آموزش جامع تعمیر و سرویس ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو +تصاویر ۲

0

آموزش هواگیری روغن ترمز هیدرولیک

هواگیری یک سیستم روغنی، شامل حذف هوایی است که در خطوط و کالیپرها باقی مانده است.

آیا ترمز دیسک روغنی شما نیاز به هواگیری دارد؟

زمانی که ترمز می‌گیرید، ارتباط پیستون اصلی در کتی با مخزن، بسته است اما وقتی که ترمز نمی‌گیرید و کتی در وضعیت کاملاً باز قرار می‌گیرد، این مسیر نیز باز می‌شود. در همه سیستم‌های روغنی، بسیار مهم است که هیچ هوایی در مسیر لوله‌کشی و خطوط بین کالیپر و پیستون کتی ترمز وجود نداشته باشد. حباب‌های هوا در این خط فشرده شده و باعث می‌شوند وقتی ترمز می‌گیرید و کتی ترمز با قدرت کشیده می‌شود، ترمز ضعیفی داشته باشید.

برای هوا گیری سیستم ترمز هیدرولیک به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید.

۱- سوپاپ هواگیری را در مدت یک ثانیه باز کرده و ببندید. توجّه کنید که آیا مایع خارج‌شده حاوی حباب‌های هوا است یا خیر.

۲- در صورت وجود حباب‌های هوا، درپوش تانک مخزن بر روی کتی ترمز را برای مدت کوتاهی باز کنید تا حباب‌ها خارج شوند.

۳- تانک مخزن را بررسی کرده بعد از خارج شدن حباب ها و در صورت نیاز روغن اضافه کنید.

۴- مکرراً کتی ترمز را فشار داده و رها کنید. اگر حرکت کتی ترمز، سفت با مقداری مقاومت در پایان است، دیگر هوایی در خط باقی نماننده و سیستم کاملاً هواگیری شده است.

۵- بررسی کنید که تانک مخزن تا بالا پر شده باشد. باید انتظار داشته باشید که مقداری مایع اضافی از کتی ترمز بیرون بریزد.

۶- پس از هواگیری، شیلنگ را از سوپاپ هواگیری جدا کنید. کتی ترمز و کالیپر را از هرگونه مایعی تمیز کنید.
تنظیم مجدد لنت‌های ترمز و پیستون ها
اگر به‌نظر می‌رسد که لنت‌‌های ترمز روی صفحه دیسک کشیده می‌شوند و ترازبندی مجدد نیز از این وضعیت جلوگیری نمی‌کند، ممکن است پیستون‌ها نیاز به تنظیم مجدد داشته باشند. این فرآیند مستلزم استفاده از یک شیم در کالیپر برای تنظیم است. شیمانو این قطعه را با شماره #Y8CL1200 در هنگام خرید یک سِت ترمز جدید عرضه می‌کند. می‌توانید از یک ماده سخت و صاف با ضخامت صفحه دیسک به‌عنوان جایگزین استفاده کنید. همچنین آچارهای مخروطی Park Tool مانند آچار مخروطی دوسر DCW 1-4 با پهنای صفحات دیسک انطباق داشته و می‌توانند جایگزین فاصله‌دهنده لنت ترمز شوند.

آموزش تعویض لنت ترمز

لنت‌های ترمز پس از مدتی استفاده، ساییده و باریک می‌شوند. اکثر تولیدکنندگان مشخصات حداقل ضخامت لنت ترمز خود را اعلام می‌کنند. برای لنت‌های شیمانو، وقتی ضخامت ماده لنت (بدون احتساب نگهدارنده لنت) به کمتر از ۰.۹ میلی‌متر می‌رسد، باید تعویض شوند. لنت‌های قدیمی را در هنگام جداسازی بررسی کنید. ساییدگی غیریکنواخت لنت‌ها می‌تواند نشانه‌ای از عدم تنظیم کالیپر و صفحه دیسک باشد.
ممکن است لنت‌های دیسک جدید به یک دوره «سوزاندن» (Burn-in) نیاز داشته باشند. حلال‌های مورد استفاده در فرآیند تولید، در این دوره بر اثر گرمای حاصل از ترمز می‌سوزند. به این ترتیب، عملکرد ترمز پس از دوره مذکور بهبود می‌یابد.

