اکتان بنزین (ON) و تاثیر عدد اکتان بنزین بر عملکرد ماشین

0

این روزها بحث عدد اکتان، مکمل ها، و اکتان بوسترهایی که توسط پمپ بنزین ها به رانندگان توصیه می شود داغتر از همیشه شده است. اما اصلا اکتان چیست؟

راه های کاهش مصرف سوخت راههای کاهش مصرف سوخت سمند کاهش مصرف بنزین کاهش مصرف سوخت کاهش مصرف سوخت 206 کاهش مصرف سوخت پژو 405 کاهش مصرف سوخت پراید کاهش مصرف سوخت دنا آموزش نکات فنی خودرو دانش فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش مکانیک به زبان ساده دلایل افزایش مصرف بنزین دلایل افزایش مصرف بنزین پژو دلایل افزایش مصرف بنزین پراید

اکتان بنزین چیست و چه تاثیری بر عملکرد ماشین دارد؟

اکتان بنزین یا به عبارتی عدد اکتان را با نام اختصاری ON نمایش می دهند و در واقع نشان دهنده توانایی سوخت مورد نظر در زمان احتراق در سیلندر را نشان می دهد. در واقع هر چقدر که این عدد بیشتر و یا بالاتر باشد، نشان دهنده تحمل بیشتر سوخت در برابر فشار خواهد بود و بهتر است در موتورهای بنزینی از سوختی با عدد اکتان بالا استفاده شود.
بنابر اعلام کارنوما، در کشور ما دو بنزین معمولی و سوپر مورد استفاده می باشد که بنزین سوپر عدد اکتان بالاتری (۹۵) دارد. عدد اکتان بنزین یورو ۴ برابر با ۹۱ می باشد.

برای آشنایی بیشتر در رابطه با اکتان بنزین باید گفت که در واقع ترکیب شیمیایی به عنوان یک کربوهیدرات است که ترکیبات و ساختار آن به گونه ای می باشد که با زنجیره بلند بوده و قدرت کوبش بالایی دارد و ارزیابی آن در محیط آزمایشگاهی و توسط دستگاه های خاص صورت می گیرد. شاخص عدد اکتان در ترکیب بنزین به عنوان سوخت خودروها بسیار با اهمیت خواهد بود. از آنجایی که پالایشگاه ها به طور معمول بیشتر از یک درجه بنزین تولید می کنند، تفاوت اصلی مابین آنها می تواند در میزان و کیفیت ضد ضربه بودن آنها باشد.

کیفیت بنزین سوپر کیفیت بنزین در جایگاه ها اکتان بنزین چیست بنزین مناسب برای 206 بنزین مناسب برای 405 بنزین مناسب برای ال90 آموزش نکات فنی خودرو تعمیر خودرو

اندازه گیری عدد اکتان

به منظور اندازه گیری این عدد آن را با مواد و سوخت مورد نظر مخلوط کرده و سپس در یک موتور آن را مورد آزمایش قرار می دهند. برای فهم بیشتر مثالی میزنیم. در صورتی که ۱۰ درصد هپتان در بنزینی وجود داشته باشد و از ۱۰۰ درصد آن ۹۰ درصد ایزو اکتان باشد پس عدد اکتان بنزین ۹۰ خواهد بود که هرچه این عدد بالاتر باشد نشان دهنده کیفیت بهتر و بالاتر سوخت مورد نظر خواهد بود.

تاثیر عدد اکتان بنزین بر عملکرد ماشین

موتور ماشین ها علی‌الخصوص موتورهای بنزینی به گونه‌ای طراحی شده اند متکی به مخلوطی برای کارکرد خود هستند که این مخلوط عبارت است از احتراق هوا و سوخت فشرده شده که در زمان ضربه و در هنگام احتراق و با کمک شمعک هایی که به صورت الکتریکی فعال هستند روشن شده و این اتفاق در انتهای ضربه عملی می شود. بنابراین هر اندازه سوخت مورد استفاده از تراکم پذیری بالاتری برخوردار باشد برای احتراق موتورهای بنزینی بهتر خواهد بود.

