کدام روکش صندلی برای خودروی من مناسب است؟

0

آنچه در این مطلب می خوانید

روکش صندلی یکی از تزئینات داخلی ماشین است که تا حد زیادی بر زیبایی داخل کابین تاثیر می‌گذارد. بنابراین می‌توان آن را مهم‌ترین عامل جذابیت داخلی خودرو دانست. روکش‌های صندلی ماشین بسته به جنسشان قابلیت تاثیرگذاری بر دمای داخلی اتاق (احساس خنکی یا گرما) را هم دارند. به عبارت دیگر روکش‌ها در زمینه تلطیف فضا و دمای داخل خودرو موثر هستند.

اگر قصد دارید روکش صندلی جدیدی برای خودرویتان تهیه نمایید، این نوشته از رادار مطالب مفیدی در اختیارتان می‌گذارد.

قیمت روکش صندلی 405 قیمت روکش سوناتا قیمت روکش صندلی پراید قیمت روکش صندلی پژو پارس قیمت روکش صندلی سمند قیمت روکش صندلی دنا قیمت انواع روکش صندلی قیمت لوازم جانبی خودرو آموزش نصب روکش صندلی 206 باز کردن صندلی عقب 206 تعویض صندلی پراید

انواع مدل‌های روکش صندلی خودرو

روکش صندلی خودرو یکی از پرفروش‌ترین لوازم جانبی‌های ماشین در بازار ایران است. از این رو شاهد تنوع زیاد آن در فروشگاه‌ها هستیم. برای شناخت بیشتر این مدل‌ها بهتر است یک دسته‌بندی کلی برایشان در نظر بگیریم. در ادامه انواع مدل‌های روکش صندلی ماشین را بر اساس جنسشان بررسی می‌کنیم:

هزینه نصب روکش صندلی هزینه تعویص روکش صندلی پراید آموزش تمییز کردن روکش چرمی آموزش نصب روکش صندلی سمند قیمت روکش صندلی 405 قیمت روکش صندلی پژو پارس قیمت روکش صندلی پراید قیمت لوازم جانبی خودرو هزینه نگهداری خودرو
۱- روکش صندلی چرمی

چرم اولین نوع روکش صندلی در ماشین است که ظاهری نسبتا زیبا و جذاب به اتاقک خودرو می‌بخشد. چرم‌های مورد استفاده در ساخت روکش برای صندلی‌های خودرو عبارتند از:

چرم طبیعی: این نوع چرم، گران‌ترین قیمت را در بازار به خود اختصاص می‌دهد. کیفیت بالای چرم طبیعی و نرمی و لطافت آن از جمله دلایل محبوبیت این نوع روکش‌هاست. اما برخلاف تصور عموم این جنس دوام بالایی نداشته و طول عمر مفیدش کوتاه است.
چرم صنعتی: چرم‌های صنعتی به لحاظ قیمت در بازه‌های مناسب‌تری نسبت به چرم طبیعی قرار می‌گیرند. ضمن اینکه این چرم‌ها دوام و طول عمر بیشتری هم دارند.

چرم حاصل از مشتقات نایلون: این مدل چرم، بدترین جنس به کار رفته در ساخت روکش صندلی است. دوام و عمر آن بسیار کوتاه بوده و عملا کیفیت قابل توجهی ندارد.
روکش صندلی چرم
مزایا و معایب روکش صندلی‌های چرمی

برخی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از روکش صندلی چرمی به شرح زیر است:

ایجاد ظاهری لوکس و زیبا در فضای داخلی خودرو
عدم تغییر رنگ روکش‌ها در طول زمان
تمیز شدن سریع و راحت به کمک اسپری‌های مخصوص

معایب روکش صندلی‌های چرمی نیز شامل موارد زیر است:

جذب سریع گرما و داغ شدن سطح رویی روکش
عرق کردن بدن در زمان رانندگی در روزهای گرم سال
احتمال آتش‌سوزی خودرو به ویژه در تابستان و پس از پارک کردن طولانی‌مدت ماشین زیر نور خورشید
حساسیت به رطوبت و عدم مناسب بودن برای مناطق شرجی به ویژه در شمال کشور
امکان ترک‌خوردن لایه چرمی در اثر گرمای محیط و انتشار گازهای زیان‌آور
مقاومت پایین در برابر خراش و ساییدگی

