تجربه رانندگی با ولوو FH500 ، سلطان جاده ها

0

تست و بررسی ولوو اف هاچ ۵۰۰ | تجربه رانندگی با volvo FH500 | امکانات ولوو اف هاچ ۵۰۰ | آموزش رانندگی با ولوو FH500

ابتدا به سراغ آموزش رانندگی با ولوو FH500 یا نحوه راه اندازی و حرکت این خودرو میرویم.

تمام نمونه های این کامیون ها یعنی مدل جدید ولوو اف اچ ۵۰۰ دارای گیربکس اتوماتیک می باشد و عدد ۵۰۰ نشان دهنده مقدار توان موتور بر حسب اسب بخار است که از ۳۰۰ اسب بخار شروع شده و تا ۲۴۰۰ اسب بخار ماشین تولید میکند البته ۲۴۰۰ اسب‌بخار حالت نمایشی و برای کامیون های ساخته شده به عنوان ماشین مسابقه استفاده می شود. راه اندازی کامیون های اتوماتیک خیلی شبیه به مدل سواری است پس از روشن کردن کامیون ابتدا باید پدال ترمز را نگه دارید و سپس دستی کامیون را آزاد کنید , توجه شود که اگر پدال ترمز را نگیرید و یا اگر یکی از درهای کامیون باز باشد دستی آزاد نخواهد شد و کامیون راننده را آماده حرکت نمی دانند.

روش آزاد کردن دستی در مدلهای قدیمی به صورت یک دسته مکانیکی که در اتاق کنترل وجود دارد که ابتدا باید دسته مکانیکی را در امتداد دسته مکانیکی به سمت بالا بکشید و دستی آماده حرکت به سمت پایین است و با پایین کشیدن دستی چرخ های ماشین آزاد می شود.

در مدل جدید این دسته مکانیکی حذف شده و یک کلید جایگزین آن شده است البته این کلید با ضریب ایمنی بالا ساخته شده که به صورت اتفاقی چرخ های ماشین آزاد نشود.

پس از آزاد کردن دستی حالا وقت حرکت است , دسته دنده اتوماتیک اف اچ ورژن جدید دارای امکانات متفاوتی است حروف روی دسته دنده عبارتند از:

R : مخفف reverse و دنده عقب است.
N : مخفف neutral و حالت خلاص است.
A : مخفف automatic یعنی گیربکس درگیر است برای حرکت به جلو. ‏
M : مخففmanual  و در این حالت گیربکس درگیر است اما دنده ها به صورت دستی و با استفاده از یک کلید کنار دسته دنده و چسبیده به آن دارای علامت های  +/-  است میتوان شماره دنده را زیاد یا کم کرد.

علاوه بر این حرف , روی این دسته دو کلید وجود دارد به نام E/P و دیگری به نام L  ,کلید اول یعنی E/P مخفف economy/ power می باشد.

شرکت ولوو برای کاهش مصرف سوخت این دو گزینه را اضافه کرده است است اگر کامیون در جاده صاف و یا به اصطلاح در جاده کفی باشد بهتر است گیربکس را در حالت economy قرار دهیم همان طور که از معنی این کلمه مشخص است در این حالت مصرف سوخت کمتر بوده و صرفه اقتصادی دارد.

اما زمانی که کامیون در گردنه حرکت میکند و نیاز به گشتاور بیشتری دارند بهتر است گیربکس را در حالت power قرار دهیم و همانطور که از معنی این کلمه مشخص است در این حالت قدرت بیشتری می توان برای حرکت به وجود آورد اما سرعت کمتر.

علاوه بر گردنه ها در مناطق شهری و ترافیکی بهتر است گیربکس را در حالت power قرار دهیم چرا که در حالت economy کامیون سعی می کند که دنده های سبک تر یا دنده با شماره بالاتر برای حرکت انتخاب کند این کار به صفحه کلاچ و موتور آسیب می رساند و استهلاک را بالا میبرد مثل این است که در گیربکس دستی به جای دنده یک از دنده سه برای شروع حرکت استفاده کنید و آسیب جدی به موتور وارد میشود.

دانلود دفترچه راهنمای کامیون ولوو دانلود دفترچه ولوو FH500 دانلود دفترچه ولوو FH460 روغن موتور کامیون ولوو FH500 مشخصات کشنده ولوو FH500 مشخصات کامیون ولوو FH460 مشخصات کشنده ولوو FM460 مشخصات کشنده ولوو FH750 قیمت کامیون ولوو قیمت کامیون ولوو FH500 بهترین تعمیرگاه ماشین سنگین فضای داخل کامیون ولوو

اساس کار در حالت  E/P خیلی ساده است است , در حالت E یا economy کامیون سعی میکند در دور موتورهای پایین دنده را عوض کنم ولی در حالت P یا power  سعی می کند در دور موتور های بسیار بالا دنده را عوض کند. برای مثال اگر در حالت economy گیربکس در دور موتورrpm  ۱۰۰۰ دنده را برای مثال از سه به چهار تغییر می دهد ولی در حالت power این عمل در دور موتور rpm  ۲۰۰۰ صورت می گیرد.

 می توانید مراحل بالا را در گیربکس دستی امتحان کنید و تفاوت حالتهای e & p را در واقعیت مشاهده کنید.

و اما کلید L در زمان های خیلی نادر استفاده میشود برای مثال فرض کنید که در وسط جاده که امکاناتی وجود ندارد گیربکس شما دارای مشکلات بسیار اساسی میشود و ماشین به وسیله خود گیربکس اصلی قادر به حرکت نیست و با فعال کردن این کلید در این حالت یک گیربکس کمکی فعال شده و به کمک آن می‌توانید خودتان را به اولین تعمیرگاه برای رفع مشکل برسانید.

