معایب خودروهای شاسی بلند چیست؟

0

شاید معایب خودروهای شاسی بلند به خاطر جذاب بودن یا پر طرفدار بودن آن ها زیاد به نظر نیاید. اما این نکته ایست که واقعیت دارد.

تمام تولیدات بشری همواره دارای مزایا و معایبی هستند که به مرور و بر اثر استفاده تشخیص داده شده و شناخته می شوند و همین امر است که بشر را به سوی پیشرفت و ارتقاء در همه زمینه ها سوق می دهد.

اگر می خواهید به زودی خودرو شاسی بلندی را خریداری کنید، حتما این مطلب را بخوانید تا بهتر بتوانید تصمیم گیری کنید.

رکوردهای عجیب گینس بهترین شاسی بلند آفرود مشخصات نیسان پاترول قیمت نیسان پاترول شرکت نیسان ژاپن قیمت نیسان آرمادا مجله ماشین سریعترین دریفت جهان نیسان جی تی آر

در مورد معایب خودروهای شاسی بلند بدانیم

اما در مقابل محاسنی که بر شمردیم، معایب خودروهای شاسی بلند را هم باید بدانیم؛ که برخی از آن ها عبارتنداز:

پیدا کردن جای پارک

پارک کردن این اتومبیل ها به دلیل ابعاد بزرگی که دارند، مخصوصا در داخل شهر و جاهای پر ترافیک یکی از مشکلات اصلی آن محسوب می شود.

قدرت مانور محدود

کنترل و مانور دادن با مدل های بزرگ آن دشوار است، به خصوص اگر این خودروها با تایرهای خیلی بزرگی هم همراه باشند، که در این صورت مشکل را افزایش خواهند داد و به دلیل همین ابعاد و اندازه بزرگ، اتومبیل های سنگینی نیز به شمار می آ یند که رانندگی را دشوارتر خواهند کرد.

مصرف سوخت بالا

مضافا بر اینکه این خودروها مصرف سوخت بالاتری را دارند و گران قیمت هم می باشند و قطعات آن هم دارای قیمت های بالاتری است.

هزینه ی بالای تعمیرات

شاید یکی از دلایلی که باعث شده تنوع طراحی و تولید آنها در سال‌های اخیر کمی کمرنگ شود، همین موارد ذکر شده و بالا بودن هزینه تعمیرات و خدمات پس از فروش در آنها است.

حتی برخی از کارشناسان معتقدند که بر‌خلاف باورهای عامه بعضی از عوامل از جمله چرخ های بزرگتر، وزن بیشتر و کابین بلندتر این خودرو را بیش از هر خودروی دیگری با چالش مواجه کرده است.

کابین بلندتر، حسن یا عیب!

عده ای کابین بلند را از معایب خودروهای شاسی بلند می دانند، زیرا با مقاومت بیشتر در برابر هوا و باد به افزایش مصرف سوخت و کاهش پایداری خودرو کمک خواهد کرد.

به واسطه اتاق بلندتر و کشیده تر مقاومت اتومبیل در برابر باد افزایش یافته که به تبع آن مصرف سوخت، افزایش خواهد یافت.

ضمن اینکه چون فاصله کف کابین از زمین در مقایسه با خودروهای سواری بیشتر است، باعث کاهش سرعت نهایی و افزایش لرزش ها و کاهش هندلینگ خودرو نیز می‌شود.

چسبندگی کم با زمین و در نتیجه پایداری کم

از معایب دیگر شاسی بلندها این است که در مقایسه با سواری ها پایداری کمتر و چسبندگی کمتری با سطح زمین دارند؛ که این مسئله ناشی از ارتفاع بیشتر کابین خودرو از سطح زمین است و همین امر سبب انحراف، توسط وزیدن به بدنه و زیر خودرو خواهد شد.

در این صورت نیروی رو به پایین کمتری بر بدنه وارد شده که نتیجه آن کاهش هندلینگ و پایداری در مانورها را به دنبال خواهد داشت؛ که این حالت در خودروهای سواری کمتر اتفاق می‌افتد.

بعضی کارشناسان بر این عقیده اند که چسبندگی بیشتر به سطح مسیر و تحمل فشار( G ) در خودروهای سواری معمولی بیشتر بوده و میزان نیروی رو به پایین ایجاد شده به خاطر فرم بدنه خودروهای کم ارتفاع یا همان سواری های معمولی بیشتر از خودروهای شاسی بلند است.

با این تفاسیر باید اذعان کرد این خودروها بیشتر برای مصارف خارج جاده‌ای یا آفرود Off road طراحی و ساخته شده اند تا بتوانند در مسیرهای سخت و ناهموار و پر نشیب و فراز و پستی و بلندی‌های زیاد به راحتی به مسیر خود ادامه دهند و آن را بپیمایند.

سیستم تعلیق این گونه اتومبیل ها به همین دلیل محکم و خشن است و برای همین در مسیرهای عادی کمی خشک عمل می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.