آموزش تعمیر و سرویس ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو +تصاویر

0

شیمانو شرکت چندملیتی ژاپنی سازندهٔ تجهیزات دوچرخه و روئینگ و قرقرهٔ ماهی‌گیری است. همچنین تا سال ۲۰۰۵ سازندهٔ ابزار گلف و تا سال ۲۰۰۸ سازندهٔ دندهٔ اسنوبرد بود. مقر شیمانو در ساکای ژاپن است و ۴۳ شرکت تابعه دارد. کارخانه‌های اصلی شیمانو در کونشان چین، مالزی و سنگاپور قرار دارند.

در سال ۲۰۰۵ فروش خالص شیمانو ۱٫۴ میلیارد دلار بود که ۴۱٪ آن در اروپا و ۱۷٪ در آمریکای شمالی بود. ۷۵٪ آن مربوط به تجهیزات دوچرخه و ۲۳ قرقره ماهی‌گیری بود. این شرکت، سهامی عام است و ۱۰۲٫۸ میلیون سهم آن در بورس، قابل توجه است.

 آموزش هواگیری ترمز دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه هواگیری ترمزهای هیدرولیک قیمت دوچرخه شیمانو بهترین دوچرخه ایران ترمز دیسکی دوچرخه بهترین لاستیک دوچرخه انواع دوچرخه آموزش تعمیر دوچرخه دوچرخه چیست نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه روغن ترمز دوچرخه دوچرخه شیمانو ساخت کجاست

شرکت شیمانو
نوع عام کاکا
نماد معاملاتی TYO: 7309
صنعت محصولات اوقات فراغت
بنا نهاده (فوریه ۱۹۲۱)
بنیانگذاران شوزابورو شیمانو
دفتر مرکزی ۳-۷۷ اویماتسو-چو، ساکای-کو، شهر ساکای، استان اوساکا، ژاپن
افراد کلیدی یوزو شیمانو (مدیر عامل اجرایی و رئیس)
محصولات
  • تجهیزات دوچرخه‌سواری
  • قرقرهٔ ماهی‌گیری
  • ابزار روئینگ
درآمد ▲ ۲٫۵۷ بیلیون دلار (سال مالی ۲۰۱۳)

(۲۷۱٫۰۴ بیلیون ین) (سال مالی ۲۰۱۳)

سود خالص ▲ ۳۴۲٫۱ میلیون دلار (سال مالی ۲۰۱۳)

(۳۵٫۰۸ بیلیون ین) (سال مالی ۲۰۱۳)

کارکنان ۱۲٬۹۶۷ (تلفیقی، تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳)
وبگاه وبگاه رسمی
  • ۱ دوچرخه
  • ۲ ماهی‌گیری
  • ۳ وضعیت تجاری
  • ۴ منابع
  • ۵ پیوند به بیرون

دوچرخه

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/14-06-20-shimano-600-RalfR-N3S_7903-05.jpg/330px-14-06-20-shimano-600-RalfR-N3S_7903-05.jpg

شیمانو ۶۰۰، ۱۹۸۰

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/Shimano_xt_2008_derailleur.jpg/330px-Shimano_xt_2008_derailleur.jpg

شانژمان عقب شیمانو ایکس‌تی ۲۰۰۸

فروش محصولات شیمانو ۵۰٪ بازار جهانی تجهیزات دوچرخه را شامل می‌شود. محصولات آن شامل تجهیزات پیشران، ترمز، چرخ و پدال برای دوچرخه‌های جاده، کوهستان و هیبرید است.

شرکت ایتالیایی کامپانیولو و شرکت آمریکایی اس‌آرای‌ام رقیبان اصلی شیمانو در بازار دوچرخه هستند.

