چین در حال گرفتن رتبه نخست صادرکننده خودرو جهان

0

براساس گزارش یک شرکت تحقیقاتی به نام مودی آنالیتیکس، چین با پیشی گرفتن از آلمان به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان بدل شده است و اکنون در مسیری قرار دارد که از ژاپن به عنوان صادرکننده برتر خودرو در جهان سبقت بگیرد.

تقاضای فزاینده برای وسایل نقلیه برقی باعث شده است صادرات خودرو چین به شدت توسعه یابد.

طبق گزارش مودی آنالیتیکس، چین احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۳ از ژاپن پیشی خواهد گرفت و عنوان برترین کشور صادرکننده خودرو در جهان را از آن خود خواهد کرد.

این سازمان تحقیقاتی و رتبه‌بندی در گزارشی اعلام کرد: چین با عبور از کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ و آلمان در سال ۲۰۲۲، به دومین صادرکننده بزرگ خودرو تبدیل شده است.

اقتصاددانان مودیز نوشتند: چین اکنون به ژاپن نزدیک شده است و به زودی و با این سرعت، در مسیری قرار دارد که تا پایان سال از ژاپن پیشی بگیرد.

طبق این گزارش در نیمه اول سال ۲۰۲۳، صادرات خودروهای برقی این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شد.

همچنین چین از مزیت رقابتی در تولید سلول‌های باتری لیتیوم یونی برخوردار است، که موسسه مودی از آن به عنوان عاملی برای برتری خودروسازان چینی از نظر هزینه‌های تولید خودروهای برقی یاد کرد.

طبق پیش‌بینی‌های مودی، چین بیش از نیمی از لیتیوم جهان را تولید می‌کند که علت عمده اش هزینه‌های پایین نیروی کار در مقایسه با رقبای ژاپنی و کره ای است. چین همچنین دارای بیش از نیمی از ظرفیت پالایش فلز در جهان است.

از همین روست که برخی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان، از جمله تسلا و بی ام دبلیو، تأسیسات تولیدی خود را در چین راه‌اندازی کرده‌اند.

اقتصاددانان این موسسه تاکید کردند: «در واقع، سرعتی که چین از فناوری‌های جدید در صنعت خودرو استفاده کرده است، بی‌نظیر است.»

مودیز تاکید کرد منطقه آسیا و اقیانوسیه که محل استقرار برخی از بزرگترین قطب های صادرات خودرو در جهان مانند کره جنوبی، چین و ژاپن است، شاهد بهبودی چشمگیر در صادرات خودرو بوده است.

خودروهای برقی نزدیک به ۳۰ درصد از کل خودروهای سواری فروخته شده در سراسر جهان در سال گذشته را تشکیل می‌دهند، در حالی که این رقم قبل از همه‌گیری کرونا کمتر از ۵ درصد بود.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در ماه فروردین، فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۰ میلیون خودرو افزایش یافت. چین پیشتاز این بخش از صنعت خودرو بود و حدود ۶۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داد.

مودیز افزایش تقاضای خودروهای برقی را تا حدی به «کاهش قیمت‌ها توسط تولیدکنندگان چینی و حمایت‌های سخاوتمندانه دولت» نسبت داد. به عنوان مثال، ۱۰ درصد مالیات بر خرید خودروهای جدید، از سال ۲۰۱۴ در چین برای خودروهای برقی از معافیت برخوردار شده است.

ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.