نقد و بررسی یاماها Yamaha R15 + قیمت و مشخصات

0

بعد از ورود یاماها MT-15 توسط نیروموتور به ایران و مورد استقبال قرارگرفتن آن موتور، شرکت نیروموتور بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی برادر آن موتور یعنی یاماها R15 را نیز وارد ایران کرد. اما نسخه قدیمی این موتور! در صورتی که نسخه جدیدی که معرفی و تولید شده مشخصات بهتری نسبت به نسخه وارد شده دارد و قطعا فروش بهتری داشت اگر وارد میشد…

یاماها R15 یا یاماها YZF-R15 از سال 2008 میلادی تاالان در 4 نسخه مختلف برای بازار کشورهای هند و اندونزی تولید شده میشده. نسخه دوم این موتور سال 2011 برای هند معرفی شد و سال 2014 وارد اندونزی هم شد. نسخه سوم سال 2017 مخصوص کشور اندونزی معرفی و تولید شد و در نهایت نسخه چهارم در سال 2021 در هند معرفی شد و برای بازار هند تولید میشود. در ایران نسخه سوم وارد شده که بعد از نسخه دوم تغییرات در انجین و قدرت و طراحی داشته که در ادامه به آنها میپردازیم.

قطعا این موتور جدیدی که وارد کشور شده بازار خوبی برای خودش ایجاد میکند به چند دلیل. یک اینکه موتور سبک ریس طرفداران زیادی دارد و دو، در مقابل همین موضوع موتورهای سبک ریس کمی در ایران داریم که یا قیمت‌های بالاتری نسبت به R15 دارند یا حجمشون 200 و 250 سی‌سی هستن که همین باعث میشود که این موتور 155 سی‌سی یکی از بهترین‌های حجم خودش بشه.

 yamaha R15  قیمت یاماها R15  مشخصات یاماها R15  محصولات جدید یاماها  مجله موتورسیکلت  انواع موتور سیکلت  بهترین موتور سیکلت ها

طراحی یاماها R15

این موتور هم مثل بقیه موتورهای سری R یاماها در سبک ریس طراحی و ساخته شده و شباهت‌هایی هم با دیگر موتورهای ریس یاماها مثل یاماها R25 که برادر بزرگتر این موتور در ایران است دارد. R15 در رنگ‌های مشکی مات، ناردوگری با رینگ فسفری و رنگ آبی معروف یاماها وارد شده که به شخصه رنگ مشکی مات رو ترجیح میدم. بریم تا جزئیات و ریزه‌کاری‌های طراحی یاماها R15 رو باهم بررسی میکنیم.

چراغ‌ها و آینه‌ها

خب حتما در نگاه اول وقتی به یک موتور نگاه میکنید چراغ‌ها خیلی به چشم میاد. یاماها توی طراحی چراغ‌های این موتور و کلا ظاهر این موتور از R25 و R1 الهام گرفته. در بخش جلو یک چراغ دوتکه کار شده که یک حالت کشیده به دو طرف موتور دارند و تماما LED هستند. راهنماهای جلو دوطرف موتور برروی فلاپ‌های جانبی نصب شدند و در آنها هم از LED استفاده شده. آینه‌های موتور هم بالای چراغ‌ها و برروی فلاپ جلویی موتور نصب شده که هم ظاهر جذابی به موتور داده و هم زاویه دید مناسبی دارند.

چراغ عقب هم یک چراغ کشیده کار شده که از 3 خط تشکیل شده. در هرکدام از دو خط پایینی 4 عدد LED و در خط بالایی 2 عدد LED کار شده که نور و روشنایی خوبی دارد. راهنماهای عقب هم برروی پایه پلاک نصب شده‌اند. پایه پلاک هم در اندازه و شکل مناسبی طراحی شده برخلاف بعضی از موتورهای جدید بازار و همین موضوع رخ بهتری به بخش پشتی موتور داده.

فرمان و صفحه کیلومتر

در یاماها R15 از یک فرمان 3 تیکه استفاده شده که ارتفاع و محل قرارگیری آن هم نسبت به ریس بودن این موتور مناسب است. در کل در این موتور از یک فرمان کاملا ساده استفاده شده که در سمت راست دکمه‌های کیل سوییچ و استارت قرارگرفته و دکمه‌های تنظیم نوربالا و نورپایین، راهنماها و بوق در سمت چپ قرارگرفته.

برای صفحه کیلومتر یاماها R15 از یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال استفاده شده. دنده‌شمار، سرعت لحظه‌ای، دور موتور و مقدار بنزین اطلاعاتی است که این صفحه کیلومتر نمایش میدهد اما با دو دکمه‌ای که زیر آن وجود دارد میتوانید بین ساعت، تریپ یک و دو، میانگین سرعت، میانگین مصرف بنزین در 100 کیلومتر و یا کارکرد کل موتور را انتخاب کنید و به همراه اطلاعات قبلی مشاهده کنید. در سمت راست چراغ‌ راهنما و نوربالا یا پایین و در سمت چپ چراغ چک، دمای آب و خلاصی دنده قرارگرفته. یک ضعفی که میشود گرفت نبود آمپر آب است که برای آن فقط یک چراغ قرارگرفته که هروقت موتور داغ کند روشن میشود.

