نبود خودروهای چینی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو

0

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت صبح امروز یک نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار کرد که خبرنگاران خودرویی عمدتا حول محور واردات خودرو و آیین نامه واردات با وزیر صمت گفت و گو کردند.

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت اظهار کرد که هدف عرضه خودرو در بورس کالا شفافیت بود. چراکه تا پیش از این اگر شرایط فروشی برای یک محصول گذاشته می شد، طی چند دقیقه تمام خودروها فروخته می شد و این موضوع سبب شده بود مصرف کننده واقعی موفق به خرید خودرو نباشد. اما با عرضه خودرو در بوس کالا، فرآیند خرید خودرو و تعیین قیمت آن شفاف تر شده و ایجاد رقابت شده و به یک قیمت تعادلی در یک فضای رقابتی دست پیدا می کنیم.

وزیر صمت اظهار کرد که اگر قیمت یک خودروی 400 میلیونی در بورس کالا 600 میلیون تومان با سود باشد، این 200 میلیون تومان بهتر است در خزانه دولت باشد. چراکه نمی توان آن را به تولیدکننده و مصرف کننده داد و نباید به دست دلال هم برسد و موجب از بین رفتن رانت می شود.

فاطمی امین در ادامه صحبت های خود به موضوع واردات خودرو پرداخت و اظهار کرد: تنها شرکت های اصلی امکان واردات خودرو ندارند، بلکه شرکت های متفرقه نیز مانند سال های گذشته می توانند با تعامل با شرکت های واردات کننده اصلی اقدام به واردات خودرو به ایران کنند. این تعامل به صورت پرداخت هزینه و خرید گارانتی از شرکت وارد کننده اصلی صورت می گیرد تا خدمات پس از فروش خودرو توسط شرکت اصلی به مشتری ارائه شود. موضوع دیگری که در بحث واردات خودرو مد نظر وزارت صمت است، موضوع انتقال دانش و فناوریست.

وزیر صنعت در ادامه صحبت های خود افزود که وزارت صنعت با هیچ خودروسازی برای واردات خودرو مذاکره نکرده است. فاطمی افزود در ادامه گفت که وزارت صمت وارد کننده نیست و صرفا قوانین و ضوابط مربوط به واردات خودرو را تنظیم می کند. فاطمی امین اظهار کرد که با توجه به ممنوعیت 4 ساله واردات خودرو به کشور، تنظیم آیین نامه واردات خودرو با حساسیت بسیار زیادی همراه بود. آیین نامه واردات نسبت به گذشته دو بند جدید شامل لزوم انتقال فناوری و همچنی ارائه خدمات پس از فروش به مشتری و دارابودن نمایندگی را دارد که این موارد به نفع شرکت های واردکننده و مصرف کننده خودرو بوده و موجب محدودیت نمی شود.

وزیر صمت در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا افزود: بورس کالا یک فضایی را با هدف شفافیت در عرضه محصول و مشخص بودن خریدار ایجاد کرده  و طی ماه های اخیر محصولاتی اعم از MDF، شیشه، سیمان و حتی خودرو نیز به بورس کالا وارد شده است. این تصمیم با هدف مدیریت بازار و کنترل قیمت ها بوده و دلیل اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا در اردیبهشت مخالفت شد این بود که عرضه خودرو در بورس در آن زمان با هماهنگی وزارت صمت نبود. وی افزود پس از هماهنگی ها و ایجاد ساز و کارها، خودرو هم به بورس کالا وارد شد.

سید رضا فاطمی امین در خصوص واگذاری سهام خودروسازان اظهار کرد که مراحلی را در این خصوص تعریف کردیم که این مراحل بدین صورت بوده که ابتدا شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا واگذار شوند و فراخوان سرمایه گذار ارائه شده است.

