مهم ترین رویدادهای خودرویی هفته گذشته

0

در هفته منتهی به شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ایرادات شورای نگهبان به طرح واردات خودرو، درخواست کاهش هزینه ثبت سند خودرو، شیوه جدید کلاهبرداری خودرو و احتمال تغییر در طرح ترافیک ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

۸۰ درصد تقاضای فعلی در بازار کاذب است

دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴ الزاماتی دارد که باید انجام شود و بر اساس مطالعات دقیقی که انجام شده و با توجه به قدرت خرید مردم، هم‌اکنون کل نیاز واقعی بازار خودرو ایران بیش از یک میلیون دستگاه نیست. به گفته نعمت‌بخش هجوم کنونی به دلیل رانت و اختلاف قیمت بازار و کارخانه ایجاد شده است و ۸۰ درصد تقاضای خرید کنونی کذب است و افراد زیادی از طریق این رانت منفعت می‌برند.

شورای نگهبان اخبار واردات خودرو آزاد شدن واردات خودرو اخبار خودرو اخبار ایران خودرو اخبار خودروسازان

شورای نگهبان چه ایراداتی به واردات خودرو گرفت؟

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید یکی از ایراداتی که شورای نگهبان به مصوبه مجلس مبنی بر واردات خودرو در ماده ۴ داشت، مربوط به ارز بدون منشأ بود که گفتند ابهام دارد و باید توضیح داده شود. به گفته جدی مورد دیگر این بود که طبق طرح مقررات اجرای این طرح به وزارت صمت سپرده شده بود که گفتند حد این مقررات مشخص نیست و باید شفاف‌تر شود. ایراد سوم هم مربوط هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام بود که گفتند این مصوبه با سیاست‌های عالی نظام مغایرت دارد و باید در این مورد توضیح داده شود.

حمایت شورای رقابت از واردات خودرو

رئیس شورای رقابت می‌گوید واردات کنترل شده و حساب شده خودرو، موجب رقابتی شدن و خروج خودروسازی کشور از انحصار شده و به تولیدات کیفی‌تر با قیمت‌های مناسب‌تر می‌انجامد و بر این اساس به هیچ عنوان با اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست. به گفته شیوا اگر می‌خواهیم از تولید داخل حمایت کرده و محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب داشته باشیم، باید بازار رقابتی ایجاد کنیم، زیرا در رقابت است که می‌توان کیفیت و بهره‌وری را ارتقا داد.

تمرکز این شورا بر ورود خودروهایی خواهد بود که برای عامه مردم قابل‌استفاده باشد و نباید انتظار ورود خودروهای لوکس و گران‌قیمت را داشت. شیوا معتقد است که ورود خودروهای پرتقاضا به ایران می‌تواند سبب ایجاد رقابت در بازار خودروی کشور شود. او در عین حال از موافقت خودروسازان با واردات گفت.

درخواست کاهش هزینه ثبت سند خودرو

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار کاهش هزینه‌های تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی شد. در این نامه آمده است: ما نیز به‌عنوان بخشی از جامعه ضمن اذعان به غیرقابل توجیه بودن هزینه‌های تنظیم سند رسمی در برخی موارد خصوصاً اسناد معاملات وسایل نقلیه و یا اسناد رهنی اعلام می‌دارد چرا باید برای تنظیم سند انتقال یک خودرو چندین میلیون تومان حقوق دولتی پرداخت شود و هر روز هم بر این هزینه‌ها افزوده شود؟ چنانکه در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده که از اتفاق مصوب همین مجلس است میزان مالیات نقل‌وانتقال خودروهای خارجی از یک درصد به دو درصد افزایش یافته و علاوه بر عوارض سالیانه عوارض آلایندگی نیز به هزینه‌های قبلی اضافه شده است.

شیوه جدید کلاهبرداری خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید اخیراً افرادی در دفاتر خاص و یا در فضای مجازی به پیش‌فروش خودروهای روز خارجی با عنوان آزاد شدن واردات اقدام کرده‌اند که این اقدام کلاهبرداری است. به گفته دادفر اصناف دارای مجوز رسمی و اعضای انجمن به علت سابقه و پیشینه مثبتی که دارند هیچ‌وقت اقدام به این فعالیت نخواهند کرد. افرادی که اقدام به این کار می‌کند کلاهبردار هستند و کار آن‌ها سوءاستفاده از فرصت‌هایی است که به وجود می‌آید و مردم هم با ناآگاهی در دام آن‌ها می‌افتند.
لاستیک داریم، اما وارد می‌کنیم.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک کشور با اشاره به اینکه در حوزه تولید لاستیک‌های سنگین توانایی بالایی وجود ندارد، می‌گوید در حوزه لاستیک‌های سنگین وابستگی بالای ۷۰ درصدی به واردات داریم و عمدتاً تمام آن وارد می‌شود. در حال حاضر در حوزه لاستیک خودروهای سنگین نیاز بازار کشور تنها از طریق واردات تأمین می‌شود. به گفته میرعابدینی در حوزه تایرهای سواری وابستگی ۳۰ تا ۳۵ درصدی به واردات داریم. در رینگ‌های پرمصرف تولید به نحوی بود که فروشی نداشت و در مقابل انباشت زیادی از آن وجود داشت و به همین دلیل اجازه داده شد که هر کارخانه‌ای ۱۵ تا ۲۰ درصد تولیدات خود را صادر کند.

