندی بعد از دانلود چک شود.
در صورت استفاده از لامپ های غیر استاندارد ( LED یا SMD ) یا سوختن لامپ ها ، خطای لامپ ( FAULT LAMPS ) در آمپر نمایش داده می شود.

 سیستم اکوماکس:

دقت گردد در این سیستم میزان پیمایش مسافت خودرو ( کیلومتر ) در دو نود ، آمپر ( ICN ) و نود مرکزی ( BCM ) ثبت می گردد ، و در صورت استفاده ار قطعه ای دیگر برای تست ، بعد از پیمایش ۱۰ کیلومتر عدد بالاتر در آمپر نمایش داده می شود.
بعد از دانلود نود ها در این سیستم احتیاجی به تعریف سوییچ نمی باشد ولی بعد از دانلود پیکره بندی‌ ها چک شود
در صورت دائم‌روشن ماندن صفحه نمایشگر چند منظوره ( MFD ) نود مرکزی و ( MFD ) دانلود گردد ، در صورت عدم رفع عیب ممکن است عیب داخلی ( MFD ) یا گاها عیب داخلی از ضبط خودرو می باشد که خودرو به حالت مد اقتصادی ( ECO MODE ) نمی رود.

در صورت عدم عملکرد فن تهویه ( موتور بخاری ) احتمال ذوب شدن اینترکانکتور دسته سیم اتاق به اصلی وجود دارد ( محل قرار گیری این اینترکانکتور زیر موکت پای راننده و پشت نگهدارنده پلاستیکی سیم کشی می باشد ).
در سیستم اکوماکس از دو مدل سیستم فن خنک کننده استفاده شده است:
۱- در مدل کمی قدیمی تر دو عدد رله در کنار رله های FCM قرار داشت ، رله آبی رنگ ( دور کند ) ، رله مشکی رنگ ( دور تند).
۲- در مدل دوم رله های فن کنار موتور فن ( همانند مدل های فرانسوی ۲۰۶ ) استفاده شده است.
در سیستم اکوماکس رانا و ۲۰۶ از دو مدل موتور برف پاکن استفاده شده است برخی مدل ها ۴ پایه و برخی مدل ها ۵ پایه می باشد، که جابجا نمیتوان استفاده نمود ( در صورت جابجا استفاده شدن ، زمانی که برف پاکن خاموش شود تیغه ها در همانجا می مانند و تا انتهای کورس نمی روند).
حتما در این سیستم برای چراغ های جلو از لامپ ۵۵ وات استفاده گردد ، در صورت استفاده از لامپ ۱۰۰ وات، چراغ های جلو قطع می گردد.

در این سیستم از رله دوبل مجزا ( واقع در کنار نود FCM ) استفاده شده است.

سیستم سازه پویش ( SMS ):

در این مدل سیستم میزان مسافت پیمویش شده کیلومتر در دو نود ، آمپر ( ICN ) و نود مرکزی ( CCN ) ثبت می شود و در هنگام استفاده از قطعه ای دیگر برای تست بعد از ۱۰ کیلومتر عدد بالاتر در آمپر نمایش داده می شود.
بعد از دانلود نودها در این سیستم احتیاجی به تعریف سوییچ نمی باشد.

در صورت دائم روشن ماندن چراغ های سقفی ، نود عقب خودرو ( RN ) دانلود گردد.

ترجیا نود آمپر ( ICN ) در سیستم ( SMS ) دنا دنلود نگردد، احتمال سوختن دارد.

در این سیستم از رله دوبل معمولی استفاده شده است.

 سیستم مالتی سازه پویش:

در این مدل سیستم میزان مسافت پیموده شده خودرو ( کیلومتر ) در دو نود ، آمپر ( ICN ) و نود مرکزی ( SBCM ) ذخیره میگردد.
بعد از دانلود نودها احتیاجی به تعریف سوییچ نمی باشد.

در این مدل سیستم از رله دوبل مجزا ، در کنار نود جلوی خودرو ( EBCM ) استفاده شده است.

روش رفع ایراد تند تند عملکردن کلاچ کمپرسور کولر ۲۰۶ ایرانی با سیستم اکوماکس:
ابتدا دستگاه دیاگ ترجیحا با آخرین آپدیت به خودرو متصل نموده و وارد نود جلوی خودرو( fcm ) شوید

سپس وارد پیکره بندی شده و گزینه های p207 و همچین DRL رو‌ روی گزینه disable یا همون غیر فعال بذارید.

در صورت فعال بودن این دو پیکره بندی باعث تند تند عمل کردن کلاچ کمپرسور کولر میشه.

 استپرموتور:

۱ -سوئیچ را در حالت off قرار دهید.

۲ -کانکتور دسته سیم استپرموتور را با آزاد کردن خارضامن جدا کنید.

۳-مقدار مقاومت الکتریکی سیم پیچ های استپر موتور را اندازه گیری کنید.

۴ -مولتی متر را در وضعیت اهم قرار دهید.

۵-پراپ های مولتی متررا به پایه های (DوA) وسپس (CوB) وصل کنید.

-اگرمقاومت ۴۸ الی ۵۵ اهم است استپر موتور سالم است.

۱ -دسته سیم استپر موتور را از نظر قطع بودن بررسی کنید،

۲ -کابل منفی باتری راجدا کنید.

۳ -سوکت خاکستری رنگ (M²) راازECU جدا کنید.

۴ -مولتی متر رادر وضعیت اهمی یا تست دیودی قرار دهید.

۵ -چگونگی ارتباط مدار در دسته سیم و ترمینال ها را بررسی کنید؛

-مابین ترمینالE۳ و ترمینال D۱ از سوکت خاکستری رنگ ECU

-مابین ترمینال D۲ و ترمینال D۳ از سوکت خاکستری رنگ ECU

توجه: خرابی یا عملکرد نامطلوب استپر موتور وضعیت های زیر را ایجاد می کند:

۱-عدم پایداری دورآرام موتور.

۲-خاموش شدن موتور با رهاکردن پدال گاز.

۳-افزایش بیش ازحد دورآرام موتور.

۴-کاهش دورموتور هنگام فعال شدن کمپرسور کولر در دور آرام.

توجه۲:جرم گرفتگی استپر موتور و نشیمنگاه روی محفظه دریچه گاز باعث عدم پایداری(متغیربودن)دورآرام می شود. می توان با پیاده کردن و تمیز کردن استپر موتور نشیمنگاه آن عیب رابرطرف کرد.

 تنظیم استپر موتور:

۱-بادستگاه عیب یاب.

۲-به روش باز وبسته کردن سوئیچ:

در این روش سوئیچ خودرو را باز کنید و۷ ثانیه صبرکنید وبعد سوئیچ را ببندید و ۷ ثانیه صبر کنید، این کار را ۶ بار انجام دهید به صورت پیوسته، استپر موتور تنظیم میشود.

اخطار:

-اتصال ولتاژ۱۲V باتری به پایه های استپر موتور باعث خرابی قطعه می گردد.

-بیرون کشیدن محور استپر موتور باعث خرابی وازتنظیم خارج شدن آن می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.