سه پیشرانه محبوب شاسی‌ بلند سواران را بشناسید

0
پیوند قلب به سبک ایرانیاین روزها عواملی مثل گرانی بیش‌ازحد خودروهای جدید و خصوصاً شاسی‌بلندها و از طرفی کهنگی و قدیمی بودن تکنولوژی خودروهای حاضر در کشور که باعث مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا، هزینه‌های جاری بالا، استهلاک قطعات ناشی از قدیمی بودن و کارکرد بالای آن‌ها می‌شود و از همه مهم‌تر خروجی پایین نسبت به پیشرانه‌های جدیدتر، باعث شده است تا بسیاری از افرادی که دنبال یک پیشرانه قوی و به‌روزتر هستند، به سمت موتورهای وارداتی کشیده شوند.

در این رویه غیرقانونی که در خودروهای شاسی‌بلند دیده می‌شود و در نمونه‌های سواری کمتر است به‌طور عمده از سه پیشرانه استفاده می‌شود که عبارت‌اند از موپار جیپ، ۳uz تویوتا و سری LS جیام. در این مطلب نگاهی داریم به مشخصات این سه پیشرانه.

 بهترین پیشرانه  انواع موتور خودرو  تقویت موتور خودرو  قویترین پیشرانه های خودرو  شرایط قانونی تعویض موتور  تعویض موتور ماشین  مشخصات موتور موپار جیپ  مشخصات موتور 3UZ  مجله ماشین
پیشرانه ۳UZ
سری موتورهای UZ تویوتا از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۳ برای خودروهای ساخت این شرکت استفاده‌شده است که باسابقه ۲۴ ساله، نشان از یک موتور قابل‌اعتماد و کاراست. این موتور که بیشترین استفاده از آن در کشورمان بین اهالی دو دیفرانسیل سوار دیده می‌شود از سری UZ موتورهای تویوتا است که نسخه‌های دیگر آن با نام‌های ۱UZ به حجم ۴ لیتر و ۲UZ به حجم ۴.۷ نیز ساخته می‌شود. موتور ۳UZ یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی ۳۲ سوپاپ با تکنولوژی vvti به حجم۴۲۹۲ سی‌سی بوده که اساساً ساخت ژاپن است. بسیاری این پیشرانه تنفس طبیعی را به نام موتور لکسس می‌شناسند که دلیل آن‌هم استفاده از این پیشرانه در خودروهای لکسس LS430 و GS430 و SC430 است که البته در برخی محصولات دیگر ساخت تویوتا مثل کراون نیز از این پیشرانه استفاده‌شده است. این موتور بسته به سال تولیدش بین ۲۹۰ تا ۳۰۰  اسب بخار قدرت به همراه ۴۴۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که این روزها در کشورمان، باواسطه‌هایی دست‌ساز به گیربکس خودروهای مدنظر متصل شده و بیشتر برای کویرگردی و مسابقات مورداستفاده قرار می‌گیرد. قابل‌ذکر است که تویوتا با استفاده از همین موتور یک نمونه ۴.۴ لیتری ۵۰۰ اسب بخاری را برای مسابقات سوپر GT سال ۲۰۰۹ آماده کرده بود. قیمت این پیشرانه در حال حاضر از حدود ۱۵ میلیون تومان شروع می‌شود.

 بهترین پیشرانه  انواع موتور خودرو  تقویت موتور خودرو  قویترین پیشرانه های خودرو  شرایط قانونی تعویض موتور  تعویض موتور ماشین  مشخصات موتور موپار جیپ  مشخصات موتور 3UZ  مجله ماشین