با افزایش ناگهانی فروش دوچرخه در ایالات متحده در دههٔ ۱۹۷۰ که نیاز آن بیش از ظرفیت تولید کنندگان اروپایی بود، شیمانو و یک تولید کنندهٔ ژاپنی دیگر به نام سان‌تور به‌سرعت وارد شدند تا ظرفیت خالی را پر کنند. سان‌تور روی بازیافت دستگاه‌های موجود تمرکز کرد؛ در حالی که شیمانو توجه خود را معطوف به بازاندیشی سیستم‌های اولیه کرد و نوآوری‌هایی مانند تعویض دندهٔ پوزیترون و هرزگرد جلو را برای محصولات کم‌قیمت ارائه کرد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/Shimanoultegracomponent.JPG/301px-Shimanoultegracomponent.JPG

قطعات سری اولتگرا برای دوچرخهٔ جاده

در دههٔ ۱۹۸۰ نوآوری‌های فناورانه و هزینهٔ کمتر محصولات شیمانو باعث شد که سازندگان سنتی اروپایی تجهیزات بخش بزرگی از بازار خود را از دست دهند. در این دوره، برخلاف روش بازاریابی ارائهٔ نوآوری‌ها در زمینهٔ محصولات گران‌قیمت و اعتماد به تقاضای مشتری برای تقلید از پیشگامان، همراه با صرفه‌جویی به مقیاس برای آوردن آن‌ها به بازار انبوه، شیمانو و سان‌تور فناوری‌های تازه‌ای را در پایین‌ترین سطح قیمتی بازار دوچرخه معرفی کردند. این فناوری‌ها از تکنیک‌ها و مواد ارزان‌تر و غالباً سنگین‌تر و کم‌دوام‌تر بهره می‌بردند و هنگامی به سوی بازار سطح بالا حرکت می‌کردند که خود را در سطح پایین تثبیت کرده‌باشند.

در دورهٔ ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۳، شیمانو سه بسته با فناوری ای‌ایکس ارائه کرد. ویژگی‌های این قطعات، سبک آیرودینامیکی، ترمزهای کشش مرکزی، دستهٔ ترمز با سیم پنهان و پدال‌های ارگونومیک بود.

با سلطهٔ شیمانو بر بازار در دههٔ ۱۹۹۰ به‌سرعت منتقدان احساس کردند شیمانو با نیت انحصاری در حال تبدیل به حاکم بازار است. این نگاه بر پایهٔ این واقعیت بود که شیمانو متمایل به سرهم‌کردن همهٔ قطعات خود با یکدیگر بود. در نتیجه، هرگاه یکی از قطعات شیمانو مورد استفاده قرار می‌گرفت، باید همهٔ قطعات دوچرخه نیز محصولات شیمانو می‌بودند تا با آن قطعه سازگار باشند. رقیبان اصلی شیمانو یعنی کامپانیولو و اس‌آرای‌ام نیز طراحی‌های اختصاصی داشتند تا فرصت اختلاط و تطبیق قطعات را محدود کنند.

تعمیر و نگهداری دوچرخه تهیه شده و توسط مترجم فنی مجله دوچرخه و طبیعت آماده سازی شده است این آموزش در ۶ بخش به ترتیب زیر آماده شده است.

۱- آشنایی با استانداردها و بخشهای مختلف ترمز دیسک

۲- آموزش تعویض روغن ترمز دوچرخه

۳- آموزش هواگیری روغن ترمز  دوچرخه

۴- آموزش تعویض لنت ترمز هیدرولیک دوچرخه ( همراه فیلم آموزش/ به زبان اصلی)

۵- آموزش تنظیم  لنت ترمز هیدرولیک دوچرخه
آشنایی با بخشهای مختلف ترمز دیسک روغنی شیمانو
۱- استاندارد محل نصب ترمزهای دیسک
محل نصب رایج کالیپرهای ترمز دیسک بر روی فریم و دوشاخ دوچرخه، معمولان با دو استاندارد بین‌المللــــــــی(International Standard) و (Post Mount) شناخته می‌شود. دو استاندارد با فاصله حفره های متفاوت بر روی دوشاخ و فریم در نظر گرفته شده است. در استاندارد اول از دو حفره نصب با فاصله ۵۱ میلی‌متر از یکدیگر استفاده می‌شود (شکل اول) و پیچ‌های نصب کالیپر در وضعیت عمود بر سطح صفحه دیسک قرار می‌گیرند که معمولان از این استاندارد در عقب دوچرخه یعنی روی فریم استفاده می شود. در سیستم نصب دوم پیچ‌های نصب در آن موازی با سطح صفحه دیسک قرار می‌گیرند و حفره‌های نصب نیز ۷۴ میلی‌متر از یکدیگر فاصله دارند(شکل دوم). کالیپرهای ترمز طراحی‌شده برای سیستم نصب پست می‌توانند با استفاده از تبدیل‌های خاصی (شکل سوم) برای سیستم استاندارد بین‌المللی نیز به‌کار گرفته‌شوند.