فرآیند تعویض لنت ترمز برای مدل‌های XTR، XT، Deore و Saint شیمانو به ترتیب زیر است:

۱- دوچرخه را روی پایه تعمیر قرار داده و چرخ‌ها را جدا کنید.

 آموزش تعمیر دوچرخه آموزش هواگیری ترمز دوچرخه اخبار ژاپن انواع دوچرخه بهترین دوچرخه ایران بهترین شرکت های دوچرخه سازی بهترین لاستیک دوچرخه ترمز دیسکی دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه دوچرخه چیست روغن ترمز دوچرخه قیمت دوچرخه شیمانو نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه

۲- گیره پیچ نگهدارنده لنت را خارج نموده و پیچ نگهدارنده لنت را باز کنید.

۳- لنت‌ها را با فشار دادن آنها به طرف خارج و خلاف جهت میل توپ چرخ، جدا نمایید. به جهت فنر برگرداننده لنت در بین لنت‌ها توجّه داشته باشید. این فنر به جدا شدن لنت از صفحه دیسک در طول فرآیند ترمز، کمک می‌کند.

۴- ناحیه پیستون داخل کالیپر را تمیز کنید. از یک دستمال تمیز و حلالی ملایم مانند الکل ایزوپروپیل برای تمیز کردن سطوح پیستون و داخل بدنه کالیپر استفاده کنید.

۵- با استفاده از یک اهرم پلاستیکی مانند تالیور لاستیک چرخ، هر دو پیستون را به داخل بدنه کالیپر فشار دهید(شکل شش). دقت کنید ناحیه نزدیک به مرکز پیستون را فشار داده و از فشار لبه‌های پیستون خودداری کنید.

۶- فنر بازگرداننده لنت را بین لنت‌های جدید قرار دهید.

 آموزش تعمیر دوچرخه آموزش هواگیری ترمز دوچرخه اخبار ژاپن انواع دوچرخه بهترین دوچرخه ایران بهترین شرکت های دوچرخه سازی بهترین لاستیک دوچرخه ترمز دیسکی دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه دوچرخه چیست روغن ترمز دوچرخه قیمت دوچرخه شیمانو نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه

۷- لنت‌ها را در داخل کالیپر نصب کنید. حفره‌های داخل لنت‌ها و فنر را هم‌تراز با حفره پیچ نگهدارنده لنت، تنظیم کنید.

۸- پیچ نگهدارنده لنت را در محل خود قرار داده و سفت کنید.

۹- تعویض لنت ترمز  هیدرولیک به پایان رسید است. چرخ را  نصب کنید و ترمز را با محکم فشار دهید و آزمایش کنید. اگر احساس می‌کنید کتی ترمز نرم است، سیستم به هواگیری نیاز دارد.

آموزش تنظیم لنت دوچرخه

 آموزش تعمیر دوچرخه آموزش هواگیری ترمز دوچرخه اخبار ژاپن انواع دوچرخه بهترین دوچرخه ایران بهترین شرکت های دوچرخه سازی بهترین لاستیک دوچرخه ترمز دیسکی دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه دوچرخه چیست روغن ترمز دوچرخه قیمت دوچرخه شیمانو نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخهمشاهده هم‌ترازی یا تنظیم لنت با صفحه دیسک در هر سیستم دیسکی می‌تواند دشوار باشد.

یک کاغذ یا پارچه سفید را پشت ناحیه‌ای که به آن نگاه می‌کنید(شکل چهار)، قرار دهید. در صورت امکان نور یک چراغ‌قوّه را به کاغذ بتابانید تا پس‌زمینه را روشن‌تر کند.