وزیر صمت در پاسخ به این سوال که با عرضه 60 تا 70 هزار خودرو در سال چه تاثیر مثبتی را می توان روی بازار خودرو متصور بود گفت: ارزش خودروهای وارداتی سالانه یک میلیارد یورو تعیین شده که ممکن است این مبلغ با رمز ارز هم پرداخت شود. یک بخش دیگر واردات خودرو هم سرمایه گذاری بوده اگر فردی سرمایه گذاری کند، به جای واردات دلار و یورو می توان معادل آن خودرو به کشور وارد کند.

وزیر صمت در ادامه بیان کرد که واردات 60 تا 70 هزار خودرو در سال در کنار افزایش تیراژ خودروسازان داخلی نیاز بازار را برطرف می کند. فاطمی امین در خصوص سقف قیمت 20 هزار یورویی هر خودروی وارداتی اظهار کرد: دلیل تعیین این سقف قیمت تلاش برای واردات تعداد بیشتری خودرو به کشور است. به عبارت دیگر با در نظر گرفتن سقف ارزش سالیانه یک میلیارد یورویی خودروهای وارداتی، به جای واردات یک خودرو 40 هزار یورویی امکان واردات چهار خودروی 10 هزار یورویی را داریم.

وزیر صنعت در خصوص نمایشگاه تحول صنعت خودرو اظهار کرد: پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه و برگزاری آن توسط وزارت صمت بوده و هدف اتفاقات رخ داده و برنامه های آینده صنعت خودرو بوده و هدف بازاریابی نبود. وزیر صنعت معتقد بود که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو که مدتی پیش برگزار شد، حتی یک خودروی چینی هم وجود نداشت. فاطمی امین معتقد بود که شرکت در این نمایشگاه به نفع خودروسازان بود و هیچ الزامی برای شرکت خودروسازان در این رویداد نبود. وی اظهار کرد که در این نمایشگاه خودروساز موظف به بیان فعالیت ها و اقداماتی که انجام داده بوده تا ذهنیت مردم نسبت به خودروسازان تغییر کند.

وزیر صنعت در خصوص قیمت گذاری دستوری اظهار کرد که با وضع قیمت گذاری دستوری هدف ما حفظ منافع تولید کننده و مصرف کننده بود و نباید ناکارآمدی تولید کننده از جیب مصرف کننده تامین شود. قیمت تمام شده خودرو در ایران به گفته وزیر صمت به دلیل سوءمدیریت ها و نامارآمدی ها گران بوده و با به عنوان نهاد حاکمیتی این موضوع را کنترل می کند. همچنین قیمت گذاری دستوری خودروسازان را مجبور کرده که به سمت کسب درآمد از راه های دیگر هم بروند.

وزیر صمت در خصوص تعیین سقف زمانی برای واردات خودرو تا سال 1406 بیان کرد: واردات خودرو سقف زمانی ندارد و تا سال 1406 واردات خودرو ممنوع نخواهد شد. بلکه طبق آیین نامه واردات خودرو سرمایه گذاری های انجام شده در خصوص واردات خودرو باید تا سال 1406 در ایران بماند.

وزیر صمت اظهار کرد که تولید خودروی کامل در سال 1401 نسبت به سال 1400 در 4 ماه ابتدایی سال جاری رشد 250 درصدی داشته است. فاطمی امین اظهار کرد که تا 9 شهریور سال 1400 تعداد خودروهای کامل تولید شده در ایران 88 هزار و 312 عدد بوده و امسال 334 هزار و 463 عدد خودروی کامل تولید شده است. در سال گذشته خودروی ناقص 291 هزار عدد و در سال جاری تنها 41 هزار خودروی ناقص تولید شده است. وزیر صمت اظهار کرد که مشکل از آمار تولید و سنجش غلط تولید خودرو بود که خودروهای ناقص نیز در گذشته جزو آمار تولید خودروسازان لحاظ می شد. این در حالیست که هیچ شرکت و بنگاه مالی کالای ناقص را نباید جزو آمار تولید خود لحاظ کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.