خرابی های سیستم روغنکاری موتور و علائم آن چیست ؟

0

روشن شدن چراغ روغن

چراغ روغن درون پنل خودرو معمولا در اثر افت فشار جریان روغن روشن می شود. تشخیص یک سوئیچ حساس به فشار بنا به یک عدد تنظیمی فشار یک مدار الکتریکی را باز و بسته می نماید. وقتی که سوئیچ خودرو را باز می نمایید. چراغ روغن روشن می شود، بعد از استارت زدن پس از یک یا دو ثانیه با بالا رفتن فشار روغن دیافگرام درون سوئیچ فشار روغن باز شده و برق بدنه چراغ روغن قطع می گردد. در صورت روشن ماندن چراغ روغن می بایست موتور خودرو سریعا خاموش و علت بررسی گردد.

از عوامل روشن ماندن چراغ روغن می توان:

  • خرابی خود سوئیچ فشار روغن.
  • سیم کشی خراب شده بین سوئیچ و چراغ و اتصال بدنه آن.
  • افت فشار پمپ روغن در اثر خرابی چرخ دنده ها یا گرفتگی ساکشن درون کارتل.
  • خرابی رگولاتور فشار روغن و باز ماندن آن.

در بعضی از موتورها وضعیت قرار گیری فیلتر روغن به نحوی است که پس از خاموش نمودن موتور روغن به درون کارتر بازگشته و در هنگام استارت زدن حدود 5 ثانیه طول می کشد که فیلتر پر فشار در مسیر روغن برقرار و چراغ خاموش گردد. در این نوع موتورها می بایست حتما از فیلترهایمجهز به سوپاپ ضد تخلیه روغن استفاده نمود. در غیر این صورت به مرور زمان موتور آسیب جدی خواهد دید.

معایبی که امکان دارد برای یک فیلتر پیش آید:

1) باد کردن Over Pressurized filter: علت این پدیده از کار افتادن رگلاتور فشار روغن و یا کار کردن بسیار آرام آن می باشد. عمدتا این ایراد با باد کردن یا ترکیدن فیلتر روغن اتفاق می افتد و همه به اشتباه به فیلتر شک می کنند.

مخصوصا این که چنانچه فیلتر بترکد رگلاتور بسته احتمالا با شوک وارده باز شده و از خود نشانی به جا نمی گذارد. رگلاتور معمولا فشاری بین 40 تا PSI 60 را تنظیم می نماید و چنانچه فشار روغن PSI 100 از مقدار کارکرد نرمال بالاتر برود سوپاپ اطمینان فیلتر نمی تواند فشار اضافه را تحمل و بدنه فیلتر شروع به باد کردن و در نهایت به ترکیدن آن منجر خواهد گشت.

برای جلوگیری از این نقیصه تعویض به هنگام روغن و استفاده از فیلتر روغن مناسب در موتور برای جلوگیری از رسوب گرفتگی اجزای سیستم روغنکاری پیشنهاد می شود. همچنین استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب، اجازه گرم شدن موتور در روزهای سرد سال در هنگام سرد بودن روغن از عوامل تاثیر گذار به حساب می آید.

2) له شدن المنت داخل فیلتر Collapsed Center tube: در این حالت فیلتر از داخل و درون له می شود. علت این اتفاق خرابی سوپاپ اطمینان به همراه فشارزیادی روغن می باشد که به یکی از دلایل زیر اتفاق می افتد:

– ویسکوزیته بیش از حد روغن که در اثر سرما یا مشخصه خود روغن بوده.

– روغن کثیف که باعث کیپ شدن فیلتر گردیده و عملکرد سوپاپ اطمینان را دچار مشکل کرده است.

– تعویض دیر هنگام روغن و فیلتر و کثیف شدن رگلاتور و سوپاپ اطمینان.

– شتابگیری ناگهانی در هنگامی که یکی از شرایط بالا برقرار باشد.

همانطور که واضح است روغنکاری موتور خودرو نقش بسیار حیاتی در طول عمر و امکان کار کردن آن را دارد، در این میان روغن موتور و فیلتر روغن مناسب و تعویض به هنگام آن ها کلید نگهداری بهینه این سیستم می باشد. فیلتر روغن علیرغم قیمت پایین عمدتا زیاد جدی گرفته نشده و این اهمال کاری توسط مصرف کننده در طول مدت هزینه های چندین برابر هزینه تعویض و تهیه فیلتر مناسب را برگردن می اندازد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.