 آموزش تعمیر دوچرخه آموزش هواگیری ترمز دوچرخه اخبار ژاپن انواع دوچرخه بهترین دوچرخه ایران بهترین شرکت های دوچرخه سازی بهترین لاستیک دوچرخه ترمز دیسکی دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه دوچرخه چیست روغن ترمز دوچرخه قیمت دوچرخه شیمانو نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه

در ترمزهای دیسک روغنی، فاصله بسیار نزدیکی بین لنت‌ها و صفحه دیسک وجود دارد و دامنه حرکتی بین آنها بسیار کم است. هم‌ترازی یا تنظیم کالیپر و لنت با صفحه دیسک برای دستیابی به عملکرد مناسب ترمز، حیاتی است. فرآیند تنظیم کالیپر روغنی XTR، XT، Deore و Saint شیمانو با استفاده از یک تبدیل یا قلاب تبدیل، به این صورت است:
برای کالیپری‌های نصب‌شده روی تبدیل، پیچ‌های محکم‌کننده کالیپر را کاملاً شل کنید (شکل پنج) . این کار به کالیپر امکان می‌دهد تا به طرفین حرکت نماید.

 آموزش تعمیر دوچرخه آموزش هواگیری ترمز دوچرخه اخبار ژاپن انواع دوچرخه بهترین دوچرخه ایران بهترین شرکت های دوچرخه سازی بهترین لاستیک دوچرخه ترمز دیسکی دوچرخه تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه تنظیم ترمز دوچرخه دوچرخه چیست روغن ترمز دوچرخه قیمت دوچرخه شیمانو نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه

کتی ترمز را فشار دهید تا لنت‌ها روی صفحه دیسک محکم شوند و فشار را ادامه دهید. این کار باعث می‌شود کالیپر طوری حرکت کند که لنت‌ها با صفحه‌دیسک تنظیم  شوند.
پیستون‌های لنت ترمز و کالیپر را بررسی کنید. کالیپر را به سمت راست و چپ فشار دهید تا در مرکز صفحه دیسک قرار گیرد.
فشار روی صفحه دیسک را ادامه داده و پیچ‌های نگهدارنده کالیپر را سفت کنید.
کتی ترمز را رها کرده و این ترازبندی ابتدایی لنت را بررسی کنید. به‌طور ایدئال، لنت‌ها باید بدون هیچ سایشی از صفحه دیسک فاصله بگیرند و تنظیم شده باشند. با این حال در بعضی از موارد ممکن است سایش خفیفی وجود داشته باشد که عموماً مشکلی برای عملکرد ترمز ایجاد نمی‌کند. اگر وقتی چرخ‌ها را می‌چرخانید احساس می‌کنید حرکت کندی دارند، دوباره پیچ‌های نگهدارنده کالیپر را شل کنید و ترمز را مطابق بالا مجدد از نو تنظیم نمایید.
تنظیم لنت را با شل کردن کامل یکی از پیچ‌ها درحالی‌که دیگری تنها کمی شل شده است، به‌دقت تنظیم کنید. این وضعیت به شما امکان می‌دهد کالیپر را درحالی‌که پیچ محکم‌تر حکم محور را بازی می‌کند، در جهت مورد نظر حرکت دهید.

اگر کالیپر ترمز شما مستقیماً به مقرهای تنه و دوشاخ جلو پیچ شده است و واشر ندارد، باید حتما از واشرها و شیم‌های باریک برای تنظیم کالیپر استفاده کنید. و این مورد به ندرت اتفاق میوفتد و تقریبا تمامی دوچرخه ها ی جدید به صورت استاندارد این واشرهای تنظیم روی پیچ کالیپر را دارند. اگر کالیپر این واشر ها را نداشتند می‌توانید یک واشر بانجو را بین مقر تنه یا دوشاخ جلو و بدنه کالیپر قرار دهید.
واشرها را در محل خود قرار داده و پیچ نگهدارنده را سفت کنید. هم‌ترازی لنت با صفحه دیسک را بررسی نموده و برحسب نیاز تعداد واشرها را افزایش یا کاهش دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.