دریافت عوارض جاده ای به ازای پیمایش در هر کیلومتر

0

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت در نظر دارد در دریافت عوارض جاده ای تغییراتی اعمال کند که بر اساس آن خودروها بر اساس میزان پیمایش عوارض پرداخت کنند.

دریافت عوارض جاده ای سالهای سال است که محل مناقشه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و خزانه داری کشور است. دولت بر همین اساس امسال در لایحه بودجه ۱۴۰۳ قصد دارد عوارض جاده ای را به گونه ای دریافت کند تا این عوارض اجحافی در حق خودروهایی که مسیر کمتری بعد از عوارضی طی می کنند نباشد.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، از تمامی وسایل نقلیه که در بزرگراه های شریانی تردد می کنند بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو با تصویب هیئت وزیران عوارض دریافت خواهد شد

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، از تمامی وسایل نقلیه که در بزرگراه های شریانی تردد می کنند بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو با تصویب هیئت وزیران عوارض دریافت خواهد شد. این دقت در دریافت عوارض نشان می دهد که از سال های آینده می توان به اصلاح دریافت عوارض امیدوارتر بود.

بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو با تصویب هیئت وزیران عوارض دریافت و به حساب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نزد خزانه داری کل کشور واریز تا در قالب بودجه سالانه، پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف توسعه، بهسازی، نگهداری ایمن سازی و هوشمند سازی جاده های کشور شود

بر اساس بند «چ» تبصره شش لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، وزارت راه و شهرسازی مکلف است با استفاده از ابزارهای هوشمند از تمامی وسایل نقلیه ( به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی ) که در بزرگراه های شریانی تردد می کنند بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو با تصویب هیئت وزیران عوارض دریافت نموده و به حساب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نزد خزانه داری کل کشور واریز تا در قالب بودجه سالانه، پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف توسعه، بهسازی، نگهداری ایمن سازی و هوشمند سازی جاده های کشور شود. صدور مفاصا حساب جرائم رانندگی موکول به تسویه این عوارض است.

پرداخت عوارض آزادراهی معمولا در تمامی کشورها وجود دارد و مبلغ آن براساس سختی در احداث، سختی در نگهداری، مسافت، میزان تردد و تاثیر درکاهش مسافت تعیین می‌شود

عوارض آزادراهی یا همان عوارضی مبلغی است در ازای احداث و نگهداری از آزادراه دریافت می‌شود. پرداخت عوارض آزادراهی معمولا در تمامی کشورها وجود دارد و مبلغ آن براساس سختی در احداث، سختی در نگهداری، مسافت، میزان تردد و تاثیر درکاهش مسافت تعیین می‌شود. بسیاری از آزادراه‌ها به‌صورت مشارکت دولت با بخش خصوصی به‌صورت BOT احداث می‌شوند. BOT یعنی مبلغ عوارضی در مدت زمانی چند ساله به شرکت احداث کننده تعلق می‌گیرد.

با احداث آزادراه‌ها علاوه‌بر صرفه جویی در زمان و سوخت میزان حوادث رانندگی هم به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، زیرا تمامی آزادراه‌ها براساس استاندارهای روز ساخته می‌شوند تا امکان تردد با سرعت بیشتر و استهلاک کمتر را برای رانندگان به‌همراه داشته باشد. مدت زمان پرداخت عوارضی پس از عبور از آزادراه‌ها یک هفته است و پس از آن مبلغ عوارض تا زمان پرداخت به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

منبع:بازار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.