زین

زین این موتور یک زین دوتکه ساده است که هیچ تکستچر خاصی در آن وجود ندارد اما از کیفیت بالایی برخوردار است. قسمت راننده یک فضای کاملا مناسب و به اندازه دارد که سواری راحتی ارائه میدهد. در کنار زین راحت، محل قرارگیری جاپایی‌ها و فرورفتگی‌ای که برای زانو روی باک طراحی شده هم سواری رو راحتتر میکند. اما برخلاف زین راکب، زین ترکنشین فضای تقریبا کوچکی دارد و یکی از ضعف‌هایی که میشه گرفت نبود دستگیره برای ترکنشین است. یک فضایی برروی فلاپ جانبی عقب برای گرفتن و جابجایی موتور ایجاد شده اما کارایی چندانی برای ترکنشین ندارد.

 yamaha R15  قیمت یاماها R15  مشخصات یاماها R15  محصولات جدید یاماها  مجله موتورسیکلت  انواع موتور سیکلت  بهترین موتور سیکلت ها

مشخصات فنی یاماها R15

یاماها همیشه در بیشتر موتورهای خودش در قدرت کم نذاشته و همیشه با تکنولوژی‌های مختلفی که استفاده میکرده توان موتورهای خودش را به بالاترین حد رسونده. یاماها در R15 هم مثل بقیه موتورها از از تکنولوژی‌هایی استفاده کرده که باعث شده این موتور با 155 سی‌سی قدرت عالی‌ای داشته باشد. بریم باهم بررسی کنیم و ببینیم یاماها با این موتور چیکار کرده.

انجین

قلب تپنده یاماها R15 یک انجین 155 سی‌سی تک سیلندر 4 زمانه 4 سوپاپ آب خنک با نسبت تراکم 11.6:1 است که از میل سوپاپ SOHC در آن استفاده شده. 18.3 اسب‌بخار در دور موتور 10000 و 14.1 نیوتون متر گشتاور در دور موتور 8500 نهایت قدرتی است که این انجین میتواند برای این موتور تولید کند. صفر تا صد این موتور حدود 10 ثانیه ثبت شده و نهایت سرعت آن تا 140 کیلومتر بر ساعت میرسد. یاماها برای این موتور هم مثل اکثر موتورهای خودش از تکنولوژی VVA یا زمانبندی متغییر سوپاپ‌ها استفاده کرده که تاثیر زیادی توی قدرت R15 داشته. حجم روغن موردنیاز این انجین هم 1.05 لیتر است که همین باعث میشه نگهداری این موتور هزینه کمتری نسبت به موتورهای 2 یا 3 لیتری داشته باشد.

انتقال قدرت

قدرت این انجین برای به حرکت دراوردن این موتور، توسط یک گیربکس 6 سرعته از طریق زنجیر به چرخ عقب منتقل میشود. یکی دیگر از آپشن‌هایی که روی این موتور قرار گرفته اسلیپر کلاچ یا کلاچ لغزنده است که با کنترل بهتر قدرت و دنده‌کشی بهتر خیلی عملکرد موتور را بالاتر میبرد.

سوخت‌رسانی و ظرفیت باک

سوخن رسانی یاماها R15 توسط انژکتور انجام میشود و سوخت از باک با ظرفیت 11 لیتری به انجین میرسد. مصرف سوخت این موتور حدود 2 تا 3 لیتر در 100 کیلومتر است که نسبت به قدرتی که دارد مصرف سوخت مناسبیه و با یک باک پر میتواند حدود 400 کیلومتر مسافت را طی کند.

سیستم تعلیق

در جلوی یاماها R15 از دو کمک فنر تلسکوپی استفاده شده و برای عقب موتورسیکلت از تک کمک مرکزی استفاده شده. سایز هردو رینگ این موتور 17 اینچی است و سایز لاستیک جلو 17-100/80 و برای لاستیک عقب سایز 17-140/70 قرار گرفته.

ابعاد و وزنطول این موتور 1990 میلی‌متر، عرض 725 میلی‌متر و ارتفاع آن 1135 میلی‌متر است. ارتفاع زین یاماها R15 مقدار 815 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن 1325 میلی‌متر است. وزن خشک موتور 139 کیلوگرم است و یکی از تغییراتی که نسبت به نسخه‌های قبلی داشته ابعاد و وزن موتور بوده.

ترمزها

 

یاماها برای نگه داشتن این موتور جذاب خودش از ترمزهای دیسکی و کالیپرهای دو پیستونه استفاده کرده. دیسک جلو با قطر 282 میلیمتر و دیسک عقب با قطر 220 میلیمتر از تکنولوژی ABS دو کاناله بهره میبرند که عملکرد ترمزهارو بهتر میکند و یکی از آپشن‌های خوب این موتور بحساب میاد.

 yamaha R15  قیمت یاماها R15  مشخصات یاماها R15  محصولات جدید یاماها  مجله موتورسیکلت  انواع موتور سیکلت  بهترین موتور سیکلت ها

قیمت یاماها R15

این موتور که قبلتر به آن اشاره کردیم توسط نیروموتور وارد کشور و مونتاژ میشود. قیمتی که یاماها R15 درحال حاضر در نمایندگی‌ها به فروش میرسد مبلغ 271 میلیون تومان است که با قیمت یاماها MT-15 برابری میکند.

کلام آخر

خب در نهایت با جمع‌بندی مطالب بالا و یک نگاه ریز به موتورهایی که ما در ایران میتونیم سوار بشیم میشه گفت یاماها R15 از لحاظ قدرتی و کیفیتی ارزش خرید بالایی داره. اما با قیمت 271 میلیونی توی بازار گزینه‌های بهتر دیگه‌ای حتی تو حجم‌های بالاتر وجود داره برای خرید به عنوان مثال بنلی 300 و بنلی 250. بنظرم نیروموتور مقداری توی قیمت گذاری موتورهاش باید تجدیدنظر کنه چون واقعا این قیمت‌ها از قیمت‌‌های جهانی موتورها هم خیلی بالاتره. البته انتخاب با شماست که این موتور ارزش قیمت 271 میلیونی برای خرید داره یا نه!

منبع:egzozmag.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.