آموزش تعمیر صندلی برقی ایمنی صندلی تعمیر صندلی ال 90 تنظیم ارتفاع صندلی پراید تعمیر صندلی ماشین تعویض صندلی پراید تعمیر و نگهداری خودرو

۲- روکش صندلی پارچه‌ای

دومین گروه روکش‌های صندلی خودرو، روکش صندلی پارچه‌ای است. این مدل‌ها تمام از پارچه‌هایی با جنس کتان یا مخمل تولید می‌شوند. ارگونومی ساخت روکش‌های پارچه‌ای نسبتا مناسب بوده و در طولانی مدت حالت همیشگیشان را حفظ می‌کنند. بنابراین در زمان رانندگی احساس ناراحتی در سرنشینان به وجود نمی‌آورند.
روکش صندلی پارچه ای
مزایا و معایب روکش صندلی‌های پارچه‌ای

برترین مزیت‌های روکش صندلی‌های پارچه‌ای عبارتند از:

تنوع بالا در طرح و رنگ
قیمت مناسب و مقرون به صرفه
عدم عرق کردن بدن هنگام رانندگی
مقاومت مناسب در مقابل ساییدگی و خراش‌های جزئی
تلطیف دمای اتاق بر اساس فصل سال (خنکی در تابستان و گرما در زمستان)

بدیهی است هر محصولی در کنار مزیت‌های فراوان، معایبی هم داشته باشد. مهم‌ترین ایراداتی که می‌توان به روکش‌های پارچه‌ای گرفت، شامل موارد زیر است:

رنگ پریدگی پارچه در اثر تابش مستقیم نور خورشید
شستشو و نظافت سخت روکش‌ها
ماندگاری بالای لکه‌های کثیفی روی پارچه
احتمال پاره شدن در اثر برخورد با اشیا نوک تیز
احساس رطوبت روی صندلی‌ها در شهرهای شرجی

نصب صندلی کودک پلیس راهور وسیله نقلیه وزارت آموزش و پرورش حودروهای استاندارد راهکار کاهش تصادف

۳- روکش صندلی ترکیب چرم و پارچه

تا اینجا با مزایا و معایب هر یک از روکش صندلی‌های چرمی و پارچه‌ای آشنا شدیم. تولیدکنندگان برای رفع ایرادات این روکش‌ها و بهبود مزایای آن‌ها، دست به تولید روکش‌های ترکیبی زده‌اند. در این مدل‌ها بخشی از روکش از جنس پارچه و بخش دیگر آن از جنس چرم است. به این ترتیب مزایا و نقاط قوت چرم و پارچه در هم ترکیب شده و احساس راحتی بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌آید. در مقابل نقاط ضعف نیز تلطیف شده و کمتر موجب ناراحتی افراد می‌شوند.

به طور مثال در ساخت این روکش‌ها برای قسمت نشیمن‌گاه و پشتی از پارچه استفاده می‌شود. به این ترتیب احساس عرق کردن در زمان رانندگی در روزهای گرم سال کمتر خواهد شد. در طرف دیگر برای کناره‌های صندلی از چرم استفاده شده تا کثیفی‌های آن به راحتی پاک شود.
مهم‌ترین ویژگی‌های یک روکش صندلی خوب!

روکش‌های صندلی ماشین بسته به جنس و نوع دوخت، از کیفیت‌های مختلفی برخوردار است. بدیهی است خرید یک روکش خوب، تضمین عمر طولانی و راحتی بیشتر در زمان رانندگی و سفر است. بنابراین بهتر است با ویژگی‌های یک روکش صندلی خوب آشنا باشید:

قیمت روکش صندلی 405 قیمت روکش سوناتا قیمت روکش صندلی پراید قیمت روکش صندلی پژو پارس قیمت روکش صندلی سمند قیمت روکش صندلی دنا قیمت انواع روکش صندلی قیمت لوازم جانبی خودرو آموزش نصب روکش صندلی 206 باز کردن صندلی عقب 206 تعویض صندلی پراید
۱- جنس روکش‌ها

یکی از مهم‌ترین مواردی که در موغوبیت روکش صندلی خودرو موثر است، جنس روکش می‌باشد. به طور معمول از پارچه‌های مخمل، کتان، برزنت، چرم و … در تولید روکش برای صندلی استفاده می‌شود. هر یک از این پارچه‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. اما در این میان، روکش‌های مخملی و برزنتی مناسب‌ترین گزینه‌ها هستند. زیرا که این مدل‌ها مقاومت بالایی داشته و از امکان شستشوی راحت برخوردارند.

