تویوتا پرادو ۲۰۲۳ + مشخصات فنی

1

تویوتا پرادو نخستین بار در سال ۱۹۹۰ به عنوان نسخه‌ای ارزان‌تر و کوچک‌تر از تویوتا لندکروزر معرفی و به بازار عرضه شد. این خودرو که در واقع زیرمجموعه تویوتا لندکروزر است و حتی در برخی از بازار‌های دنیا با همان نام لندکروزر فروخته می‌شود؛ تاکنون در چهار نسل تولید شده است.
تویوتا پرادو یکی از محبوب‌ترین اس یو وی‌ها در بازار خاورمیانه است که در نسل‌های سوم و چهارم خود به کشور ما هم وارد شد و آمار فروش بسیار خوبی را ثبت کرد. با تغییر قوانین واردات خودرو از سال ۲۰۱۳ به بعد، تویوتا پرادو مجبور به خداحافظی از بازار کشور ما شد، اما کماکان نسخه‌های کارکرده آن در بازار طرفداران پرشماری دارند. هرچند با توجه به قوانین فعلی به نظر می‌رسد که حداقل در آینده نزدیک، نسخه‌های جدید تویوتا پرادو را در بازار کشورمان نخواهیم داشت، اما به دلیل محبوبیت بالا این خودرو در ایران، تصمیم گرفتیم تا این مقاله از مجله همراه مکانیک را به معرفی و بررسی تویوتا پرادو ۲۰۲۳ اختصاص دهیم. اگر شما هم تمایل دارید تا با جدیدترین نسخه این بیابانگرد ژاپنی آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی و بررسی طراحی تویوتا پرادو ۲۰۲۳

 قیمت تویوتا پرادو ۲۰۲۳ مشخصات تویوتا پرادو ۲۰۲۳ بهترین شاسی بلند بهترین شاسی بلند در جهان قیمت تویوتا پرادو مشخصات فنی تویوتا پرادو ۲۰۱8 معایب و مزایای تویوتا پرادو قیمت موتور تویوتا پرادو محصولات جدید تیگو معرفی شاسی بلند

قبل از بررسی تویوتا پرادو ۲۰۲۳ بهتر است نگاهی مختصر به تاریخچه این SUV محبوب ژاپنی داشته باشیم. تویوتا پرادو نخستین بار در سال ۱۹۹۰ به عنوان نسخه‌ای ارزان‌تر و کوچک‌تر از تویوتا لندکروزر معرفی و به بازار عرضه شد. این خودرو که در واقع زیرمجموعه تویوتا لندکروزر است و حتی در برخی از بازار‌های دنیا با همان نام لندکروزر فروخته می‌شود؛ تاکنون در چهار نسل تولید شده است که نسل‌های سوم (J۱۲۰) و چهارم (J۱۵۰) آن حدفاصل سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ در تعداد بالا وارد بازار کشورمان هم شدند و فروش بسیار خوبی را تجربه کردند.

نسل چهارم تویوتا پرادو کماکان روی خط تولید قرار دارد و البته در این مدت دوبار هم فیس‌لیفت شده است. آخرین فیس‌لیفت این نسل از تویوتا پرادو در سال ۲۰۱۸ معرفی شد که تویوتا پرادو ۲۰۲۳ هم نسخه‌ای از همین فیس‌لیفت است. براساس یک‌سری اطلاعات منتشرشده در رسانه‌های خودرویی دنیا، تویوتا برای سال ۲۰۲۴ در تدارک معرفی نسل پنجم پرادو است و تویوتا پرادو ۲۰۲۳ آخرین نسخه نسل چهارم این SUV خواهد بود.

 قیمت تویوتا پرادو ۲۰۲۳
 مشخصات تویوتا پرادو ۲۰۲۳
 بهترین شاسی بلند
 بهترین شاسی بلند در جهان
 قیمت تویوتا پرادو
 مشخصات فنی تویوتا پرادو ۲۰۱8
 معایب و مزایای تویوتا پرادو
 قیمت موتور تویوتا پرادو
 محصولات جدید تیگو
 معرفی شاسی بلند

تویوتا پرادو ۲۰۲۳ در اصول طراحی با نسخه‌های اولیه نسل چهارم که در بازار کشورمان هم موجود هستند، یکسان است و تنها به لطف یک‌سری تغییرات در برخی اجزای بدنه، ظاهری پخته‌تر و به‌روزتر پیدا کرده است.

