5 نشانه خراب بودن سنسور IAT + هزینه تعویض

0

به سختی می‌توان فهرست جامعی از حسگرهای مورد استفاده در خودروهای مدرن را به‌طور کامل بازخوانی کرد. تقریباً هر عملکردی که توسط وسایل نقلیه امروزی انجام می شود اکنون توسط بازخوردی که توسط یک یا چند سنسور ارسال می شود پشتیبانی می شود.

این بازخورد توسط ECM (ماژول کنترل موتور) خودرو درک می شود و برای تعیین کمیت هر تعداد معادله لازم برای حفظ عملکرد کارآمد استفاده می شود.

5 نشانه خراب بودن سنسور IAT (و هزینه تعویض)

 سنسور IAT چیست  سنسور فشار هوا  سنسور دمای هوای ورودی به موتور  علائم خرابی سنسور دمای هوا  قیمت سنسور دمای هوای ورودی  محل بستن سنسور دمای هوا سمند  سنسور دمای هوای ورودی 206  سنسور دمای هوای ورودی تارا  سنسور دمای هوای ورودی دنا

فقط موتور احتراق داخلی مدرن به تنهایی خانه ده ها حسگر است که هر یک هدف ارزشمندی را انجام می دهند. یکی از این سنسورها که برای عملکرد کارآمد موتور حیاتی است، سنسور IAT (دمای هوای ورودی) است. این جزء در تعیین نسبت هوا به سوخت مورد نظر موتور، تحت طیف وسیعی از شرایط عملیاتی، نقش اساسی دارد.

متأسفانه، حتی دلپذیرترین سنسورهای دمای هوای ورودی نیز با سن و فرسودگی کافی ممکن است دچار خرابی شوند. این موضوع مشکلات زیادی را برای یک راننده معمولی ایجاد می‌کند که اغلب نشانه‌های گیج‌کننده‌ای را نشان می‌دهد.

با این حال، با یادگیری تشخیص این علائم، می توان روند تعمیر را تسریع کرد و خودروی خود را در زمان رکورد به خدمت بازگرداند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم مختلف مربوط به سنسور دمای هوای ورودی معیوب و همچنین نحوه رسیدگی به چنین مسائلی در صورت بروز آنها در آینده، بیشتر خراب انید.

سنسور IAT چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، یک سنسور دمای هوای ورودی، دمای هوای وارد شده به مجرای ورودی موتور را کنترل می کند. به زبان ساده، حسگر IAT موتور مانند یک دماسنج عمل می‌کند و در نهایت هوا را برای احتراق به هر سیلندر می‌رساند.

با این حال، حسگر IAT به جای ارائه یک قرائت جیوه، بازخوردی را به ECM/PCM در یک پیکربندی ولتاژ ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید:علائم خرابی انژکتور سوخت چیست؟

سپس نرم افزار کنترل موتور این قرائت ولتاژ را تفسیر می کند و آن را به بازخورد دمای منطقی تخراب یل می کند. این بازخورد به عنوان یک رقم کلیدی در تعیین نسبت هوا به سوخت لازم برای احتراق کارآمد استفاده می شود.

این نکته به این واقعیت بستگی دارد که هوای خنک تر نسبت به هوای گرم تراکم اکسیژن بسیار بیشتری دارد و در نتیجه در برابر اشتعال فرارتر است.

سنسور کجاست؟

محل سنسور دمای هوای ورودی

سنسور دمای هوای ورودی موتور معمولاً در داخل کانال ورودی قرار دارد که محفظه فیلتر هوا و خراب نه دریچه گاز موتور را به هم متصل می کند. در اکثریت قریب به اتفاق کاربردها، پروب حسگر IAT در مجرای ورودی نصب می‌شود و تنها انتهای مخزن سنسور به داخل محفظه موتور بیرون زده است.

در موارد خاص، سنسور IAT خودرو نیز می‌تواند در مکان‌های جایگزین، مانند منیفولد ورودی، یا در خود محفظه فیلتر هوا قرار گیرد. در حالی که این ترتیب با استاندارد فاصله زیادی دارد، در دهه گذشته رواج بیشتری یافته است.

علائم خرابی سنسور IAT

خرابی سنسور دمای هوای ورودی خودرو اغلب با تعدادی علائم ثانویه همراه است که برخی از آنها بیشتر از سایرین قابل توجه هستند. هنگام تلاش برای رفع مشکل مورد نظر، شناخت این علائم فردی ضروری است.

در زیر چندین مورد از رایج ترین علائم مرتبط با نقص سنسور IAT آورده شده است.

شماره 1 – چراغ چک موتور روشن

تقریباً در همه موارد، وجود یک سنسور IAT معیوب باعث می شود چراغ چک موتور خودرو روشن شود. این زمانی اتفاق می افتد که ECM یا PCM خودرو یک یا چند کد عیب منتسب به چنین خرابی را ذخیره می کند.

شماره 2 – بیکار ناهموار یا نامنظم

یک سنسور IAT معیوب اغلب باعث می شود که موتور وسیله نقلیه به طور نامنظم در حالت آرام حرکت کند یا در هنگام توقف به طور محسوسی دچار لغزش شود. این به دلیل ناتوانی موتور در تعیین دقیق نسبت هوا به سوخت لازم برای احتراق کارآمد است.

