بررسی فنی و خرید واتر پمپ خودرو در انواع مختلف | ای تی سی سرویس

0

 

خرید واتر پمپ و جایگزینی آن با نوع معیوب به دلیل نقش بسیار مهم این قطعه در سیستم خنک کنندگی موتور بسیار حائز اهمیت است در غیر این صورت موتور خودرو به شدت آسیب خواهید دید.

در این مطلب ای تی سرویس به عنوان بزرگترین مرکز پخش و فروش لوازم یدکی خودرو از جمله واتر پمپ با ارائه نکات و راهنمای خرید، نشانه های معیوب بودن و معرفی انواع آن همراه شما عزیزان است.

خرید واتر پمپ، مهمترین قطعه خنک کننده موتور خودرو

خرید واتر پمپ با توجه به نقش بسیار مهمی که به عنوان یک سیستم خنک کننده در موتور خودرو دارد بسیار مهم است که در صورت تشخیص عیب باید فورا عیب یابی شده و نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد که با توجه به قیمت واتر پمپ که پایین است، جای نگرانی وجود ندارد هر چند نسبت به سایر قطعات خودرو طول عمر بسیار بیشتری دارد.
کل سیستم خنک کننده خودرو شامل قطعات رادیاتور، جنت، ترموستات، شمع آب، فن و واتر پمپ یا پمپ آب است که وظیفه تمامی آنها رساندن دمای خودرو تا حد معقول و طبیعی است تا موتور آسیب نبیند. در این بین نقش و عملکرد دقیق واتر پمپ یا پمپ آب این است که آب به درون سیلندر پمپاژ کند تا پس از خنک شدن رسیدن به دمای ترموستات در آن باقی بماند و سپس با باز شدن ترموستات، آب از سیلندر به درون رادیاتور برود که با روشن شدن خودکار فن خنک خواهد شد. ضمنا این آب خنک شده وارد سیلندر می شود تا سایر بخش های موتور هم خنک شوند.

انواع واتر پمپ و اجزای تشکیل دهنده
موقع خرید واتر پمپ اگر به آن دقت کرده باشید از یکسری اجزایی تشکیل شده که به شکل ظاهری مشخص هستند و یکسری اجزا نیز داخل آن قرار گرفته اند که عملکرد کلی آن را تشکیل می دهند. به طور کلی انواع واتر پمپ از ۶ بخش آب پخش کن (Impeller) یا همان پروانه داخلی، بلبرینگ (Bearing)، مکانیکال سیال، پوسته (Housing)، پولی (Pulley) و هاب (HUB) تشکیل شده است.
در خرید واتر پمپ با دو نوع کلی روبرو هستید که می توانید از بین آنها انتخاب کنید:
مکانیکی: مایع خنک کننده در این نوع پمپ آب خودرو، گرمای محفظه موتور و سرسیلندر را جذب کرده و آن را از طریق کولر به بیرون می فرستد. بسته به نوع طراحی، واتر پمپ های مکانیکی یا روی بدنه خارجی موتور قرار می گیرند یا اینکه با فلنج مستقیما به کارتر وصل می گردند.
برقی یا الکتریکی: واتر پمپ های برقی خودرو تأثیر زیادی روی کنترل انتشار گرما در طراحی های مدرن خودروها دارند. این نوع واتر پمپ ها باعث کاهش توان مصرفی خودرو و میزان افزایش طول عمر قطعات، کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها می شود.

خرید واتر پمپ الکتریکی یا مکانیکی در جنس های چدنی، فولادی یا آلومینیوم فشرده
بهترین زمان تعویض واتر پمپ پراید و سایر خودروها
زمان خقاصی برای هیچ خودرویی درج نشده که پس از گذشت مدت زمانی خاص واتر پمپ را تعویض کنید یا اقدام به خرید واتر پمپ کنید و باید مداوم آن را چک کرد. با توجه به برند سازنده و مدل آن، معمولا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو، باید پمپ آب تعویض شود. ضمنا باید مطمئن باشید فروشگاهی که انتخاب می کنید کاملا معتبر و شناخته شده باشد چون در صورت معیوب بودن یا نامرغوبی، قطعات موتور خودرو به شدت آسیب می بینند.
به همین دلیل از نکات خرید واتر پمپ می توان به توجه کردن به کیفیت جنس (فولادی، چدنی یا آلومینیوم فشرده)، قیمت واتر پمپ که معمولا بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان برای پراید و تا ۱ میلیون تومان برای خودروهای مدرن متغیر است و گارانتی اشاره کرد.
منبع: haynes
علائم نشان دهنده معیوب بودن واتر پمپ و تعویض آن
معمولا تا زمانی که واتر پمپ معیوب نشده باشد یا کارکرد به حدی که گفتیم نرسیده که آن را فرسوده بدانیم نیازی به تعویض ندارد و چنانچه تعمیرکار پیشنهاد می کند با تعویض تسمه تایم، واتر پمپ هم تعویض شود بدانید نیازی نیست و به خاطر سخت بودن دسترسی به آن، چنین چیزی می گویند.
تعویض واتر پمپ پراید و سایر خودروها تا زمانی که علائم زیر را مشاهده نکرده اید لازم نیست و اقدام به خرید واتر پمپ نکنید:
نشتی خنک کننده در قسمت مرکزی جلوی خودرو
زنگ زدگی یا خورده شدن پمپ آب که خرید واتر پمپ فولادی جلوی این اتفاق را می گیرد
صدای وزوز از جلوی موتور که نشانه شل شدن پمپ آب یا خراب شدن یاتاقان های داخل پمپ آب
بیش از حد داغ شدن موتور خودرو
بلند شدن بخار از رادیاتور
شنیده شدن صدای ویز ویز از قسمت سرنشین (البته شاید به خاطر خراب شدن تسمه تایم هم باشد)

در خرید واتر پمپ برای تعویض نوع معیوب شده باید عجله کنید

ای تی سی سرویس مرکز پخش و فروش انواع واتر پمپ با قیمت مناسب
خرید اینترنتی واتر پمپ روندی بسیار ساده تر و سریعتر محسوب می شود و چنانچه به تعمیرکار خود اطمینان ندارید یا در هر صورت باید خودتان از مغازه ها خرید کنید و قدرت تشخیص قطعه سالم و بسیار با کیفیت را ندارید، خرید واتر پمپ از فروشگاه های بسیار معتبر راه چاره شماست.
ای تی سی سرویس به عنوان مرکز پخش و فروش انواع واتر پمپ با جنس های با کیفیت و قیمت بسیار مناسب و همچنین بزرگترین مرکز پخش لوازم یدکی خودرو به عنوان معتبرترین مرکز عرضه کننده لوازم یدکی خودرو شناخته شده که رضایت بالای مشتریان تأیید کننده این ادعاست.
چنانچه در خرید واتر پمپ نیاز به دریافت مشاوره دارید می توانید به صورت رایگان از طریق شماره تلفن های درج شده استفاده کنید.

قطعات به کار رفته در واتر پمپ

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.