با توجه به این‌که طراحی اولیه این خودرو به حدود ۱۳ سال پیش برمی‌گردد طبیعی است که چهره آن چندان با مد روز مطابقت نداشته باشد، اما خریداران این کلاس خودرویی هم چندان در قید و بند چهره‌های مد روز و فانتزی نیستند و ظاهری خشن و باابهت را ترجیح می‌دهند.

خوش‌بختانه تویوتا پرادو ۲۰۲۳ به خوبی این خواسته خریداران را برآورده می‌کند و با وجود حجم پردازی‌های دقیق اجزای بدنه، جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های نافذ، در کنار ابعاد بزرگ و ارتفاع زیاد از سطح زمین، چهره‌ای از یک آفرودر قُلدر را به نمایش می‌گذارد. ضمن این‌که ثابت بودن اصول کلی طراحی این خودرو در سال‌های اخیر، باعث اصالت و ماندگاری ظاهر آن شده است.

کابین تویوتا پرادو ۲۰۲۳ هم مثل ظاهر بیرونی آن از همان اصول طراحی نسخه‌های قدیمی‌تر بهره می‌گیرد، اما از آن حالت ساده مدل‌های قبلی فاصله گرفته است و به لطف یک‌سری ریزه‌کاری‌ها در چیدمان اجزا و رنگ و لعاب دادن به آن‌ها، متمدن و تاحدودی لوکس به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی پرادو ۲۰۲۳

 قیمت تویوتا پرادو ۲۰۲۳
 مشخصات تویوتا پرادو ۲۰۲۳
 بهترین شاسی بلند
 بهترین شاسی بلند در جهان
 قیمت تویوتا پرادو
 مشخصات فنی تویوتا پرادو ۲۰۱8
 معایب و مزایای تویوتا پرادو
 قیمت موتور تویوتا پرادو
 محصولات جدید تیگو
 معرفی شاسی بلند

تویوتا پرادو ۲۰۲۳ مثل مدل‌های قبلی، با دو نوع پیشرانه (یکی چهار سیلندر و دیگری شش سیلندر) در بازار خاورمیانه عرضه می‌شود که نسخه‌های سه درب همگی چهار سیلندر هستند، اما نسخه‌های پنج درب امکان عرضه با هر دو نوع پیشرانه را دارند. پیشرانه چهار سیلندر تویوتا پرادو ۲۰۲۳ از نوع تنفس طبیعی و با حجم ۲.۷ لیتر است که می‌تواند حداکثر قدرت ۱۶۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۶ نیوتن‌متر را تولید و از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک روانه هر دو محور این SUV ژاپنی کند.

نسخه شش سیلندر هم یک قلب تپنده ۴ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۲۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۸۱ نیوتن‌متر را در سینه دارد. این نسخه هم مثل برادر ضعیف‌تر خود از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت به هر چهار چرخ استفاده می‌کند.

با این اوصاف مشخصات فنی پرادو ۲۰۲۳ بازار خاورمیانه بسیار شبیه به نسخه‌های نسل چهارم موجود در بازار کشورمان (۲۰۱۰ – ۲۰۱۳) است. با این تفاوت که نسخه‌های موجود در ایران گیربکس ۴ سرعته (چهار سیلندر) یا ۵ سرعته اتوماتیک (شش سیلندر) دارند، اما تویوتا پرادو‌های ۲۰۲۳ از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره می‌برند.

این گیربکس جدید باعث شده است تا تویوتا پرادو ۲۰۲۳ نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر، شتاب بهتر و مصرف سوخت پایین‌تری داشته باشد. ناگفته نماند که تویوتا پرادو ۲۰۲۳ در برخی بازار‌های دنیا با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۸ لیتری توربو دیزل هم عرضه می‌شود که ما در این‌جا کاری به آن نسخه نداریم.

جزئیات مشخصات فنی پرادو ۲۰۲۳ و مقایسه نسخه‌های چهار و شش سیلندر آن را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

مدل خودرو تویوتا پرادو 2023 چهار سیلندر تویوتا پرادو 2023 شش سیلندر
پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها شش سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خورجینی (V شکل) سیلندرها
حجم موتور (cc) 2693 3956
حداکثر قدرت 166 اسب بخار در 5200 دور 275 اسب بخار در 5600 دور
حداکثر گشتاور 246 نیوتن‌متر در 3900 دور 381 نیوتن‌متر در 4400 دور
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک و مجهز به حالت اسپرت 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک و مجهز به حالت اسپرت
مصرف سوخت (ترکیبی) 12.4 لیتر در صد کیلومتر 13 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفرتاصد (S) 13.5 9
حداکثر سرعت (Km/h) 170 200