۲- دوخت روکش صندلی

دومین مبحثی که در بحث روکش صندلی باید به آن توجه کنید، نحوه دوخت روکش است. نبود دوخت مناسب و شل در روکش‌ها موجب کاهش عمر آن‌ها شده و به سرعت پاره می‌شوند. ضمن این که از زیبایی و جلو روکش هم کاسته خواهد شد. بنابراین بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که دوخت ریزتر و منظم‌تری دارند.

تکه‌های سرهم شده در ساخت روکش صندلی ماشین هم مهم هستند. هر چه تعداد این تکه‌ها بیشتر باشد، روکش بهتر روی صندلی قرار می‌گیرد. بنابراین راحتی سرنشین بیشتر بوده و احتمال پارگی یا نافرم شدن روکش کمتر خواهد بود.
۳- قیمت روکش صندلی

قیمت یکی از مهم‌ترین معیارها در خرید هر محصولی است. زیرا افراد معمولا بودجه‌ای مشخص برای خرید مایحتاجشان در نظر می‌گیرند. خرید روکش صندلی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید مدلی انتخاب کرد که با بودجه شخص سازگار باشد. بهترین راه‌کار این است که پیش از مراجعه به فروشگاه‌ها، بودجه مورد نظرتان را مشخص نموده و سپس بر اساس آن مدل مناسب را خریداری کنید.
۴- ضمانت نامه روکش صندلی

یکی دیگر از موارد تعیین کننده در خرید روکش صندلی، ضمانت نامه ارائه شده از سوی تولیدکننده است. این ضمانت نامه به خریداران اطمینان می‌دهد که روکش مورد نظرشان تا چه مدت کار کرده و قابل استفاده است.

ایزوفیکس چیست ایزوفیکس صندلی کودک نحوه نصب صندلی کودک صندلی کودک چیست دانستنی های فنی خودرو قیمت صندلی کودک ایزوفیکس سمند ایزوفیکس پراید ایزوفیکس پژو 206
روکش باکیفیت صندلی خودرو
شیوه تشخیص کیفیت روکش صندلی خودرو
اغلب افراد هنگام خرید روکش صندلی می‌کوشند، مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین محصول را با توجه به میزان بودجه خود خریداری کنند. از این رو باید معیارهایی برای خود در نظر بگیرند که بر اساس آن‌ها، خریدی ایده‌آل داشته باشند. توصیه ما این است که هنگام تهیه روکش برای صندلی‌های خودرویتان به موارد زیر توجه کنید:

روکش‌های سنگین، دوام و طول عمر بیشتری نسبت به مدل‌های سبک دارند.
احتمال پارگی و ساییدگی در روکش‌های سنگین وزن کمتر است.
جنس و کیفیت پارچه یا چرم به کار رفته در ساخت روکش، تضمین طول عمر آن است.
روکش‌هایی با دوخت ریزتر، از طول عمر بالاتری برخوردارند.
برای اسپرت کردن و تیونینگ ماشین بهتر است به سراغ مدل‌های چرمی بروید.
داشتن قابلیت شستشو با دست و یا ماشین، راحتی بیشتری برایتان ایجاد می‌کند.
روکش صندلی خوب، معمولا از تکه‌های بیشتری ساخته شده که به یک‌دیگر دوخته شده‌اند.

نکات مهم در انتخاب رنگ روکش صندلی ماشین

بدیهی است انتخاب رنگ روکش صندلی به سلیقه افراد بستگی دارد. اما بهتر است پیش از خرید این محصول به یک‌سری نکات توجه داشته باشید تا بهترین و زیباترین طرح و رنگ را برای ماشینتان خریداری نمایید. این نکات عبارتند از:

۱- رنگ همسان با خودرو

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای انتخاب رنگ روکش صندلی، استفاده از رنگ‌های همسان با خودرو است. در این شیوه رنگ بدنه ماشین و یا تزئینات داخلی آن به عنوان معیار اصلی در نظر گرفته می‌شود. این روش معمولا در تهیه روکش برای خودروهایی با رنگ‌های خنثی نظیر سفید، کرم، مشکی، نقره‌ای و … استفاده می‌شود. در مقابل خرید روکشی با رنگ همسان برای ماشین‌هایی به رنگ قرمز، نارنجی، سبز و … مناسب نیست.