 آموزش هواگیری ترمز دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه هواگیری ترمزهای هیدرولیک قیمت دوچرخه شیمانو بهترین دوچرخه ایران ترمز دیسکی دوچرخه بهترین لاستیک دوچرخه انواع دوچرخه آموزش تعمیر دوچرخه دوچرخه چیست نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه روغن ترمز دوچرخه دوچرخه شیمانو ساخت کجاست

۲- آشنایی با عملکرد سیستم‌های ترمز روغن یا هیدرولیک

سیستم‌های ترمز روغنی، یک پیستون در کتی ترمز دارند که پیستون اصلی یا Master نامیده می‌شود. این پیستون، مایع یا روغن ترمز را از طریق لوله مُهروموم شده ترمز به مجموعه دیگری از پیستون‌ها در کالیپر فشار می‌دهد که پیستون‌های پیرو یا Slave نام دارند. پیستون‌های پیرو، لنت‌ها را روی صفحه دیسک فشار می‌دهند. به این دلیل که مایع روغن، فشرده یا خم نمی‌شود، سیستم‌های  ترمز روغنی عملکرد بسیار بهتری نسبت به سیستم‌های مکانیکی یا همان ترمزهای دیسکی سیمی دارند.

 آموزش هواگیری ترمز دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه هواگیری ترمزهای هیدرولیک قیمت دوچرخه شیمانو بهترین دوچرخه ایران ترمز دیسکی دوچرخه بهترین لاستیک دوچرخه انواع دوچرخه آموزش تعمیر دوچرخه دوچرخه چیست نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه روغن ترمز دوچرخه دوچرخه شیمانو ساخت کجاست

آموزش تعویض روغن ترمز دوچرخه

آشنایی با مایع  ترمز روغنی یا همان هیدرولیک دوچرخه

چرا باید روغن یا همان مایع تروز تعویض شود؟

با گذشت زمان، مایع ترمز با گرد و خاک و رطوبت، آلوده شده و باید تعویض شود. استفاده از نوع صحیح مایع برای یک ترمز خاص اهمیت حیاتی دارد. بعضی از تولیدکنندگان سیستم ترمز روغنی از روغن معدنی مخصوص به‌عنوان مایع ترمز استفاده می‌کنند، درحالی‌که عده دیگری از مایع ترمز اتومبیل برای این منظور بهره می‌گیرند. نوع مایع توسط تولیدکننده مشخص می‌شود. برای ترمزهای هیدرولیک شیمانو حتما باید از روغن مخصوص شیمانو استفاده شود، عدم استفاده از روغن ترمز شیمانو باعث پوسیدن واشرهای درزبندی در کوتاه مدت میشود. هرگز نباید انواع مختلف مایع ترمز را با یکدیگر ترکیب کنید. استفاده از مایع نامناسب می‌تواند به ساختار آب‌بندی لوله روغن آسیب جدی رسانده و باعث خرابی ترمز شود. مایع ترمز اتومبیل، رده‌بندی‌هایی مانند ۳ یا ۴ دارد؛ برای آگاهی از رده‌بندی توصیه‌شده برای سیستم ترمز خود به اطلاعات ارائه‌شده توسط تولیدکننده مراجعه کنید. مایع ترمز اتومبیل، سوزش‌آور و سمی است. هنگام کار با این نوع مایع مراقب باشید که با بخش خارجی کتی ترمز یا کالیپر، دوچرخه یا پوست بدنتان تماس پیدا نکند. توصیه می‌کنیم از دستکش‌های محافظ مانند دستکش‌های مکانیکی استفاده نمایید.
همه متعلقات و اتصالات شیلنگ سیستم‌های روغنی بایستی از نظر نشت مایع و چکه، بررسی شوند. به‌علاوه، دوچرخه نباید به‌صورت وارونه قرار بگیرد، زیرا ممکن است هوا وارد خطوط ترمز شود. اگر دوچرخه وارونه بوده است، آن را پیش از استفاده چند دقیقه در وضعیت عادی قرار دهید، سپس کتی‌های ترمز را با محکم کشیدن، آزمایش کنید.
تولیدکنندگان ترمز، سیلندرهای روغنی کالیپری‌ها را سازگار با سیلندر تعبیه‌شده در کتی ترمز طراحی می‌کنند. قطر سیلندر و فاصله حرکت (ضربه) آن می‌تواند بین برندهای مختلف، متفاوت باشد. پیش از ترکیب کتی‌ها و کالیپری‌های مختلف، اطلاعات ارائه‌شده توسط تولیدکنندگان آنها را بررسی کنید. گرم شدن مایع ترمز باعث منبسط شدن آن می‌شود. سیستم‌های دیسک روغنی از یک سیستم ذخیره استفاده می‌کنند که شامل یک کیسه است تا امکان انبساط مایع ترمز را فراهم سازد. بعضی مدل‌ها یک کیسه محبوس در کتی ترمز دارند، اما گروه دیگری از یک «سیستم باز» بهره می‌گیرند.