در همین رابطه سعادتی‌نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک می‌گوید لاستیک خودروهای خارجی به دلیل افزایش قیمت ارز بین ۲۰ تا ۲۵ درصد گران شد و این لاستیک‌ها از کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی وارد ایران می‌شود.

احتمال تغییر در طرح ترافیک

یک عضو شورای شهر تهران درباره اجرای طرح ترافیک اظهار کرد، هنوز بحثی در این زمینه صورت نگرفته است گمان نمی‌کنم که الان بتوان جواب صریح در این زمینه داد ولی به طور کلی سه فاکتور در بازگشت ساعات طرح ترافیک به قبل از شرایط کرونا وجود دارد. به گفته قائمی یکی آمار متوفیان و مبتلایان کرونا و نظر ستاد مقابله با کرونا، دوم مسئله وارد شدن به پاییز، ایجاد وارونگی دما و تشدید آلودگی هوا و نکته سوم بازگشایی مدارس هرچند به‌صورت حداقلی و با ظرفیت پایین، چراکه این موضوع بر روی ترافیک اثرگذار است و به طور کلی هر سه فاکتور ممکن است منجر به این موضوع شود که ساعت طرح ترافیک افزایش و مشابه قبل از کرونا شود.

اصرار مجلس برای واردات بی‌فایده است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در موافقت با طرح واردات مشروط خودرو می‌گوید اصرار مجلس بر تغییر طرح خاصیتی ندارد چراکه مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفتش را صراحتاً اعلام کرده است. به گفته فرهنگی کمیسیون صنایع مجلس هنوز جلسه‌ای در خصوص واردات خودرو نداشته است، به همین خاطر هنوز جمع‌بندی در این خصوص نداریم. شورای نگهبان این طرح را یک بار رد کرده بود و این بار دومی است که به کمیسیون صنایع مجلس بازمی‌گردد.

صفر خرید خودروی وارداتی جانبازی

در چند سایت می‌توان آگهی‌های خرید مجوز واردات جانبازان را مشاهده کرد که یا به‌تازگی راه افتاده‌اند یا از قبل در چنین بازاری فعال بوده‌اند و همچنان آگهی‌های خود را حفظ کرده‌اند تا شاید جانبازی مجوز واردات خودرو را بفروشد. پیش از این در سال ۹۳ نیز چنین تجربه‌ای در اقتصاد ایران بوده است. آن زمان با درخواست رئیس بنیاد شهید از مسئولان ارشد دولتی و موافقت صورت گرفته، به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، مقرر شد تعداد ۹۲۰۰ خودرو با رعایت مصوبه دولت در خصوص ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، برای جانبازان ۷۰ درصد با رعایت قوانین و مقررات گمرکی و اداری کشور، وارد کشور شود.

خبر خوب درباره وکالتنامه‌های تعویض پلاک

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا از تمدید مهلت ۳ ماهه وکالتنامه خودروها خبر داد. به گفته سرهنگ محمدی بدین ترتیب آن دسته از هم‌وطنان عزیزی که مدت وکالت آنان برای نقل‌وانتقال خودروهایشان در مراکز تعویض پلاک به‌واسطه تعطیلی و یا محدودیت‌های خدمات ۵۰ درصدی مراکز تعویض پلاک و دفاتر خدمات خودرویی در وضعیت قرمز کرونایی در سال جاری منقضی شده است تا پایان آذر ماه ۱۴۰۰ اعتبار خواهند داشت.
نظر خاص وزیر صمت درباره واردات خودرو

وزیر صمت می‌گوید در شرایط عادی که تراز تجاری و ارزی کشور متعادل است، واردات خودرو می‌تواند مفید باشد. به گفته فاطمی امین تا پایان سال واردات خودرو کار اشتباهی است زیرا حجم زیادی از منابع ارزی را درگیر و قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند و باعث تورم می‌شود که به ضرر کل جامعه است. برنامه ویژه‌ای برای صادرات داریم که شنبه خبر آن منتشر می‌شود.
اخبار مهم خودرو در هفته چهارم شهریور ۱۴۰۰

در هفته منتهی به شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ تأیید برگ سبز توسط سازمان ثبت، پیشنهاد حذف شورای رقابت، تکذیب بنزین ۱۱ هزار تومانی، مخالفت مجمع تشخیص با واردات خودرو، وعده کاهش قیمت خودرو و توضیح پلیس درباره دلیل اختلاف مبلغ جریمه ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.
پای برگ سبز خودرو به اتحادیه نمایشگاه‌داران باز شد

اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران هم در ادامه بخشنامه دادستان کل کشور حضور متعاملین خودرو در دفاتر اسناد رسمی برای ثبت سند رسمی خودرو را غیرلازم عنوان کرد. مؤتمنی، رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران با ابلاغ‌ نامه‌ای به اعضای این صنف، حضور متعاملین خودرو در دفاتر اسناد رسمی برای ثبت سند رسمی خودرو را غیرلازم عنوان کرد. به این ترتیب فعالان رسمی حوزه خریدوفروش خودرو هم به کمپین اعلام نشده الزامی نبودن تنظیم سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد پیوستند.
منتظر کاهش قیمت خودروهای وارداتی باشید

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس با دفاع از تصویب طرح واردات خودرو می‌گوید قیمت خودروهای خارجی در کشور ۸ برابر قیمت واقعی آن است و زمانی که قیمت خودروهای خارجی پایین بیاید خودرو داخلی هم کاهش قیمت خواهد داشت. به گفته حسینی‌کیا الان که این طرح مصوب شده و در انتظار نظر شورای نگهبان است قیمت خودروهای خارجی به شدت در حال ریزش است و این حباب از بین می‌رود.

در مقابل کریمخان عضو انجمن همگن قطعه‌سازان کشور معتقد است، آزاد شدن واردات خودرو اگرچه ممکن است باعث کاهش ۳۰ درصدی و حتی بیشتر قیمت خودروهای خارجی در بازار شود، اما تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی نخواهد داشت.

آپشن های پژو پارس آموزش VIP کردن پژو پارس آموزش تیونینگ پژو پارس آموزش نصب دزدگیر پژو پارس ارتفاع پژو پارس از زمین اسپرت کردن پژو پارس اسپرت ترین پژو پارس ایرادات اصلی پژو پارس تیونینگ پژو پارس پژو پارس اسپرت مجله ماشین عکس ماشین اسپرت
علت تفاوت در میزان جریمه

جانشین پلیس راهور ناجا علت تفاوت مبلغ جریمه اعلامی با میزان جریمه درج شده در پیامک‌های پلیس را تشریح کرد. سردار حسینی در این خصوص که چرا در پیامک‌های ارسالی پلیس، مبلغ جریمه یک میلیون تومانی، یک میلیون و ۵۰ هزار تومان یا جریمه ۲۰۰ هزار تومانی تردد غیرمجاز شبانه ۲۱۰ هزار تومان درج می‌شود گفت این افزایش مبلغ جریمه ناشی از ۵ درصد افزایش جریمه سالانه است که بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی به صورت سیستمی و اتوماتیک اعمال می‌شود.
مخالفت مجمع تشخیص با واردات خودرو

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه جلسه‌ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار و با موضوعی که در این اصلاحیه آمده است مخالفت شد، گفت شورای نگهبان هم با این موضوع مخالفت خواهد کرد. به گفته میرسلیم با این اصلاحیه که درباره آزادسازی واردات خودرو است، از تشویق تولید و اشتغال جوانان جلوگیری می‌شود. با تصویب این اصلاحیه، تولید و بررسی‌های تحقیقاتی لطمه خورده و جوانان فعال در این حوزه دلسرد می‌شوند و در شورای نگهبان هم با این موضوع مخالفت خواهد شد.

اما این در حالی است که سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در رابطه با موافقت نمایندگان برای دادن مجوز به واردات خودروهای خارجی و نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص در این زمینه می‌گوید این مصوبه هنوز به مرحله‌ای نرسیده که به مجمع تشخیص ارسال شود، زیرا اگر مورد تأیید شورای نگهبان واقع شود که دیگر بحثی نمی‌ماند.
کنایه مجلس به خودروسازان

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به تصمیم مجلس درخصوص آزادسازی واردات خودرو می‌گوید در کشور ما جلوی واردات خودرو گرفته می‌شود، از آن سو مدیریت ایران‌خودرو و سایپا به دست مدیرعامل دولتی سپرده و تلاش می‌شود چاله‌های مالی وزارت صمت با درآمدهای ایران‌خودرو پر شود. به گفته حسینی خیلی از خودروسازان داخلی خیال نکنند نور چشم هستند، شنیده‌ام ایران‌خودرو ۳۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، آن وقت ما برای او رقیبی نیاوریم و خودرویی هم وارد نکنیم! آن وقت تعدادی خودروی خارجی هم توسط افراد نورچشمی وارد و با قیمت‌های میلیاردی فروخته شود؟ چرا باید اینگونه عمل شود؟
واردات این خودروها هنوز ممنوع است

دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید واردات خودروهای کارکرده در تبصره ۵ طرح ساماندهی بازار خودرو آمده بود که حذف شد، الان فقط خودروهای صفر کیلومتر می‌توانند وارد شوند و قوانین و مقررات سابق همچنان در مورد واردات صدق خواهد کرد؛ بنابراین واردات خودروهایی که قیمت آنها بیش از ۴۰ هزار دلار باشد و یا خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است.
بنزین ۱۱ هزار تومانی تکذیب شد

یک عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی می‌گوید بنایی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل در بودجه سال آینده وجود ندارد. به گفته زارع اساساً بنایی برای گران شدن حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل در سال آینده وجود ندارد و احتمال زیاد افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ منتفی است مگر این‌که یارانه‌های پنهان یعنی مبلغی بالغ بر ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین تکلیف شود، موضوعی که تعیین تکلیف آن هم منوط به بهبود وضعیت معیشت مردم و سپس نظرخواهی و اقناع‌سازی مردم است مولفه‌ها و فاکتورهای زیادی وجود دارد که بخواهیم آن را اجرا کنیم.
شورای رقابت حذف شود

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌گوید یکی از عوامل افزایش خواب خودرو در کف کارخانه‌ها عملکرد نادرست شورای رقابت بود و باید این شورا کنار گذاشته شود. بهنیا در نشست تخصصی رفع چالش‌های تأمین قطعات اصلی خودرو و کاهش خودروهای ناقص که به میزبانی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، افزود: صنعت خودرو هیچ متولی ندارد و ما نمی‌دانیم طرف حساب ما وزارت صمت است یا مجلس، راهنمایی و رانندگی یا شورای سیاست‌گذاری. اگر مسئول صنعت خودرو مشخص شود شاید کشمکش‌های میان بانک مرکزی و گمرک نیز از بین برود.
سازمان ثبت کوتاه آمد

سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور سرانجام درباره مالکیت خودرو کوتاه آمد و اعلام کرد برگ سبز صادره از مراکز تعویض پلاک کافی است و اخذ تأییدیه نقل‌وانتقال از دفاتر الزامی نیست. با توجه به بخشنامه جدید سازمان ثبت‌اسناد، لزومی به اخذ تائیدیه مورد بحث قبل از انتقال قانونی خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست.
اخبار مهم خودرو در هفته سوم شهریور ۱۴۰۰

در هفته منتهی به شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ افزایش قیمت لوازم‌یدکی موتورسیکلت، جنجال تازه نقل‌وانتقال سند خودرو، توضیح درباره مجوز تردد موتورسیکلت‌ها، پیش‌بینی کاهش قیمت خودرو و تصویب طرح جنجالی ساماندهی بازار خودرو ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.
درخواست خودرویی کمیسیون امنیت

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی خواستار پیگیری و حل مشکل عدم امکان اخذ نوبت از مراکز تعویض پلاک شد. مقتدایی در این نامه نوشت: با عنایت به گزارشات واصله، هم‌وطنان از عدم امکان اخذ نوبت گلایه جدی دارند و اظهار می‌دارند، سایت مربوطه به‌محض شروع بکار، دقایقی بعد تکمیل ظرفیت می‌شود و تدابیر اندیشیده شده توسط متولیان، آن‌گونه که بایدوشاید نتوانسته این مشکل را مرتفع کند.

در همین راستا خواهشمندم دستور فرمایید ضمن بررسی موضوع با قید فوریت، اقداماتی همچون افزایش تعداد باجه‌ها، افزایش ساعت کاری مراکز، ایجاد بستر تعویض پلاک اینترنتی در تمام استان‌ها و غیره در دستور کار قرار گیرد تا تعداد بالای افراد در انتظار، تقلیل و نارضایتی برخی هم‌وطنان از پر شدن سریع ظرفیت‌ها، مرتفع شود.
افزایش روزانه قیمت لوازم‌یدکی موتورسیکلت

رئیس اتحادیه تولید قطعات و تعمیر دوچرخه و موتورسیکلت می‌گوید قطعات یدکی به میزان کافی وجود دارد اما قیمت لوازم‌یدکی بیداد می‌کند و رشد بسیار زیادی داشته است. به گفته صفرخانی متاسفانه نظارتی بر توزیع‌کنندگان لوازم‌یدکی موتورسیکلت وجود ندارد. وقتی کالا با نرخ دلار مشخص وارد شده است، قیمت آن نیز باید معلوم باشد اما اکنون که دولت در حال تغییر است، گویی نوعی هرج‌ومرج به وجود آمده است.
جنجال دوباره سند خودرو و دفترخانه‌ها

دادستان کل کشور می‌گوید اگر دفترخانه‌ای برای زدن وکالت‌نامه برای نقل‌وانتقال خودرو به بهانه اینکه باید سند قطعی زده شود، سر باز زند؛ تخلف و ترک امر و قابل‌تعقیب است. حجت‌الاسلام منتظری با بیان اینکه برخی از مردم گلایه دارند برای زدن وکالت جهت نقل‌وانتقال خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند، اما آن‌ها این موضوع را منوط به زدن سند قطعی می‌کنند، گفت: در این مواقع حتماً مردم گزارش بدهند و قابل‌تعقیب است و این موضوع را به رئیس سازمان ثبت‌اسناد کشور اطلاع خواهم داد، زیرا این موضوع یک تخلف است.

