نکات مهم خودروهای مجهز به سوپرشارژر

0

در یک موتور احتراق داخلی ، یک سوپرشارژر گاز ورودی را فشرده می‌کند و هوای بیشتری را به موتور وارد می‌کند تا قدرت بیشتری برای یک جابجایی .

۱۰ نکته مهم درباره خودروهای مجهز به سوپرشارژر

طبقه بندی فعلی این است که سوپرشارژر نوعی از القای اجباری که به طور مکانیکی (معمولاً توسط تسمه ای از میل لنگ ) نیرو می گیرد، برخلاف توربوشارژر که با انرژی جنبشی گازهای خروجی نیرو می گیرد.با این حال، تا اواسط قرن بیستم، یک توربوشارژر “توربو سوپرشارژر” نامیده می شد و یک نوع سوپرشارژر در نظر گرفته می شد.

اولین موتور سوپرشارژر در سال 1878 ساخته شد،  با استفاده در موتورهای هواپیما در دهه 1910 و استفاده در موتورهای خودرو در دهه 1920. در موتورهای پیستونی مورد استفاده هواپیماها، از سوپرشارژ اغلب برای جبران چگالی هوای کمتر در ارتفاعات بالا استفاده می شد. سوپرشارژ در قرن بیست و یکم کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا سازندگان برای کاهش مصرف سوخت و افزایش توان خروجی به سمت توربوشارژرها رفته اند

در این مقاله به نکات مهمی درباره خودروهای مجهز به سوپرشارژر اشاره خواهیم کرد.

سوپرشارژر روشی عالی برای بهبود پرفورمنس پیشرانه‌های درون‌سوز است. برخلاف توربوشارژر که نیازمند سرعت بالای پیشرانه برای عملکرد بهتر خواهد بود، سوپرشارژر بوست آنی را درست از همان لحظه اول کارکرد پیشرانه در اختیار راننده قرار می‌دهد؛ اما مشکلاتی نیز در زمینه استفاده از این تکنولوژی وجود دارد. سوپرشارژر با تسمه کار می‌کند و بنابراین همانند دیگر اجزای مشابه، نقاط ضعفی را به همراه دارد.

به‌طور مثال سوپرشارژر برای متراکم کردن هوا و فرستادن آن به محفظه احتراق جهت افزایش قدرت تولیدی از خروجی خود پیشرانه بهره می‌برد درحالی‌که توربوشارژر از گازهای اگزوز استفاده می‌کند. زمانی که بخواهید با خودروی مجهز به سوپرشارژر رانندگی کنید فاکتورهای زیادی وارد میدان خواهند شد. راندمان پیشرانه، قابلیت اطمینان، پرفورمنس و هزینه‌های نگهداری جزو موارد مهمی هستند که باید به خاطر سپرده شوند. در ادامه به ۱۰ نکته مهم درباره خودروهای مجهز به سوپرشارژر اشاره می‌کنیم.

محصولات جدید شورولت بهترین خودروهای 2019 بهترین خودرو اسپرت قیمت شورولت کوروت مشخصات شورلت کوروت تازه های خودرو مجله خودرو

  • همه سوپرشارژرها مشابه هم نیستند

سوپرشارژر با وارد کردن هوای بیشتر به پیشرانه باعث افزایش پرفورمنس آن می‌شود و بنابراین هرچقدر هوای بیشتری وارد شود میزان احتراق افزایش خواهد یافت؛ اما تمامی سوپرشارژرها مشابه هم نیستند و به سه دسته اصلی گریز از مرکز، توئین اسکرول و روتس تقسیم می‌شوند.

از بین این سه نوع ذکر شده سوپرشارژر گریز از مرکز کاراترین آن‌هاست اما پرفورمنس را به‌صورت مداوم و یکنواخت بیشتر نمی‌کند. این سوپرشارژر همانند توربو بهترین عملکرد را در دورهای بالاتر ارائه می‌کند؛ اما نمونه توئین اسکرول بوست مداومی را در دورهای مختلف تولید می‌کند. از آنجایی که سوپرشارژر روتس هوا را بجای متراکم کردن می‌دمد، گاهی اوقات از آن به عنوان دمنده یاد می‌شود.

  • سوپرشارژرها همیشه صدای ناله بلندی تولید نمی‌کنند

سوپرشارژرها نیز همانند توربو در زمان کارکرد خود صدایی تولید می‌کنند. اگرچه خودروسازان تلاش دارند صدای سوپرشارژر را در خودروهای لوکس به کمترین میزان برسانند اما در مدل‌هایی همچون دوج چلنجر هلکت این تکنولوژی نماد مهمی است. البته تمامی سوپرشارژرها صدای بلندی ندارند.

از آنجایی که نمونه‌های گریز از مرکز فاقد روتورهای پیچشی هستند بنابراین کمترین صدا را دارند. البته هنوز هم صدای سوت یا ناله از آن‌ها به گوش می‌رسد. سوپرشارژرهای روتس بزرگ‌ترین اندازه و بیشترین صدا را دارند. البته باید دانست نمونه‌های فابریک و کارخانه‌ای معمولاً صدای کمتری را نسبت به مدل‌های افترمارکتی تولید می‌کنند.