پیشرانه موپار جیپ
موپار بخش قطعات و خدمات گروه کرایسلر بوده که نام آن از دو عبارت motor و part گرفته‌شده است. پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۲۴۲ اینچ مکعبی یا همان ۴ لیتری جیپ که در کشورمان به موتور موپار یا رانگلری شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌ها در بین اهالی جیپ سوار است که قیمت مناسب آن باعث شده است تا بسیاری برای داشتن یک پیشرانه قوی‌تر به سمت استفاده از این موتور بروند. در این میان عده‌ای فقط از سر سیلندر این موتور بر روی بلوک پیشرانه‌های استاندارد جیپ استفاده می‌کنند که به دلیل داشتن سوپاپ‌های بزرگ‌تر و ضریب تراکم بالاتر، منجر به افزایش قدرت تولیدی می‌شود و عده‌ای نیز نصب موتورهای کاربراتوری و یا انژکتوری آن را ترجیح می‌دهند. پیشرانه ۴ لیتری جیپ برای مدل‌های مختلفی از جیپ‌های رانگلرهای YJ  و TJ و همچنین چروکی‌های XJ و گرند چروکی‌های ZJ و WJ از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۴ در مدل‌ها کاربراتوری و انژکتور مورداستفاده قرار گرفت. این پیشرانه بسته به سال تولید دارای تغییرات جزیی است که البته کمتر کسی در کشورمان به آن توجه دارد و جالب‌تر اینکه مدل‌های کاربراتوری به خاطر ساده‌تر بودن و امکان استفاده با کاربراتورهای موتور ۲۵۸ اینچ مکعبی جیپ که در کشورمان به‌وفور دیده می‌شود، طرفداران بیشتری دارد. از نکات قابل‌توجه این پیشرانه می‌توان به قدرت بالای آن در عین سادگی و استهلاک پایینش اشاره کرد به‌نحوی‌که بیش از ۵ میلیون از این موتور توسط کرایسلر ساخته شد که برای جیپ مورداستفاده قرار گرفت. قدرت بالای تولیدی در عین ۱۲ سوپاپه بودن و همچنین استهلاک پایین آن از دیگر مواردی است که این پیشرانه را محبوب کرده است. طبق اعلام شرکت سازنده، این موتور در حوالی ۵۰۰هزار کیلومتر نیاز به سرویس پیدا می‌کند!
پیشرانه ۴ لیتری ۱۲ سوپاپ جیپ در مدل‌های کاربراتوری تا انژکتوری، توانی برابر با ۱۷۷ تا ۱۹۰ اسب بخار و ۳۰۴ تا ۳۱۹ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این پیشرانه که این روزها به تعداد زیادی در کشورمان مورداستفاده قرار می‌گیرد، قیمتی بین ۱۱ تا ۲۰ میلیون تومان برای نمونه‌های کاربراتوری و یا انژکتوری دارد.

سری موتورهای LS
سری موتورهای LS
با توجه به حضور انبوه ساخته‌های جنرال موتورز در کشورمان، دارندگان این خودروها معمولاً برای تقویت خودروهای خود از سری موتورهای LS جنرال موتورز استفاده می‌کنند که در بین طرفداران این پیشرانه  به نام کوروتی نیز شناخته می‌شود که دلیل آن‌هم استفاده از این موتور برای شورلت کوروت است. سری LS تنوع بسیاری زیادی دارد که همگی هشت سیلندر خورجینی با ۱۶ سوپاپ در سر سیلندر هستند اما بااین‌وجود بیش از بقیه، سه نمونه LS1 و LS3 و LS6 در کشورمان طرفدار دارند که البته استفاده از پیشرانه آخری، بسیار کم است و نمونه LS1 بیش از دیگران طرفدار دارد.
موتورهای LS1 از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ بر روی خودروهای تولیدی جنرال موتورز نصب می‌شدند و درواقع همان ۳۵۰ های مدرنیزه شده هستند که با حجم ۵.۷ لیتر و البته به‌صورت انژکتوری و… بین ۳۰۵ تا ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. گشتاور این پیشرانه بر اساس سال تولید و اینکه از روی چه ماشینی بازشده است بین ۴۷۴ تا ۴۹۴ نیوتن‌متر است. اما LS3 پیشرانه‌ای جدید از نسل چهارم موتورهای LS است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ تولید شد و با حجم ۶.۲ لیتر، قدرتی برابر با ۴۲۶ تا ۴۳۶ اسب بخار و گشتاوری به میزان ۵۷۰ تا ۵۸۰ نیوتن‌متر دارد. در کشورمان با توجه به شباهت بالای ساختاری دو موتور ۳۵۰ و LS1، این پیشرانه بیش از دیگر ساخته‌های جدید GM محبوبیت دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.