در مقابل علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در برنامه پارک شهر رادیو تهران همچنان دستور صریح دادستان کل کشور مبنی بر الزامی نبودن تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی را مخالف قانون عنوان و تأکید کرد: کماکان تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی و اجباری است.

در همین رابطه رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان می‌گوید مردم دیگر برای نقل‌وانتقال سند خودرو به دفترخانه‌ها مراجعه نکنند و درصورتی‌که دفترخانه‌ای به بهانه الزام ثبت نقل‌وانتقال سند خودرو از تنظیم وکالت‌نامه خودداری کند مراتب را به این انجمن گزارش دهند.
مصوبه شورای رقابت هم‌چنان برقرار است

رئیس شورای رقابت با رد اعتراض خودروسازان به مصوبه سهیم شدن خریدار در خودرو با پیش‌پرداخت گفت: وقتی شورای رقابت یک تصمیم را می‌گیرد تا شرایط تغییر نکند تصمیم شورای رقابت به قوت خود باقی است. به گفته شیوا در سال گذشته بیش از ۸۰۰ شکایت در رابطه با پیش‌خرید خودرو به شورای رقابت ارسال شده بود و به همین دلیل وظیفه خود دانستیم این وضعیت را به‌گونه‌ای ساماندهی کنیم که حداقل در آینده با این حجم از شکایت روبه‌رو نشویم.

از سوی دیگر در اواسط مردادماه و در جلسه ۴۷۳ شورای رقابت مصوب شد که در طرح پیش‌فروش خودروهای مشمول قیمت‌گذاری، سهمی از خودرو که پیش‌پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم قیمتی احتمالی نباشد. درعین‌حال تاکید شد خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش‌فروش ندارند.
تردد موتورسیکلت‌های سنگین تا چند سی‌سی مجاز است؟

رئیس پلیس راهور ناجا ظرفیت موتورسیکلت‌های مجاز به تردد و عبور در معابر را اعلام کرد. به گفته سردار هادیانفر البته برخی موتورسیکلت‌ها اسنادشان ۲۵۰ سی‌سی است اما ظرفیتشان ۳۰۰ سی‌سی است، معیار تعیین ظرفیت موتورسیکلت‌ها را سازمان استاندارد، وزارت صمت و محیط‌زیست تعیین می‌کنند. تا تأییدیه این سه سازمان وجود نداشته باشد، محال است موتورسیکلتی سند شود و در صورت مشاهده حتماً باید پاسخگو باشند.
مالکان خودروهای لوکس آماده مالیات باشند

با توجه به گزارش دیوان محاسبات مبنی بر صفر بودن اجرای مالیات خانه و خودروهای لوکس به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، معاون سازمان امور مالیاتی توضیحاتی درباره اقدامات و آمادگی این سازمان برای اخذ مالیات از لوکس‌نشینان ارائه کرد. پیش از این دیوان محاسبات گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه ۱۴۰۰ را منتشر کرد که طبق آن اجرای مالیات بر خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، همچنان صفر است.
نحوه پرداخت جرائم رانندگی

رئیس پلیس راهور ناجا هم‌وطنان مبلغ جرائم رانندگی خود را فقط از طریق درگاه راهور ۱۲۰ یا ای‌تی‌ام و یا درگاه بانک‌های معتبر پرداخت کنند. به گفته سردار هادیانفر شهروندان به راحتی می‌توانند از درگاه ۱۲۰ یا درگاه بانک‌های معتبر جریمه خود را پرداخت کنند؛ شرکت‌های خصوصی یکسری خدمات را به ایجاد کرده‌اند که بیشتر برای آنان کسب درآمد دارد؛ من در بازدیدهایی که از مراکز شماره‌گذاری داشتم، مکرر دیدم کسانی را که از طریق این اپ‌ها جریمه پرداخت کرده‌اند و بعد از ۵ روز به مرکز شماره‌گذاری آمده‌اند و نتوانستند خدمت گیرند.