۱۰ نکته مهم درباره خودروهای مجهز به سوپرشارژر

  • پیشرانه سوپرشارژردار سوخت بیشتری مصرف می‌کند

سوپرشارژر پرفورمنس را به‌طور قابل‌توجهی بیشتر می‌کند اما این امر با هزینه‌ای که مصرف سوخت بیشتر است همراه خواهد بود. به همین خاطر است که خودروسازان از توربو در مدل‌های اقتصادی خود استفاده می‌کنند. توربو از قدرت پیشرانه برای عملکرد خود استفاده نمی‌کند و گازهای خروجی اگزوز هستند که آن را به کار می‌اندازند.

  • سوپرشارژر می‌تواند هزینه‌های نگهداری خودرو را افزایش دهد

افزایش مصرف سوخت تنها هزینه‌ای نیست که به خاطر استفاده از سوپرشارژر باید بپردازید. این قطعه می‌تواند هزینه‌های نگهداری کلی خودرو را نیز بیشتر کند. افزایش پرفورمنس باعث فشار بیشتر به قطعات پیشرانه شده و استهلاک آن‌ها را بالا می‌برد. خود سوپرشارژر نیز نیازمند تعمیر و نگهداری است. میزان مبلغی که باید در این زمینه هزینه شود به نوع سوپرشارژر و خودرو بستگی دارد.

  • سوپرشارژر می‌تواند روی قابلیت اطمینان پیشرانه اثر بگذارد

افزودن سوپرشارژر به پیشرانه می‌تواند تأثیر منفی روی قابلیت اطمینان آن بگذارد. البته این موضوع به خود پیشرانه نیز بستگی دارد. معمولاً نمونه‌های فابریک و کارخانه‌ای از این نظر وضعیت بهتری دارند. درصورتی‌که خودرو را تحت‌فشار بگذارید استهلاک قطعات پیشرانه بیشتر شده و بنابراین خرابی بیشتری در پی خواهند داشت. همچنین استفاده از این قطعه در پیشرانه‌هایی که به‌صورت استاندارد پذیرای سوپرشارژر نیستند باعث کاهش قابلیت اطمینان قطعات می‌شود.

  • سوپرشارژر می‌تواند روی قیمت فروش خودرو اثر بگذارد

شاید یک روزی به دنبال فروش خودروی خود باشید. درصورتی‌که خودرو به‌صورت افترمارکتی از سوپرشارژر استفاده کند احتمال افت قیمت آن بیشتر خواهد بود. اگرچه استفاده از محصولات تیونرهای مشهور روی قیمت خودرو تأثیر مثبت دارد اما استفاده از قطعات بی‌کیفیت و بی‌نام‌ونشان تأثیر منفی روی قیمت فروش خودرو خواهد گذاشت. بهترین کار مراجعه به یک شرکت معتبر و شناخته شده است.

  • افزایش حق بیمه به خاطر استفاده از سوپرشارژر

خودروسازان معمولاً از سوپرشارژر روی خودروهای پرفورمنس استفاده می‌کنند و این خودروها حق بیمه بیشتری نسبت به مدل‌های اقتصادی دارند. البته چنین چیزی مشکل‌ساز نیست و خود کارخانه گارانتی کاملی برای قطعات پیشرانه اعمال می‌کند. زمانی که وارد دنیای تیونینگ شوید شاید با هزینه‌های بیشتری در زمینه بیمه روبرو گردید و شاید حتی نتوانید شرکت بیمه‌ای را برای بیمه کردن خودروی خود بیابید چراکه برخی شرکت‌های بیمه چنین تغییراتی را قبول نمی‌کنند.

  • احتمال ایجاد مشکل بین سوپرشارژر افترمارکتی و قطعات فابریک

تمامی قطعات مکانیکی بکار رفته در خودروها برای سطح مشخصی از تلورانس طراحی می‌شوند. زمانی که یک سوپرشارژر را به پیشرانه اضافه می‌کنید استرس بیشتری به قطعات استاندارد پیشرانه وارد می‌شود. در واقع افزایش قدرت و گشتاور پیشرانه می‌تواند فشار زیادی را به قطعات فابریک وارد کند.

  • استفاده از سوپرشارژر شاید نیازمند ارتقای قطعات دیگری باشد

همان‌طور که در بالا اشاره شد نصب سوپرشارژر روی پیشرانه می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در قطعات استوک شود چراکه آن‌ها نمی‌توانند پرفورمنس اضافی را تحمل کنند. به همین منظور شاید مجبور شوید قطعات استاندارد پیشرانه را با برخی نمونه‌های کاراتر تعویض کنید. برای مثال شاید نیازمند تعویض ترمزها و استفاده از لاستیک‌های پرفورمنس شوید.

  • پیشرانه‌های سوپرشارژردار آلایندگی بیشتری دارند

سوپرشارژر هوای بیشتری را وارد پیشرانه می‌کند که این به معنی سوزاندن بیشتر مخلوط سوخت و هوا خواهد بود. نتیجه این کار افزایش قدرت پیشرانه و البته افزایش آلایندگی است؛ بنابراین درصورتی‌که به دنبال نصب این قطعه روی خودرو باشید باید سیستم‌های کنترل آلایندگی مناسبی را نیز در نظر بگیرید. اگر به دنبال استفاده از سوپرشارژر استاندارد کارخانه‌ای هستید تمامی تغییرات لازم را باید اعمال کنید. همچنین باید قوانین محلی را در زمینه میزان آلایندگی و مصرف سوخت رعایت نمایید.

منبع:پدال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.