۲- رنگ متضاد با ماشین

روش بعدی استفاده از رنگ‌های متضاد با رنگ‌های اصلی بدنه ماشین و داخل کابین است. به طور مثال برای خودرویی به رنگ مشکی می‌توان از رنگ‌های متضاد نظیر کرم، قرمز و … استفاده نمود. در واقع هر رنگی که ترکیب آن با رنگ اصلی ماشین، ظاهری زیبا ایجاد کند، انتخاب مناسبی است.

۳- در نظر گرفتن طرح روکش

گاهی اوقات افراد به سراغ روکش صندلی‌هایی با طرح‌های مختلف می‌روند. در این شرایط باید طرح روکش را هم در نظر داشته و بر اساس آن انتخاب نمود. به عبارت دیگر خرید روکشی با طرح‌های شلوغ برای یک ماشین رسمی انتخاب مناسبی نیست. اما همین طرح شلوغ برای یک خودرو اسپرت بسیار ایده‌آل خواهد بود.

۴- توجه به اقیلم محل زندگی

اقلیم و شرایط آب و هوایی محل زندگی افراد نیز از موارد تاثیرگذار در انتخاب رنگ روکش صندلی است. به طور مثال برای افرادی که در مناطق گرم و خورشیدی زندگی می‌کنند، انتخاب روکش‌های تیره‌رنگ دردسرهای زیادی دارد. این روکش‌ها پس از مدتی در اثر تابش نور آفتاب، دچار رنگ‌پریدگی شده و ظاهر زیبایشان را از دست می‌دهند. بنابراین توصیه ما استفاده از رنگ‌های روشن برای روکش صندلی در این مناطق است.

۵- انتخاب بر اساس شغل

یکی دیگر از معیارهای تاثیرگذار در انتخاب رنگ روکش صندلی، شغل افراد است. اگر شغلی دارید که منجر به کثیف شدن روکش صندلی‌های ماشینتان نمی‌شود، دستتان در انتخاب رنگ بازتر است. شما می‌توانید از طیف رنگ‌های روشن تا تیره را بر اساس سلیقه‌تان در ماشین به کار ببرید. اما راننده تاکسی‌ها که دائما اشخاص مختلف را سوار خودرویشان می‌کنند، بهتر است از رنگ‌های بسته‌تر استفاده نمایند. به این ترتیب ظاهری داخلی کابین ماشین بهتر بوده و دیرتر کثیف خواهد شد.
دوخت ریز روکش برای صندلی ماشین

راه‌کارهای محافظت از روکش صندلی خودرو

برای محافظت از روکش صندلی خودرو و افزایش طول عمر مفید آن، بهتر است راه‌کارهای زیر را به کار ببرید:

تمیز کردن روکش صندلی‌های چرمی با جاروبرقی بهترین روش است. به این ترتیب ذرات درشت آلودگی و حتی ذرات ریز و حساسیت‌زا نیز از سطح روکش پاک می‌شوند.
هرگز وسایل خشن و نوک تیز را روی روکش‌ها قرار ندهید.
گذاشتن وسایل سنگین وزن روی روکش صندلی‌ها موجب پاره شدن دوخت آن‌ها می‌شود.
بهتر است هنگام پارک کردن خودرو، آفتاب‌گیرهای پنجره‌ها را باز کنید.
استفاده از اسپری براق‌کننده و واکس برای محافظت از روکش‌های چرمی ضروری است.

نحوه نصب روکش صندلی ماشین

نصب روکش روی صندلی‌های ماشین بسته به مدل و طرح آن متفاوت است. به طور مثال برخی از آن‌ها دارای کش هستند و برخی دیگر از چسب یا زیپ استفاده می‌کنند. در این میان روکش‌های زیپ‌دار بهترین مدل هستند. چرا که جدا کردن آن‌ها راحت‌تر بوده و برای شستشو دردسر کمتری خواهد داشت.

سخن پایانی

انتخاب روکش صندلی مناسب به معنای راحتی بیشتر هنگام استفاده از خودروست. ضمن این که زیبایی فضای داخلی ماشین را هم تامین می‌کند. بنابراین مهم است که نیازهای خود را شناخته و بر اساس آن انتخابی ایده‌آل داشته باشید. نظر شما در این زمینه چیست؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.