شهروندان به راحتی می‌توانند از درگاه ۱۲۰ یا درگاه بانک‌های معتبر جریمه خود را پرداخت کنند؛ شرکت‌های خصوصی یکسری خدمات را به ایجاد کرده‌اند که بیشتر برای آنان کسب درآمد دارد؛ من در بازدیدهایی که از مراکز شماره‌گذاری داشتم، مکرر دیدم کسانی را که از طریق این اپ‌ها جریمه پرداخت کرده‌اند و بعد از ۵ روز به مرکز شماره‌گذاری آمده‌اند و نتوانستند خدمت گیرند.
موافقت وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به برنامه مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو، می‌گوید طرح مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو که یکی از بحث‌های اصلی آن عرضه خودرو در بورس کالاست، در یک سال اخیر در کمیسیون صنایع موردبررسی قرار گرفته و متن آن هم‌اکنون آماده ارائه به صحن است. مضاف بر اینکه بر خلاف وزیر سابق صمت که تمایلی به اجرایی شدن این طرح نداشت، طی صحبت‌هایی که با آقای فاطمی امین در این مدت داشتیم، ایشان آمادگی خود را برای همراهی با این طرح اعلام کرده است.
جزئیات عرضه خودرو در بورس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به آخرین جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: در بحث تولید و عرضه خودرو طرحی را تهیه کرده‌ایم که شامل ۲۰ ماده است و در آن هم بحث اسقاط خودرو و هم عرضه خودرو در بورس کالا گفته شده است. ایزدخواه با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند بازار خودرو را کنترل و قیمت‌ها را شفاف کند، گفت: تجربه موفق عرضه سیمان در بورس کالا را دیدیم که قیمت این کالا با عرضه در بورس تا حد زیادی کاهش یافت. در گذشته که سیمان در بورس عرضه نمی‌شد، بحث‌های مختلفی به آن وارد بود به طور مثال بحث تأمین برق واحدهای سیمان، بحث جلوگیری از احتکارهایی که رخ داده بود تماماً در سیمان پررنگ بود.
طرح ساماندهی بازار خودرو تصویب شد

طرح ساماندهی بازار خودرو در جلسه امروز مجلس موردبررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان رسید. در جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار خودرو موردبررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید. طرح ساماندهی بازار خودرو از مجلس دهم کلید خورده بود اما شورای نگهبان این طرح را به دلیل عدم همسویی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رد کرده بود. نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس با ۱۷۲ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در صحن علنی با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
پیش‌بینی کاهش قیمت خودرو

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس با دفاع از تصویب طرح واردات خودرو می‌گوید قیمت خودروهای خارجی در کشور ۸ برابر قیمت واقعی آن است و زمانی که قیمت خودروهای خارجی پایین بیاید خودرو داخلی هم کاهش قیمت خواهد داشت. به گفته حسینی کیا با این مصوبه، اصلاح ماده ۴ اعاده شده از شورای نگهبان بود که با این اصلاح در ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو و خدمات در این راستا بتوانیم به میزان محدودی که شورای رقابت مشخص می‌کند واردات خودرو داشته باشیم.
اخبار مهم خودرو در هفته دوم شهریور ۱۴۰۰

در هفته منتهی به شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ احتمال آزادسازی مشروط واردات خودرو، نظر نهایی دادستان کل کشور درباره برگ سبز و سند خودرو، لغو ممنوعیت صادرات لاستیک و انتشار اخبار جدید درباره کیفیت بنزین ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.
صدور کارت سوخت، فقط حضوری

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به درخواست‌های مردمی مبنی بر ارائه خدمت غیرحضوری صدور کارت سوخت المثنی اعلام کرد: «فرآیند درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی بر اساس اطلاعات خودرویی پلیس راهور ناجا صورت می‌پذیرد و این امر، یک فرآیند بین سازمانی و مستلزم ایجاد زیرساخت‌هایی با ملاحظات فنی و امنیتی است. به همین دلیل غیرحضوری شدن این خدمت تاکنون امکان‌پذیر نشده است.
واردات خودرو در آستانه آزادسازی؟

هفته گذشته نمایندگان مجلس در صحن علنی، پیشنهاد کمیسیون صنایع را در ارتباط با رفع ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو مجلس دهم مورد بررسی قرار دادند. چنانچه پیشنهادهای کمیسیون مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گیرد، شورای رقابت به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیر درباره تعداد، مدل و کلاس خودروهای وارداتی برای ایجاد تعادل در بخش عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

در همین رابطه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به پیش‌بینی خود از وضعیت بازار می‌گوید چنانچه با رأی نمایندگان و همچنین نظر مساعد شورای نگهبان، طرح ساماندهی خودرو اجرا شود، بلاشک قیمت خودروهای داخلی و خارجی در آینده افت شدیدی دارد. چراکه با اجرای این طرح به سمت تنظیم و تعادل‌سازی در بازار پیش می‌رویم. به گفته دادفر در این طرح باید رابطه‌ای بین تولید و واردات تعریف شود. قطعاً با آزادسازی واردات خودرو پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروهای خارجی حداقل ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.
دادستان کل کشور پرونده برگ سبز را بست

دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور گفت: تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی غیرلازم است و استنکاف‌کنندگان از آن تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرند. بنا بر این لذا مستفاد قطعی از دادنامه مذکور و قوانین مربوطه؛ تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به‌عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز؛ در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.