در خودروهای مدرن که ساختار آنها بر اساس موتورهای ۴ زمانه بنا شده است، مرحله احتراق سوخت آنها به ۴ مرحله مکش، تراکم و همچنین اشتعال تقسیم شده که مرحله چهارم آن خروج دود و گازها خواهد بود. در صورتی که احتراق به صورت ناقص انجام شود، موتور به اصطلاح درگیر ناک زدن می شود که در صورت بالا بودن عدد اکتان بنزین مورد استفاده چرخه احتراق به طور کامل انجام شده و از ناک زدن و مشکلات داخلی که در اثر آن در موتور ایجاد می شود، جلوگیری به عمل خواهد آمد.
البته باید به این نکته اشاره کرد که در موتورهای دیزلی باید عدد اکتان بنزین پایین و عدد ستان بالاتر باشد زیرا موتورهای دیزلی نیازی به فشردن سوخت ندارند و در عملکرد خود هوا را فشرده سازی می کنند.

بنزین دو نرخی در راه است؟

علت استشمام بوی بنزین در خودرو چیست + عیب یابی و رفع آن

اگر در ماشین بنزین ریخته شود، به دلیل فراگیر بودن و بسته بودن محیط خودرو بوی بنزین برای مدت‌زمان طولانی در خودرو می‌ماند. بوی بنزین در ماشین برای…

تاثیر منفی عدد اکتان بنزین پایین در موتور خودرو

در صورتی که عدد ON در سوخت مصرفی شما پایین باشد، ضربه به موتور وارد می شود و این ضربه موجب می شود تا شمعک ها بیش از اندازه گرم شوند و همچنین موجب فرسایش سطح محفظه احتراق می گردد. در اثر این اتفاق عملکرد ماشین تحت تاثیر قرار گرفته و ناکارآمد خواهد بود.

گازوئیل یورو 4 مشخصات گازوئیل یورو 4 قیمت گازوئیل اخبار وزارت نفت زمان توزیع گازوئیل یورو 4 سوابق سیدمحمدرضا موسوی‌ خواه

استفاده از بنزین معمولی در خودروهای خاص و یا اسپرت

سوالی که پیش می آید این است که آیا می توان از بنزین معمولی که قطعا عدد اکتان بنزین آن از بنزین سوپر کمتر است، در خودروهای با موتور خاص استفاده کرد و یا برعکس در خودروهایی که بنزین معمولی استفاده می شود می توان از بنزین با اکتان بالا استفاده کرد؟
در پاسخ باید گفت که در زمان خرید خودرو به دفترچه راهنمای موتور آن دقت نمایید زیرا قطعا بهترین نوع سوخت مورد نیاز خودرو شما در آن نوشته شده است. در صورتی که برای خودرو مورد نظر توسط کارخانه بنزین سوپر در نظر گرفته شده بهتر است تا بنزین عادی را جایگزین آن نکنید زیرا قطعا در صورت استفاده عمر موتور خودرو کم شده و به بخش ها و سیستم های کنترل آلایندگی در خودرو و حتی اگزوز آسیب وارد می شود.

اکتان بوستر و کمک به احتراق بهتر خودروهای مدرن

به منظور جلوگیری از خودروهای به روز دنیا باید از بنزین با عدد اکتان بالا برای آنها استفاده کرد. به خصوص خودروهایی که به نام خودروهای توربو شناخته می شوند و همچنین خودروهای GDI.
به منظور جلوگیری از خود سوزی در اثر بنزین های با عدد اکتان پایین از محلول هایی استفاده می کنند که در واقع با اضافه کردن این محلول ها به باک خودرو، در عدد اکتان بنزین موثر بوده و آن را بالا می برد و در ازای هر ۱۵ لیتر بنزین می توان ۱۰۰ میلی لیتر از محلول اکتان بوستر را در باک ریخت. انجام این کار می تواند تا ۸ واحد عدد اکتان بنزین مصرفی خودرو شما را افزایش دهد. با توجه به کم بودن عرضه بنزین سوپر در شهرهای مختلف کشور، می توانید برای کم کردن آسیب های ناشی از سوخت با اکتان پایین از این محلول ها استفاده نمایید.

اکتان بنزین (ON) و تاثیر عدد اکتان بنزین بر عملکرد ماشین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.