آپشن‌های تویوتا پرادو 2023

 قیمت تویوتا پرادو ۲۰۲۳
 مشخصات تویوتا پرادو ۲۰۲۳
 بهترین شاسی بلند
 بهترین شاسی بلند در جهان
 قیمت تویوتا پرادو
 مشخصات فنی تویوتا پرادو ۲۰۱8
 معایب و مزایای تویوتا پرادو
 قیمت موتور تویوتا پرادو
 محصولات جدید تیگو
 معرفی شاسی بلند

تویوتا پرادو 2023 به رسم اکثر محصولات تویوتا، تیپ‌های گوناگونی دارد که از نسخه‌های بسیار ساده و کم آپشن تا نسخه‌های لوکس را شامل می‌شوند. در فول‌ترین نسخه‌های این خودرو امکانات بسیار جذابی را شاهد هستیم که بعضاً در تویوتا لندکروزر هم دیده نمی‌شوند. اگر بخواهیم به بخشی از امکانات تویوتا پرادو 2023 فول آپشن اشاره کنیم می‌توانیم از موارد زیر نام ببریم:

کی‌لس استارتر با امکان استارت پیشرانه از روی ریموت، کروز کنترل هوشمند، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله برای سرنشینان جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک برای سرنشینان عقب، تنظیم ارتفاع، مالتی مدیا با مانیتور لمسی، سیستم صوتی حرفه‌ای JBL، گرم‌کن صندلی‌های ردیف اول و دوم، سردکن صندلی‌های جلو، کرال کنترل، سیستم Multi Train (انتخاب بستر مسیر برای رانندگی‌های آفرودی)، پرده جانبی برقی برای سرنشینان عقب، سیستم دید در شب، مانیتور برای سرنشینان عقب، کول باکس، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، حافظه صندلی راننده، صندلی‌های تاشو برقی ردیف سوم، دوربین 360 درجه، ترمز اضطراری، کنترل پایداری فعال (ASC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، 6 ایربگ 10 نقطه‌ای و…

در واقع نسخه‌های فول آپشن تویوتا پرادو ۲۰۲۳ ترکیبی از آپشن‌های رفاهی و آفرودی را به همراه دارند و می‌توانند علاوه بر یک آفرودر مطمئن، نقش یک SUV خانوادگی لوکس را هم ایفا کنند.

کلام پایانی

تویوتا پرادو ۲۰۲۳ به خوبی اصالت مدل‌های قبلی این خودرو را حفظ کرده و کماکان یک SUV چندمنظوره است که از ترافیک‌های شهری تا سخت‌ترین مسیر‌های آفرودی، یار و همراه راننده خود خواهد بود.

این خودرو از نقاط قوتی مثل ظاهر باابهت، کیفیت ساخت بالا، استهلاک پایین، توانایی آفرود بسیار خوب و آپشن‌های نسبتاً کامل برخوردار است، اما نقاط ضعف آن نیز شامل مصرف سوخت بالا، کندبودن مدل‌های چهار سیلندر و هندلینگ نه‌چندان ایده‌آل می‌شود.

قیمت پرادو ۲۰۲۳ در بازار امارات متحده عربی از ۱۳۰ هزار درهم (۳۵ هزار دلار) برای نسخه ۳ درب شروع می‌شود و تا ۱۹۳ هزار درهم (۵۳ هزار دلار) برای نسخه فول‌آپشن ۶ سیلندر ۵ درب نیز می‌رسد. اگر روزی شرایط ورود نسخه‌های جدید تویوتا پرادو به بازار کشورمان فراهم شود، علی‌رغم قیمت بالا قطعاً شاهد فروشی خیره‌کننده برای آن خواهیم بود، اما افسوس که فعلاً دست خریداران ایرانی از این ژاپنی خوش‌ساخت و باکیفیت کوتاه است.

منبع: همراه مکانیک

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. Ali می گوید

    دورود. ماشین نسبت به حجم پایین، موتور مصرف بالایی داره.
    من جای اینکه پول به همچین آشغالی بدم.میرم پول به ماشین امریکایی میدم که مصرف بنزینش اندازه همین اما!!موتورش دیونه کنندس.! تازه با نصف قیمت این بلکه خیلی هم ارزان تر.اما امریکایی کجا🤤🔊این آشغال کجا!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.