جالب آنکه به‌تازگی فایل صوتی از سخنان ساداتی، رئیس کمیته پارلمانی کانون سردفتران و دفتریاران منتشر شده که در آن توضیحاتی درباره اقدامات این کمیته درباره اقناع مجلس در خصوص تداوم تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی ارائه شده است. ساداتی در این صوت که تاریخ آن برای اواخر هفته گذشته است، تلویحاً مدعی شده که رئیس مجلس و برخی نمایندگان مجلس به دنبال اعتبار دادن به برگ سبز خودرو به‌عنوان سند رسمی و حذف تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد هستند.

در ادامه رئیس پلیس راهور ناجا هم گفت تماس‌های مردمی معطوف به تقدیر و تشکر از پلیس مبنی بر بحث سند سبز به‌عنوان سند رسمی بود و باید از دادستان کل کشور تشکر کرد.
صادرات لاستیک آزاد شد

طبق ابلاغیه انجمن تایر به شرکت‌های زیرمجموعه، صادرات ۱۰ درصد تایر سواری تولیدی و ۳۰ درصد تایرهای کشاورزی، راهسازی و صنعتی آزاد شد. در نامه انجمن صنعت تایر آمده این تصمیم با تصویب شورای عالی صادرات گرفته شده است. تولیدکنندگان تایر مدتی است در پی دریافت مجوز برای افزایش قیمت لاستیک هستند و بر این اساس، قیمت تایر ماه پیش از سوی انجمن تایر ۳۰ درصد افزایش یافت، اما یک روز پس از ابلاغ، با مخالفت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان روبرو و لغو شد.
صرفه جویی ارزی با داخلی سازی قطعات خودرو

نایب‌رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور می‌گوید از تیرماه سال ۱۳۹۸ و بعد از برگزاری چهار میز ارتقای داخلی‌سازی، صرفه‌جویی ۳۴۱ میلیون یورویی در قطعه‌سازی خودروها رخ داده است. به گفته مطلب‌زاده مقرر بود میز پنجم مهرماه پارسال برگزار شود، اما با توجه به معرفی وزیر جدید، همچنین مشکلات ناشی از کرونا به تعویق افتاد؛ در ادامه مقرر شد در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ شاهد برگزاری این میز باشیم که هر بار به دلایلی لغو شد.
شگرد جدید تولیدکنندگان روغن‌موتور

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران می‌گوید با اینکه قیمت روغن‌ موتور چه برای خودروهای بنزینی و چه دیزلی ۴۱ درصد افزایش یافته است، اما کارخانه‌ها بازهم عرضه را کمتر کرده‌اند و یا محصولات خود را در کنار روغن خودرو به‌صورت تحمیلی می‌فروشند. به گفته سعادتی‌نژاد فروش تحمیلی کالا باعث می‌شود که مشکلات زیادی برای واحدهای صنفی و مردم به وجود بیاید، کارخانه‌ها خود عرضه را کم کرده‌اند و در عین حال فروش تحمیلی دارند برای مثال می‌گویند در کنار هر یک کارتن روغن‌موتور باید ۵ کارتن ضد یخ ببرید. امیدواریم کارخانه‌ها سطح عرضه را زیاد کنند تا مردم دچار مشکل نشوند.

خبر بد درباره کیفیت بنزین

رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید تحلیل ما در سال ۹۹ نشان می‌دهد کیفیت بنزین در کشور بهبود پیدا کرده، اما هنوز در برخی شاخص‌ها فاصله دارد. عدد اکتان هم در کلان‌شهرها و هم در سایر شهرها با اعداد اعلامی منطقی نبود. به گفته شریعتی آن‌ها بنزینی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد را شاخص قرار می‌دهند. در گازوئیل و گاز هم متاسفانه رو به بهبود نبودیم و در پارامتر گوگرد با استاندارد اختلاف بسیار معناداری دارد و با این شرایط در زمستان با مشکل مواجه خواهیم شد.

اخبار مهم خودرو در هفته اول شهریور ۱۴۰۰

در هفته منتهی به شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ شماره‌گذاری خودرو بدون پیاده شدن، صف سنگین در پمپ‌بنزین‌ها، انتشار آمار ۵ ماهه تولید خودرو، افزایش ۲۰ درصد قیمت انواع خودرو و مصوبه پرحاشیه شورای رقابت ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.
فروش فوق‌العاده خودروسازان بیشتر شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان مرداد ۱۴۰۰ در مجموع ۸ طرح فروش فوق‌العاده از سوی دو خودروساز بزرگ کشور اجرایی شده است؛ اما در همین بازه زمانی در سال گذشته تنها سه طرح فروش فوق‌العاده نهایی شده بود. دلیل اصلی رشد بیش از ۲۲۰ درصدی عرضه خودرو از مسیر فروش فوق‌العاده خودروسازان به‌طور حتم کاهش معوقات و همچنین ثبات تولید است.

