پیگیری کارت خودرو: از طریق تلفن و کد دستوری

0

وقتی ماشینی را خریداری می‌کنید و کار پلاک‌گذاری آن را در مراکز تعویض پلاک انجام می‌دهید، مدتی طول می‌کشد تا کارت خودرو به دستتان برسد. گاهی زمان زیادی می‌گذرد و همچنان خبری از کارت ماشین نمی‌شود. در این گونه مواقع چه باید کرد؟ در ادامه مطلب با ما باشید تا راه‌های مختلفی را که از طریق آن‌ها می‌توانید پیگیری کارت خودرو خود را انجام دهید به شما معرفی کنیم.

کارت خودرو چیست؟

کارت خودرو در حکم سند خودرو است که حتماً همیشه باید آن را همراه داشته باشید. برای ترخیص خودرو از پارکینگ، دریافت کارت سوخت، دریافت معاینه فنی و بسیاری کارهای دیگر ارائه کارت خودرو ضروری است. داشتن کارت ماشین نشان می‌دهد که خودرو سرقتی نیست. پس یادتان باشد که در هنگام رانندگی، همیشه آن را با خود داشته باشید.

 

روی کارت خودرو اطلاعات زیر مشخص شده است:

  • شماره ملی
  • نام مالک
  • شماره VIN
  • شماره پلاک

و در پشت کارت هم اطلاعات مربوط به خودرو درج شده است:

  • نوع
  • تیپ
  • مدل
  • سوخت
  • شماره موتور
  • ظرفیت
  • شماره شاسی
  • شماره ۸ رقمی کارت خودرو

پس از این که مدارک احراز محل سکونت را به مراکز تعویض پلاک تحویل دادید، ۱۰ روز و حتی تا دو ماه طول می‌کشد تا کارت خودرو به محل سکونتتان پست شود.

نحوه پیگیری کارت خودرو

اگر مدتی گذشت و به نظرتان رسید که تا کنون کارت باید به دستتان می‌رسید و هنوز نرسیده است، نگران نباشید؛ راه‌های مختلفی برای پیگیری کارت خودرو در نظر گرفته شده‌است.

پیگیری کارت ماشین از طریق مرسولات سازمانی ناجا

پلیس راهور و در کل مراکز تعویض پلاک، کارت خودرو را از طریق بخش سازمانی مرسولات پستی سازمان پست به درب منزلتان ارسال می‌کنند. برای پیگیری مرسولاتی مانند: کارت خودرو، گواهینامه، شناسنامه خودرو، اسناد موتورسیکلت، نظام وظیفه، دیوان عدالت اداری و رهگیری سیم کارت، می‌توانید از طریق این سایت پیگیر باشید.

برای پیگیری از طریق رهگیری مرسولات سازمانی ناجا ابتدا به آدرس najatracking.post.ir  بروید. در بخش جستجوی نوع سند، کارت خودرو را انتخاب کنید.

سپس با وارد کردن شماره پلاک خودرو و اعداد کنترلی نشان داده شده، “جستجو” را فشار دهید. در صفحه بعد اطلاعات مرسوله شما نمایش داده می‌شود.

پیگیری کارت خودور از طریق کد دستوری #۱۱۰*

روش دیگر برای پیگیری کارت ماشین، شماره‌گیری کد دستوری #۱۱۰* است. با شماره‌گیری این کد، لیستی از خدمات نمایش داده می‌شود که به شرح زیر است:

  • پلیس ۱۰+
  • خدمات راهور
  • کلانتری و پاسگاه
  • پلیس آگاهی

گزینه ۲، خدمات راهور را انتخاب کنید. در نهایت اطلاعات مربوط به کارت خودرو نمایش داده می‌شود.

در حال حاضر این کد USSD در حال به روزرسانی است و با شماره‌گیری این کد صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که شامل دو گزینه است:

  • خدمات قابل ارائه
  • خدمات در دست اقدام

با وارد کردن گزینه ۱ مشاهده می‌کنید که تنها خدماتی که اکنون ارائه می‌دهد، استعلام خلافی خودرو است. اما حتماً این راه را امتحان کنید. شاید تا آن موقع، خدمات دیگر فعال شده‌باشند.

تماس تلفنی با اداره پست

در صورتی که از طریق سایت رهگیری مرسولات سازمانی ناجای اداره پست و کد دستوری #۱۱۰* به نتیجه نرسیدید؛ راه حل بعدی تماس با اداره پست است. در صورتی که ابهام و یا سوالی داشته باشید و یا اطلاعات بیشتری مورد نیازتان باشد، می‌توانید با شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰-۰۲۱ که متعلق به مرکز امور مشتریان شرکت ملی پست است تماس بگیرید.

