چرا ماشین هنگام شتاب گیری سر و صدا می کند؟

0

رفع سر و صدا ماشین هنگام شتاب گیری
آیا به دلیل اینکه اتومبیل شما هنگام شتاب گیری ، سر و صدا ایجاد می کند ، اذیت هستید و نگران خودرویتان هستید ؟ در اینجا دلایل احتمالی و چگونگی رفع سر و صدا ماشین هنگام شتاب گیری ذکر شده است تا شما را برای حل این مشکل رایج ، یاری کنیم.

اگر وسیله نقلیه شما شروع به ایجاد صدای تلق تلق یا صدای جغجغه مانند  می کند ، مسلماً مسئله ای وجود دارد که باید حل شود.

آموزش شتاب گیری با خودرو افزایش شتاب ال 90 افزایش شتاب پراید افزایش شتاب پژو 206 افزایش شتاب پژو 405 افزایش شتاب پیکان افزایش شتاب خودرو افزایش شتاب سمند افزایش قدرت و شتاب خودرو افزایش شتاب ماشین افزایش قدرت موتور راههای افزایش سرعت خودرو مجله مکانیک مجله خودرو کارستان دانستنی های فنی خودرو آموزش نکات فنی خودرو

چرا ماشین هنگام شتاب گیری سر و صدا می کند ؟

عواملی که  باعث سر و صدا ماشین هنگام شتاب گیری می شوند ؛ محتمل شامل موارد زیر هستند:

  1. شکستگی سپر حرارتی اگزوز
  2. دسته موتور آسیب دیده
  3. مشکلات مربوط به سوپاپ
  4. مشکلات گیربکس
  5. فرسودگی اجزای اگزوز

خوشبختانه ، در این راهنمای کوتاه ، هر یک از دلایل بالا را به طور دقیق بررسی نموده وهمچنین به نحوه رفع آنها نیز خواهیم پرداخت.

1.شکستکی سپر حرارتی اگزوز

محافظ های حرارتی محافظ های فلزی هستند که قسمت های مختلف سیستم اگزوز را احاطه کرده و ماشین شما را از گرمای خارج شده در امان نگه می دارند.

یک دلیل از بین رفتن سپرهای حرارتی ،  نزدیک بودن آنها به زمین است . محل قرار گیری آنها  غالباً در اطراف مخزن بنزین ، صدا خفه کن ، لوله کشی اگزوز و منیفولد اگزوز می باشد. این مضوع  نه تنها باعث می شود آنها در معرض شکستگی  باشند ، بلکه در مواجه با  رطوبت نیز قرار می گیرند ؛ که در نتیجه  احتمالاً در اثر زنگ زدگی دچار مشکل می شوند.

اگر آسیب به اندازه کافی شدید باشد ، باعث سر و صدا  هنگام شتاب گیری و ایجاد صدای جغجغه مانند در ماشین شما می شود.

دلیل این بروز این صدا در هنگام شتاب گیری ، افزایش فشار بیشتر موتور است.  هرچه کارکرد شدیدتر باشد ، هوای بیشتری از اگزوز عبور می کند ، جایی که قسمت عمده ای از محافظ های حرارتی اتومبیل شما قرار دارند.

خرابی سپر حرارتی اگزوز

نحوه رفع

خبر خوب این است که تا زمانی که آسیب شدید و جدی ندیده باشند ، ترمیم محافظ های حرارتی سریع و مقرون به صرفه است ؛ و  جوش خوردن آن را باید در یک تعمیرگاه مکانیکی انجام دهید.
در مواردی که خرابی زیاد است و قابل ترمیم نیست ، لازم است سپر های حرارتی را تعویض نمایید.

2. آسیب دیدن دسته موتور از دلایل سر و صدا ماشین هنگام شتاب گیری

وزن متوسط موتور خودرو حدود  90 کیلوگرم است ؛  و دسته موتور همان چیزی است که آن را ایمن در جای خود نگه می دارد. این قطعات از لاستیک و فلز ساخته شده اند ، بنابراین همانطور که حدس زده اید اگر شکسته شده باشند ، دیگر مانعی برای جلوگیری از حرکت موتور  وجود نخواهد داشت.

این مشکل منجر به تماس فلز با فلز خواهد شد ، که سبب سر و صدا ماشین هنگام شتاب گیری ،  به دلیل بار کار اضافی (و همچنین حرکت موتور) می شود.  اگر این مشکل برطرف نشود ، چیزهای فراتر از صدای تلق تلق برای نگرانی وجود دارد. برخی از خرابی های احتمالی شامل مواردی نظیر : خرابی یا خم شدن منیفولد اگزوز  ، کاهش هندلینگ یا خرابی پیشرانه است.

نحوه رفع

حل کردن مشکل دسته موتور فرسوده یا خراب دشوار نیست.  که همیشه می توانید زیر اتومبیل خود بخزید و دسته موتور را بررسی کنید ، بهتر و اسان تر این است  که یک مکانیک آن را روی بالابر قرار دهد و نگاهی بیندازد و درصورت نیاز آن را تعویض نماید. در تعمیرگاه مکانیکی موتور و گیربکس وستینال ، هزینه تعویض هر دسته موتور برای خودروهای ایرانی ، مثلا 206 مبلغ 90 هزار تومان است و جفت دسته موتور 130.000 و برای خودروهای خارجی به عنوان مثال تویوتا کمری 100 هزار تومان میباشد.