مصوبه جنجالی شورای رقابت

شورای رقابت در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش‌فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اکثریت آراء مقرر کرد: چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش‌فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت‌نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در این صورت سهمی از خودرو که پیش‌پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد.

شیوا رئیس شورای رقابت با تشریح جزئیات مصوبه این شورا مبنی بر سهیم شدن خریداران در خودروهای پیش‌خریدی تاکید کرد این مصوبه که عطف به ماسبق نمی‌شود مقدمه‌ای برای آزادسازی قیمت‌ها نیست.

قیمت خودرو ۲۰ درصد گران شده است

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید از دو ماه گذشته تا به امروز، شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو در بازار هستیم. به گفته موتمنی اول تیر ماه تا به امروز با افزایش نرخ ارز، قیمت انواع خودروها هم بالا رفته است. وی فروشنده‌ها قیمت‌ها را بسیار بالا اعلام می‌کنند ضمن اینکه خریدار هم به بازار مراجعه نمی‌کند. بازار خودرو از دو هفته گذشته در رکود کامل و خریدوفروش به نقطه صفر رسیده است.

آمار تولید خودرو تا پایان تیر ۱۴۰۰

بررسی آمارهای منتشرشده رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۹۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است. با توجه به تولید ۲۹۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی سواری در چهارماهه نخست سال ۹۹، تولید خودرو در مدت مشابه امسال افت یک‌درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت خودروسازان داخلی ۲۲ هزار و ۴۱۵ دستگاه وانت تولید کردند که در هم‌سنجی با پارسال افت ۱۱.۳ درصدی نشان می‌دهد.

با اعلام صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد تیراژ آنها در پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقریباً ثابت مانده، با این حال تولید ماهانه‌شان افتی سنگین را به خود می‌بیند.

صنعت خودرو افتخار ملی می‌شود

وزیر صمت می‌گوید تا سه سال آینده صنعت خودروی کشور به افتخار ملی تبدیل می‌شود چون ظرفیت آن وجود دارد و به لحاظ فنی چیزی کم نداریم. به گفته فاطمی امین برآورد کردیم امسال حدود یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود. برنامه سال آینده ما یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است و تا سال ۱۴۰۴ به ۳ میلیون دستگاه می‌رسد. سالی ۲ پلتفرم جدید به خودروهای داخلی اضافه می‌شود.

دوربین‌های پلیس پیشرفته‌تر شدند

معاونت علمی و فناوری اعلام کرد تاکنون از تولید و تجاری‌سازی ۷ نرم‌افزار بومی در زمینه دوربین‌های پلاک‌خوان حمایت شده است. دوربین‌های پلاک‌خوان می‌توانند پلاک خودروها را حتی بین خطوط مختلف و در شرایط آب و هوایی یا نور نامساعد نیز تشخیص دهند. این دوربین‌ها اطلاعات به دست آمده را به مرکز مدیریت هوشمند ارسال می‌کنند.

مردودی یک‌سوم خودروهای مراجعه‌اولی به معاینه‌فنی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران می‌گوید ۳۱ درصد از خودروها از ابتدای سال تا به امروز به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند. به گفته مقدم حدود ۲۵ هزار دستگاه اصلاً نتوانستند گواهی معاینه فنی اخذ کنند و ۳۱ درصد خودروها مجدداً باید به مراکز معاینه فنی مراجعه و رفع ایراد کنند. به دلایل مختلف مانند گران شدن خدمات و قطعات خودرو آمار مردودی خودروها در معاینه فنی افزایش پیدا کرده است.

دلیل ایجاد صف در برخی از پمپ‌بنزین‌ها

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی سراسر کشور می‌گوید یکی از عوامل ایجاد صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های سوخت، خرابی کارت‌خوان‌های سوخت است. از اوایل سال قبل با معضل خرابی‌های مکرر کارت‌خوان‌های سوخت مواجه هستیم که در برخی ماه‌ها بیش‌ازحد بوده است. به گفته قلی‌زاده منظور از کارت‌خوان‌ها، تجهیزات مربوط به سامانه هوشمند سوخت است که به دلیل مستهلک شدن، گرما و استفاده ناصحیح مردم از این تجهیزات نصب‌شده روی تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت، آمار خرابی‌ها بیشتر شده و تکرار خرابی در چند روز پس از تعویض نیز بالاست.
تعویض پلاک تهرانی‌ها بدون پیاده شدن

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا از تعویض پلاک اینترنتی در ۲ مرکز تعویض پلاک در تهران خبر داد. به گفته سرهنگ محمدی در شماره‌گذاری اینترنتی شخص در کمتر از ۱۰ دقیقه خدمات دریافت می‌کند و این دریافت خدمات بدون این است که فرد از خودرو پیاده شود. به هرکسی که بتواند ثبت‌نام کند، از پیکان و پراید تا هر نوع خودروی دیگر خدمات ارائه می‌کنیم.

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.