شماره 3 – روشن نشدن ماشین

یکی دیگر از نشانه های بارز خرابی سنسور IAT شروع مشکلات است. به دلیل ناتوانی ECM/PCM خودرو در تعیین مقادیر صحیح تریم سوخت، توانایی موتور برای روشن شدن خراب ون مشکل در خطر قرار می گیرد.

شماره 4 – اشتباه می کنید

از آنجایی که سنسور دمای هوای ورودی شروع به از کار افتادن می‌کند، معمولاً در نتیجه اشتباهات تصادفی موتور اتفاق می‌افتد. باز هم، این به دلیل عدم خوانش دقیق دما است، زیرا ECM/PCM خودرو تلاش می‌کند تا میزان سوخت مناسب را تعیین کند.

شماره 5 – مصرف سوخت ضعیف

اگر سنسور IAT موتور شما در آستانه خرابی باشد، ممکن است کمی درد اضافی در پمپ احساس کنید. افزایش مصرف سوخت اغلب در نتیجه سوخت بیش از حد به دلیل مقادیر دمای هوای ورودی خارج از مشخصات است.

چه چیزی باعث خراب شدن سنسور می شود؟

شایع ترین علت خرابی سنسور دمای هوای ورودی، تجمع آلودگی روی پروب سنسور است.

این آلودگی اغلب به شکل مقادیر کمی روغن است، اگرچه هر نوع زباله های موجود در هوا در داخل یک لوله ورودی موتور می تواند مشکلات مشابهی ایجاد کند. اگر به اندازه کافی سنگین باشد، رسوب گیری از این نوع باعث می شود که حسگر IAT موتور یک حالت “کوتاه” را نشان دهد.

علائم خرابی سنسور IAT

در موارد دیگر، سنسور دمای هوای ورودی ممکن است به دلیل افزایش سن یا فرسودگی استاندارد از کار بیفتد. این امر به ویژه در وسایل نقلیه قدیمی یا وسایل نقلیه ای که تعداد زیادی مایل را طی کرده اند رایج است. برخلاف مورد رسوب زباله، یک تمیز کردن ساده به ندرت حسگر دمای هوای ورودی را که به این روش خاص از کار افتاده است، برطرف می کند.

بیشتر بخوانید: 4 علائم خرابی سیبک فرمان خودرو

در موارد نادر، سنسور IAT خودرو نیز ممکن است در هر نقطه‌ای که در طول سایر تعمیرات یا تعمیرات مجرای ورودی موتور دچار اختلال شده باشد، آسیب ببیند. حتی اگر در حین تعویض معمولی فیلتر هوا، نیروی بیش از حدی بر روی محفظه مجرای فیلتر هوای موتور وارد شود، این اتفاق می‌افتد.

سنسورهای IAT چقدر عمر می کنند؟

به طور کلی، سنسور دمای هوای ورودی موتور به عنوان یک قطعه مصرفی در نظر گرفته می شود، به این معنی که احتمالاً در طول عمر خودرو نیاز به تعویض دارد. این تا حد زیادی به دلیل ماهیت حساس خود سنسور IAT و همچنین تمایل آن به آلوده شدن توسط روغن و سایر ذرات در مجرای ورودی موتور است.

در بیشتر موارد، می توان انتظار داشت که سنسور دمای هوای ورودی خودرو آنها به طور متوسط ​​5 تا 10 سال دوام بیاورد، اگرچه این تعداد می تواند به طور قابل توجهی در موارد موردی متفاوت باشد.

اگرچه، این خراب ان معنا نیست که حسگر IAT وسیله نقلیه شما قطعاً در این مدت از کار می افتد، زیرا برای سنسورهایی از این نوع در شرایط ایده آل بی سابقه نیست.

هزینه تعویض سنسور IAT

خوشبختانه، هزینه مربوط به تعویض سنسور دمای هوای ورودی به اندازه بسیاری از اشکال دیگر تعمیرات خودرو زیاد نیست. این به دلیل ماهیت نسبتا ارزان خود سنسور IAT و همچنین سهولت تعویض آن است.

به طور متوسط، تعویض سنسور دمای هوای ورودی موتور حدود 50 تا 300 دلار هزینه دارد. قیمت جایگزینی حسگر IAT بخش نسبتاً کمی از این هزینه (20 تا 125 دلار) را تشکیل می دهد، در حالی که هزینه های کار و فروشگاه به طور قابل توجهی بیشتر است (30-175 دلار).

آیا می توان با سنسور دمای هوای ورودی خراب رانندگی کرد؟

در حالی که می توانید با سنسور دمای هوای ورودی معیوب رانندگی کنید، انجام این کار برای مدت زمان طولانی توصیه نمی شود. این به دلیل تأثیرات متعددی است که یک نقص از این نوع می تواند بر عملکرد موتور داشته باشد.

یک سنسور IAT در معرض خطر می‌تواند هنگام تلاش برای راه‌اندازی یک وسیله نقلیه مشکل ایجاد کند و همچنین شناخته شده است که باعث بی‌حرکتی بیش از حد خشن می‌شود، که همگی با گذشت زمان خراب تر می‌شوند.

در هر صورت، تشخیص و تعمیر مشکلات مربوط به عیوب حسگر IAT در اسرع وقت بسیار مهم است. انجام این کار اغلب از سرگردان شدن راننده یا مواجهه با اشکال دیگر سختی جلوگیری می کند.

اگر خودتان برای انجام چنین تعمیراتی احساس راحتی نمی کنید، در اولین فرصت موجود با یک مرکز خدمات خودرو مورد اعتماد قرار ملاقات بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.