توجه: در گذشته می‌توانستید با مراجعه به شهرک آزمایش از روند ارسال کارت خودروی خود مطلع شوید. به خاطر داشته‌باشید که این مرکز دیگر پاسخگوی سوالات این‌چنینی شما نیست. این وظیفه بر عهده مراکز تعویض پلاک گذاشته شده‌است. پس از مراجعه حضوری به شهرک آزمایش برای پیگیری کارت خودروی خود خودداری کنید. چرا که اتلاف وقت است.

نکته: در حال حاضر هیچ سامانه پیامکی برای پیگیری کارت خودرو وجود ندارد.

برگشت کارت خودرو

طبق اعلام پلیس راهور، مأمور پست موظف است تا سه بار مرسوله شما را درب منزل بیاورد. در صورتی که هر سه بار موفق به تحویل کارت خودرو نشود، این مرسوله به اداره پست بازگشت داده‌می‌شود و تا سه ماه نزد اداره پست می‌ماند. در صورتی که در طول این مدت، باز هم خبری از مالک کارت خودرو نشود، در نهایت مرسوله به پلیس راهور ناجا برگشت داده می‌شود.

پس از سه ماه و ارجاع مرسوله از طریق پست به پلیس راهور، می‌توانید به مراکز پلیس ۱۰+ برای دریافت کارت خودرویتان مراجعه کنید. اگر تا ۶ ماه از ارسال کارت خودرو باز هم اقدامی صورت نگیرد، باید مجدداً برای صدور کارت خودرو جدید به همراه مدارک به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید.

در صورت تغییر آدرس محل سکونت چه کنیم؟

در صورتی که خواستید آدرس محل سکونتتان را تغییر دهید تا کارت خودرو برایتان به آدرس جدید ارسال شود می‌توانید به سایت پلیس راهور به آدرس https://rahvar120.ir مراجعه کنید. البته چون به روز رسانی سایت ممکن است با تأخیر همراه باشد، شاید بهترین راه مراجعه حضوری به مراکز تعویض پلاک باشد. مدارک شناسایی و مدارک احراز محل سکونت جدید فراموش نشود.

در صورت مفقود شدن کارت خودرو چه کنیم؟

در صورتی که از بد ماجرا، کارت خودروی خود را گم کردید، باید درخواست صدور المثنی بدهید. به این صورت که مالک خودرو و یا نماینده قانونی وی با ماشین مورد نظر به همراه مدارک لازم، به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کند.

مفقود شدن کارت خودرو باید سریعاً به پلیس راهور گزارش داده‌شود. چون ممکن است از کارت خودروی شما سوء استفاده شود و شما مسئول آن هستید. پس بلافاصله پس از گم شدن کارت ماشین خود، مراجع ذی صلاح را در جریان بگذارید.

اولین کار برای صدور کارت المثنی برای خودرو، چاپ یک نوبت آگهی مفقودی کارت ماشین در روزنامه‌های کثیرالانتشار است. پس از ۱۰ روز از چاپ آگهی، اگر خبری از کارت خودرویتان نشد، می‌توانید برای دریافت کارت المثنی به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که پیش از رفتن به مراکز تعویض پلاک برای صدور کارت المثنی، باید از طریق اینترنت نوبت بگیرید.

مدارک لازم جهت صدور کارت خودروی المثنی

برای درخواست کارت المثنی خودرو باید مالک و یا نماینده قانونی او به همراه خودرو در موعد مقرر در مرکز تعویض پلاک با مدارک زیر حضور داشته باشد:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه مالک خودرو
  • اصل برگ سبز خودرو
  • گواهی تسویه‌ی تخلفات رانندگی
  • اصل سند فروش کارخانه سازنده
  • اصل بیمه‌ شخص ثالث خودرو
  • آگهی مفقودی کارت خودرو که در روزنامه‌های کثیرالانتشار به چاپ رسیده و ۱۰ روز از تاریخ آن گذشته است.
  • مدارک احراز محل سکونت مالک

نکته: برای استعلام قیمت و خرید بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو، می‌توانید به سایت bimeh.com مراجعه کرده و پس از مقایسه شرکت‌های مختلف، به آسانی اقدام به خرید بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه از این سایت بفرمایید.

پس از گذشت مدت زمان ۱۰ الی ۲ ماه، کارت خودرو به درب منزلتان ارسال می‌شود.

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره کردیم، برای پیگیری کارت خودرو می‌توانید از طریق سایت اداره پست، کد دستوری و تماس تلفنی اقدام کنید. فراموش نکنید که مامور پست، سه مرتبه برای تحویل کارت ماشین به درب منزل شما مراجعه می‌کند؛ اگر موفق به دریافت نشدید، تا سه ماه می‌توانید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه نمایید.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com )

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.