۷ باور اشتباه در استفاده نکردن از چراغ راهنما

0

چراغ‌های راهنما (فلاشر) یکی از مهم‌ترین ابزار جلوگیری از تصادفات هستند که بسیاری افراد از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. در این مطلب به ۷ عادت بد که منجر به استفاده نکردن از چراغ‌های راهنما می‌شوند، را شرح داده ایم.

قوانین راهنمایی و رانندگی مربوط به چراغ‌های راهنمای خودرو در کشورهای مختلف، کم و بیش یکسان است و شاید در جزئیات تفاوت‌های اندکی وجود داشته باشد. با این‌حال همانطور که بارها تجربه کرده‌ایم، بسیاری از رانندگان از این قانون پیروی نمی‌کنند. بر اساس آمار موجود، حتی در آمریکا نیز این مشکل وجود دارد. در واقع ۲۵ درصد مردم آمریکا و کانادا، هنگام عبور از تقاطع‌‌ها، استفاده از چراغ‌های راهنما را فراموش می‌کنند. بر اساس مطالعات انجام‌شده، استفاده از چراغ راهنما در تعویض لاین حتی با مشکلات بیشتری همراه بوده است و ۴۸ درصد رانندگان برای حرکت بین خطوط، از چراغ راهنما استفاده نمی‌کنند. اما چرا این مورد در بیشتر جوامع وجود دارد؟ در ادامه به ۷ عادت که منجر به استفاده نکردن از چراغ‌های راهنمای خودرو می‌شود، اشاره می‌کنیم.

۱- خودروی دیگری در جاده نیست

همه‌ی ما با این مورد مواجه شده‌ایم. شاید خودمان از این توجیه استفاده نکرده باشیم؛ ولی بسیاری از رانندگان در صورت خلوت بودن جاده، لزومی به استفاده از چراغ راهنما نمی‌بینند.

جان سالیوان، پژوهشگر مؤسسه‌ی تحقیقاتی حمل و نقل دانشگاه میشیگان، اشاره می‌کند که رانندگان در صورت وجود خودروهای دیگر در جاده، رفتار بهتری دارند. سالیوان که در سال ۲۰۱۴ پژوهش کاملی در این زمینه انجام داده است می‌گوید:

اگر در جاده‌‌‌های اطراف محل زندگی خود (که با آن‌ها آشنا هستید) در حال رانندگی باشید و ترافیک خیلی کم باشد، استفاده از چراغ راهنما به حداقل می‌رسد. درواقع در صورت رانندگی در جاده‌های اصلی و فرعی دور از محل زندگی و کار، احتمال استفاده از چراغ‌های راهنما تا ۵ برابر افزایش می‌یابد.

اگر جزو کسانی هستید که استفاده از چراغ‌های راهنما در جاده‌های نزدیک به منزل یا محل کار یا جاده‌های فرعی و روستایی را مشکل‌ساز نمی‌دانید، کاملاً اشتباه می‌کنید. بر اساس گزارش کارشناسان شرکت بیمه‌ی آمریکایی Esurance، علاوه بر اینکه تصادفات در شعاع ۴۰ کیلومتری محل زندگی رانندگان بیشتر است، حتی تصادفات در جاده‌های فرعی و روستایی بسیار شدیدتر است و تلفات بیشتری به دنبال دارد.


۲- چراغ راهنما فقط در گردش به چپ

جالب است بدانید که بیشتر رانندگان در گردش به چپ چراغ راهنمای خودرو را روشن می‌کنند. بر اساس پژوهش انجام‌شده در سال ۲۰۱۳، حدود ۹۴.۸ درصد رانندگان استان بریتیش کلمبیا واقع در کانادا، برای پیچیدن به سمت چپ از چراغ راهنما استفاده می‌کنند.

در کشورهایی که فرمان خودرو در سمت چپ قرار دارد، معمولاً راننده‌ها در گردش به چپ که لاین سبقت است، از چراغ راهنما استفاده می‌کنند. این مورد در کشورهایی چون ژاپن و انگلستان عکس است.

۳- سهل‌انگاری خودروی جلویی در استفاده از چراغ راهنما

پژوهش انجام‌شده در کانادا نتایج جالب دیگری هم به دنبال داشته است. در واقع در صورتی خودروی اول چراغ راهنما را روشن کند، احتمال استفاده از چراغ راهنما در خودروی دوم به ۶ درصد افزایش می‌یابد. با اینکه این مقدار چندان قابل توجه نیست؛ ولی می‌توان گفت که خودآگاه یا ناخودآگاه، برخی رانندگان رفتار راننده و خودروی جلو را الگو قرار می‌دهند. فرض کنید این مورد در مقیاس بسیار بزرگ‌تر باشد. مثلاً در ترافیک‌های شدید جاده‌هایی که حاشیه خاکی سمت راست آن‌ها بزرگ است؛ بارها دیده‌ایم که در صورت حرکت یک خودرو در این مسیر، رانندگان بیشتری از لاین اصلی خارج می‌شوند و در حاشیه جاده رانندگی می‌کنند. الگوی رفتار مشابه رانندگان در ترافیک شدید کلان‌شهرها بسیار محسوس‌تر است.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.