 امکانات رفاهی موجود در کامیون اف اچ ۵۰۰  ورژن جدید

صندلی دو طرف راننده و شاگرد بادی میباشد در واقع به جای فنر از مخازن پلاستیکی انعطاف پذیر استفاده می شود و کارایی خیلی بهتری دارد , صفحه نمایش اطلاعات این کامیون شامل: دور موتور ,کیلومتر شمار, دمای داخلی, دمای بیرون, دمای آب رادیاتور, دمای روغن موتور, دمای روغن گیربکس ,ساعت ,مقدار سوخت و مقدار ادبلو )در قسمت بعدی توضیح داده خواهد شد( و امکانات کامپیوتری. صفحه کیلومتر در ورژن قدیمی به صورت جداگانه می باشد و مانند شکل زیر:

در ورژن جدید دور موتور و کیلومتر شمار با هم ادغام شدند و نمای بهتری از صفحه نمایش مربوط به امکانات کامپیوتری وجود دارد مانند شکل زیر:

امکانات کامپیوتری در واقع وجود هرگونه خطا در ماشین را نشان می دهد همانند تمام شدن لنت های کامیون ,نامنظم بودن چرخ های خودرو یا خطای TCS )در قسمت بعدی توضیح داده می شود( ,پایین بودن سطح روغن ,سوختن هر یک از چراغ های کامیون ,کم بودن بیش از حد باد لاستیک ها و غیره …

و اما در ورژن آخر این کامیون که سال پیش ارائه شد تمام اجزای مکانیکی از صفحه نمایش همانند عقربه های مکانیکی حذف و صفحه الکترونیکی و لمسی استفاده شده است و البته یک صفحه نمایش برای پخش فیلم و حتی استفاده از دوربین در قسمت عقب خودرو استفاده شده است.

برای کامیون های یورو ۴ به بالا یک مخزن اضافه در کنار مخزن سوخت اضافه میشود به نام مخزن ادبلو که مایعی شفاف همانند آب درون آن ریخته می‌شود و در واقع آلایندگی را کاهش می دهد. در واقع این ماده روی شبکه توری به نام مبدل کاتالیست ریخته می شود و سرعت با واکنش هایی که باعث کاهش آلایندگی می‌شود را افزایش می‌دهد در واقع یک نوع کاتالیزور می باشد.

قابلیت بعدی این کامیون توانایی محاسبه هماهنگی چرخ ها با هم است اگر این هماهنگی وجود نداشته باشد همانند جاده های یخی و غیره این قابلیت یا ترمز TCS فعال شده و این هماهنگی را به وجود می‌آورد که باعث کنترل بیشتر کامیون میشود.

البته قابلیت های بسیار زیادی وجود دارد که متاسفانه هنگام ورود این کامیون به ایران این قابلیت ها برداشته می شود برای مثال ترمز گیری اتوماتیک. اگر به هر جهتی راننده متوجه مانع  نشود و به سرعت به سمت آن حرکت کند کامیون متوجه شده و اتوماتیک ترمز می گیرد.

قابلیت تشخیص باران, اگر باران یا برف دید راننده را روی شیشه کم کنند برف پاکن ها اتوماتیک شروع به کار می کند و البته تعداد زیادی قابلیت دیگر که روی این کامیون ها در ایران وجود ندارد

از دیگر امکانات تختخواب های این کامیون میباشد تخت طبقه پایین ثابت است و فضای کاملاً بازی دارد و تخت بالا که قابلیت جمع شدن برای افزایش فضا دارد کمی کوچکتر از طبقه پایین می باشد.

همچنین امکانات موجود در کامیون مانند سیستم گرمایی و سرمایی و غیره را می توان با استفاده از کلید های قرار گرفته در قسمت راننده و البته برای راحتی کار هنگام خواب کنار تخت طبقه پایین کنترل کرد.

از نظر سیستم سرمایی و گرمایی این خودرو شامل بخاری درجا و کولر درجا در بعضی از کامیون ها می باشد در واقع کولر درجا این خودرو شامل یک کمپرسور جداگانه می باشد که با استفاده از برق باتری کار می کند و از لحاظ اقتصادی صرفه اقتصادی نداشته و باعث افزایش سطح باتری ماشین میشود اما بخاری درجا این ماشین دارای یک کوره بوده که از سوخت گازوئیل ماشین استفاده می کنند و با سوختن گازوئیل داخل این کوره باعث افزایش دمای هوای اطراف کوره شده و با استفاده از یک فن این هوای داغ به سمت کابین هدایت می شود که البته دمای داخل کابین هم قابل تنظیم است.

محل یخچال در این نوع کامیون ها زیر تخت طبقه پایین می باشد در قسمت یخچال دو قفسه برای مواد غذایی که لازم است یخ بزنند و مواد غذایی که فقط لازم است در دمای خنک نگهداری شود و البته دمای یخچال هم به طور کامل قابل تنظیم است .البته در کنار یخچال کشویی وجود دارد که راننده می تواند وسیله های خود را داخل آن بگذارید.

نمای محل یخچال و نمای کلی کابین به شکل زیر است :

و اما روند پیشرفت شکل ظاهری کامیون های ولوو به ترتیب عکس های زیر است (کاش شرکت های خودروسازی داخلی مون ذره ای تغییر در نحوه کاری خود ایجاد کنند. )

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.