مردم چه تعداد خودرو در خانه‌ها انبار کرده‌اند؟

0

تیموری، مدیرعامل سایپا اخیرا گفته است که با آزاد شدن قیمت، حدود ۳۰۰ هزار خودرو از انبارها خارج و وارد بازار می‌شود، اما یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصادآنلاین آمار خودروهای صفری را که توسط مردم خریداری و انبار شده‌اند را ۵۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد.

 احتکار خودرو
 دپو محصولات ایران خودرو
 آخرین قیمت خودرو
 آزاد سازی قیمت خودرو
 محمدعلی تیموری کیست
 اخبار خودرو
 اخبار بازار خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفتگو با اقتصادآنلاین درخصوص تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای در چند سال گذشته و به تبع آن خرید و انبارشدن خودروها در پارکینگ گفت: این کار توسط خودروسازان انجام نمی‌شود، چون خودکشی برای آنهاست و از طرف دیگر تحت نظارت تعزیرات هستند و اصلا جرئت این کار را ندارند. این مردم هستند که خودرو را خریداری و در پارکینگ‌ها و انبارهای خود نگه داشته‌اند.

کاکایی با بیان این که مردم خودروها را انبار کرده‌اند تا سرمایه‌شان حفظ شود و در زمان مقتضی به بالاترین سود بفروشند، افزود: اگر قیمت‌ها آزاد شود، حالت سرمایه‌ای که خودرو پیدا کرده و ارزش دلالی از بین می‌رود و قیمت‌ها در بازار به گونه‌ای می‌شود که تفاوت قیمت بین خودروی کارخانه‌ای و بازار آزاد از بین می‌رود و مردم به دلیل این که خودروی کارخانه‌ای گارانتی دارد از کارخانه خودرو می‌خرند و دیگر هم خبری از رانت و سود چند میلیونی نیست. وقتی قیمت‌ها یکسان شود و مردم از خودروساز خودرو بخرند، اشخاصی که خودرو بدون استفاده دارند شروع به فروش کرده و خودروها را به بازار عرضه می‌کنند تا پولشان را نقد کنند. در چنین شرایطی تقاضا برای خودوساز هم پایین می‌آید.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو درخصوص صحبت‌های مدیرعامل سایپا که گفته است «با آزاد شدن قیمت، حدود ۳۰۰ هزار خودرو از انبارها خارج و وارد بازار می‌شود؛ بنابراین قطع به یقین قیمت‌ در بازار به شدت پایین خواهد آمد.» گفت: برآورد ما این است که بالای ۵۰۰ هزار دستگاه در خانه‌ها انبار شده است. به این کار نمی‌توان احتکار گفت، چون تورم داریم مردم مجبورند پول نقد خود را در خودرو سرمایه‌گذاری کنند تا ارزش پولشان حفظ شود. اگر نگه داشتن خودرو صرفه نداشته باشد به دلیل این که خودرو به مرور افت مدل پیدا می‌کند و کهنه شده و استهلاک پیدا می‌کند مردم خودشان تمایل به فروش پیدا می‌کنند و قیمت‌ها روند نزولی پیدا می‌کند، برای همین مدیرعامل سایپا همچین پیش‌بینی کرده و به‌نظرم درست است.

کاکایی تصریح کرد: این ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو اصطلاحا صفر و کارنکرده است، این اطلاعات براساس میزان مراجعه به سرویس دوره‌ای و خدمات پس از فروش مشخص می‌شود. چرا که بعد از مدتی کارکردن با خودرو خریداران برای سرویس دوره‌ای باید به مراکز خدمات پس از فروش مراجعه کنند و اگر نروند از گارانتی خارج می‌شود، بنابراین این عدم مراجعه به معنای فروش خودرو به صورت قولنامه‌ای و یا عدم جابه‌جایی و نگه‌داشتن آن در خانه است.
وی گفت: مراکز خدمات پس از فروش به صورت تلفنی از مشتریان خود آمارگیری می‌کنند و به این طریق به راحتی آمار این خودروها برآورد می‌شود. پلیس و مراکز ثبت اسناد هم می‌توانند متوجه شوند که خودرو چطور و چقدر جابجا شده است. هرچند مردم به صورت قولنامه‌ای خرید و فروش می‌کنند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: آمار فعلی را به صورت دقیق ندارم، اما سه سال قبل، بیش از ۵۰ درصد خرید مردم به خودروی صفر انبارشده تبدیل شده بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.