آموزش مکانیک به زبان ساده آموزش عیب یابی ماشین علت تکان های ناگهانی موتور دلایل لرزش موتور خودرو علت تقه زدن موتور به شاسی دلایل آسیب دیدن خودرو علائم خرابی دسته موتور

خرابی دسته موتور

3.مشکلاتی در سوپاپ ها

اگر با مشکل سر و صدا ماشین هنگام شتاب گیری دست و پنجه نرم می کنید ، یکی از دلایل آن مشکلی در سوپاپ ها می باشد. در این حالت صداهایی که از  اتومبیل به گوش می رسد ، صدای جغجغه مانند یا صدای برخورد شیشه به هم ، می باشد .

سوپاپ ها وظیفه باز و بسته کردن شیرهای ورودی و خروجی و کنترل ورود و خروج هوا را بر عهده دارند. اگر هر یک از آنها گیر کرده یا فرسوده شده باشد ، می تواند باعث احتراق زودرس در داخل محفظه های احتراق شود.

این حالت ، رپ کربن نامیده می شود و معمولاً به دلیل روغن کثیف یا پر کردن اتومبیل با بنزین با درصد نامناسب اکتان رخ می دهد.

نحوه رفع

اگر مشکل از سوپاپ باشد ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید روغن شما در چه وضعیتی است ؛ اگر کثیف باشد ، ممکن است تعویض روغن تمام آنچه لازم است باشد.

همچنین ممکن است موتور شما به سوخت اکتان بالاتر نیاز داشته باشد که در راهنما خودرو شما ذکر شده است. اگر خودرو برای بنزین 95 طراحی شده باشد و شما اکتان 89 را وارد خودرو کنید ، عملکرد موتور آسیب می بیند و احتمالاً صدای جغجغه مانندی ایجاد می کند.

مجله مکانیک مجله خودرو کارستان مجله خودرو سایت تخصصی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های جالب خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش مکانیک خودرو

مشکلات سوپاپ خودرو

4.مشکلات گیربکس

در داخل جعبه دنده یا گیربکس ،  قطعات زیادی در حرکت هستند و مانند اکثر اجزای موتور ، اگر روغن کافی دریافت نکند ، نمی تواند به درستی کار کند.

مایع انتقال یک لایه نازک بین قسمتهای متحرک را  تشکیل می دهد تا مستقیماً به یکدیگر ساییده نشوند.در صورتی که این مایع به اندازه کافی ذر گیربکس وجود نداشته باشد ، شاهد سر و صدا ماشین هنگام شتاب گیری خواهیم بود و صدای تلق تلق به گوش می رسد.

نادیده گرفتن  کمبود مایعات انتقال ، در نهایت منجر به بک صورت حساب پرهزینه می شود.  همانطور که فلز روی فلز خرد می شود  چرخ دنده ها ساییده شده  و عملکرد خود را از دست می دهند ؛ و لازم است این سیستم تعویض شود ، که هزینه بسیاری در بر دارد.

نحوه رفع

خوشبختانه ، اگر به طور معمول هر 45 تا 96 کیلومتر  مایعات انتقال خود را تعویض می کنید ، ، نباید مشکلی با آن داشته باشید. در غیر این صورت ، در صورت بروز چنین حالتی ، اولین کاری که باید انجام دهید بررسی سطح مایعات است. در صورت کم بودن آن  باید مقدار بیشتری اضافه نمایید.

آموزش تعویض روغن گیربکس انواع روغن گیربکس اتوماتیک بهترین روغن گیربکس اتوماتیک بهترین زمان تعویض روغن گیربکس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ال 90 تعویض روغن گیربکس پراید تعویض روغن گیربکس تیبا حجم روغن گیربکس اتوماتیک ساندرو حجم روغن گیربکس پژو 405 حجم روغن گیربکس تیبا زمان تعویض روغن گیربکس آموزش تعویض روغن واسکازین

خرابی گیربکس

5.فرسودگی اجزای اگزوزاجزای مختلف زیادی در داخل سیستم اگزوز وجود دارد که باعث می شود هنگام شتاب گیری ماشین شما جغجغه ای ایجاد کند.

برخی از این موارد عبارتند از:

  1. شل بودن یا خرابی اتصالات لوله
  2.  زنگ زدگی صدا خفه کن
  3. واشر اگزوز متورم
  4. آویز اگزوز را شکسته یا جدا کنید
  5. خرابی مبدل کاتالیزوری
  6. اگزوز معیوب

نادیده گرفتن هر یک از این موارد ، نه تنها می تواند اثرات نامطلوبی بر روی بقیه سیستم داشته باشد ، بلکه می توانند باعث کاهش عملکرد و افزایش مصرف سوخت شوند.

آموزش دیاگ آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش تنظیم موتور خودرو آموزش عیب یابی ماشین روشن شدن چراغ زرد پشت آمپر روشن شدن چراغ چک پژو علائم شکستن اگزوز

نحوه رفعاولین قدم این است که بفهمید کدام قسمت از سیستم با مشکل روبرو است. می توانید زیر وسیله نقلیه خود بخزید و از نظر آسیب دیدگی آن را بررسی کنید ، فقط اگر اخیراً رانندگی کرده اید ؛ حتماً بگذارید ابتدا خنک شود.

اگر خودتان از انجام این کار راحت نیستید ،بردن اتومبیل به مکانیکی دارای مجوز بهترین راه شما است . اگر آنها هیچ مشکلی را مشاهده نکردند ، آزمایش فشار را نیز انجام می دهند تا مشخص شود در جایی نشتی وجود دارد یا خیر.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.