فرآیند تعویض روغن ترمز مدل‌های XTR، XT، Deore و Saint شیمانو به ترتیب زیر است:

قبل از شروع کار یک پکیج تعویض روغن از برندهای معتبر تهیه کنید. هنگام سرویس ترمزهای روغنی، در شرایط تمیز کار کنید. قطعات سیستم روغنی مانند کیسه مخزن را تمیز و دور از گرد و خاک نگهدارید.

۱- دوچرخه را روی پایه تعمیر قرار داده و چرخ‌ها را جدا کنید.

۲- لنت‌های ترمز را جدا کنید تا از آغشته شدن آنها به مایع ترمز جلوگیری نمایید. (نیازی نیست مطابق شکل زیر کالیپر ترمز را از روی فریم باز کنید).

۳- ابتدا مطابق با استفاده از یک اهرم پلاستیکی مانند تالیور لاستیک چرخ، هر دو پیستون را به داخل بدنه کالیپر فشار دهید. سپس مسدود‌کننده ترمز #Y8CL18000 شیمانو را به جای لنت‌ها نصب کنید. اگر این مسدود‌کننده را در اختیار ندارید، می‌توانید یک آچار شش ضلعی ۱۰ میلی‌متری و یا حتی تعدادی کارت وزیت هم را جایگزین آن کنید.

 آموزش هواگیری ترمز دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه هواگیری ترمزهای هیدرولیک قیمت دوچرخه شیمانو بهترین دوچرخه ایران ترمز دیسکی دوچرخه بهترین لاستیک دوچرخه انواع دوچرخه آموزش تعمیر دوچرخه دوچرخه چیست نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه روغن ترمز دوچرخه دوچرخه شیمانو ساخت کجاست

 آموزش هواگیری ترمز دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه هواگیری ترمزهای هیدرولیک قیمت دوچرخه شیمانو بهترین دوچرخه ایران ترمز دیسکی دوچرخه بهترین لاستیک دوچرخه انواع دوچرخه آموزش تعمیر دوچرخه دوچرخه چیست نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه روغن ترمز دوچرخه دوچرخه شیمانو ساخت کجاست

۴- جلوه دوچرخه را بلند کنید تا لوله روغن از کالیپر ترمز تا مخزن، یک شیب پیوسته رو به بالا داشته باشد. کتی ترمز را روی فرمان بچرخانید تا سطح بالایی مخزن موازی با سطح زمین قرار گیرد.

 آموزش هواگیری ترمز دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه هواگیری ترمزهای هیدرولیک قیمت دوچرخه شیمانو بهترین دوچرخه ایران ترمز دیسکی دوچرخه بهترین لاستیک دوچرخه انواع دوچرخه آموزش تعمیر دوچرخه دوچرخه چیست نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه روغن ترمز دوچرخه دوچرخه شیمانو ساخت کجاست

۵- ابتدا یک آچار رینگی مناسب را بری روی پیچ سوپاپ هواگیری کالیپر بگذارید و بعد از آن دریچه پلاستیکی سوپاپ هواگیری کالیپر را بردارید و سپس لوله هواگیری را به انتهای سوپاپ هواگیری کالیپر متصل کنید. کیسه پلاستیکی را به انتهای این لوله متصل کنید تا مایع اضافی در آن جمع شود.
در بعضی از کالیپرهای جدید پیچ سوپاپ هواگیری از دریچه سوپاپ هواگیری جدا شده است بنابر این لوله هواگیری را بر روی دریچه هوا گیری نصب کرده و در مرحله های بدی برای باز کردن درچه هوا گیری از پیچ هواگیری که در چند سانتیمتری این درچه قرار دارد استفاده نمایید.

۶- گرد و خاک را از کتی ترمز پاک کرده و درپوش تانک مخزن را تمیز کنید. درپوش تانک مخزن را باز نمایید.

 آموزش هواگیری ترمز دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه هواگیری ترمزهای هیدرولیک قیمت دوچرخه شیمانو بهترین دوچرخه ایران ترمز دیسکی دوچرخه بهترین لاستیک دوچرخه انواع دوچرخه آموزش تعمیر دوچرخه دوچرخه چیست نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه روغن ترمز دوچرخه دوچرخه شیمانو ساخت کجاست

۷- سرنگ مخصوص را بر روی دریچه مخزن پیچ نمایید. استفاده از یک سرنگ معمولی کار را کمی برایتان سخت خواهد کرد البته ابزارها و قیف هایی برای این کار طراحی شده اند که از آنها هم می توانید استفاده نمایید.

 آموزش هواگیری ترمز دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه هواگیری ترمزهای هیدرولیک قیمت دوچرخه شیمانو بهترین دوچرخه ایران ترمز دیسکی دوچرخه بهترین لاستیک دوچرخه انواع دوچرخه آموزش تعمیر دوچرخه دوچرخه چیست نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه روغن ترمز دوچرخه دوچرخه شیمانو ساخت کجاست

۸- اگر می خواهید تمام روغن را تعویض نمایید در این مرحله سوپاپ هواگیری روی بدنه کالیپر را یک دور شل کنید تا روغن قدیمی از لوله هواگیری که بر روی سوپاپ هواگیری که در مرحله پنج نصب کرده بودید خارج شود و در داخل کیسه پلاستیکی ریخته شود.

۹- سرنگ را با روغن پر نگهدارید. و روغن جدید را بوسیله سرنگ نصب شده داخل مخزن اصلی روی کتی ترمز وارد کنید، برای پمپ کردن مایع در امتداد شیلنگ، کتی ترمز را فشار داده و رها کنید. تا زمانی که مایع خروجی از سوپاپ هواگیری شفاف و تمیز نشده، به فشار دادن و رها کردن کتی ترمز ادامه دهید. دوباره سطح مایع را بررسی نموده و در صورت افت سطح مایع در تانک مخزن، مایع بیشتری اضافه کنید.
سپس سوپاپ هواگیری روی بدنه کالیپر را ببندید.

 آموزش هواگیری ترمز دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه هواگیری ترمزهای هیدرولیک قیمت دوچرخه شیمانو بهترین دوچرخه ایران ترمز دیسکی دوچرخه بهترین لاستیک دوچرخه انواع دوچرخه آموزش تعمیر دوچرخه دوچرخه چیست نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه روغن ترمز دوچرخه دوچرخه شیمانو ساخت کجاست
 آموزش هواگیری ترمز دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه هواگیری ترمزهای هیدرولیک قیمت دوچرخه شیمانو بهترین دوچرخه ایران ترمز دیسکی دوچرخه بهترین لاستیک دوچرخه انواع دوچرخه آموزش تعمیر دوچرخه دوچرخه چیست نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه روغن ترمز دوچرخه دوچرخه شیمانو ساخت کجاست

۱۰- کتی ترمز را مکرراً فشار داده و رها کنید. به این ترتیب حباب‌ها در تانک مخزن ظاهر خواهند شد و ممکن است سطح مایع افت کند.
سرنگ را با مایع پر نگهدارید. از یک اهرم غیرفلزی برای ضربه زدن در امتداد لوله مایع استفاده کنید تا هر حباب هوای گیرافتاده در خط را برای بالا آمدن به سمت مخزن، هدایت نمایید.

۱۱- کتی ترمز را با کشیدن امتحان کنید. در نهایت وقتی کتی ترمز را می‌کشید، سفت و محکم خواهد شد. اگر هیچ مقاومتی در برابر کشیدن کتی ترمز وجود ندارد، پیچ هواگیری را باز کرده و به فرآیند قبلی ادامه دهید یا فرآیند هواگیری پایین را دنبال کنید تا روغن بصورت کامل به سیستم پمپ شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.